Jump to content

Photo

Bläh ! Jag hatar vara arbejdslös

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#26 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 November 2006 - 19:26

Precis därför det finns så många arbetslösa. Folk vill inte söka "under" sig själva.

Helt alvarligt altså.Jag har inte sagt nåt om att det skulle vara för att det er " under " min värdighet att jobba inom vården. Kännar mig lite påhoppad nu <_<

Min mening om vården och de som jobbar der , er att de er guld vaärd och borde få dobbelt lön , för det fysisk och psykisk hårde jobb de gör.Det samma gäller för lärere.

Jag er som Marie , jag fixar inte sjukhus , sjuka personer och har inte heller fysiken för att kunne jobba der.

Det har inte ett dugg att göra om det " fint " eller ej :rolleyes:
Är det kanske anset att vara " fint " att jobba som servitris ??? vilket er det jag gjort ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 November 2006 - 20:55

Precis därför det finns så många arbetslösa. Folk vill inte söka "under" sig själva.

Det där låter som ett ord från en som inte är arbetslös eller förstår hur det är att vara det.

Just den mentaliteten med grundlöst förstå-sig-på-ande har inte bara lett till en större arbetslöshet, utan även att allt fler blir fler långtidssjukskrivna eller förtidspensionerande.

*skakar på huvudet*
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 21 November 2006 - 21:21

Det finns ingen mening med att ha ett jobb där man vantrivs, då slutar man i en nedåtgående spiral rakt ned i utbrändträsk. Hade ett sådant jobb (vikariat) under strax över 1 månad och jag mådde dåligt såväl fysiskt som psykiskt enda anledningen till att jag pallade igenom sista arbetsdagen var att jag visste att det "var slut snart".

Jag håller fullständigt med dig det enda jag vill påpeka är att folk säger "jag har sökt alla jobb som finns i 2 år men inte fått ett enda". Då frågar man "har du även sökt jobb som inte har med din utbildning att göra?"
Då dom svarar "ne, jag vill väl inte jobba med något under mig".
"There once was a man from Nantucket..."

#29 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 November 2006 - 21:31

Jag har varit arbetslös bra länge (Över 2 år iaf, sedan jag gick ut högskolan). Nu jobbar jag i skogen (tillfälligt, under 6 månader) och har inga problem med.

Nu kanske man inte söker jobb som inte kräver större utbildning när man söker arbete, men det är mest för att på de okvalificerade jobben så finns det andra människor som behöver de arbetena bättre än mig. Skulle nog inte trivas på McDonalds ändå, hatar att laga mat.. :P Skulle ett jobb dimpa ner i knät på mig så skulle jag dock ta det, aktivt söker jag dock bara jobb som intresserar mig och som jag har utbildning till.

Inom datorsidan söker jag allt från Datortekniker till helpdesk. (Så om nån företagare med intresse av en datortekniker med Linux/Windows-vana så hör av er till mig.. :P )

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#30 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 21 November 2006 - 21:33

Helt alvarligt altså.Jag har inte sagt nåt om att det skulle vara för att det er " under " min värdighet att jobba inom vården. Kännar mig lite påhoppad nu <_<

Min mening om vården och de som jobbar der , er att de er guld vaärd och borde få dobbelt lön , för det fysisk och psykisk hårde jobb de gör.Det samma gäller för lärere.

Jag er som Marie , jag fixar inte sjukhus , sjuka personer och har inte heller fysiken för att kunne jobba der.

Det har inte ett dugg att göra om det " fint " eller ej :rolleyes:
Är det kanske anset att vara " fint " att jobba som servitris ??? vilket er det jag gjort ?

Jag ber väldigt mycket om ursäkt ifall du känner dig påhoppad. Det var absolut inte min mening, jag ville bara påpeka min poäng.

Det är ju inte bara vårdjobb som finns där.

Och till slut så är det ju inte alla som passar till vårdyrken heller till skillnad från vad de flesta tror.

Det där låter som ett ord från en som inte är arbetslös eller förstår hur det är att vara det.

Just den mentaliteten med grundlöst förstå-sig-på-ande har inte bara lett till en större arbetslöshet, utan även att allt fler blir fler långtidssjukskrivna eller förtidspensionerande.

*skakar på huvudet*

Jag är inte arbetslös och jag inte varit det i mer än 2 dagar när jag slutade plugga. Det jag har fått lära mig är att "vill man tjäna till sitt leverbröd så kan man". Det är ingen mening att sitta och vänta på drömjobbet. Personligen trivs jag väldigt mycket med mitt jobb men det är absolut inte mitt drömyrke.

Hur menar du "grundlöst förstå-sig-på-ande"? Det är skillnad på att sitta hemma och kunna arbeta men inte villja pga det inte är drömyrket och skillnad på att inte kunna jobba pga diverse bekymmer(vare sig dom är fysiska eller psykiska). Menar du att personer som är långtidssjukskrivna upplever samma bekymmer som dom som är arbetslösa?

I min egen erfarenhet så är dom flesta långtidssjukskrivna det pga de helt enkelt inte kan utföra sina arbetsuppgifter pga antingen psykiska eller fysiska bekymmer. Dom flesta "unga" arbetslösa är det för att de helt enkelt inte vill jobba med dom yrken som erbjuds.

Ännu en gång vill jag poängtera att man inte kan sitta på arbetsförmedlingen och förvänta sig mirakel. Det gäller att man engagerar sig, frågar runt och ringer runt. Uppvisat intresse är till en mycket stor fördel. ;)

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 November 2006 - 23:10

Hur menar du "grundlöst förstå-sig-på-ande"?

Låt mig börja med att citera dig:

Ännu en gång vill jag poängtera att man inte kan sitta på arbetsförmedlingen och förvänta sig mirakel. Det gäller att man engagerar sig, frågar runt och ringer runt. Uppvisat intresse är till en mycket stor fördel. ;)

Det där är exakt vad jag menar. Det där är en fördom som finns hos sådana som inte har en aning om vad det är att vara arbetslös. Ett grundlöst tro som inte har basis i verkligheten. Folk som säger det där borde bli av med sina jobb och prova på att gå arbetslösa. Det är faktiskt inte bara att engagera sig för att man ska få jobb och de flesta sitter inte och rynkar näsan åt jobb som de inte gillar (tvärtom, de flesta kastar gladeligen på sig jobb som kanske inte alls är drömjobb). Trots det möts de av misstro från sådana som du, vilket skapar en otroligt farlig spiral nedåt. De får inga jobb, vilket gör att folk som du misstror att de vill ha jobb, vilket underminerar deras självfrötroende. Det blir värre och värre, vilket leder in till både stress och nervkollapser och i längre utsträckning utbrändhet och förtidspensioneringar (eftersom de klassas som att de inte kan jobba). Det var därför som jag nämnde det.

Att du säger att du aldrig varit arbetslös visar bara på att jag hade rätt - det är en grundlös åsikt, utan någon som helst rot i den riktiga världen. Återkom när du varit arbetslös och träffat flertalet arbetslösa som "kollega" så får du se att din bild av verkligheten är ytterst skev. För mig är ditt ethos i stort sett noll, för det enda du kommer med är samma vanliga (felaktiga) fördomar som gör folk mer stressad och illamående, istället för att faktiskt ta itu med ett av de verkliga problemen, nämligen attityder. Det finns inget värre som arbetslös att höra man är en lat odugling som aldrig gör någonting, när de flesta sliter arslet av sig för att finna jobb.

(Edit: Not. till läsare , jag är förkyld och inte helt klar i knoppen så jag ber om ursäkt om det låter hårdare än vad jag egentligen tänkt.)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 21 November 2006 - 23:51

Att du har den åsikten håller jag inte emot dig men jag tror att sanningen ligger närmare det jag tror. Jag har haft 5 jobb sedan jag slutade plugga. Jag fick dom alla genom att jag personligen engagerade mig. Återigen står jag fast vid att jag inte hade haft ett enda om jag suttit hemma och hoppats på drömjobbet.

Edited by Aztecface, 21 November 2006 - 23:53.

#33 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 22 November 2006 - 20:46

Jag har inte fått ett enda jobb via arbetsförmedlingen. Och jag jobbar inom vårdsektorn, något som arbetsförmedlingen påstår sig vara experter på. Alla jobb jag haft har jag fått genom att ringa runt som en liten blå.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#34 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 22 November 2006 - 21:02

Är det någon fler än jag som faktiskt funderat på vad som skulle hända med arbetsförmedlarna om de utförde sitt jobb mer effektivt..? <_<
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#35 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 November 2006 - 21:10

Är det någon fler än jag som faktiskt funderat på vad som skulle hända med arbetsförmedlarna om de utförde sitt jobb mer effektivt..? <_<

Arbetsförmedlarna själva skulle bli arbetslösa. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#36 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 22 November 2006 - 21:30

Exaktemente! :evil:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 November 2006 - 22:08

Att du har den åsikten håller jag inte emot dig men jag tror att sanningen ligger närmare det jag tror. Jag har haft 5 jobb sedan jag slutade plugga. Jag fick dom alla genom att jag personligen engagerade mig. Återigen står jag fast vid att jag inte hade haft ett enda om jag suttit hemma och hoppats på drömjobbet.

Nej, du är också fri att ha din åsikt (även om den är totalt fördomsfull och komplett grundlöst).

<_<

#38 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 November 2006 - 23:45

Arbetsförmedlingen har så länge jag känt till dem alltid haft ett grundmurat negativt rykte. De har aldrig fungerat så som det varit tänkt, dvs hjälpa folk att få arbeten. Hur många omorganisationer och förändringar i arbetssättet de än gått igenom så klarar de inte av att utföra det de är tillsatta att göra, varför jag anser att man lika gärna kan skrota den organisationen och börja om från början. Att släppa in privata aktörer på arbetsförmedlingsmarknaden kanske också skulle göra skillnad. Bara en tanke...

Att folk är arbetslösa långa tider för att de är lata och för "fina" för att ta de jobb som erbjuds är en myt som det är väldigt svårt att slå hål på i vissa läger. Problemet ligger på ett helt annat plan. Jag blir väldigt uppgiven och ledsen av att höra att bara man vill tillräckligt så får man ett jobb. För det stämmer långtifrån alltid. Lever man i den föreställningen kanske man skulle behöva komma ut i verkligheten och se hur det fungerar på riktigt. Jag har i min nära omgivning två personer som arbetar med att anställa och säga upp personal på stora företag (inte samma företag) och de har förklarat ett och annat för mig.

Att det inte är så lätt att matcha arbetssökande med lediga jobb kan bero på saker som utbildning - där folk har fel sorts utbildning t ex eller att de har för mycket utbildning, det är en inte ovanlig orsak till varför folk ratas. Om någon t ex har läst väldigt "brett" så kan arbetsgivare ifrågasätta om personen verkligen är intresserad av att jobba inom det område där den lediga tjänsten finns och om det inte hade varit bättre för den arbetssökande att läsa fler påbyggnadskurser inom samma område som huvudutbildningen istället för att gå kurser utanför huvudspåret. Eller att man har för mycket utbildning. Det är ju välkänt att en arbetsgivare inte gärna anställer en högutbildad till en okvalificerat arbete helt enkelt för att a.g. förutsätter att den arbetssökande fortsätter att söka arbeten som matchar dennes utbildning och inte kommer att stanna kvar på arbetsplatsen.

Sedan tillkommer det här med koder... Det finns massor med koder och signaler som både arbetssökande och arbetsgivare sänder ut. Om a.g. inte känner att a.s. "svarar" på rätt sätt så får denne inte jobbet. Något som jag tror är en faktor till varför så många med invandrarbakgrund har svårt att få arbete. Koderna är kulturellt betingade och inte något man lär sig så lätt. Förutom alla andra hinder som dessa har för att få jobb i vårt homogena och stela samhälle. :rolleyes:

*kliver av min låda, stoppar den under armen och går hem* ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#39 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 22 November 2006 - 23:48

Jag anser att arbetsförmedlingarna skulle omorganiseras till att göra vad de ska. Förmedla jobb, inte arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Är övertygad om att man inte skapar fler jobb genom att dra ner på A-kassa och sjuklöner.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#40 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 22 November 2006 - 23:50

Bra sagt Marie Posted Image

Jag anser att arbetsförmedlingarna skulle omorganiseras till att göra vad de ska. Förmedla jobb, inte arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Är övertygad om att man inte skapar fler jobb genom att dra ner på A-kassa och sjuklöner

Just det :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 November 2006 - 00:26

Värt att observera att jag i mina tidigare rants inte alls tagit upp något om AF, utan jag enbart talat om arbetslösa. Det är inte ett "=" mellan de två.

#42 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 23 November 2006 - 00:58

Det är observerat och antecknat i protokollet :-)
Posted Image

#43 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 23 November 2006 - 05:45

Nej, du är också fri att ha din åsikt (även om den är totalt fördomsfull och komplett grundlöst).

<_<

Det är inte bara min rättighet utan även ett privlegium. Fördomsfull har jag aldrig påstått mig vara utan men grundlös däremot är den absolut inte. En vän till mig gick arbetslös i 5 år för att han inte ville jobba. Han sökte ströjobb och arbeten han visste att han inte kunde få och arbetsförmedligen gjorde inte ett dugg åt det så länge som han sökte något. Helt plötsligt ville han jobba. Han tröttnade förmodar jag. Och sökte ett jobb han var kvalificerad till. Han fick det inom en vecka. 5 år senare jobbar han fortfarande med det.

Arbetsförmedlingen har så länge jag känt till dem alltid haft ett grundmurat negativt rykte. De har aldrig fungerat så som det varit tänkt, dvs hjälpa folk att få arbeten. Hur många omorganisationer och förändringar i arbetssättet de än gått igenom så klarar de inte av att utföra det de är tillsatta att göra, varför jag anser att man lika gärna kan skrota den organisationen och börja om från början. Att släppa in privata aktörer på arbetsförmedlingsmarknaden kanske också skulle göra skillnad. Bara en tanke...

Att folk är arbetslösa långa tider för att de är lata och för "fina" för att ta de jobb som erbjuds är en myt som det är väldigt svårt att slå hål på i vissa läger. Problemet ligger på ett helt annat plan. Jag blir väldigt uppgiven och ledsen av att höra att bara man vill tillräckligt så får man ett jobb. För det stämmer långtifrån alltid. Lever man i den föreställningen kanske man skulle behöva komma ut i verkligheten och se hur det fungerar på riktigt. Jag har i min nära omgivning två personer som arbetar med att anställa och säga upp personal på stora företag (inte samma företag) och de har förklarat ett och annat för mig.

Att det inte är så lätt att matcha arbetssökande med lediga jobb kan bero på saker som utbildning - där folk har fel sorts utbildning t ex eller att de har för mycket utbildning, det är en inte ovanlig orsak till varför folk ratas. Om någon t ex har läst väldigt "brett" så kan arbetsgivare ifrågasätta om personen verkligen är intresserad av att jobba inom det område där den lediga tjänsten finns och om det inte hade varit bättre för den arbetssökande att läsa fler påbyggnadskurser inom samma område som huvudutbildningen istället för att gå kurser utanför huvudspåret. Eller att man har för mycket utbildning. Det är ju välkänt att en arbetsgivare inte gärna anställer en högutbildad till en okvalificerat arbete helt enkelt för att a.g. förutsätter att den arbetssökande fortsätter att söka arbeten som matchar dennes utbildning och inte kommer att stanna kvar på arbetsplatsen.

Sedan tillkommer det här med koder... Det finns massor med koder och signaler som både arbetssökande och arbetsgivare sänder ut. Om a.g. inte känner att a.s. "svarar" på rätt sätt så får denne inte jobbet. Något som jag tror är en faktor till varför så många med invandrarbakgrund har svårt att få arbete. Koderna är kulturellt betingade och inte något man lär sig så lätt. Förutom alla andra hinder som dessa har för att få jobb i vårt homogena och stela samhälle. :rolleyes:

*kliver av min låda, stoppar den under armen och går hem* ;)

Självklart så förutsätter man ju att människor med undersköterske utbildning inte ansöker jobb som överläkare.

Jo jag är medveten om problemet med att många arbetsgivare inte anställer människor med invandrarbakgrund. Det är ett stort problem och det kommer att ta ett bra tag innan det försvinner. Personligen däremot har jag aldrig haft problem med det.

Jag anser att arbetsförmedlingarna skulle omorganiseras till att göra vad de ska. Förmedla jobb, inte arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Är övertygad om att man inte skapar fler jobb genom att dra ner på A-kassa och sjuklöner.

Det håller jag fullständigt med dig om. Däremot att man sänker A-kassan beror ju på att man vill pressa dom som förlitar sig på det systemet till att söka febrilt. Det är ett välkänt faktum att det finns en hel del människor som missbrukar det systemet. Personligen är jag övertgad att det kommer att göra en positiv skillnad. Sjuklönerna däremot är ingen mening att röra.

#44 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 23 November 2006 - 07:14

Vore det inte då bättre att arbetsförmedlingen utredde varför vissa inte får jobb? Då skulle man snabbt få fram vilka som fuskar genom att söka hjärnkirurgjobb när de är uskor för att glida och vilka som vill ha jobb men inte får några istället för att slå undan fötterna på samtliga arbetslösa? Snart hamnar de väl i koncentrationsläger och tvångsarbete utan lön. Det är ju ändå en högerflank som regerar och det är ju ändå bara ca 60 år sedan man såg effekterna av högereliten i Tyskland.

Och vår statsminister har ju till och med tyskt påbrå. Fast det har ju jag med om man går tillbaks till 1400-talet...
Posted Image

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 November 2006 - 09:50

Det är inte bara min rättighet utan även ett privlegium. Fördomsfull har jag aldrig påstått mig vara utan men grundlös däremot är den absolut inte. En vän till mig gick arbetslös i 5 år för att han inte ville jobba. Han sökte ströjobb och arbeten han visste att han inte kunde få och arbetsförmedligen gjorde inte ett dugg åt det så länge som han sökte något. Helt plötsligt ville han jobba. Han tröttnade förmodar jag. Och sökte ett jobb han var kvalificerad till. Han fick det inom en vecka. 5 år senare jobbar han fortfarande med det.

Givetvis är det ett privilegium, men det gör den inte grundad bara för att du baserar den på en person. Givetvis finns det ett fåtal individer som gör så (du kan alltid hitta något som bekräftar din tes/fördom/åsikt/hypotes om du letar tillräckligt noga), jag känner till några sådana också. Men de är förhållandevis få om du jämför mot den gruppen som jag talar om (av ett hundratal arbetslösa som jag kommit i kontakt med kanske det rör sig om 3-4 stycken). Så jo, din åsikt i det här fallet känns ganska grundlös.

#46 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 November 2006 - 10:05

Givetvis är det ett privilegium, men det gör den inte grundad bara för att du baserar den på en person. Givetvis finns det ett fåtal individer som gör så (du kan alltid hitta något som bekräftar din tes/fördom/åsikt/hypotes om du letar tillräckligt noga), jag känner till några sådana också. Men de är förhållandevis få om du jämför mot den gruppen som jag talar om (av ett hundratal arbetslösa som jag kommit i kontakt med kanske det rör sig om 3-4 stycken). Så jo, din åsikt i det här fallet känns ganska grundlös.

Instämmer Cappy. Jag känner också ( kände ) personer som gjorde allt för slippa jobba , men procentvis er det jo minimalt.

Största delen av arbejdslösa vill jo verkeligen ha jobb ! och gör allt för det , incl gå runt och presentere sig själv etc. Så det er verkeligen fel att dömma alla för de få som vill slippa jobba <_<

Det det samma som att säga alla muslimer er terrorister , för att en terroristgrupp har gjort hemska saker <_<

Min avatar samling

#47 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 23 November 2006 - 12:13

Vore det inte då bättre att arbetsförmedlingen utredde varför vissa inte får jobb? Då skulle man snabbt få fram vilka som fuskar genom att söka hjärnkirurgjobb när de är uskor för att glida och vilka som vill ha jobb men inte får några istället för att slå undan fötterna på samtliga arbetslösa? Snart hamnar de väl i koncentrationsläger och tvångsarbete utan lön. Det är ju ändå en högerflank som regerar och det är ju ändå bara ca 60 år sedan man såg effekterna av högereliten i Tyskland.

Och vår statsminister har ju till och med tyskt påbrå. Fast det har ju jag med om man går tillbaks till 1400-talet...

Jag håller med dig och vad gäller eliten i Tyskland så existerar den fortfarande i vissa sammanhang. Vi vet båda i vilka "Herr Doctor?".

Kom ihåg att jag aldrig sa... ALLA. Det är lätt att missförstå. Dom få's transgressioner går ut över dom som är ärliga.

Instämmer Cappy. Jag känner också ( kände ) personer som gjorde allt för slippa jobba , men procentvis er det jo minimalt.

Största delen av arbejdslösa vill jo verkeligen ha jobb ! och gör allt för det , incl gå runt och presentere sig själv etc. Så det er verkeligen fel att dömma alla för de få som vill slippa jobba <_<

Det det samma som att säga alla muslimer er terrorister , för att en terroristgrupp har gjort hemska saker <_<

Det är tyvärr pga dom få som dom flesta får lida.

Vad gäller muslimer så var det inte jag som sa det. Var det lätt för dig att göra den kopplingen?

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 November 2006 - 14:45

Kom ihåg att jag aldrig sa... ALLA. Det är lätt att missförstå. Dom få's transgressioner går ut över dom som är ärliga.

Givetvis så svärtar få personers agerande ned den stora massan, det är naturligt. Människan är korkad av naturen. Men att då ortsätta hålla fast vid något felaktigt är... Ja, jag behöver nog inte säga vad jag tycker det är.

Vad gäller muslimer så var det inte jag som sa det. Var det lätt för dig att göra den kopplingen?

Nej, du sa inte det. Men det är exakt samma princip som gäller där och som du applicerar på arbetslösa. Du känner till en person och dess sikt och dömer ut alla andra utifrån det. Exakt vad många fördomsfulla jänkare gör då de ser en arab och tänker "Jaha, den där jävla teroristen går där och väntar på nästa 9/11-attentat". Inte riktigt samma nivå, men det är EXAKT samma princip. Lika fördomsfull, lika illa.

#49 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 November 2006 - 16:21

Nej, du sa inte det. Men det är exakt samma princip som gäller där och som du applicerar på arbetslösa. Du känner till en person och dess sikt och dömer ut alla andra utifrån det. Exakt vad många fördomsfulla jänkare gör då de ser en arab och tänker "Jaha, den där jävla teroristen går där och väntar på nästa 9/11-attentat". Inte riktigt samma nivå, men det är EXAKT samma princip. Lika fördomsfull, lika illa.

Cappy sa det bra ! det var precis så jag menade det.

Ja det var det .

Edited by Forever Xena, 23 November 2006 - 16:22.

Min avatar samling

#50 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 23 November 2006 - 22:40

Givetvis så svärtar få personers agerande ned den stora massan, det är naturligt. Människan är korkad av naturen. Men att då ortsätta hålla fast vid något felaktigt är... Ja, jag behöver nog inte säga vad jag tycker det är.

Cappy sa det bra ! det var precis så jag menade det.

Ja det var det .

Det intressanta är ju att ni gör precis samma sak själva just nu. ;)

Jag står för det jag tror på i alla fall.

Jag baserar inte mina åsikter på enbart den personen jag berättade om. Jag känner till många fler. Det vore idiotiskt så försök inte koppla ihop mig med idioter som tror att bara för att en människa är muslim så måste dom vara terrorist. Det är en åsikt som baseras på antingen bigotteri eller inkompetens. Den kopplingen gör ni enbart för att ni känner er träffade.

Edited by Aztecface, 23 November 2006 - 22:41.