Lite snabbt eftersom jag har bråttom:
Stålmannens riktiga personlighet ligger väl någonstans mellan Clark Kent och Stålis. Det finns ju bitar av båda sidor i honom, men rimligtvis så är det så att Kal El inte spelar någon roll när han t. ex är med folk som vet om hans hemlighet eller är ensam i Fortress of solitude.
Angående Bendis så tror jag knappast att folk tror att det säljer särskilt dåligt. Och jag upplever inte heller att det går någon "trend" i att "hata" honom, snarare tvärtom. Han hyllas i många fall besinningslöst. Jag är lite trött på hans stil, men han gör fortfarande bra serier emellanåt. Dock är senare alster som "New Avengers" och "House of M" rätt så usla i kvalitet.
Men jag tror mig se tecken hos både Bendis och JMS om att de på något sätt känner sig större än figuren de skriver och att de mycket hellre vill ändra på denne helt efter egna nycker.
Jag ser inte den där bakomliggande personligheten i Superman, han är Superman helt enkelt, fast det har förstås fixats lite med detta med, man blandar in hans uppväxt i Smalville mm för att ge honom lite mer personlighet, för om du tänker efter den klassiska Superman är hjälten som för att dölja sitt privata jag spelar en töntig reporter, det är ur-Superman.
Jag tycker han fungerar bäst som stödfigur, att läsa serier i längden där han är huvudperson kan bli jobbigt, aven om intressanta försök har gjorts av Byrne (en av de andra det är populärt att hata) och lite annat.
Fortress of Solitude är väl en bra jäkla udda grej, han bygger sig en egen fästning där han sitter själv och fantiserar om Krypton (där han inte är uppväxt) och har konstiga djur instängda i ett Zoo
Det beror kanske på var man hänger, men att ge sig på Bendis är lika vanligt som att dyrka honom, många ser som jag kan spåra även hos dig att han ändrar för mycket på deras serier.
JMS och han är väl tv-serie författare, nåt som jag tror gör att deras författande är annorlunda än många andras.
Bendis påstår att han skriver serier han själv skulle vilja läsa, ja jag vet inte.
Faktum är väl att han blåst en hel del liv i Marvel med Ultimate grenen, han har förmodligen inte samma bindningar till de klassiska figurerna och därav kommer ändringarna som kanske verkar underliga.
Folk som JMS är bäst där han får en helt egen serie där han kan göra vad han vill utan att det spelar nån roll, ofta blir det då riktigt bra, än om han får en toppserie där han förändrar "viktiga" figurer.
New Avengers, hehe, har hört en hel del om det nummret som består till stor del av splash pages
House of M aktar jag mig för, men tror att det har mycket mer än bara Bendis bakom spakarna, väldigt toppstyrt projekt tror jag.
Vad jag menar är att jag inte tror att den här trenden med författare från andra typer av medier är enbart dåliga, det är alltid kul att se vad det för med sig (se den engelska invasionen av författare på 80-90 talet tex, de ändrade serierna helt).
En bra serie är en bra serie för mig, dvs jag föredrar underhållning över kontinuitet-historiska alster för det mesta, så om de sliter huvet av bovarna eller inte spelar ingen roll bara jag finner nåt nöje i att läsa det.
Det låter visserligen som om jag är ganska ensam om att stödja de sk "realistiska" superhjälteserierna här och att de är barnsliga, men jag kanske är lite barnslig eller nåt för ofta finner jag mer av intresse i dessa än den klassiska superhjälteserien, iaf när det gäller moderna serier.
Men alltså jag läser även gammla serier (gammla är typ 60 tal och tidigare för mig) ibland, men i små doser, kan alltid vara kul att se vad saker och ting kommer ifrån och hur det började, Marvel är dock oftast ganska lätt att läsa även i 60-tals variant, DC är knivigare, jag har en JLA bok med de första serierna från tidigt 60-tal, och fasen den är mycket svårläst om du jämför mot FF från samma tid, snacka om skillnad
Så visst får de gå tillbaka till rötterna så länge de inte överger modern berättarteknik, de här gammla DC serierna är roligare att titta på än att läsa, det är oftast verkligen genomuselt författat (även om en del är uppfinningsrikt).
Tja, vi får se vad som blir av alltihop i slutändan, jag fortsätter läsa så länge det kan få mig intresserad, sen vad som är "fint" att läsa och inte det bryr jag mig inte om.
Och ni andra, kom med åsikter ni med, blir lite enahanda med mig VS Kermit/super85 hehe
Fast ni som är bossar här kan väl kanske klippa bort denna diskussion från stackars Spider-man och lägga den i en ny tråd?
Edited by Agentum, 10 April 2006 - 11:12.