DVD-premiären gällde väl bara i USA? Här hemma har den väl inte ens release-datum?
Dragonlance: Dragons of Autumn Twilight
Posted 08 February 2008 - 09:06
DVD-premiären gällde väl bara i USA? Här hemma har den väl inte ens release-datum?

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 February 2008 - 21:03
Svar på Cartys spoiler tagg ovan: DL är ju en serie som är skriven för en vuxen publik, och visst är den aningen våldsam men jag gillar at man inte försökt mjuka upp den för att passa de allra minsta.
Så vitt jag minns (var ett tag sedan jag läste de inledande böckerna) så följer man boken ganska troget. Givetvis så får min favorit Tofs inte tillräckligt med screentime. Han är dessutom mycket charmigare i boken.
Klipper in mitt utlåtande från SSF-tråden:
Dragonlance: Dragons of Autumn Twilight (2008) (V)
Betyg: OK. Som alltid skall man ju läsa böckerna, man har gjort ett bra jobb tycker jag med att överföra seriens första delar (första boken är nämligen uppdelad i Sverige) till film. Och det är dessutom ganska skönt att det inte är frågan om en live-motion produktion med taskig budget. Filmen funkar alldeles utmärkt tycker jag. På hemsidan står att om första filmen går tillräckligt bra så kommer en uppföljare också (slutscenen hintar ju i den riktningen) och släpps den på DVD här i krokarna så kommer jag defenitivt och köpa den.
(Påbörjade en recension, men lägger ned det projektet tror jag... allt för många spoilers som pockar på uppmärksamheten).

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 February 2008 - 14:57
Den är bara släppt i USA än men frågan är ju om den kommer hit. Det känns ju lite si och så med den biten. Tråden kanske ska ligga kvar ett tag till?
Jag gillade den.
80-tals animationen lockade fram en del retro minnen hos mig och jag störde mig inte allt för mycket på att drakarna var CGI animerat. Men jag tror att intrycket hade varit bättre om man varit konsekvent 80-tals animering.
Svar på Cartys spoiler tagg ovan: DL är ju en serie som är skriven för en vuxen publik, och visst är den aningen våldsam men jag gillar at man inte försökt mjuka upp den för att passa de allra minsta.
Så vitt jag minns (var ett tag sedan jag läste de inledande böckerna) så följer man boken ganska troget. Givetvis så får min favorit Tofs inte tillräckligt med screentime. Han är dessutom mycket charmigare i boken.
Håller med dig. Även tvärtom, att flera kanske har lättare att ta till sig filmen om den antingen är helt animerad på det tradionella sättet eller en film helt i CGI. Dock är det inget jag stör mig på, jag gillar det konceptet och dom flesta som har sett filmen verkar vara av samma uppfattning.
Det där om att filmen är våldsam tycker jag bara är bra. Jag har sett en hel del animerad film som är baserad på något (bok, serie, spel osv) och som inte alls lever upp till det orginalmaterial som filmen utgår från. Då blir det lätt trist att se en sådan film. Blev lite förvånad dock att det var så "ojämnt fördelat" genom filmen. Från att vara lite svärdsvingande i början till rena "massakern" mot slutet. Det är bara småsaker och inget jag hänger upp mig för mycket på utan jag tyckte mest att det bara var konstigt.
Jag blir riktigt sugen på att läsa om böckerna. Dels för att ta reda på om filmen följer den eller ej, men även för att jag inte läst denna bok och dom efterföljande på ett tag nu. Dom är riktigt bra IMO.
Posted 18 March 2008 - 18:54
Det kommer släppas en svensk utgåva av filmen på DVD, preliminärt den 9/4 enligt Discshop. Priset ser även det ut att bli riktigt bra. 139:- via discshop och om man kollar runt lite kanske utgåvan går att hitta ännu billigare. Jag är glad att jag väntade ett tag på att köpa filmen.
Edited by Cartman, 18 March 2008 - 18:55.
Posted 18 March 2008 - 19:30
Det hade jag faktiskt inte räknat med.
För den som vill snoka runt, här är en genväg till Prisjakt.se.

Posted 18 March 2008 - 19:37
Original Test Animation
Initial Character Design
Med lite tur får även vi detta extramaterial.
Sedan skulle jag vilja ha ett kommentarspår med Lucy Lawless också men eftersom inte ens den amerikanska utgåvan har ett sådant kanske det är att hoppas för mycket?
Posted 18 March 2008 - 19:45
Extra material tycker jag inte är så viktigt - men ju mer Lucy de kan klämma in på DVDn desto bättre imo.

Posted 18 March 2008 - 19:47
*you wish carty*
Posted 18 March 2008 - 19:55
Hon väntar nog tills Sverige har utnämnts till "den nya tidens hollywood".

Posted 02 May 2013 - 23:38
Nu är det förvisso ett tag sedan jag läste Draklanskrönikan, men jag vill minnas att det här är en rätt trogen filmatisering av den första boken. Böcker som jag för övrigt håller högt och verkligen gillar. Handlingen som sådan är tilltalande och således riktigt bra.
Något som jag alltid har gillat i böckerna, och så även i den här filmen, är dess rikliga persongalleri. Istället för att man på sin höjd bryr sig om en eller ett par av karaktärerna, så tycker jag att praktiskt taget samtliga är intressanta här. Därför har man inte bara en favorit, utan flera. Något som uppskattas.
Tillkommer gör även flera bra skådespelare till karaktärernas röster, där samtliga är mer eller mindre bra. En sak som jag dock funderar på är om John Rhys-Davies någonsin var påtänkt till rollen som Flint, men att han av någon anledning inte kunde/ville göra den rollen. För Fred Tatasciore har en ruggigt lik röst. Men det kanske bara är just det, att den är ruggigt lik.
Edited by Garm, 02 May 2013 - 23:42.
Posted 03 May 2013 - 15:46
Håller med om den visuella stilen, även om jag inte älskar att man blandar traditionell (speciellt som här när den känns väldigt 70/80-tal) med mer renodlad cgi. Dock så gillar jag vekligen 70/80-tals stuket. Skattar också böckerna högt (fortfarande lite sur på Wahlströms/Damm för att de inte slutförde den påbörjade serien).

Posted 03 May 2013 - 16:22
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 03 May 2013 - 17:05
Sista boken jag har är "Resan vid tidens slut" och är tredje delen i "Fallna solens drakar" (som jag får intrycket av att det är en bok på engelska?).

Posted 03 May 2013 - 22:08
Antar att det är den här: http://www.dlnexus.c...oducts/202.aspx
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 04 May 2013 - 07:47
Det där omslaget används av en av böckerna (Wahlströms delade upp böckerna i fler delar -- de påminner starkt om nyare ungdomsböcker till formatet).
Jag mejlade Wahlströms och ifrågasatte att man klippte av mitt i en serie, men de bemödade sig inte ens med att svara har jag för mig.

Posted 04 May 2013 - 22:45
Håller med om den visuella stilen, även om jag inte älskar att man blandar traditionell (speciellt som här när den känns väldigt 70/80-tal) med mer renodlad cgi. Dock så gillar jag vekligen 70/80-tals stuket.
Jag tänkte mer att dom även på den tiden experimenterade lite med den visuella stilen i animerade filmer, kanske inte alltid med bra slutresultat (tänk Sagan om Ringen av Ralph Bakshi) så det är väl främst det jag gillar, att man vågade att testa något som inte är helt vanligt. Sedan gillade jag blandningen, även om jag kan förstå att en del andra inte gjorde det.
Edited by Garm, 04 May 2013 - 23:55.
Posted 05 May 2013 - 07:33
Det var ett riktigt sattyg av Wahlströms att bara bryta utgivningen. Minns ej exakt när det här var, men på den tiden var det inte lika vanligt som det är nu. Nuförtiden vågar man nästan inte köpa ny fantasy för man kan inte vara säker på att hela serien släpps.
Jag tror det var i samband med att Damm-förlag tog över Wahlströms fantasyutgivning, vet inte om den föll mellan stolarna eller nått.
Jag tänkte mer att dom även på den tiden experimenterade lite med den visuella stilen i animerade filmer, kanske inte alltid med bra slutresultat (tänk Sagan om Ringen av Ralph Bakshi) så det är väl främst det jag gillar, att man vågade att testa något som inte är helt vanligt. Sedan gillade jag blandningen, även om jag kan förstå att en del andra inte gjorde det.Håller med om den visuella stilen, även om jag inte älskar att man blandar traditionell (speciellt som här när den känns väldigt 70/80-tal) med mer renodlad cgi. Dock så gillar jag vekligen 70/80-tals stuket.
Disney vet jag har experimenterat med att blanda dem med, Skattkammarplaneten tror jag bland annat.
Och Bakshis "Sagan om Ringen" räknar jag bara som delvis animerad. ![]()
Edited by XC, 05 May 2013 - 07:36.

Posted 06 May 2013 - 21:43
Jag gillade också den här filmen skarpt. Den gav både trevliga minnen till 80-tals äventyrsserier men också en spännande och bra handling. För att inte glömma att vi inte precis blir överösta med Dungeons & Dragons filmer.
Synd bara att filmen floppade så katastrofalt att det inte verkar finnas en chans till att de gör hela serien som det var tänkt. Fansen till böckerna bojkottade den (trots att både Margaret Weis och Tracy Hickman var starkt involverad i skapandet av hela filmen) för den var förkort och andra struntade i den för animationsstilen och den var inte tillräkligt rolig. Bah!
Edited by Crusader, 06 May 2013 - 21:51.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts