Jump to content

Photo

Forum eller Community?

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 December 2006 - 22:05

'Community är där man är ute efter att skapa en gruppkänsla, vilket är ganska exakt vad som bedrivs här på detta forum.

Sedan finns det olika medel att nå det - t.ex. genom dagböcker, bloggar, krypin etc.

Funktionerna avgör inte vad som är communityn, utan det är syftet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2006 - 22:09

Träffa folk är inte alltid samma sak som att ragga. ;)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2006 - 22:17

Nej, men det är inte mina fördomar som det handlade om där heller. :P
*Hockey och superhjältar*

#29 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 01 December 2006 - 22:51

Vad var då syftet med det här forumet till att börja med? Var det tänkt redan från början att det skulle vara en lättare stämmning och lite mindre strikt än vanliga forum?

:huh: Var det likadant på det gamla forumet förresten..?
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#30 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 01 December 2006 - 23:02

Forum i första hand och Community i andra hand, samlade pga ett gemensamt intresse. Här träffas vi människor med olika åsikter och tankar om saker och ting och diskuterar, argumenterar m.m. Olika saker som gör oss till dom vi är. Så vill jag gärna se det.

Jag delar ju med mig av mig själv till er och ni gör detsamma till mig. Vi lär samtidigt känna varandra. Förstår ni hur jag tänker?
"There once was a man from Nantucket..."

#31 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2006 - 23:16

Var det likadant på det gamla forumet förresten..?

:lol2:
Kan man nog säga.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#32 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 01 December 2006 - 23:51

Jag delar ju med mig av mig själv till er och ni gör detsamma till mig. Vi lär samtidigt känna varandra. Förstår ni hur jag tänker?

Jajamensan, och det är just sånt som är utmärkande för ett kommunity...

Var det likadant på det gamla forumet förresten..?

:lol2:
Kan man nog säga.

Önskar att jag varit med redan då. ;)

Okänd?

#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 00:13

Vad var då syftet med det här forumet till att börja med? Var det tänkt redan från början att det skulle vara en lättare stämmning och lite mindre strikt än vanliga forum?

Vad jag vill minnas då jag fick hjälpa Peak med HTML:andet i början (the student has become the master ;) ) så var det för att han ville att det skulle finnas en hemsida på svenska som riktade in sig på SF/F/S där alla kunde samlas och diskutera kring det gemensamma intresset och hålla sig ajour kring intresset.

Så ja. som jag tolkade var det ett communitybaserat projekt från första början.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 02 December 2006 - 00:20

Jamen dåså :) Om bakomliggande tanke var ett community, så är det community. Oavsett om det heter forum eller ej...

Okänd?

#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 00:30

Som sagt var, det här är vad jag minns. Jag kan ha fel - det var länge sedan och jag är inte Peak :P

#36 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 December 2006 - 00:41

Men många verkar tro att man bara har för syfte att ragga på t. ex Helgon. :(

Kan ju s'ga direkt att jag drogs till Helgon för att folk hade samam musiksmak som jag och därmed fanns det saker jag kunde snacka om med folk.

det var länge sedan och jag är inte Peak :P

Sorgligt, men sant

;) :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 00:48

Jag har för lite skägg ;)

#38 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 December 2006 - 00:49

Jo, communityaspekten var större en gång i tiden. Men då var man ung och dum.. :P

Tanken med SFN var ursprungligen att ha en sida som rapporterade om SF-nyheter med ett svenskt perspektiv. Det fanns inte så många på den tiden, och högskolan jag nyss börjat på hade en utrymme för hemsidor.

Jag hade påträffat Cappy genom hans Buffysida, och han hjälpte mig med de första designförslagen och html-knåpande. Jag sög på design då, och jag suger på design idag. Jag försökte med Frontpage nån dag i början, men insåg att det var alldeles för begränsat för mig.

Skolans server visade sig vara väldigt instabil, dock, så jag flyttade snart över siten till Passagen, där den tynade bort i några år. Orsaken till detta var att det var ett alldeles för stort arbete att uppdatera alla jäklans hmtl-sidor varje gång. Jag hade ett nyhetsbrev som kom ut en gång i månaden på den tiden. Påpekas kan också att siten då innehöll en massa onödigt krimskrams som numera till stor del är bortplockat. Det som är kvar är väl egentligen siteringen, men den är så gott som död den också, så den försvinner nog snart.. :P

Mitt första forum var Bravenets version. Detta eftersom jag hade en massa andra Bravenet-grejer (counter med mera), och det var enkelt. Det forumet sög dock så pass mycket att jag snabbt emigrerade till ezboard. Mestadels för att Tv-land då låg på ezboard, och det var ett betydande lyft. Ez hade en massa trevliga funktioner.

I början var forumet stendött. Det förblev stendött i ungefär ett halvår, och jag hade vissa planer på att lägga ner det. Det var ju trots allt bara Cappy och mig på forumet.. :P

Då dök det upp ett gäng nya.. FX, Georgia och några till. Vilket var kul, eftersom forumet kostade för mig även då (jag betalade för att få forumet reklamfritt).

Sedan, mot slutet av högskoletiden så släppte nic.se .se-adresserna fria. Jag förhandsbeställde scifinytt.se eftersom jag då hade börjat pilla lite med PHP, och bloggarna hade börjat dyka upp. Vilket fick mig att inse att dessa kunde fungera som en enkel och bra CMS för en SF-nyhetssida.

Så, när jag väl fick mitt domännamn så passade jag på att beställa lite webutrymme från samma företag (Webkonsulterna). Mitt första blogscript var b2, vilket kan te sig lite dumt i och med att utveckligen lades ner strax efter. Jag fortsatte dock med B2Evolution, som var en vidareutveckling, i och med att de var mer avancerade än konkurrenten, den mer officiella Wordpress.

Så småningom så tröttnade jag på att inte ha all kontroll jag ville ha på ezboard och testade ut diverse forums. Jag fastnade för IPB, installerade, och stängde det gamla forumet. Samtidigt så flyttade jag siten och forumet till Lunarpages, eftersom USA hade betydligt bättre pris för större utrymme.

När jag blev Admin på Tv-land, så flyttade även det till IPB. Vilket är tur, eftersom ezboard hackades och alla posts försvann en tid efteråt. I och med att båda forumen blev större så skaffade vi slutligen en dedikerad server för att kunna köra båda forumen på. Och här är vi idag.

Och Community-grejen: Jodå, det fanns stora tankar om det.. SFN hade maillista (stendöd, borttagen), en MSN-grupp (stendöd, finns säkert kvar nånstans) och en massa annat krimskrams som jag numera har plockat bort. Kvar blev det enda som visade någon aktivitet: Forumet.

När det gäller SF-nyheter så blev det betydligt bättre i och med flytten till ett blog-script. Dock så kanske ni märker att det inte blir så förfärligt många inlägg/månad. Orsaken till detta är normalt att jag tar upp sådant som intresserar mig och/eller har nån relevans för oss svenskar. Har blivit kontaktad då och då av företag som vill ha gratisreklam för sina nyheter, och ibland skriver jag om det, ibland inte. Det har också att göra med tiden jag har över och om jag lyckas få reda på nåt i tid.

Jag hade ett gäng som hjälpte mig med nyheterna förut, men de droppade bort en och en, så nu är jag ensam kvar igen.. :P ...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 00:52

Och där var den officiella historien över SFN. Roligt att läsa. Minnena!

#40 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 02 December 2006 - 00:57

Intressant. Kul med lite historik :) Du är väl förresten inte ensam? Du har ju oss. ;)

Okänd?

#41 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 December 2006 - 00:57

Roligt att läsa.

Ja! Vad kul att få hela historien i ett svep. Jag var ju heller inte med på Ezboard-tiden, även om jag var med på Tv-land det sista året.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 01:01

Jag är stolt medlem sedan dag ett! Har faktiskt vaga minnen av Bravenet-forumet... *ryser*

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att våra första diskussioner skulle leda fram till dagens SFN.

#43 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 December 2006 - 01:03

Blir ju helt nostalgisk när jag läser detta :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 December 2006 - 01:10

Jag minns i sluttampen på Ezboard över hur alla desperat saknade Georgia efter hon hade gått AWOL. Folk letade desperat efter henne och det var roligt att se att hon kom tillbaka helt frivilligt :hug:

#45 uniteder

uniteder

Commander

• Members
  • 213 posts

Posted 02 December 2006 - 01:11

Intressant läsning :)

En sak jag funderade på när jag läste Peaks inlägg, hur längesen är det sen första versionen startades?

#46 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 December 2006 - 01:14

SFN version 1 öppnade portarna under december, 2000. Nåt exakt datum har jag inte.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#47 uniteder

uniteder

Commander

• Members
  • 213 posts

Posted 02 December 2006 - 01:19

Sexårsjubileum nu då :thumbsup: och snart dags för forumet att få en sån här kanske ;) : :rullator:

#48 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 December 2006 - 03:14

Visste inte att Georgia var en veteran i dessa sammanhang? :)
*Hockey och superhjältar*

#49 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 02 December 2006 - 07:28

Sexårsjubileum nu då :thumbsup: och snart dags för forumet att få en sån här kanske ;) : :rullator:

Dax för forumets sockerbagare att kavla upp ärmarna inför jubiléet? :P
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#50 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 02 December 2006 - 08:53

Jag hade ett gäng som hjälpte mig med nyheterna förut, men de droppade bort en och en, så nu är jag ensam kvar igen.. ...

:blush: du vet det er för jag bekymrer mig för mitt dårliga svenska ( skriftligen ) .jag vill jo inte att din nyhetssite skal vara pinsam för dig :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling