Jump to content

Photo

Farscape

• Please log in to reply
103 replies to this topic

#26 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 15 February 2007 - 01:51

OK... Farscape intresset i det här forumet dog uppenbarligen för över ett år sedan, men jag gräver upp detta i alla fall och gör ett tappert försök.

Har just avslutat S.1, och första intrycket... Jag kan sympatisera med dom som inte tog sig igenom första halvan av säsongen. Upp till DNA Mad Scientist handlar det fortfarande mycket om att etablera karaktärerna på bekostnad av själva historien. Men så plötsligt dyker scenen upp då de hugger av Pilots arm, och jag är helt såld - inte pga någon sorts morbid fascination, utan för att de vågar svina ner det hela och göra det lite osympatiskt. Inget gullande med besättningen: de är själviska idioter, och beter sig helt ärligt. De behöver armen (tentakeln?) för att få det dom vill ha, och gör det som behövs, inga ursäkter. Inte ofta man stöter på i en genre där det mesta brukar vara ganska tillrättalagt och "säkert".

Några mellanavsnitt sedan fram till Durka Returns då Rygel och hans tid i fångenskap hamnar i fokus. Första gången jag köper honom som... något annat än bara en mupp. Underbart arbete av Jim Henson Company som håller i trådarna, bokstavligen.

A Bug's Life och de fyra sista avsnitten: Nu är det igång på allvar känns det som. Bra att de skippade Crais som seriens huvudbadguy och lade till Scorpius istället - så mycket mer intressant.

Swooosh till S.2...

Edited by Thinice, 15 February 2007 - 01:54.

Climbing to the Moon...

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2007 - 08:59

Intresset att diskutera en serie tenderar ofta att dö ut - särskilt när den är nedlagd. Men det är alltid kul då någon kommer och drar fram serien igen :)

I efterhand, nu när jag sett hela serien, får jag säga att den är okej men att jag ändå är besviken på den. Den var så hyjpad av folk att jag trodde den skulle vara bättre än den visade sig vara. Det är dock i grund och botten ändå bara i medelskiktet av SF-serier och har inget att sätta emot tungviktare som Babylon 5, Deep Space Nine eller Firefly.

Du kommer nog bli mer nöjd allt eftersom serien går angående huvudskurkar...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 15 February 2007 - 09:51

Jag gillade verkligen serien och jag saknar den. Det som stör mig att jag inte vet hur det slutade. Jag borde se den där mini serien som de gjorde efteråt.

Den var helt enkelt nåt för mig. Gillade den enda sen jag såg den på canal +....och oj det var länge sen. Tur att finsk tv tog upp den
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2007 - 10:33

Jo, man ska se Peacekeeper Wars också då det tar upp den annars obehagliga cliffhanger som vi lämnas med .

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 15 February 2007 - 12:25

Själv tycker jag Farscape är en av de bästa scifi serierna som gjorts. Inte den absolut bästa men definitivt i toppen. Den har djup, humor, en mörkare sida och den är vuxen. Dvs rätt så sexig. ;)
Visst, vissa enstaka avsnitt är dåliga men det händer i alla serier, utan undantag hittills utom Firefly som iofs bara var 10 (?)avsnitt eller så och inte hann utvecklas.
I stort sett är Farscape en otroligt cool serie där man faktiskt vågar mer än i många andra serier. Jag tycker den är väldigt kreativ och inspirerande på många sätt. :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2007 - 12:54

Firefly som iofs bara var 10 (?)avsnitt

15 (eller 14 om man räknar Serenity som ett avsnitt), varav 3 aldrig visades på teve (men finns med på DVD-boxen).

#32 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 February 2007 - 15:55

Själv tycker jag Farscape är en av de bästa scifi serierna som gjorts. Inte den absolut bästa men definitivt i toppen. Den har djup, humor, en mörkare sida och den är vuxen. Dvs rätt så sexig. ;)
Visst, vissa enstaka avsnitt är dåliga men det händer i alla serier, utan undantag hittills utom Firefly som iofs bara var 10 (?)avsnitt eller så och inte hann utvecklas.
I stort sett är Farscape en otroligt cool serie där man faktiskt vågar mer än i många andra serier. Jag tycker den är väldigt kreativ och inspirerande på många sätt. :D

What she said.

Utom om Firefly som väl också hade nåt halvdåligt avsnitt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#33 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 15 February 2007 - 15:55

Har sett för lite för att kunna göra någon rättvis jämförelse med andra serier, men det är några saker gör att det står ut från mängden.

** Det visuella; ständigt påtagligt. Makalösa miljöer, speciellt på Moya.
** Jim Henson's Creature Shop, givetvis. Hade kunnat ha fallit platt så platt, men det fungerar verkligen utan att bli för Mupp-igt. Har nog aldrig sett så hög kvalitet på dockarbete i en tv-serie.
** Väldigt lite technobabble. Man verkar ha satsat på karaktärerna och låter dom driva historien framåt.
** Fyndighet/ärlighet. Dags att borsta tänderna? Tugga på den här masken. Hur ska vi slippa ta med oss det här monstret på Moya? Lurar hit några Peacekeepers så får hon käka upp dom istället. Osv. Ungefär som med Firefly: vågar visa en mörkare sida.
** Som Freja42 nämnde, sex och sensualism för en vuxen målgrupp. Verkliga individer skildras med verkliga behov, utan att bli effektsökeri i stil med Lexx.

Så än så länge måste jag nog säga att det levt upp till hypen, men som sagt, första intrycket... Kommer det att forsätta på samma spår alla fyra säsonger?
Climbing to the Moon...

#34 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 15 February 2007 - 18:17

** Som Freja42 nämnde, sex och sensualism för en vuxen målgrupp. Verkliga individer skildras med verkliga behov, utan att bli effektsökeri i stil med Lexx.

Lexx, effektsökeri? *lol* Ja, det kan man väl säga...fast jävlar så rolig den serien var och det fanns faktiskt djup i vissa avsnitt också. ;)

Så än så länge måste jag nog säga att det levt upp till hypen, men som sagt, första intrycket... Kommer det att forsätta på samma spår alla fyra säsonger?

Jag tycker att serien bara blir bättre och bättre. :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#35 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 15 February 2007 - 19:12

Haha - nej, inget ont om Lexx. Helt ok som tidsfördriv när man snubblade in klockan tre på morgonen på... lördagarna?

De körde den verkligen på urusla tider om jag minns rätt. Kanske skulle ha uppskattat det mer om förutsättningarna varit annorlunda. ;)
Climbing to the Moon...

#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2007 - 19:15

Vilka avsnitt av Lex? Inte i början av andra säsongen - eller den första heller för den delen. Usel SF då den är som sämst. Jag tröttnade därefter. Farscape är dock betydligt bättre och serien blir bättre och bättre, fram tills ett redigt dyk i början av säsong... tre eller fyra. Minns inte riktigt. Den hämtar upp sig sedan, men tappet märks drastiskt.

#37 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 15 February 2007 - 19:23

Dom gjorde till och med säsonger av det hela? Minns bara att det var några långfilmslånga avsnitt.

Detta måste jag absolut kolla upp... :lol:

Edited by Thinice, 15 February 2007 - 19:24.

Climbing to the Moon...

#38 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 15 February 2007 - 19:44

har nu indförskaffat säsong 3 och 4 på internetkanalen :) så kan äntligen få sett resten av serien :)

Peacekeeper wars har jag på DVD , men vill inte se den förän jag sett säsong 3 och 4 :)

Den endda jag inte gillar i Farscape er Rygel * bläh * klarar inte av den dockan :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#39 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2007 - 19:52

Liten fundering bara :unsure:
Har Farscape gått på någon svensk kanal överhuvudtaget? (och då räknar jag inte låtsaskanalerna man måste betala dyra pengar för och ha en box för att se ;) )
I så fall passar väl den här tråden i spoiler delen bättre.

Peacekeeper wars har jag på DVD , men vill inte se den förän jag sett säsong 3 och 4

Gjorde samma sak som dig (förutom att allt kommer från Internetkanalen ;) )

Måste se om Farscape, har ju gått ett par år nu sen man såg avsnittena.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#40 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 February 2007 - 20:45

Vad jag vet har Farscape bara gått på Canal + som väl inte ens visade hela serien.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#41 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 15 February 2007 - 20:50

Jamän då flyttar jag denna tråd till Spoilers :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 February 2007 - 23:16

Dom gjorde till och med säsonger av det hela? Minns bara att det var några långfilmslånga avsnitt.

Detta måste jag absolut kolla upp... :lol:

Jag syftade på Farscape som fick en nedsväng, men visst Lexx gjrodes i fyra säsonger. Första säsongen var kort och uppdelad i långfilmlångaavsnitt.

och då räknar jag inte låtsaskanalerna

Yay! Terminologi fastnar! :thumbsup:

Vad jag vet har Farscape bara gått på Canal + som väl inte ens visade hela serien.

Nix, de visade inte hela. Vad jag vill minnas en vän sa så slutade de efter tredje säsongen, men jag vågar inte svära på det. (Har som sagt var inte låtsaskanaler.)

#43 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2007 - 23:21

och då räknar jag inte låtsaskanalerna

Yay! Terminologi fastnar! :thumbsup:

Vi är ju dina slavar och då måste vi lyda när nya ord uppkommer från vår härskare :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#44 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 15 February 2007 - 23:44

Jag syftade på Farscape som fick en nedsväng, men visst Lexx gjrodes i fyra säsonger. Första säsongen var kort och uppdelad i långfilmlångaavsnitt.

Ah, ok - får hoppas att den gigantiska flugan surrar in på 4:an igen då så småningom. På bättre sändingstid förhoppningsvis.
Climbing to the Moon...

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 February 2007 - 09:31

Jag tror inte det kommer ske. Tror att TV4 redan använt upp reprisrättigheterna, men jag är inte säker. Jag gillade osm sagt var inte serien och har inte ås bra koll därför.

#46 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 16 February 2007 - 10:56

Ah, ok - får hoppas att den gigantiska flugan surrar in på 4:an igen då så småningom. På bättre sändingstid förhoppningsvis.

Säsong 1 - 2 har gått i repris på TV4, Säsong 3 och 4 har nog aldrig visats på svensk TV tror jag. Tyvärr, du får nog köpa eller "låna" av nån. ;)

Trollslända, inte en fluga. :D
--Freja

*

*

#47 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 16 February 2007 - 18:45

Jag fick låna hela serien av Aztecface för ett par år sedan och det var en mycket bra serie.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#48 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 17 February 2007 - 11:37

Säsong 1 - 2 har gått i repris på TV4, Säsong 3 och 4 har nog aldrig visats på svensk TV tror jag. Tyvärr, du får nog köpa eller "låna" av nån. ;)

Trollslända, inte en fluga. :D

Trollslända? Var livrädd för dom när jag var liten... trollsländor och Bengt Alsterlind. Tillsammans förstörde dom många, många sommarlovsmorgnar.

Kanske därför som jag aldrig riktigt fastnade för Lexx, pga något som hände på Hajk? Alsterlind i maskopi med trollsländorna? Hmm.

Väntar med det och kör i gång S.2 av Farscape istället. Talyn, Scorpius, möjlig ny inriktning på hela historien - hur ska detta gå?
Climbing to the Moon...

#49 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 20 February 2007 - 18:48

Jag har totalt glömt bort hur Farscape slutade...dock minns jag en brinnande känsla att få se Peacekeeper Wars. Har dock inte hittat den någonstans.

Haha jag gillade Rygel. Han var bara så konstig och liten ;)

...3 osedda Serenity avsnitt...nej jag kan ju bara inte ha missat dem. Är så säker på att jag såg typ 15 avsnitt men kan ha fel. Hemskt.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#50 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 20 February 2007 - 19:57

Jag har totalt glömt bort hur Farscape slutade...dock minns jag en brinnande känsla att få se Peacekeeper Wars. Har dock inte hittat den någonstans.

339kr på discshop.se, men den går nog att få tag på ännu billigare på direktimport.

Måste komma igång med säsong 2 nu... hupp hupp.
Climbing to the Moon...