Buffy är inte pubertal och barnslig.
Amen.
Posted 20 November 2006 - 00:14
Posted 20 November 2006 - 01:27
Posted 20 November 2006 - 10:12
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 20 November 2006 - 10:20
Posted 29 November 2006 - 18:06
Är där nån tv serie karaktär du kan identifiera dig med ?
Posted 29 November 2006 - 18:09
Posted 29 November 2006 - 18:12
Du låter farlig, du!
Posted 29 November 2006 - 18:21
Posted 29 November 2006 - 18:43
Ni kan nog alla gissa vilken tv-seriekaraktär jag identifierar mig mest med...
![]()
Och...hjääääälp!!!![]()
Posted 29 November 2006 - 18:50
Posted 29 November 2006 - 18:55
S...s...säkert...?
Posted 29 November 2006 - 18:58
Posted 29 November 2006 - 20:54
Posted 29 November 2006 - 21:01
Posted 29 November 2006 - 21:56
Från början är hon nog det, men hon växer upp genom säsongerna.
Posted 29 November 2006 - 23:01
Posted 29 November 2006 - 23:38
Serien innehåller som helhet inte många vuxna karaktärer som är "normala" (vad nu det ska betyda).Hon må växa upp men serien har fortfarande ett extremt tonårs-perspektiv. Tittar man på senare avsnitt är den nästan totala avsaknaden av "riktiga" vuxna bara ett tydligt exempel på detta. Så pubertal får man nog kalla den...
Posted 30 November 2006 - 00:33
Tackar rino! Jag kommer nog att husa här en del, men jag kommer förmodligen inte att göra någon formell presentation.Välkommen Dreamdude
Om du känner för det, får du gärna skriva lite om dig i Presentationstråden.
Inget tvång...
Posted 30 November 2006 - 10:07
Är där nån tv serie karaktär du kan identifiera dig med ?
Jag är som en blandning av Daniel Jackson och Jack O'Neill från Stargate, blandat med Lorne från Angel och Kaylee från Firefly.![]()
Faktiskt, dessa karaktärer hag jag lätt för att identifiera mig med.
Sen har vi outsiders, rebeller. Wolverine i X-men. Sawyer i Lost.
Man har väl olika sidor som man kan se i vissa karaktärer...![]()
Hon må växa upp men serien har fortfarande ett extremt tonårs-perspektiv. Tittar man på senare avsnitt är den nästan totala avsaknaden av "riktiga" vuxna bara ett tydligt exempel på detta. Så pubertal får man nog kalla den...
Serien innehåller som helhet inte många vuxna karaktärer som är "normala" (vad nu det ska betyda).
Hon må växa upp men serien har fortfarande ett extremt tonårs-perspektiv. Tittar man på senare avsnitt är den nästan totala avsaknaden av "riktiga" vuxna bara ett tydligt exempel på detta. Så pubertal får man nog kalla den...
Och med all respekt: Nej, serien är väldigt långt ifrån att vara pubertal, det sker hela tiden en utveckling av karaktärerna, ett naturligt och oundvikligt framskridande mot mognad och ansvarstagande.
En serie som däremot är oföränderligt pubertal, om inte till och med pueril är South Park. Där kan vi tala om icke-utveckling. Bara som jämförelse.
Posted 30 November 2006 - 10:37
Posted 30 November 2006 - 10:41
Jag märker då knappt att hon växer något vidare. Men det är kul att veta att det finns fler som tycker att den är pubertal.
Posted 30 November 2006 - 11:09
Det är alltid positivt och stärkande för självkänslan att hitta likasinnade.Jag märker då knappt att hon växer något vidare. Men det är kul att veta att det finns fler som tycker att den är pubertal.
När du hävdar att karaktärsutvecklingen i Buffy är minimal visar det bara på att du inte sett tillräckligt mycket av serien. Vill du backa upp ditt påstående ser jag gärna att du kommer med exempel som du tycker visar på stor karaktärsutveckling. Jag är mycket nyfiken och intresserad på ditt perspektiv.
Serien innehåller som helhet inte många vuxna karaktärer som är "normala" (vad nu det ska betyda).
Och med all respekt: Nej, serien är väldigt långt ifrån att vara pubertal, det sker hela tiden en utveckling av karaktärerna, ett naturligt och oundvikligt framskridande mot mognad och ansvarstagande.
Avsaknad av "normalitet" är inget jag stör mig på. Karaktärsutvecklingen är minimal.
Posted 30 November 2006 - 13:21
Jag är som en blandning av Daniel Jackson och Jack O'Neill från Stargate, blandat med Lorne från Angel och Kaylee från Firefly.![]()
Man har väl olika sidor som man kan se i vissa karaktärer...
När folk berättar att dom är lika eller kan identifiera sig med karaktärer så måste jag fråga på vilket sätt(jag vet inte jag är bara sådan). Med Daniel Jackson menar du då att du är fruktansvärt duktig på språk och kan komma fram till okenventionella lösningar snabbt? I så fall måste jag fråga vad du jobbar med. Sen måste du ju vara frustrerad på dig själv konstant eftersom du identifierar dig med Jack också. Lorne vet jag inte ens vem det är. Kaylee förmodar jag att du menar att du är duktig på att laga maskiner och att du ofta har en skolflicke oskuldhet över dig?
Posted 30 November 2006 - 16:01
Det är alltid positivt och stärkande för självkänslan att hitta likasinnade.
Jag märker då knappt att hon växer något vidare. Men det är kul att veta att det finns fler som tycker att den är pubertal.
När du hävdar att karaktärsutvecklingen i Buffy är minimal visar det bara på att du inte sett tillräckligt mycket av serien. Vill du backa upp ditt påstående ser jag gärna att du kommer med exempel som du tycker visar på stor karaktärsutveckling. Jag är mycket nyfiken och intresserad på ditt perspektiv.
Avsaknad av "normalitet" är inget jag stör mig på. Karaktärsutvecklingen är minimal.
Man har väl olika sidor som man kan se i vissa karaktärer...
När folk berättar att dom är lika eller kan identifiera sig med karaktärer så måste jag fråga på vilket sätt(jag vet inte jag är bara sådan). Med Daniel Jackson menar du då att du är fruktansvärt duktig på språk och kan komma fram till okenventionella lösningar snabbt? I så fall måste jag fråga vad du jobbar med. Sen måste du ju vara frustrerad på dig själv konstant eftersom du identifierar dig med Jack också. Lorne vet jag inte ens vem det är. Kaylee förmodar jag att du menar att du är duktig på att laga maskiner och att du ofta har en skolflicke oskuldhet över dig?
Tjadu, den analysen är väl inte den lättaste att göra...men eftersom jag borde göra annat som t.ex. studera så tänkte jag ändå slösa bort en stund med att skriva om mig själv.![]()
Här tar jag upp vissa delar av karaktärer som jag tycker att jag ser hos mig själv, både negativ och positiva.
Daniel Jackson: Jag älskar språk, ingen tvekan om det, men Daniel är så mycket mer än bara språknörd. han drivs av en kraft att vilja förstå folk och kulturer och att kunna kommunicera med alla, utan undantag.
Han vill förstå människor och hur allt hänger ihop. En riktig sökare och drömmare.
Jag har hittills läst/studerat 15 språk (och nej, det betyder inte att jag kan dem särskilt bra men jag har studerat dem!) men om jag är bra på språk vet jag inte...jag tycker bara att det är hysteriskt kul med språk.![]()
Jack O'Neill: temperament. Jajamensan! Lite cynisk, bitter kanske. Lätt att bli irriterad, dåligt tålamod. Konstig humor.![]()
Men i de flesta fall då konflikten är mellan Daniel och Jack så förstår jag alltid hur Daniel tänker och varför han har rätt.
Lorne (är en demon i Angel. Han läser folks öden genom att de sjunger för honom.): Han gillar inte konflikter och vill nog helst att alla ska vara sams. Han älskar musik och är rätt så annorlunda jämfört med andra demoner, även de i hans egen familj.
Kaylee: Vet inte exakt vad det är hos Kaylee som jag känner igen mig med. Den eviga optimisten? Alltid glad. Alltid trånande efter en man som inte ser en?![]()
Posted 30 November 2006 - 16:19
Det märks att du inte sett särskilt mycket av serien. För det där med att de skulle vara lika omogna efter sju säsonger stämmer inte. De går från att vara vanliga high school kids till unga vuxna med stor mognad och sans, utan att för den skull tappa sin lust att roa sig och skämta om det mesta i livet.Jag har ju inte sett så mycket. Bara för att det finns karaktärsutveckling behöver det inte betyda att det finns mognadsutveckling. Någon sådan har jag inte sett det minsta av. Karaktärerna är nästa lika omogna den sista säsongen som dom var i den första. Sen om jag kan ge några "direkta" exempel vet jag inte. Menar du avsnittsnummer och något dom gör eller diskuterar i det fallet?