Tyvärr så lär det aldrig hända. Iallafall inte efter hur spelet, som skulle göra PK känt över hela världen, floppade. Men sedan så hade ju Disney också förstört karaktären i spelet genom att göra den till den Amerikanska versionen av korkade klant-Kalle istället för att behålla den Europenska versionen. Dessutom så tror inte Amerikanarna på att PK existerar i Europa och har gjort så sedan 60-talet.
Amerikanarna gjorde ett pinsamt försök att göra egna PK serier med deras Kalle. De bytte ut Ettan mot Ludwig von Drake (Anka) och PK klantade sig genom hella grejen och det var bara ren händelse att han stoppade Evronianerna där. Serien var som Quack Pack, typ.
Disney i USA gillar inte de Europa versionerna av Disney. vilket är varför de inte publiserar dem där. De har sin syn på karaktärerna och det är de man se på de nya kortfilmerna och serierna (House of Mouse, Quack Pack, Goof Troops osv). T ex de amerikanska Kalle serierna går mest ut på att han ligger i hängmattan, blir sur på något (T ex ett bi) och klantar till det för sig.
Ironiskt nog så är det Europa versionerna som är mest trogna Carl Barks serier (Utom Don Rosa då, som är en av de få bra Amerikanska Disney författaren kvar).
PK-Pikappa var ett försök av Disney Europe att få ut PK över hela världen (Pikappa = Pi, Kappa = P,K på Grekiska) men Disney Amerika backade ur så det blev bara Europa igen.
Stefano Ambrosio (manusen samt skiss i PK) har nu senast gjort 10-delars storyn "Wizards of Mickey", ett fantasy epos med Musse, Kalle och Långben om en värld av trollkarlar, drakar, slott och förtrollning. De flesta Disney figurer dycker visst upp i den.
Promo Bild 1
Promo Bild 2
Sneak peak
Officiel hemsida för WoM där man bl a kan se en cool video promotion för serien. (Sidan är tyvärr på italienska vilket är synd för sidan är så cool med bla annat en gigantisk karta över WoM världen. Och videon ger en rysningar. Bra soundtrack har den med.)
Jag ser verkligen fram mot att få lägga vantarna på den serien.
Francesco Artibani (manusen samt skiss i PK) gör lite Italienska superhjälte serier t ex Buena Vista Comics "Kylion". Han arbetar också med "Monster Allergy" samt lite annat. Sedan är han ju en av skaparna till W.I.T.C.H.
De andra tror jag inte sysslar med nåt speciellt. Skriver lite serier här och där, tror jag.
Edited by Crusader, 06 November 2006 - 17:34.