Snapphanar
Posted 27 December 2006 - 00:40
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
- "Vålnaden" skjuter på dem inuti en grottas tunnlar och träffar dem trots att han är utanför... så hans patroner funkar som kulan i ett flipperspel? Och menar de verkligen att hela Roosmans (eller vad han hette) kompani blev utplånat av denne ende man?
- Nils smyger in i Lejonhuvfuds läger och där står lilla Hedvig som en staty och väntar på att han ska sätta dolken mot hennes hals. Seriöst...
- Den danske sergeanten som osjälviskt offrar sig - hallå, dramatiska kliché. Vem hade fått veta nåt om han bara hade låtit dem gå?
- Att uppvigla byar till stand-offs är ju tämligen idiotiskt i ett gerillakrig. Trodde de att den svenska krigsmakten bara skulle vifta bort det och låta dem vara?
Iaf är det fånigt att så fort det pratas annan dialekt än stockholmska så ska folk fåna sig och låtsas att de inte förstår.
Posted 27 December 2006 - 00:53
Vem sa att han var utanför?Om man får avbryta roskavalkaden med synpunkten att det var ännu fler konstruerade vändningar i denna episod.
- "Vålnaden" skjuter på dem inuti en grottas tunnlar och träffar dem trots att han är utanför... så hans patroner funkar som kulan i ett flipperspel?
Tja, kan Aragon besegra några hundra Uruk-Hai så kan väl "Vålnaden" besegra ett gäng Snapphanare som satt och åt.Och menar de verkligen att hela Roosmans (eller vad han hette) kompani blev utplånat av denne ende man?
Tja, hon visste väl inte att han skulle smyga sig på henne?- Nils smyger in i Lejonhuvfuds läger och där står lilla Hedvig som en staty och väntar på att han ska sätta dolken mot hennes hals. Seriöst...
Han hade vetat det och han kunde inte leva med att gå mot sitt land och bryta order men samtidigt kunde han inte skjuta sina vänner. Dessutom tror jag inte han ville leva med att han förått Snapphanarna.- Den danske sergeanten som osjälviskt offrar sig - hallå, dramatiska kliché. Vem hade fått veta nåt om han bara hade låtit dem gå?
Nej, men det var antingen att försöka eller låta Lejonhuvfud komma dit och avrätta 10 man utan att kämpa. De var i en rävsax utan val. Dessutom hoppades de väl på att Danskarna skulle vinna. Danskarna var ju säkra på seger.- Att uppvigla byar till stand-offs är ju tämligen idiotiskt i ett gerillakrig. Trodde de att den svenska krigsmakten bara skulle vifta bort det och låta dem vara?
Om det var du vad hade du valt? Kämpa eller bara låta dem avrätta dinna familjemedlemmar och vänner?
Dessutom brukar väl folk rätt ofta i Gerillakrig använda just byar för att bekämpa fienden?
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 December 2006 - 01:16
Så då var han osynlig? Okej...Vem sa att han var utanför?
Dina övriga svar är rationaliseringar för mig men funkar de för dig så.
Nej. De används till logistiskt stöd och som friställen, inte till aktiv krigsföring. Att avslöja sina operationsbaser för fienden när man är i numerärt underläge är ingen vinnande strategi.Dessutom brukar väl folk rätt ofta i Gerillakrig använda just byar för att bekämpa fienden?
Posted 27 December 2006 - 01:27
Fast det var ju inte deras operationsbas. De hjälpte en by att kämpa mot.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 December 2006 - 02:22
Den danska som pratas är väl textad? Eller är den inte? Jag tänker inte på det...
![]()
Iaf är det fånigt att så fort det pratas annan dialekt än stockholmska så ska folk fåna sig och låtsas att de inte förstår.
När dansken snackade så var det textat, ja.
Jag säger inte att jag inte förstår något annat än stockholmsdialekt.
Jag är ju boråsare, för Guds skull, min dialekt skiljer sig ganska grovt från den
Och jag låtsas inte som att jag inte förstår, men när talet är lågt och musiken hög så blir det inte lättare att höra vad de säger, if you catch my drift.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 27 December 2006 - 10:54
Jag har inte upplevt det som att det varit några problem med musik som överröstar talet i Snapphanar, men visst talar de tyst ibland. Jag som alltid tjatar om att ungarna måste sänka volymen på tv:n har tvingats höja den över min "normalnivå" för att höra vad de säger, Det är inte samma sak som att inte förstå vad de säger.
Edited by Marie Morot, 27 December 2006 - 10:54.
Posted 27 December 2006 - 13:38
Mumlar jag "hej, hur mår du" väldigt tyst, och dessutom med min dialekt så är det ju långt ifrån säkert att nån varken hör eller förstår vad jag säger, eller hur?
Jag håller fast vid att jag inte förstod allt de sa när de "breuut peoo skaunskau" lite då och då
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 27 December 2006 - 13:52
Och då kvarstår frågan varför han bara sköt en av dem när alla stod intill varandra. Snubben faller till marken och de andra bara står kvar istället för att ta skydd, uppenbarligen skyddade av nån osynlig sköld som inte behövdes iaf eftersom Billy the Ghost uppehöll sig med att knyta skorna just då. Scenen var väldigt taffligt utformad och det var inte den enda.Nej, men grottan var ju säkerligen inte lika ljus som vi såg den.
Tips: Text-TV, 199. Och så varde text.
Posted 27 December 2006 - 14:05
Posted 27 December 2006 - 14:43
Gevär och pistoler på den tiden var ju omständiga att ladda om, så inte så konstigt att han bara sköt en gång tycker jag.Och då kvarstår frågan varför han bara sköt en av dem när alla stod intill varandra. Snubben faller till marken och de andra bara står kvar istället för att ta skydd, uppenbarligen skyddade av nån osynlig sköld som inte behövdes iaf eftersom Billy the Ghost uppehöll sig med att knyta skorna just då. Scenen var väldigt taffligt utformad och det var inte den enda.
Visst finns det saker som är taffligt utförda, men herregud, titta på hur det är utfört i amerikanska filmer och serier alltsomoftast. Jag får mig många goda skratt där också.
Jo, tack. Även om göingska vore mera autentiskt är vi alla tacksamma att de valt en "lättare" allmän skånska istället.Jag läste någon artikel i Sydsvenskan om att de gått ifrån att prata göingska, både för det var för svårt (för skådespelarna) och oförståeligt och det nu är någon mer allmänn skånska och det ska nog alla vara glada för.
Posted 27 December 2006 - 14:45
Men nu utspelade det här sig på 1600-talet där det tar ca 1 minut att ladda om. Dessutom verkar Vålnadens styrka vara att h*n rör på sig väldigt snabbt så h*n sprang antagligen och gömde sig medan h*n laddade om. De andra sprang ut ur grottan och den andra brodern stannade kvar för att uppehålla Vålnaden.Och då kvarstår frågan varför han bara sköt en av dem när alla stod intill varandra. Snubben faller till marken och de andra bara står kvar istället för att ta skydd, uppenbarligen skyddade av nån osynlig sköld som inte behövdes iaf eftersom Billy the Ghost uppehöll sig med att knyta skorna just då. Scenen var väldigt taffligt utformad och det var inte den enda.
Nej, men grottan var ju säkerligen inte lika ljus som vi såg den.
Tips: Text-TV, 199. Och så varde text.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 December 2006 - 15:40
Posted 27 December 2006 - 16:26
Ingen har sagt att den här serien är verklighets trogen. Det är som sagt en saga. Jag tycker att du ska försöka njuta mer än att leta fel.
Edit: Del 3 var inte riktigt lika bra som de första delarna. Men saker hände som jag trodde. Snapphanarna gick samman med kungen och räddade Sverige och Danmark och fick sin frihet och Vålnaden var Nils far precis som jag trodde.
Men jag hade velat att vissa händelser i avsnittet hade hänt lite anorlunda.
Edited by Crusader, 28 December 2006 - 03:23.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 December 2006 - 19:48
Snapphanar 01x01
Handlingen är förlagd till en tidsepok som jag inte kan sådär jätte mycket om. Men det kvittar lika. Historisk korrekthet har aldrig varit en viktig beståndsdel för att jag skall gilla serien. Detta första avsnitt startar upp det hela mycket bra, även om jag suckade lite över att bibeln stoppar kulan. (Hur många gånger har vi inte sett en sen som den?) Och på sina ställen är den lite förutsägbar, men inte så mycket att man somnar 10 minuter in med slutet för ögonen.
Intrigen som byggs upp under avsnittet är intressant, och lockar helt klart till att se de övriga 2 avsnitten.
Karaktärerna som byggs upp är allihop ganska trovärdiga och det var ingen som hade någon säregenhet som jag stöde mig på. Och, jag kommer få ångra för att jag säger det, men skånska tillhör inte mina favoritdialekter men fyller den sitt syfte här. Det byggs krig Nils, det är meningen att han skall vara huvudfigur i detta drama, men Svart-Stina överglänser honom med råge. Han är lite naiv, men det tar sig fram emot slutet av avsnittet.
Tekniskt sett så har jag inget att gnälla på. Dock så skall det sägas att även om jag gillar muiken så fick den ta överhand ibland. Lite synd. Klagomål på svårförstådd skånska hade tydligen inkommit till Svt-OM jag hade inga problem med att hänga med i dialogen - faktum är att kånskan framstod på sina ställen som snarare 'upplättad' än 'tillgrötad'.
Allt som allt är jag positivt överraskad, vem kunde ana att det kunde produceras äventyrsberättelser i Sverige som inte kandiderar till årets godnattstund?
Betyg för detta första avsnitt blir 2 nyrekryterade snapphanar av 3 möjliga.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 December 2006 - 19:49
Snapphanar 01x02
Handlingen fortsätter vara någorlunda naturtrogen, jag hittar inget att klaga på. Lite förutsägbart här och där men storyn håller ihop än så länge. Det känns avigt att lojalitet mot danskarna byggs upp och att svenskarna är "the bad guys" men känns samtidigt ganska uppfriskande. Att Hedvig långsamt skulle komma att byta sida var väl bara och vänta, lite kliché men det funkar. Lite av en tvist är "den ensamme ryttaren" som jag har en och annan teori om. Scenen där Nils bränner bibeln kändes väntad, och den där masken var väl ändå i överkant? Scenen där gruppen återvänder till den by som Leijonhuvud bränt ned fick mig att tänka på två Xena avsnitt: 01x01 Sins of the Past och 01x22 Calisto. 01x01 påminner om början av scenen fram till och med att barnet gör sin entre. Och 01x22 då man kommer fram till mannen som överlevt fast i Xena var det en kvinna som fick leva.
Karaktärerna är fortsatt stabila. Nils tar sig, har växt till sig lite grann så att säga. Gillar Ekborgs prestation som Leijonhuvud, lagom gnällig, lagom översittare och grymt äregirig. Tuva Novotny sköter sig väl... Kan inte uttala om hon är värd hypen (jag skyr normalt svenska filmer och TV-Serier som pesten) och jag har å andra sidan inte sett henne i någon mer omfattande roll sedan syrran plågade mig igenom ett par avsnitt av Skilda Världar. Svart-Stina är fortfarande den mest dynamiska karaktären.
Ljud och Bild, tja som vanligt. Taskig upplösning her en taskig bild. Men ljudet är en aning för högt i sina partier - men inte så pass att det stör.
Det stora fältslaget fick vi aldrig se, och kanske skall vi vara tacksamma för det. Jag betvivlar att att en fältslags-scen skulle ha varit möjligt att genomföra på ett snyggt trovärdigt sätt.
Betyg: 2 ensamma ryttare i månskenet av 3 möjliga.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 December 2006 - 20:25
Posted 29 December 2006 - 20:31
Åtminstonde spela in
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 29 December 2006 - 20:47
Jag hoppas kunna se avsnittet redan i morgon.Ska bli intressant och läsa dina intryck av den avslutande delen. Av det du skrivit hittills är vi i stort sett överens.
Lite lustigt på hemsidan kan man läsa följande:
Undrar när beslutet togs att göra 3x60 minuter istället.Produktionsuppgifter
Format: 2 x 90 min (Källa)

Posted 30 December 2006 - 12:31
Kan inte påstå att jag är överförtjust i den produktionen. Lite för pekoralartad och överdramatisk i mitt tycke.
Posted 30 December 2006 - 13:16
En direkt jämförelse har kunnat göra med den samtidigt repriserade Markurells i Wadköping, som är ett mästerstycke i svensk filmad teater. Ypperliga insatser skådespelarmässigt, men inte heller en i alla delar korrekt historiebeskrivning.
Tittarsiffrorna för serien har kommit. Första avsnittet sågs av 1,6 miljoner och sista av 995.000. Jag tror inte att SVT är helt nöjda med den siffran. Deras förhoppningar för helgsatsningen var nog större än så.
Posted 30 December 2006 - 17:32
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 30 December 2006 - 19:07
Oj då. Det är ett avancerat spel som ställs upp till det tredje och avslutande avsnittet. Liksom Joxer sade i Been there, done that (Xena: WP 03x02) "the enemy of my enemy - is my friend", så inser de sista snapphanarna att det enda sättet att bringa Leijonhuvud på fall är att vända sig till den svenske konungen. Intressant, men samtidigt inte chockade. Hedvig fungerar som den perfekta bron mellan parterna, och jag är tacksam att man inte blandade in en romans mellan henne och Nils, det hade varit helt onödigt och handlingen stärks av det tillfälliga samförståndet mellan henne och snapphanarna.
Den ensamme ryttaren visade sig vara Nils far. Ingen chock direkt men ändå inte något av namnen på min lista. Man lyckas nästan lura tittaren över att Olof är redo att skjuta sin son. Man lyckas dessutom låta Nils och Olof får upprättelse på ett snyggt sätt som inte kändes varken krystat eller allt för tillgjort. Nu var det ju givetvis nödvändigt att Snapphanarnas plan skulle gå i stöpet, men samtidigt så var det nödvändigt både för karaktären konungen och för tittaren att så skulle ske. Men allvarligt? Trodde någon att Nils skulle klara av att "åsidosätta" den egentlige fanbäraren? Att konungen överlever - blir en helt öppen tvist som funkar bättre än väntat (även om den var lite förutsägbar).
Att Nils skonar Leijonhuvud med sin fars ord på läpparna och sedan återvänder till gården, tja... hade någon väntat sig något annat? Skön kommentar Anders Sparre levererar till Leijonhuvud när konungen "återuppstår".
På det hela taget är jag nöjd, imponerad till och med. Att historiska fakta inte stämmer ser jag inte som några problem - det här handlar om 3 timmars förströelse som inte innehåller de vanliga signalementerna hos svensk drama produktion. (Jag somnade inte en enda gång).
Avsnittsbetyg: 3 dödliga konspirationer av 3 möjliga.
Totalbetyg: 2 tvetungade förrädare av 3 möjliga.

Posted 31 December 2006 - 04:18
-Sora, Kingdom Hearts