Jump to content

Photo

Turnering: Tidernas Bästa TV-Serie

• This topic is locked This topic is locked
896 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 July 2006 - 20:04

Peak! Cappy sparkar Kermit! *Tar fram XenaPiska™ oc tittar hotfullt på Cappy*

Det har nog mest motsatt effekt på Cappy. :lol:
*Hockey och superhjältar*

#27 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 July 2006 - 20:07

:lol2:

Har nu sett Cappy's nya avatar för att inte nämna titeln :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#28 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 July 2006 - 21:15

Tyckte det var passande ;)

FX: Hur kan du inte rösta på FX: the Series i den här rundan? Jag menar, om inte en serie som handlar om dig får din uppmärksamhet vad skulle då förtjäna det? ;)

FX - the Series

Serien centreras kring Rollie Tyler och hans assistent Angela Ramirez som sköter ett bolag som hjälper till med specialeffekter till filmer. Men Rollie har en vän, Leo McCarthy, som arbetar som polis som ofta ser till att använda det för att bekämpa brott. Serien sköts mycket kring olika tekniska gizmos och intelligens för att fånga skurkar, istället för rent våld. Vi får inte heller glömma att Carrie Ann Moss hade en roll här i säsong 1 (innan hon var känd med en liten flmtrilogi - jag tror den hette något i stil med Neo is my bitch boy eller liknande...).

Säsong två började dessutom med en redig smäll - man får se Leo bokstavligen sprängas i luften. Jag kunde knappt tro det då jag såg det första gången. De dödade en castmember det första de gjorde i säsongen. Istället introducerades Mira Sanchez som i början jagade Rollie för mordet, men som sedan blev goda vänner.

Seriefinalen, Red Storm, är troligen en av de bästa teveserieavsnitt som producerats någonsin. Så otroligt starkt och gripande där man återbringar Victor Loubar för att spela på Angelas känslor för Rollie. Det skådespeleri som Christina Cox levererade här bevisade verkligen hennes skicklighet och fick verkligen upp ögonen för henne. Sedan dess har jag varit ett fan :)

Dräggelbabe: Christina Cox. :wub:
Betyg: 8 /10

Babylon 5

Babylon 5 kommer gå till historien som en av de mest genomtänkta SF-serierna någonsin. Den har en väl uttänkt storyarc och är ett föredöme för alla som skapar berättelser. Saker planteras för att använda långt fram i tiden. J. Michael Staczynski härskar på det här området! :)

Själva berättelsen utspelar sig kring rymdstationen Babylon 5 där Jeffrey Sinclair har i uppdrag att hålla det lugnt. Till sin hjälp har han bland annat säkerhetschefen Garibaldi och den minbariske ambassadören De'lenn. Även om tevebolaget tvingade bort Jeffrey Sinclair ur serien för de inte trodde på skådespelarens utstrålning, var inte ersättaren Bruce Boxleitner som John Sheridan. Observera första bokstäverna på dem! ;)

Det talades om att slutet på serien egentligen skulle varit, War without End Part 2, som sändes i tredje säsongen. Det hade i min mening varit ett bättre slut än det som vi fick nu i femte säsongen (och som filmades i fjärde säsongen). Sinclair visar nu när han försvunnit ur serien hur pass mycket intressantare som karaktär han är än Sheridan.

Bortsett från avslutningen finns det fler saker som inte klaffar i femte säsongen. Anledningen beror nog på att JMS inte var säker på att det skulle bli en femte säsong och därmed klämde ihop det mesta i säsong fyra. Det gör den svagare än de tidigare, tyvärr. Annars har den femte säsongen en av de bästa cast-adderingarna. Tracy Scoggins som Kate Lochley som tog över befälet för Babylon 5. Underbart auktoritär kvinna!

För mig kommer Babylon 5 alltid vara en av de riktigt stora SF-serierna med sin väl uttänkta story - o ch en ledstjärna för andra serier som strävar efter att använda sig av en storyarc!

Dräggelbabe: Tracy Scoggins :wub:
Betyg: 8/10
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#29 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 July 2006 - 21:20

Dräggelbabe: Susan Ivanova. Nuff said. ;)

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 July 2006 - 21:25

En gammal rysk kärring? Eller en het, vacker amerikanska? Ja, smaken är som baken ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 July 2006 - 21:29

Tror nog att Lochley var äldre än Ivanova faktiskt. Och egentligen var hon mest en ersättare eftersom Claudia Christian hoppade av. Lochleys roll var tänkt åt Ivanova. ;)

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 July 2006 - 22:38

Det intressanta är inte vad de de facto är - det är hur de ser ut... ;)

Och jo, jag vet det. Men det betyder ju inte att Lochley mutar in området snabbt och enkelt och får en attt glömam IVanova helt. Vem är det förresten? ;)

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 July 2006 - 22:45

Tycker att Lochley ser betydligt bitchigare ut än Ivanova. Men det är kanske är vad du föredrar? ;)

Men förresten, hur kunde jag glömma Lyta Alexander? HON var ju snyggast!!! :wub:

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 July 2006 - 23:46

Bitchig har jag inget emot - jag tycker ju Cordy i Buffy & Angel är snyggst t.ex. ;)

Lyta är klart bättre än Ivanova, ja. Men fortfarande inte perfektion som Lochley ;)

#35 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 July 2006 - 00:00

Väldigt svår röstning, knappt sett nått av de tv-serierna :(

Winter is Coming

#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 14 July 2006 - 00:23

Det märks för du valde fel ;)

#37 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 14 July 2006 - 00:32

Rick gjorde väldigt bra val. B)

Ebba och Didrik är sån nostalgi, jag skulle vilja ha den på dvd. :)

#38 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 14 July 2006 - 08:45

Babylon 5- en man och hans vision och det blev den bästa Sf-serien hittills... :)
Ebba och Didrik- Svensk serie som bäst.
dom andra två har jag knappt sett nått av...
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#39 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 17 July 2006 - 20:15

Börjar det inte bli dags för en ny omgång nu? :)

#40 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2006 - 20:27

Jobbar på det. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#41 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 July 2006 - 21:13

Var bara tvungen att rösta på Dallas :D
Bästa scenen är nog när Bobby står i duschen helt plötsligt efter att ha varit död, i hur många avsnitt var det nu? :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#42 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 17 July 2006 - 21:21

Minst en hel säsong! :lol:

#43 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 July 2006 - 21:22

Var bara tvungen att rösta på Dallas :D
Bästa scenen är nog när Bobby står i duschen helt plötsligt efter att ha varit död, i hur många avsnitt var det nu? :lol:

En säsong var det tror jag bestämt. Tänkte komma med ett avslöjande; jag har sett alla samtliga avsnitt av dess 357 st. Det gör jag inte om, men serien höll god klass de första åren, och framför allt det sista avsnittet!
I love the smell of napalm in the morning

#44 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 17 July 2006 - 21:26

Jag brukade också följa Dallas, men jag vet inte om jag sett precis alla. Minns inte ens hur den slutade?

#45 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 17 July 2006 - 21:53

Sista Dallasavsnittet:

JR Ewing får på fyllan i sitt livs värsta kris en genomgång av hur hans närståendes liv hade sett ut utan JR´s medverkan. Allt visas av en liten man i röd kostym och med röda ögon.. lite Twin Peaksvibbar faktiskt. Det slutar med att ett pistol/revolverskott ljuder och Bobby Ewing stiger in i JR´s rum och utbritser: JR!!!!

Edited by Ned Flandiddelianders, 17 July 2006 - 21:53.

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 July 2006 - 21:53

Djävulen (a la Joel Grey i Buffys femte säsong som skall offra Dawn ;) ) övertalar Jr. att skjuta sig själv. Det sista man ser är hans djävulska röda ögon och höra honom säga "Do it!"... Och sen ett pang...

Groovy! :D

Jag såg också hela Dallas-sviten då jag var ung, men minns inte alla avsnitten. Har inte sett någon av långfilmerna efteråt och inte heller spinoffserien.

#47 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 17 July 2006 - 21:59

Jag såg den första av de två följande långfilmerna, "JR Returns", som var som ett fullgott extra långt avsnitt av serien, med en twist i slutet där JR lurar allt och alla, såklart.

Sen kom ytterligare en film, men den har nog bara en person på jorden sett; min bror, som är universums störste Dallas-fan och kan alla avsnitten i huvudet. Den skulle hursomhelst vara ruskigt usel.

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 July 2006 - 22:34

Nja, han är bara en wannabe. Jag känner en som är ännu värre.

Och man är inte världens största fanns om man inte har rollspelet som gavs ut 1980 ;)

#49 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 18 July 2006 - 05:24

Inte rollspelet men dock ett seriealbum(!) som kom ut 1983, med serier om de kända karaktärerna + 8 idolbilder i färg! :D

#50 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 18 July 2006 - 09:03

Dallas, vad säger man, den ultimata dramasåpan :D såg nog nästan allt av den för de var en riktig snackis då när det begav sej :) minns Sue Ellens darrande underläpp, den eviga losern Cliff barnes och JR's diaboliska blick när han lyckats med ännu en intrig... :D
Pang i bygget är John Cleese som bäst :) 12 dårpippiavsnitt man kan se hur många gånger som helst
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24