Jump to content

Photo

Frostbiten

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#26 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 October 2006 - 20:26

Nu har jag sett filmen. :D

Den är ett mycket gott försök till svensk vampyrskräck. Effekterna är bitvis lysande och mycket bra utförda. Imponerande.

Manus och skådespeleri lämnar en del övrigt att önska. Det fanns glitchar i manus som gjorde att jag undrade om någon öht korrekturläst det och kollat för logik. I början finns en scen där Vega kommer hem till Sebastian för att hämta tabletter hon beställt. Hon säger bl a att "Borde inte du vara hemma hos NN:s (flickvännens) föräldrar på middag nu?" Om hon visste att han skulle dit, varför kom hon då till lägenheten? :blink: Det fanns fler sådana logikhopp i samma scen. I ett labb på sjukhuset förvarade vampyrdoktorn blod i små provrör i rumstemperatur. Det funkar inte att göra så, då koagulerar det. :P

Skådespelarna är i många fall amatörer (?), iaf har jag inte hört namnen. Det märks att de inte är vana att agera, då replikerna känns "upplästa", lite styltiga och taffliga många gånger.

Tempot i scenerna är dock alldeles för segt. Trots det somnar man inte, för det händer hela tiden små saker/effekter som man måste hänga med på för att följa storyn. Dock är den övergripande känslan att filmen vunnit på tightare regi och klippning. Jag misstänker också att den långsamma och utdragna dialogen - många moment av tystnad mellan replikerna är effektfullt ibland, förekommer det hela tiden är det irriterande och segt - gör att tempot dras ned alltför mycket.

Slutbetyget blir en trea och en stor applåd för väl genomfört försök. Jag hoppas få se mer av det här gänget, nästa gång blir det bättre. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2006 - 20:59

Recension? Borde inte detta ligga i recensionsforumet? Vad kör du med för skala? :unsure:

Frostbiten ingår ju med sina vampyrer en gernre som känns nästan tabubelagd här i Sverige. Kanske är det så att genren behöver mogna lite. Det här är en film som jag vill se, om så bara skåda svensk vampyrskräck. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 October 2006 - 21:45

Även jag såg den här filmen nyligen, jag förväntade mig en skitfilm av hög klass men fick istället se ett ambitöst försök till en svensk vampyrrulle. Precis som Marie säger så finns det en hel del luckor i manus och några väl tafatta och svaga skådisar men det vägs upp av en relativt bra story och fina specialleffekter (för att vara svenska)

Hoppas på sådant här i framtiden :)

Winter is Coming

#29 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 October 2006 - 22:09

Recension? Borde inte detta ligga i recensionsforumet? Vad kör du med för skala?

Ja, en recension, men jag ser inte meningen med att starta ett nytt ämne i rec.forumet när det finns en tråd om filmen...

Att jag alls skriver så här får du se som en one-off, det kommer inte att hända mer i år misstänker jag. Min skala är 1 - 5, där 5 är högsta betyg och närmast ouppnåeligt. En trea med plus i kanten är ganska högt m a o. :)

Håller med RH om att storyn är byggd på en bra grund. Konceptet är smart och genomtänkt och slutet på filmen är hur snyggt som helst (betänk att jag avskyr smetiga Hollywood-slut också). :D

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 October 2006 - 23:43

Varför inte posta på båda ställena för att uppa din postcount? ;)

Om du postar i recensionsforumet vill jag minnas den kommer upp hemsidan också.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 October 2006 - 23:52

Mja, det är tvärt om. Om man postar på hemsidan hamnar det i recensionforumet.

Skall väl ta och se den här filmen jag också så småningom. Är lite allergisk mot svenska filmer, men det finns ju en och annan bra iaf..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#32 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 October 2006 - 23:59

Varför inte posta på båda ställena för att uppa din postcount? ;)

Bah. Jag står över sådant och försöker ge mina poster utanför TF lite substans och innehåll. Dubbelpostningar i olika forum är f.ö. en styggelse. :P

Skall väl ta och se den här filmen jag också så småningom. Är lite allergisk mot svenska filmer, men det finns ju en och annan bra iaf..

Jag ser i princip aldrig på svensk film. Den här var trots sina brister klart sevärd. :)

#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 October 2006 - 00:00

Mja, det är tvärt om. Om man postar på hemsidan hamnar det i recensionforumet.

Ah, my bad. Mitt minne suger ibland :(

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 October 2006 - 05:29

Är lite allergisk mot svenska filmer, men det finns ju en och annan bra iaf..

Oh ja. Se bara på Besökarna. En av de absolut bästa skräckfilmerna som någonsin gjorts, utan tvekan!
;) :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#35 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 October 2006 - 07:35

Hmm får väl ta mig samman och titta på min första svenska film då :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#36 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 02 November 2006 - 16:02

Kul när svenskar försöker sig på skräckfilmer, även fast jag mest satt och flinade under hela filmen så var den ändå ganska häftig. Men jag kunde inte hålla mig för skratt när Mikael Thornving dök upp. :D

#37 MidwinterSolstice

MidwinterSolstice

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts
  • Location:Norrköping (nyligen lämnat Temple Street, Freeport)
  • Interests:*Vampyrer, varulvar och andra mysiga oknytt
    *Buffy, Firefly, Dark Angel, Witchblade, Simpsons
    *Laurell K Hamilton (mer! mer!! mer!!!), Bujold (ääälskar Miles *ler*), Eddings, Tolkien, Douglas Adams, Modesit, Oscar Wilde
    *Nemi, Dilbert
    *7th Guest, 11th Hour, Sanitarium, The Bard's Tale
    *Ackegård är Gud!

Posted 07 November 2006 - 11:58

Brukar bara läsa utan att kommentera, men nu kan jag inte vara tyst...

Beslutade mig för att se Frostbiten (trots att jag vet att jag får sova med tänd lampa när jag lyckats skrämma mig ;) ) och höll istället på att fnittra mig ur fåtöljen -
det var ju Lotta på Bråkmakaregatan som var hjälte-dotter!!! :lol:

(japp, har barn, man blir miljöskadad av sånt) :D

:blush: fast självklart var lampan tänd på natten ändå... :blush:
------------------------------------------------------------
"Good girls do not end up with naked male anything in their bathtubs at four something in the morning."
Bloody Bones; Laurell K Hamilton

#38 Nöffen

Nöffen

Cadet Second Year

• Members
  • 11 posts

Posted 07 November 2006 - 22:37

Frostbiten ser minst sagt mycket intressant ut, och det låter ganska bra också.. Men svenska "seriösa" skräcka och övernaturliga filmer är ju rätt så ofta motsatsen till seriös. D: Tillochmed, om inte mer, när dom dubbade utländska filmer och serier på 80-talet (till deras försvar var det ju typ bara tio pers som sat och gjorde alla dubbningar till alla filmer då.. åtmindstånde i anime-kretsen).

Jag tänker ge Frostbiten en chans och se den i helgen om jag kan. Jag hoppas bara att dom kommer att göra en stor-budget svensk pirat film snart. xD

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 November 2006 - 22:42

Egentligen vill jag se den här filmen, men jag är orolig för att göra det. Inte för att bli skrämd, nej utan för att bli besviken. Jag vill verkligen att den skall vara bra och att det skall vara början på en ny sorts film i Sverige. Det blir inte så, jag vet... Men jag vill och att då se något bryta min vision... Det är inte bra för Cappys sinne :(

#40 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 November 2006 - 15:27

Filmen ar verkligen inget farsaratat, misslyckat forsok till vampyrfilm. Den ar inte heller patetisk, utan ett riktigt bra hantverk, dar komiken inte ar ofrivillig utan avsiktlig och valplacerad. Ett steg framat for svensk film imho. :)

#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 November 2006 - 16:11

Ah, det låter ju skönt. Då kanske man skall ta och spana in den här filmen så småningom :)

#42 Erkegris

Erkegris

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 71 posts
  • Interests:teckna, fantasy, djur, psykologi, etologi, film, spel, musik, fotboll... mm.

Posted 17 December 2006 - 19:21

hahaha, jag tyckte den var komisk. tyckte den var riktigt grym i början, sen spårade den ur och blev komedi och sen spårade den ur ännu mer och liknande nått dåligt monsteraktigt från den svarta lagunen??.... men hur kul var itne den där hunden som snackade hela tiden då .. ehhehe

Om jag var en loppa, tänk va jag skulle hoppa!

Min deviantart

#43 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 23 December 2006 - 18:13

Effkterna är snygga, men för övrigt är den ett stort skämt. Dålig story, dåliga skådespelarinsatser...
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#44 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 January 2007 - 22:35

Jag hyrde den idag och måste säga att jag tyckte den var ascool! :thumbsup: Trodde aldrig jag skulle säga så om en svensk film. Nästan som en svensk motsvarighet till Shaun of The Dead, om ni frågar mig. Skön humor, bra stämning och hyfsade skådespelarprestationer. Kanske inte helt top notch vad gäller kvalitet, men jag är ändå inte särskilt kräsen, för mig är det viktigast att det är underhållande. På sätt och vis är det väl sånt som hör till skräckfilmer. Jag tyckte tonåringarna i filmen verkade ha riktigt kul när de gjorde det här, speciellt killen i smoking. Ni vet, han som säger: Det är inte så farligt, det är snart över. Det är bara (tittar på klockan) en månad kvar till gryning!

Efter det här ska jag nog se Storm när den inte är helt uthyrd på min videobutik. Sedan är det bara att hoppas på fler genrefilmer. Gärna nånting superhjälte-aktigt, fast det är väl justdet Storm är?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007