Jump to content

Photo

Vilken skräckfilm är minst skrämmande?

• Please log in to reply
30 replies to this topic

Poll: Vilken film är minst skrämmande?

Alternativen (samtliga originalfilmen om inget annat sägs)

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 November 2006 - 09:28

Jag tyckte personligen att det blev mer skrämmande för att man satte sig mer in i deras situation.

Det är ju så de menat med filmen och för mig fungerade det. Jag tyckte också att det blev mer ksrämmande för jag kom närmare karaktärerna.

Håller också med om att den är bättre på mindre skärm.

nånting hos de halvdryga och jobbiga karaktärerna gjorde att jag var tvugnen att tänka mig själv in i deras situation för att bli riktigt skrämd.

Kan man inte identifiera sig med karaktärerna (eller snarare, sympatisera med dem) så är det svårt att få den där riktiga skräckkänslan.

Undantaget är slutscenen med killen vänd in hörnet, den gav mig mörkerfrossa.

Håller fullt med. Det var det mest skrämmande i hela filmen - kanske överhuvudtaget i hela skräckhistorien. Mycket creepy-scen - för mig ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 November 2006 - 11:47

Blair Witch Project

När jag äntligen såg den, tyckte jag den var urdålig.
Dålig har ju egentligen inget med skrämselfaktor att göra, men jag kände helt enkelt ingenting.
Kanske har en annorlunda mening idag, men just då var jag väldigt negativ mot den.

TCM (originalet) fick jag aldrig möjlighet att se när den kom eftersom censuren slog ner på den direkt. Sen var det nästan omöjligt att få tag på den på video. Såg den för något år sen och tyckte inte att den var speciellt bra, men om jag sett den på 80-talet hade det nog varit andra tongångar.

Man blir avtrubbad efter ett tag.
Speciellt om man tittar på mycket skräckfilmer i rad. Till slut är allt samma sak och man sitter bara och gäspar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#28 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 21 November 2006 - 15:12

Jag är typen som föredrar (musikalisk och bildmässig) känsla före blod. Följdaktligen blir Motorsågsmassakern den minst skrämmande eftersom den dessutom har noll i skådespelarinsats.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#29 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 24 November 2006 - 00:46

Jag röstade på Nightmare, då jag kort sagt (orkar inte med ett långt utlägg är för trött) tycker att Fredy är alldeles för färgglad, sprallig och orealistisk för att vara skrämmande. Sen är det här med drömmar en lite lam angreppspunkt. Drömkrafter till försvar å allt det där.
Missta mig inte nu, jag gillar Nightmare filmerna men de skrämmer inte.

Fråga till trådstartaren: Halloween och Nightmare, men vart har du Friday the 13th? Minst lika stor de två tidigare och även betydelsefull för åttiotalets slashers.

I övrigt är jag förvånad över att flera anser Texas Chainsaw som den minst skrämmande. Det är ju en av filmerna som inte har övernaturliga monster. Mänskliga karaktärer och är ganska befriad av den senare typiska hollywoodkänslan. Och dåliga skådespelarinsatser? det förstår jag inte alls.
Texas Chainsaw Massacre är tillsammans med House of Wax, Wolfman, Creature from the black lagoon och Night of the Living Dead några av de absolut bästa skräckfilmer genom tiderna.
Finns självklart många bra nyare filmer, men nu ville jag nämna nåra klassiker.

Trött nu. Måste sova...
(är det ngt som verkar ologiskt så beror det på sömnbrist :) )

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 November 2006 - 01:41

Fråga till trådstartaren: Halloween och Nightmare, men vart har du Friday the 13th? Minst lika stor de två tidigare och även betydelsefull för åttiotalets slashers.

Okej, jag gissar det är dags att jag förklarar varför jag valde ut de olika alternativen. Mycket av tankarna som ligger bakom valen beror på de kunskaper som jag samlat på mig av skräckfilmen inom den filmvetenskapliga teorin under min utbildning.

Tanken var att välja kategorier som skiljde sig helt från varandra på ett eller annat sätt.

Psycho - Vad som brukar kallas för föregångaren till den moderna skräckfilmen.

Texas Chainsaw Massacre - Den första moderna skräckfilmen. Var även socialt accepterad (i USA) och visades på kulturhus.

Halloween - Brukar benämnas som filmen som beredde väg för slasher-vågen, däribland Fredag den 13:e. De två filmsviterna brukar räknas som liknande, vilket gjorde att jag bara tog Halloween med eftersom den var först.

Nightmare on Elm Street
- Räknas som en smart skräckfilmen inom den andra vågen av skräckfilmer.

Blair Witch Project - Annorlunda i sin uppbyggnad gentemot de andra då den utnyttjar sig av dokumentära inslag.

Ringu - Valdes ut för att den är icke-västerländska och därmed en annan sorts tempo och rytm.

Saw - En "ny" skräckfilm, som även är att betraktas som rätt smart skriven (jmf. Nightmare on Elm Street).

Och det var urvalsprocessen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 29 December 2006 - 20:59

Ett enkelt val, Terror på Elm Street. Filmen är fantastisk och hör till favoriterna. Den är påhittig, visuell och stämningsfull. Dessutom innehåller den Freddy Krueger och Heather Langenkamp :D Skrämmer den mig? Nix. (Skrämmer den 8-åringar? Jepp ;) ). Skrämselmomenten gör inte filmen för mig. Det är andra faktorer som spelar in.
------>Sci-Fi Nytt <-------