Marvels Universum
Posted 18 November 2005 - 08:25
Intressant diskussion för övrigt, det är rörigt, men då har vi inte ens givit oss på DC Comics, där är det än värre eftersom det företaget funnits så länge.
Men det blir väl i någon annan tråd nångång.
Föresten var Demonen aka.Daredevil den första marveltidningen som reprintades i Sverige?
Posted 18 November 2005 - 15:25
Posted 18 November 2005 - 16:44
Posted 18 November 2005 - 19:27
Är något material med Ultraverse, Supreme Powers och Strikeforce Morituri publicerat i Sverige?
Nej, inte vad jag vet.
Posted 20 November 2005 - 16:36
Posted 20 November 2005 - 17:17
Posted 20 November 2005 - 17:53
Mins inte när Marvel blev Marvel så att säga?
Har för mig att de tog namnet nån gång 1963 eller så, har för mig att det inte ståd Marvel på det första nummret av Fantastic Four...
John Byrne kommenterade det
Being one of the resident Old Geezers I didn't have a lot of choice, starting out. I read DC -- "DC-Superman" as we called the books from National Periodicals -- exclusively, when it came to superheroes. For the occasional western or funny animal I would look to Dell. Later, Gold Key.
I was there when Marvel started, but I missed the actual rebirth. My first Marvel book was FF 5 -- tho they were not "Marvel" yet. The closest we could figure was MC, but that was always very small on the covers. The last FF issue to carry it was this one:
Edited by super85, 20 November 2005 - 17:57.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 21 November 2005 - 10:08
Jag har nån bok med en massa omslag från Marvel, ska kolla i den.
Posted 23 November 2005 - 19:04
X-MEN: APOCALYPSE/DRACULA #1 (of 4)
Written by FRANK TIERI
Penciled by CLAYTON HENRY
Cover by JAE LEE
One is a villain that has been plaguing civilization since the time of the Pharaohs. The other is the deadliest vampire to ever walk the earth. It's the battle to end all battles as Apocalypse confronts Dracula! Enemies since the Crusades, they've met again in 19th century London. It's four issues of Victorian mayhem, and it starts here!
Så de gör serier på Drakula än.
Edited by Silversword, 23 November 2005 - 19:07.
Posted 24 November 2005 - 08:48
Posted 25 November 2005 - 02:42
Kanske inte helt tydligt mendock elimineras crossovers från MU.
Vad gäller:
Shang-Chi - Finns listad på Marvels hemsida under Marvel Universe
Dracula, Frankenstein etc. - Vad jag förstått härstammar dessa från Earth-616 (Marvels huvuduniversum)
New Universe - Räknas in under Marvel Megaverse men inte under superseriemultiversat
Posted 25 November 2005 - 14:34
The Unofficial Handbook of Marvel Comic Creators
Posted 25 November 2005 - 22:17
Första gången de nämnde nåt liknade var ju redan 1939 när Timley gav ut tidningen Marvel comics.
Posted 28 November 2005 - 18:01
Det här riskerar bli lite långt...
För det första har jag försökt samla ihop alla serier som publicerats i sverige och som utspelar sig i MU i ett slags tabellformat:
http://sverige.chron...tidoversikt.htm
Jag har även gjort en lista på alla Marvelserier som publicerats i USA och som har något med superhjältarna att göra:
http://www.chronolog...lished_info.htm
Tänkte försöka reda ut begreppen lite också, med betoning på försöka...
Iden med Marvels universum går ju ut på att de serier som utspelar sig där verkligen har hänt i samma värld. Det leder ju till att de kan påverka varandra och att olika historier inte får motsäga varandra. Man kan till exempel inte ha en story som förstör halva New York (hur många gånger har det hänt egentligen) i en tidning och samtidigt ha en annan story i NY där detta inte märks.
Iden med att låta allt utspela sig i samma värld tycker jag ger minst en extra dimension till berättelserna. Olika tidningar kan interagera med varandra på spännande sätt och med tiden bildas en fiktiv historia (historia som i saker som hänt förr). Marvels universum startades ju 1961 i och med Fantastic four. Jag vet inte riktigt om Stan Lee och company föreställde sig att denna värld skulle finnas kvar 45 år senare, men det gör den! Dock har det börjat leda till lite problem. Tänk dig att du får i uppgift att skriva nya spännande berättelser om Spider-Man. Steg ett är ju att hitta på nått kul. Steg två blir att kolla upp iden med Spider-Mans historia. Iden får ju inte motsäga något som hänt förr. Ju mer historia som finns desto mer jobb krävs på steg två... kan tänka mig att det kan bli lite frustrerande för författarna. Ett annat problem är ju att man inte kunnat låta figurerna åldra alla 45 år som världen funnits. Man har så att säga sackat ner tiden i den fiktiva världen. Men samtidigt refererade man till verkliga händelser. T.ex. så byggde väl Tony Stark sin Iron Man rustning i Vietnam under Vietnam-kriget? Idag refererar man oftast aldrig till att det var just det kriget som det hela utspelade sig i.
Vad tror ni? Kommer det finnas kvar ett enhetligt MU om tio? Jag tycker mig iallafall ha börjat se lite sprickor...
På frågan vad som utspelat sig i MU och vad som inte gjort det finns denna utmärkta site:
http://www.chronologyproject.com
Där kan man bland annat se att det senaste framträdandet av Shang-Chi var i Master Of Kung Fu v2 , (publicerades 2002).
Där finns även en sektion med det nya ultimata universumet.
Marvel brukar väl inte direkt säga något om en ny serie verkligen utspelar sig i MU eller inte? Man får läsa den och se om den motsäger något eller inte. Lite dumt tycker jag. De på Marvel borde ju veta om någon.
Posted 29 November 2005 - 10:20
Posted 29 November 2005 - 16:43
Ett annat problem är ju att man inte kunnat låta figurerna åldra alla 45 år som världen funnits. Man har så att säga sackat ner tiden i den fiktiva världen. Men samtidigt refererade man till verkliga händelser.
Detta förklaras med att Earth-616 har en s.k sliding timescale, vilket menas att the age of heroes, en 10-15 årsperiod initierad av FF:s rymdresa, ständigt rör sig framåt. FF:s rymdresa kommer alltså alltid att ha ägt rum för exakt 15 år sedan. Detta sägs bero på en verklighetsmanipulerare i anslutning till Earth-616.
Posted 29 November 2005 - 20:15
Ett annat problem är ju att man inte kunnat låta figurerna åldra alla 45 år som världen funnits. Man har så att säga sackat ner tiden i den fiktiva världen. Men samtidigt refererade man till verkliga händelser.
Detta förklaras med att Earth-616 har en s.k sliding timescale, vilket menas att the age of heroes, en 10-15 årsperiod initierad av FF:s rymdresa, ständigt rör sig framåt. FF:s rymdresa kommer alltså alltid att ha ägt rum för exakt 15 år sedan. Detta sägs bero på en verklighetsmanipulerare i anslutning till Earth-616.
Jo, jag har hört talas om den. Men vet någon var iden kommer ifrån? Är det från Marvel själva?
Förresten, vid närmare eftertanke var det inte i Vietnam-kriget som Iron man har sin origin, utan det var ju ännu tidigare...
Posted 30 November 2005 - 08:59
Fick han inte en metallbit intill hjärtat i nån explosion och blev tvungen att gå omkring med sin plåtväst för att förhindra att metallbiten flyttade sig in i hjärtat?
Edited by Agentum, 30 November 2005 - 09:02.
Posted 30 November 2005 - 17:04
Han får där granatsplitter vid hjärtat efter en minsprängning, men lyckas bygga en järnrustning som hjälper honom fly från kommunisterna och hjälper honom att andas!
Posted 01 December 2005 - 21:29
Jo, jag har hört talas om den. Men vet någon var iden kommer ifrån? Är det från Marvel själva?
Man vill ju helst tro att Marvel har tänkt igenom det här och vet hur det ligger till med sitt uni(multi)versum. Sliding timescale-idén tror jag nog är Marvels egen medan förklaringen till densamma, en verklighetsmanipulerare av något slag, nog får tillskrivas något amerikanskt fanforum alt. Masters of the Obscure
Edited by Nicce Lemonsson, 01 December 2005 - 21:30.
Posted 01 December 2005 - 21:33
Posted 02 December 2005 - 08:22
DC är väl i kapp igen nästan, och det var ju inte igår direkt.
Posted 03 December 2005 - 18:34
Men visst kan det vara lite irriterande när man som Marvel försöker hålla en kontinuitet och sen inte gör det. När man från början accepterar att det inte finns någon kontinuitet är det ju absolut ingeting man stör sig på, till ex. Kalle Anka eller vad som helst.
Chang chi, mästaren på kung fu, har jag för mig att man såg till i svenska X-men för ett par år sedan i samband med nån strid mot Sebastian Shaw i Kina nånstans.
Edited by zaphod, 03 December 2005 - 18:34.
Posted 04 December 2005 - 08:48
Posted 04 December 2005 - 11:21