Jump to content

Photo

Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?

• Please log in to reply
42 replies to this topic

Poll: Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?

Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2006 - 17:32

Visst hade det. :thumbsup: Jag har tänkt på det ofta.
Tyvärr så lär det aldrig hända. Iallafall inte efter hur spelet, som skulle göra PK känt över hela världen, floppade. Men sedan så hade ju Disney också förstört karaktären i spelet genom att göra den till den Amerikanska versionen av korkade klant-Kalle istället för att behålla den Europenska versionen. Dessutom så tror inte Amerikanarna på att PK existerar i Europa och har gjort så sedan 60-talet.
Amerikanarna gjorde ett pinsamt försök att göra egna PK serier med deras Kalle. De bytte ut Ettan mot Ludwig von Drake (Anka) och PK klantade sig genom hella grejen och det var bara ren händelse att han stoppade Evronianerna där. Serien var som Quack Pack, typ.

Disney i USA gillar inte de Europa versionerna av Disney. vilket är varför de inte publiserar dem där. De har sin syn på karaktärerna och det är de man se på de nya kortfilmerna och serierna (House of Mouse, Quack Pack, Goof Troops osv). T ex de amerikanska Kalle serierna går mest ut på att han ligger i hängmattan, blir sur på något (T ex ett bi) och klantar till det för sig.
Ironiskt nog så är det Europa versionerna som är mest trogna Carl Barks serier (Utom Don Rosa då, som är en av de få bra Amerikanska Disney författaren kvar).

PK-Pikappa var ett försök av Disney Europe att få ut PK över hela världen (Pikappa = Pi, Kappa = P,K på Grekiska) men Disney Amerika backade ur så det blev bara Europa igen.

Stefano Ambrosio (manusen samt skiss i PK) har nu senast gjort 10-delars storyn "Wizards of Mickey", ett fantasy epos med Musse, Kalle och Långben om en värld av trollkarlar, drakar, slott och förtrollning. De flesta Disney figurer dycker visst upp i den.
Promo Bild 1
Promo Bild 2
Sneak peak
Officiel hemsida för WoM där man bl a kan se en cool video promotion för serien. (Sidan är tyvärr på italienska vilket är synd för sidan är så cool med bla annat en gigantisk karta över WoM världen. Och videon ger en rysningar. Bra soundtrack har den med.)
Jag ser verkligen fram mot att få lägga vantarna på den serien. :) Hoppas den släpps i Sverige eller på Engelska någonstanns. Man kan ladda ner de första delarna av serien på hemsidan, men vad hjälper det när man inte kan italienska? :(

Francesco Artibani (manusen samt skiss i PK) gör lite Italienska superhjälte serier t ex Buena Vista Comics "Kylion". Han arbetar också med "Monster Allergy" samt lite annat. Sedan är han ju en av skaparna till W.I.T.C.H.

De andra tror jag inte sysslar med nåt speciellt. Skriver lite serier här och där, tror jag.

Edited by Crusader, 06 November 2006 - 17:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 November 2006 - 17:39

WoM ser ut att vara en bra, underhållande serie i samma goda stil som dom som med jämna mellanrum publiceras i pocketformat här i sverige. Tycker mig dessutom ofta känna igen några av PK-tecknarna i Pocketarna ibland? :)

Hörde om Buena Vista COmics, dom har ju några bra grejor i USA nu också tex, Gladiator och en sorts rymdserie, kanske var det Kylion?

Åh ja... man har ju alltid reprintsen som pågår i Sverige nu, är så många PKNA-nummer som man inte läst.

EDIT: MYCKET välgjord sida för WoM får jag säga! :) Rätt kul att kolla runt där, fast man inte förstår så mycket.

Edited by PredaBot, 06 November 2006 - 17:51.

#28 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2006 - 18:34

Jo, de tecknarna gör en hel del vanliga Disney serier med.

Tanken bakom Reloaded är ju att få upp hypen igen så att de kan släppa PK3. Men det lär inte hända än på några år.
Just nu finns ju t ex "Paperinik Cult" månadstidningen i Italien. Men jag vet inte så mycket om den. Den är lite mer än 1 år gammal bara. Jag har hört att den ska handla om Paperiniks historia men jag kan ha missuppfattat det.

Kylion är ispererat av ALIAS och ska vara lite som X-Men, om jag har förstått det rätt. Men jag har själv inte läst dem.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#29 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

Lieutenant

• Members
  • 102 posts
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 15 December 2006 - 09:37

Om man räknar limited series säger jag utan någon som helst tvekan Doctor Manhattan från Watchmen.

Annars säger jag The Drummer från Planetary. Wildstorm räknas väl inte som DC, va? :)
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#30 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 June 2007 - 02:43

Stefano Ambrosio (manusen samt skiss i PK) har nu senast gjort 10-delars storyn "Wizards of Mickey", ett fantasy epos med Musse, Kalle och Långben om en värld av trollkarlar, drakar, slott och förtrollning. De flesta Disney figurer dycker visst upp i den.
Promo Bild 1
Promo Bild 2
Sneak peak
Officiel hemsida för WoM där man bl a kan se en cool video promotion för serien. (Sidan är tyvärr på italienska vilket är synd för sidan är så cool med bla annat en gigantisk karta över WoM världen. Och videon ger en rysningar. Bra soundtrack har den med.)
Jag ser verkligen fram mot att få lägga vantarna på den serien. :) Hoppas den släpps i Sverige eller på Engelska någonstanns. Man kan ladda ner de första delarna av serien på hemsidan, men vad hjälper det när man inte kan italienska? :(

Det här är deprimerande. De har precis börjat släppa Wizards of Mickey II: The Dark Ages (Som handlar om när trollkarlen Musse blir ond) i Italien (Med en häftig trailer på hemsidan som jag länkade till ovan) men vi i Sverige har fortfarande inte sett skymten av första sagan. :( Den finns inte ens på Engelska. <_<
Det bästa som har hänt Disney serier sedan Don Rosas "Life and Times of Scrooge McDuck" och jag kan inte njuta av den. :upset:
-Sora, Kingdom Hearts

#31 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 June 2007 - 05:47

Jag har inte läst så mycket superhjälteserier utanför Marvel och DC-universumen men av de jag läst så är det väl Gen13:s första sväng, miniserien plus den reguljära upp till 20-nånting som jag gillat mest. När den var som bäst liknade den till stämningen X-men och Uncanny X-men när de är som bäst. De verkar dock sjabblat bort serien rejält och startat om den gång på gång.

Sen beror det på var man drar gränsen för superhjälteserier men Dragon Ball gillar jag också. Den är så långt jag läst den mest avslappnade serie jag läst, en roadmovie där vad som helst kan hända och utan några stora litterära pretantioner. Den känns helt enkelt som en serie som trivs med sig själv. Det är skönt som kontrast från seriösare serier.

#32 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 June 2007 - 06:33

Det du nämner om Dragonball kan vara något jag saknar hos de traditionella superserierna. Att vad som helst bara händer och det kräver inte någon krystad förklaring. Det är bara kul.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#33 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 August 2007 - 23:34

Don Rosa har lite roligt med Lord of the Rings:

Posted Image

Skulle ha varit kul att läsa den serien men det är bara en bild han har målat för comi-con. :)

Nu verkar det dessutom som att vi entligen får en chans att läsa mästerverket "Wizards of Mickey" även i Skandinavien. I augusti så släpps den i Polens motsvarighet till kalle Ankas Pocket. Med tanke på att alla versionerna av KAP har samma serier nu förtiden så måste det betyda att även vi får den här i Sverige.
Att det blev Kalle Ankas pcoket var inte så konstigt med tanke på att serien är runt 300 sidor lång.
Så det är bara att hålla koll på Kalle Ankas Pocket den närmaste tiden och att hoppas att även "The Dark Ages" kommer senare. :)

Edited by Crusader, 23 August 2007 - 00:11.

-Sora, Kingdom Hearts

#34 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 23 October 2007 - 19:44

Tänkte bara flika in här och nämna att jag som sagt har upptäckt svenska Dotty Virvelvind, som nog blivit en favorit utanför Marvel/DC. :D

#35 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 October 2007 - 21:10

Tänkte bara flika in här och nämna att jag som sagt har upptäckt svenska Dotty Virvelvind, som nog blivit en favorit utanför Marvel/DC. :D

Från "Seriewikin":

"Dotty Virvelvind", "flickan som gör som hon vill", är namnet på den första svenska superhjälten. Dotty Virvelvind publicerades som en serie illustrerade noveller och sedermera tecknade serier i veckotidningen Levande Livet mellan åren 1944 och 1945. För manus stod Sture Lennerstrand och för bild Lennart Ek och Björn Karlström.

Dotty Virvelvind är något så exotiskt som en svensk superhjälterie och handlar om den unga kvinnan Dotty Burns som får övermänskliga krafter efter en vetenskapsmans experiment med koncentrerade djurhormoner. Med sina nyvunna krafter tampas hon med gangsters och räddar av och till sin pojkvän Jimmy Carruthers.

WTF?!? Det där låter otroligt fascinerande. Har du läst serien någonstans eller namedroppade du den bara som en kul grej? Helt klart intressant :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#36 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 23 October 2007 - 22:52

Jag kom först att upptäcka den på mitt bibliotek, faktiskt. Dom hade numret med Bild & Bubbla som innehöll en artikel och faksimilt nytryck av en Dotty-stripp. :)

Har kollat upp lite mer själv, och går och spånar på ett samlingsalbum med både serier och noveller från Levande Livet ( alias Aktuell Rapport och FIB-aktuellt som den några decennier senare utvecklades till..hrrm..) om man nu bara får rättighetsgrejorna utredda bra nog. Måhända du kommer se Dotty i seriehyllorna en dag, i t ex Komikas regi. ^^

#37 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 October 2007 - 13:41

Av alternativen man kan välja mellan lägger jag min röst på Hellboy. Jag gillade t.ex. Spawn tidingare men tappade ganska snabbt intresset. Men Hellboy håller fortfarnde efter alla dessa år. :)

#38 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 October 2007 - 13:46

Jag är nyfiken på Invincible, men har aldrig fått tag i den serien. Annars har jag aldrig fastnat för något av de andra alternativen, Image var aldrig min grej. Så jag får nog med ett uns skam i rösten säga att jag är för inne på Marvel och DC.
*Hockey och superhjältar*

#39 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 October 2007 - 13:54

Jag läste några nr av Invincible men det var ingenting jag fastnade för. Dock fastnade jag för Cory Walker's teckningar.

Image sprutade ur sig lite för många olika serier när dom var nya och jag var en riktigt aktiv läsare så jag drunknade nästan i den djungeln.

#40 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 October 2007 - 14:02

Jag skulle nog definitivt rösta på Invincible nu av dom alternativ som finns. Men jag hade inte börjhat läsa den när jag röstade första gången. Det är en riktigt bra serie.

Image var aldrig min grej. Så jag får nog med ett uns skam i rösten säga att jag är för inne på Marvel och DC.

Det är du inte ensam om. Det är först på senare tid som jag upptäckt att Image har mer än bara Spawn och Witchblade att erbjuda som Ivincible, Fell och The Walking Dead. Många bra Wildstorm serier började under Image banér också.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 January 2010 - 18:42

Invincible! Utan minsta tvekan, Robert Kirkman är grym!!
*Hockey och superhjältar*

#42 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 05 October 2010 - 16:27

Av dessa väljer jag Hellboy, men annars föredrar jag nog hellre både Hero Academy (Debois, Olivares) och Zenith av Grant Morrison

#43 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 06 October 2010 - 09:37

Jag hittade SH3 på biblioteket för ett tag sedan. Inte alls dumt. Nå'n som läst den?