Ok här kommer min lista.
1. Spider-Man: Den första superhjälten som handlade nästan lika mycket om superhjältens alter ego som här är Peter Parker. Spider-Man är en ganska rolig superhjälte också, han kan ju bjuda på en del bra one liners. Spider-Mans alter ego Peter Parker har ju varit med om mycket genom åren, många romanser, vissa har slutat sorligt. Andra omkring honom har dött, vissa har blivit hans fiender. Så Peters liv är väldigt spännande och händelserikt.
Spider-Man har allt kan man säga.
2. Batman: Har aldrigt varit ett stort fan av dom tidiga Batman serierna, blev väll lite skrämd utav den urusla Batman 1960. Men jag bara älskar den mörkare Batman som började utvecklas under 70 talet. Några som har lyckats med den mörka Batman är Frank Miller och Alan Moore. Tack vare bland annat Millers Batman: Year One så kom också Batman Begins som gav film världens Batman sin glans tillbaka efter Schumachers två kalkoner.
3. Superman: Superman är ju ändå typ den första superhjälten som skapades, bara det gör ju så att han nästan förtjänar en plats. Superman är ju en riktig superhjälte, han räddar alla och han dödar aldrig någon(frivilligt). En riktig American hero som inte har gjort så många förändringar genom åren. Är ett fan av tv-serien Smallville så det har gjort att jag har börjat gillat Superman mera och mera.
4. V: Kan han egentligen räknas som en superhjälte? Men men han är ju med i en graphic novel av geniet Alan Moore. Egentligen så är ju V en anti hjälte, han använder sig av terrordåd för att besegra fienden. Tycker att han är en grymt bra anti hjälte. Själva novellen V for Vendetta är bland det bästa som har gjorts.
5. Fantomen: Inte heller någon riktig "superhjälte" eftersom han inte har några superkrafter men vad som gör Fantomen till en superhjälte delvis tycker jag är att han får sina fiender att tro att han har superkrafter. Tycker att han är en cool hjälte och hela hans historia som sträcker sig hela 21 generationer bakåt är fascinerande.
Där har ni mina favoriter.
Edited by swa, 27 February 2006 - 23:49.