Svenska utgåvan har ju sina egna omslag (med undantag från den svenska vuxen utgåvan som har samma omslag som den engelska vuxenutgåvan) men kul att ändå tycker jag.CanMag- Book Covers for Harry Potter and the Deathly Hallows!
Scholastic has released the official book covers for Harry Potter and the Deathly Hallows and both the front and full version look glorious! Better yet, guess who gets to share the cover with Potter for the seventh installment? That's right, Lord Voldemort !
Does it get any better? Maybe, check out the last image cover!
Harry Potter 7 - the Deathly Hallows
Posted 29 March 2007 - 08:45

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 March 2007 - 14:25
21 juli kommer närmre och närmre för varje dag. HÄRLIGT
last.fm Filmtipset
Posted 02 April 2007 - 21:11
De olika omslagen på samma Potter-bok har satt myror i huvudet på fansen. På bilden syns från vänster omslaget på barnboken, vuxenboken respektive den amerikanska utgåvan. (Källa)
Edited by XC, 02 April 2007 - 21:12.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 April 2007 - 22:15
last.fm Filmtipset
Posted 03 April 2007 - 08:44

Posted 24 May 2007 - 11:07
SvD: Svensk Harry Potter-titel spikad
Den sjunde och sista Harry Potter-boken har fått en svensk titel - "Harry Potter och dödsrelikerna". Någon direktöversättning av det kryptiska "deatly hallows" rör det sig dock inte om. Författaren J K Rowling insåg att titeln är svår att översätta och gav därför utländska förlag ett alternativ att jobba med - "Harry Potter and the relics of death", skriver förlaget Tiden på sin hemsida.
Utgivningen av den svenska upplagan är satt till den 21 november. Den engelska upplagan ges ut på dagen fyra månader tidigare, den 21 juli. (TT Spektra)

Posted 24 May 2007 - 11:51
last.fm Filmtipset
Posted 23 June 2007 - 17:49
Hacker-attack mot Potter
En datahacker hävdar att han kommit över den opublicerade sista Harry Potter-boken, "Harry Potter och dödsrelikerna". Men förlaget, som släpper boken den 21 juli, påstår att han ljuger.
- Det är ett av en biljon rykten. Det finns ingen sanning i något av dem, säger en taleskvinna för förlaget Bloomsbury till AFP.
En person som kallar sig Gabriel skickade i tisdags ett meddelande, på dålig engelska, till en internetsajt som används av datahackers - han påstod att han fått tag på en kopia av boken genom att mejla ett virus till förlaget Bloomsburys intranät.
Men Bloomsburys taleskvinna vägrar att dementera eller verifiera ryktet. Däremot kallar hon det "löjligt."
Många rykten
- Det är som med vilken stor succé som helst, det attraherar en massa konstiga saker. Vårt råd är att vänta till boken kommer och folk får den riktiga storyn.
J K Rowlings författande av den sjunde och sista delen av Harry Potter-serien har kantats av rykten och spekulationer. Hon har själv antytt att två av huvudkaraktärerna kommer att dödas - varav en som hon själv inte ens hade tänkt skulle dö.
En engelsk tidning har skrivit en artikel som instruerar föräldrar i hur de ska hantera sina barns sorg om Harry är en av dem som dör.
Släpps i höst
På internet finns flera sidor som är tillägnad den här typen av spekulationer. Där analyseras och spekuleras det på hög sportnördsnivå i vad den sjunde boken kommer att bjuda fansen på för överraskningar. Till hösten släpps boken i Sverige.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 23 June 2007 - 18:01

Posted 25 June 2007 - 16:29
Priskrig om sista Harry Potterboken
Den blir ett kap för fansen, men en förlustaffär för bokhandlarna. Fullt priskrig råder om "Harry Potter and the Deatlhy Hallows", den sista boken i den världsberömda serien om den unge brittiske trollkarlen och hans kompisar. Framför allt på nätet är priserna låga. Få handlare vill framstå som mycket dyrare än konkurrenterna och förhandsbeställningarna räknas i tiotusental.
– Vi har 7.000 förbeställningar på boken så här en månad i förväg, säger Magnus Dimert, vd för internetbokhandeln Adlibris.
Men någon större förtjänst blir det inte för bokhandlarna, trots det enorma intresset för den sista Harry Potterboken, där hjälten står inför sin sista strid mot ondskan. Prispressen är enorm.
– Vi går inte med förlust med Harry Potterböckerna, men det blir ingen större vinst heller, säger Magnus Dimert på Adlibris, som säljer "Harry Potter and the Deathly Hallows" för 159 kronor inklusive frakt.
– Vissa böcker är det en extrem prispress på. I vissa fall måste man ha en lägre marginal. Böcker som Harry Potter är bra att använda i annonser, så att kunderna går in på vår sajt och upptäcker att vi har låga priser överlag, säger han.
Hos internetbokhandeln Bokus är bilden densamma. Den sista och mycket eftersökta Harry Potterboken, till salu i förväg för 149 kronor, kommer inte att rendera några större vinster.
– Ja, det stämmer, i och med att det är en så viktig bok. Det pressar ned priset, säger Emma Danielsson, marknadschef för avdelningen privat och student på Bokus, som hittills har fått in 5.000 förhandsbeställningar på den engelskspråkiga upplagan.
Bokhandeln Hedengrens i centrala Stockholm har hittills köpt in mellan 100 och 200 exemplar. Men att tävla om köparna via priset är helt omöjligt. Det blir ingen vinst i det, enligt bokhandeln.
– Det är en stor grej och vi kommer säkert att skylta upp med boken. Men vi kommer inte att hålla på och prispressa som internethandlarna gör. En vanlig bokhandel kan inte köra de priserna, säger inköparen Richard Sköld.
Enligt tidningen Svensk Bokhandel kommer mellan 150.000 och 200.000 exemplar av "Harry Potter and the Deathly Hallows" att finnas på den svenska bokmarknaden när boken släpps den 21 juli.
– Det har aldrig varit ett sånt här tryck efter en Harry Potterbok på engelska. Det är helt chokat, säger Per Andersson på Förlagssystem till Svensk Bokhandel.
Att sommarens hett efterlängtade Potterbok är på originalspråket engelska tycks alltså avskräcka få fantaster.
Enligt Norstedtsförlaget Tiden, som ger ut serien i Sverige och släpper den svenskspråkiga upplagan i november, har böckerna hittills omsatt uppskattningsvis 350 miljoner kronor i butiksledet. De har sålts i 2 miljoner exemplar.
Allra hetast i bokbranschen just nu är dock Stieg Larssons "Luftslottet som sprängdes". Även Larssons två första böcker i trilogin går stålande försäljningsmässigt.
– Stieg Larsson har slagit alla rekord. Det är en svensk megahit. På vår topplista förra veckan låg hans senaste bok på första plats. På andra och tredje plats låg de två första böckerna i serien. Det är helt otroligt, säger Adlibris vd Magnus Dimert.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 19 July 2007 - 16:06
1200 böcker sålda av misstag
Längtar du efter nästa Harry Potterbok?
Då kan du vara avundsjuk på 1 200 amerikaner.
De har redan fått boken - på postorder.
Det råder Harry Potterhysteri över hela världen. Tidigare i veckan rapporterades det att den nya boken om den unge trollkarlen redan har läckt ut på nätet - trots att hemlighetsmakeriet runt publiceringen är enormt.
Nu avslöjas att runt 1 200 personer i USA och Kanada redan har fått den färdigtryckta boken - ”Harry Potter and the Deathly Hallows”.
Postorder
På grund av en tabbe på förlaget har böckerna levererats till kunder som har förbeställt sina exemplar på postorder. De kunde läsa fortsättningen på historien om Harry Potter redan i tisdags.
Andra har köpt sina kopior för hundratals dollar på auktionssajten ebay.
På onsdagen publicerades dessutom en recension av den hemligstämplade boken i tidningen Baltimore Sun - utan att tidningen förklarade hur de hade fått tag på den, uppger Wall Street Journal.
”Harry Potter and the Deathly Hallows” släpps i hela världen den 21 juli.
Efter all sekretess och restriktioner till de som tryckt upp boken mm. så händer det här.
Vilken tabbe
Kopiorna som florerar på nätet kommer väl från en av dessa böcker skulle jag väl tro.
I så fall ljuger kanalen i citatet nedan. Sen är det ju en annan femma att den finns på TPB (om det nu är en äkta kopia förstås)
Boken går redan att ladda ner från nätet
...
Enligt den amerikanska tv-kanal Wishtv-8 är det en hemsida i Sverige som fotograferat av boken och publicerat sidorna.
...
Posted 19 July 2007 - 16:15
Och just pga den hårda sekretessen så blir det ju roligare och får ut boken i förtid.
Att de aldrig lär sig.

Posted 19 July 2007 - 19:09
last.fm Filmtipset
Posted 19 July 2007 - 19:34
Jag ställer mig högst tveksam till den rapporten. Hur i hela friden skulle boken ha kunnat hamna i Sverige? Får vi överhuvudtaget de amerikanska utgåvorna hit? (Den fotograferade boken är den amerikanska, illustrerade barnutgåvan.) Det kan självklart skilja mellan olika importörer, men t.ex. Scifibokhandeln köper in de brittiska utgåvorna till utgivningsdatumet (i alla fall de två senaste gångerna). Det blir ju fasen så mycket billigare att importera den från Storbritannien än från USA, och säkrare också, sett logistiskt.Enligt den amerikanska tv-kanal Wishtv-8 är det en hemsida i Sverige som fotograferat av boken och publicerat sidorna.
...
De scannade boksidorna dök upp på Internet redan i måndags. De är alltså inte relaterade till DeepDiscounts för tidigt utskickade böcker, vilket annars hade varit lätt att tro.Nu avslöjas att runt 1 200 personer i USA och Kanada redan har fått den färdigtryckta boken - ”Harry Potter and the Deathly Hallows”.
Postorder
På grund av en tabbe på förlaget har böckerna levererats till kunder som har förbeställt sina exemplar på postorder. De kunde läsa fortsättningen på historien om Harry Potter redan i tisdags.
Troligen en fejkad recension, någon recensent som skriver om en bok han inte läst, för att verka uppdaterad och inne. Folk på PortKey har noterat hur den skrivits om ett flertal gånger. Den första versionen innehöll uppgifter om dödsrelikerna (deathly hallows) som inte överensstämde med bokscannerna. När detta uppdagades så skrev man om recensionen för att bli mer allmängiltig - i princip funkar den som recension oavsett vilka av de hittills läckta uppgifterna/påståendena som visar sig vara sanna (om nu några stämmer överhuvudtaget).På onsdagen publicerades dessutom en recension av den hemligstämplade boken i tidningen Baltimore Sun - utan att tidningen förklarade hur de hade fått tag på den, uppger Wall Street Journal.
Posted 19 July 2007 - 20:49
Och sen är väl alla böcker tryckta i Tyskland?
Inte så smart att ge bort en bok till en journalistHarry Potter redan recenserad
Triggade av det stränga embargot på den sista Harry Potter-boken publicerade New York Times redan under torsdagen en recension av boken, som inte släpps ut i offentligheten förrän på lördag.
J K Rowling var "förbluffad", enligt BBC. Det amerikanska förlaget stämde en försäljare för att ha brutit mot embargot.
Recensionen finns på nätet, men nyfikna läsare kan lika gärna vänta. Skribenten hyllar Rowling, men avslöjar inga hemligheter. Bara att "ett halvt dussin av de karaktärer vi lärt känna dör". Harry framstår enligt recensenten som en mer komplex människa, som fram till nu har dolt vissa sidor av sin person.
Undrar om det är samma recension i Baltimore Sun och New York Times?
Edited by Georgia, 19 July 2007 - 20:49.
Posted 19 July 2007 - 20:58
Showbiz - News - Rowling fumes against 'Potter' spoilers - Digital Spy
JK Rowling has criticised US newspapers that have revealed plot details from the final Harry Potter novel.
Reviews of The Deathly Hallows have been featured in several US publications – including The New York Times - in breach of the publisher's embargo.
However, a spokesperson for Bloomsbury Publishing insisted that the reviews are based on false copies of the book, saying: "The release date and time embargo of 00.01 on July 21 is being enforced unflinchingly and without exception by the publishers."
Rowling added: "I am staggered that some American newspapers have decided to publish purported spoilers in the form of reviews in complete disregard of the wishes of literally millions of readers.
"I am incredibly grateful to all those newspapers, booksellers and others who have chosen not to attempt to spoil Harry's last adventure for fans."

Posted 19 July 2007 - 21:21
I Tyskland? I mina bröders brittiska upplagor står det "Printed in Great Britain", och de nordamerikanska trycks på ett amerikanskt tryckeri, eller möjligen i Kanada - amerikanerna har tydligen växlat mellan ett par tryckerier.Visst borde de amerikanska upplagorna komma hit också. Kanske inte på Sci-Fi bokhandeln, men på någon Internet bokhandel.
Och sen är väl alla böcker tryckta i Tyskland?
Posted 19 July 2007 - 21:45
Var föregående böcker är tryckta har inte jag någon aning om.
Posted 19 July 2007 - 22:38
Jag får hålla utkik efter information om den saken. Jag har inte haft anledning att fundera över det, så jag har inte snappat upp såna detaljer.Dom har ju skrivit så mycket om att bok 7 trycks i Tyskland med värsta säkerhetspådraget.
Var föregående böcker är tryckta har inte jag någon aning om.
Edited by Groundsplitter, 19 July 2007 - 22:41.
Posted 19 July 2007 - 22:43
Vem bryr sig (förutom de som läser boken då) hur den slutar? Är fortfarande rätt förvånad över hur mycket press Potterböckerna får, eftersom jag inte räknar dem som nåt speciellt. Inte för att Harry Potter-böckerna är direkt dåliga, men det finns bättre ungdomsfantasy.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 19 July 2007 - 22:58
Jag får lite "Who cares?"-tankar över det hela med vem som (kanske) dör osv.
Vem bryr sig (förutom de som läser boken då) hur den slutar? Är fortfarande rätt förvånad över hur mycket press Potterböckerna får, eftersom jag inte räknar dem som nåt speciellt. Inte för att Harry Potter-böckerna är direkt dåliga, men det finns bättre ungdomsfantasy.
Håller med dig. Visst finns det bra mycket bättre böcker, men det går inte komma ifrån att HP-böckerna är riktigt bra. Det coola med Harry Potter är ju ett serien är helt unik. Det finns väl inte någon annan bokserie som blivit lika hypad som denna? Bara en sån sak att många barn utvecklar sina engelskakunskaper något enormt genom att läsa de engelska utgåvorna (min engelska utvecklades grymt mycket när jag som 13-åring läste den 3:e och 4:e boken, och det är jag väldigt tacksam för
last.fm Filmtipset
Posted 19 July 2007 - 23:20
Varför Potter blivit så stort är ett mysterium för mig. Läst upp till bok 4, och skall väl läsa resten så småningom iaf.
En positiv sak är iaf att den fått en del ungar att börja läsa över huvud taget.
Emma Watson på Conan nu.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 20 July 2007 - 00:46
Posted 20 July 2007 - 08:51
Lite teoriserande om böckernas popularitet, bland annat:
http://sydsvenskan.s...ticle251453.ece
Ganska bra artikel. DN hade en liknande för någon vecka sen. Om ni surfar in på kulturdelen av DN's hemsida finns det flera artiklar om HP där!
Bara en dag kvar nu!
En annan grej som gör Harry Potter stort för mig är att jag började läsa böckerna när jag var 12. Då var Harry elva. Sen kom det en ny bok med jämna mellanrum och Harry blev äldre i ungefär samma takt som jag. Och Rowling har den goda smaken att låta karaktärerna utvecklas ordentligt i och med att de blir äldre, de senaste böckerna har varit rätt så mogna imo.
last.fm Filmtipset
Posted 20 July 2007 - 10:59
Och vet vem som dör och allt det redan om de där fotkopiorna stämmer. Råkade komma över dem på min blogg. Om jag inte redan sett dem skulle jag inte blivit gladg