Jump to content

Photo

Fotbolls VM

• Please log in to reply
246 replies to this topic

#26 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 June 2006 - 09:46

Jag tror på engelsk seger med 2-0 och en svensk seger med 2-1 (zlatan och ljungberg). Jag hoppas givetvis på mer mål.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#27 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 10 June 2006 - 11:25

Jag hoppas verkligen att det blir många svenska mål idag i fall det blir en målskillnadshistoria, så 4-0 tippar jag. Henke 2, Svensson 1 och Ljungberg 1. England vinner 1-0 Owen målskytt

Winter is Coming

#28 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 June 2006 - 14:45

Yes , det går bra för England just nu :D hoppas det fortsätter så :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2006 - 14:51

Nördigast och roligast i dag - VM i ascii
http://feeds.feedbur...rylfeber?m=1686

Posted Image

För er som tycker att det lite väl lowtech att följa fotbollsmatcherna från fotbolls-VM i tyskland via TV:n har någon kreativ själ lagt upp en livefeed i ascii från matcherna som går att följa via telnet.

Personligen kommer jag att följa dagens matcher via TV:n men ascii-TV kanske är något för den experimentelle. Heja Sverige!
ascii-wm.net

Här är länkar till ascii-konst och telnet för er som inte vet vad det är.

:rolleyes:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 June 2006 - 15:54

Tänker också se matcharne på TV :P

Jaja 1-0 till England , men England borda ha får flera mål faktisk, det var lite dårligt att de inte fik flera med tanke på alla de chanser de hadde.

Men de vann :D

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#31 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 June 2006 - 15:58

jag tippade fel, som vanligt. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#32 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 June 2006 - 18:07

Blähh <_< det var ett oförtjänt rött kort till Avery från Trinidad tyckar jag.

Min avatar samling

#33 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 June 2006 - 18:57

Blähh <_< det var ett oförtjänt rött kort till Avery från Trinidad tyckar jag.

han fick ju två gula kort.

dåligt sverige :o

#34 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 10 June 2006 - 19:00

Idag skäms jag att jag är svensk

Winter is Coming

#35 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 June 2006 - 19:04

Usch, vad dåligt Sverige spelade. <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#36 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 June 2006 - 20:27

Sverige lyckas inte göra mål fast än T&T har en man mindre på plan. Pinsamt dåligt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 June 2006 - 21:23

Kas fotboll på låg nivå. T&T gjorde bra ifrån sig med de resurser de hade. Stort beröm till dem! Men Sverige? Nej, nej, nej. Iofs. är jag inte förvånad - redan då jag såg att de plockat in Shaban istället för Isaksson var matchen rätt klar i mitt huvud hur det skulle gå. Shaban är nämligen en utmärkt symptom på vad som är fel med Sveriges fotbollslag. Trött, gammalt och mätt. Nä, det här var inte ens rysligt kasst. Det var värre. Landslaget borde gå ut och be om ursäkt för att de bar den svenska landslagsdräkten.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 June 2006 - 21:56

edan då jag såg att de plockat in Shaban istället för Isaksson var matchen rätt klar i mitt huvud hur det skulle gå.

isak var ju skadad.

#39 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 June 2006 - 08:02

han fick ju två gula kort.

Jo det fik han , men det andra gula kortet ver helt fel IMO .

Min avatar samling

#40 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 June 2006 - 08:57

edan då jag såg att de plockat in Shaban istället för Isaksson var matchen rätt klar i mitt huvud hur det skulle gå.

isak var ju skadad.

Ja, jag vet. Annars hade ju Isaksson stått. Men det finns andra målvakter med i landslaget än just Shaban som hade varit bättre att satsa på än just en "has been".

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#41 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 11 June 2006 - 09:28

isak var ju skadad.

Ja, jag vet. Annars hade ju Isaksson stått. Men det finns andra målvakter med i landslaget än just Shaban som hade varit bättre att satsa på än just en "has been".

ok. menar du alvbåge eller nån utanför VM truppen?

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 June 2006 - 10:27

Jag menar Alvbåge. Han är ung, har tagit sig till VM via tidigare landslag (U17, U21 etc.) och är en bra målvakt med en stark säsong bakom sig. Shaban är gammal och passé. Han är inget svenskt framtidshopp. Det rätta hade varit att satsa på Alvbåge - särskilt om du tänker i det långa loppet. Så att vi har ett starkt trumfkort i framtiden om Isaksson blir skadad igen (eller inte återhämtar sig - vilket jag inte hoppas). Valet av Shaban är traditionellt och utan nytänk - eller för den delen ett långsiktigt tänkande.

#43 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 11 June 2006 - 11:51

Shaban eller inte, så spelade det ingen roll imho, iofs så är målvakter bäst mellan 30-35, Thomas Ravelli var 35 år 1994...
svårt och sitta här och vara efterklok och läktarcoach, men blåst blev man på festen :( Men vi är inte ute än, det går att reparera :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 June 2006 - 13:27

Shaban gjorde ingen dålig match - eller några direkta svåra ingripande - så att han stod just i den här matchen spelar nada roll. Men att han blev uttagen pekar på problemet som Sveriges lag lider av.

#45 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 June 2006 - 23:00

Shaban gjorde ingen dålig match - eller några direkta svåra ingripande - så att han stod just i den här matchen spelar nada roll. Men att han blev uttagen pekar på problemet som Sveriges lag lider av.

Och vad *är* Sveriges problem? Det går snarare väldigt bra för Sverige i fotboll, "vi" har kvalificerat till tre turneringar i rad nu, det är rätt sällsynt faktiskt. Vad förväntar sig folk här? En ny medalj? Bronset 1994 var en fantastisk bedrift som nog är svår att upprepa bara sådär. Lite realistiska förväntningar vore bra, tack. Jag tycker t. ex förra VM var väldigt lyckat eftersom vi faktiskt tog oss vidare från och vann "dödens grupp".

Och en plats som det är bra att ha rutin på är utan tvekan målvaktsplatsen...
*Hockey och superhjältar*

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 June 2006 - 00:00

Det finns inga orimliga förväntningar här. Jag håller helt med dig om att det var en succé att ta sig ur dödens grupp. Däremot ser jag inte alls som en "väldigt bra" att ha kvalificerat sig tre tureringar i rad. Det är också något som är farligt att tycka och som går ihop med det större problemet.

Ja, det är bra med rutin på målvaktspositionen. Men Shaban har inte tillräckligt med rutin för att vara motiverad att ställa där. Särskilt inte om vi vill arbeta för ett bättre lag på lång sikt. Kortsiktigt tänkande är inte en grundsten till framtida framgång. Ett gammalt trött "säkert" lag vinner inga matcher, vilket vi fått bevis på i T&T-matchen. Det krävs nytänkande och inte bara gå i samma vanliga fotspår. Vi har inte ett tillräckligt bra lag för att göra det - särskilt inte då vi jämför oss med andra världslag. Som sagt var, bronsmedaljen -94 är i stort sett omöjlig för oss att upprepa. Vi är inte i närheten - och vi kommer inte vara i närheten så länge man vaggar på i stilla lunk utan syn mot framtiden.

#47 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 June 2006 - 00:07

Jag förstår inte riktigt vad Sveriges "problem" är? Att ha kvalificerat sig till tre turneringar i rad är väldigt bra om man ser till vilket facit "vi" har haft tidigare. Och jag vågar nog påstå att det sätt vi har att spela på i de flesta lagsporter är just grunden till den framgång vi har haft. Annars vet jag inte riktigt vilka förändringar du skulle vilja se i landslaget heller...har du något ytterligare exempel?

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 June 2006 - 12:47

Nej det är inte väldigt bra. Det kanske är bra, men inte väldigt. Definitioner är viktiga och jag tycker inte det är okej att bara acceptera något som väldigt bra bara för att det är vad man klarar (samma sak gäller det idiotiska förslaget att man ska skippa läxläsningen i skolan - låt oss sänka gränsen för bra, tills vi alla är lika kassa. Jättesmart :rolleyes: ).

Som sagt var, det är egentligen den förändringen som behövs. Jag ser inte att vi behöver ändra saker drastiskt (typ spela 2-4-4 t.ex.). Utan snarare att vi tänker för framtiden också och inte bara på nu:et. Trötta spelare vinner inga VM... Och de vinner uppenbarligen inte ens mot Trinidad & Tobago heller.

#49 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 June 2006 - 14:02

Ser man till hur ofta de kvalificerade sig förut så tycker jag att det är riktigt bra. Lagerbäck har ett väldigt bra facit som förbundskapten faktiskt. Både nu och tidigare med Söderberg. Det är knappast att sänka gränsen för vad som är bra om man ser historiskt till vad ett svenskt fotbollslandslag har klarat av förut. Sen är det väldigt svårt att peta "trötta" spelare som Henke, Zlatan och Ljungberg med tanke på hur bra de faktiskt är.

#50 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 13 June 2006 - 19:55

Schweiz- frankrike 0-0 , småtråkig match , men bra att inte Frankrike vann :D

Dags för Brasilien nu :)

Min avatar samling