Jump to content

Photo

Slutet är nära ;)

• Please log in to reply
64 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 January 2008 - 20:40

En mer saklig artikel (tror jag) finns här.

Den säger uttryckligen att vi inte behöver oroa oss i den överskådliga framtiden (om inget nytt, odkumenterat hot dyker upp). - om jag skummade den rätt dvs. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 January 2008 - 21:22

Fel astroid. Den du länkade till var den som paserade oss just nu som hade risk att kracha i Mars.

Även en skyhög risk är igentligen liten. Speciellt eftersom att risken att den ska träffa just det 400 meter långa magnetfältet är litet. Iallafall, 2011-2013 så ska analysen av astroiden vara klar och då kommer vi veta om den kommer vara något hot eller inte.

Edited by Crusader, 29 January 2008 - 21:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 January 2008 - 22:10

Även en skyhög risk är igentligen liten.

Relativt, ja... vilket jag också poängterade i min senaste post.

Speciellt eftersom att risken att den ska träffa just det 400 meter långa magnetfältet är litet.

Vad i jösse namn pratar du om?

Iallafall, 2011-2013 så ska analysen av astroiden vara klar och då kommer vi veta om den kommer vara något hot eller inte.

Källa? Vad för slags analys ska visa hur jordens tyngdkraft kommer att rubba dess bana?

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 January 2008 - 22:31

Fel astroid. Den du länkade till var den som paserade oss just nu som hade risk att kracha i Mars.

Ah., Okej. Som sagt var, skummade den samtidigt som jag läste här så då blev det felslut. :lol:

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 January 2008 - 00:23

Speciellt eftersom att risken att den ska träffa just det 400 meter långa magnetfältet är litet.

Vad i jösse namn pratar du om?

Sorry. Jag menar det 400 meter breda gravitationsnyckelhålet. :blush:

Iallafall, 2011-2013 så ska analysen av astroiden vara klar och då kommer vi veta om den kommer vara något hot eller inte.

Källa? Vad för slags analys ska visa hur jordens tyngdkraft kommer att rubba dess bana?

De har inte analyserat färdigt Astroiden för de har inte all fakta än. Massan och snurren på Astroiden har inte kunnats mätas ännu och kommer inte bli klart fören då.
http://neo.jpl.nasa.gov/apophis/
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#31 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 30 January 2008 - 00:52

Vad menar du med "gravitationsnyckelhålet"? Det kringliggande området i vilket asteroidens bana kan störas av jordens tyngdkraft är bra mycket bredare än 400 meter.

#32 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 January 2008 - 02:05

http://en.wikipedia....ational_keyhole
http://www.daviddarl.../A/Apophis.html
OK, så den är 600 meter bred men den förra artiklen jag läste sa 400 meter bred.
-Sora, Kingdom Hearts

#33 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 July 2008 - 21:09

Gammal nyhet blir som ny, i samma tidning t.o.m :rolleyes:

Dagens nyhet:

28 år kvar –  av jordelivet | Nyheter | Aftonbladet

Asteroid kan träffa jorden 2036

Nu får domedagsprofeter nya fakta att frossa i.

En asteroid kan träffa jorden 2036.

Tidpunkt: fredagen den 13 april.

Asteroiden Apophis mäter 400 meter i diameter. Skulle den träffa jorden får det stora konsekvenser.

Vad som händer om den siktar in sig på land säger sig självt. Men även om den landar i havet skulle vi få räkna med problem större än vi kanske kan ana.
Kan påverka klimatet

Stora tsunamis skulle uppstå, liksom enorma mängder vattenånga som skulle kunna blockera solens strålar. Resultatet blir klimatförändringar som påverkar såväl människo- som djurliv.

Enligt jp.dk är chansen att Apophis ska träffa jorden bara en på 45 000. Har vi tur kommer den att passera med ett avstånd på 40 000 kilometer – vilket anses vara nära nog.
Ryssarna redo

Därför pågår redan förberedelser för hur vi bäst ska skydda oss mot det flygande föremålet.

Ryssland är ett av de länder som sägs vara mest redo i händelse av en kollision.

Enligt uppgift till jp.dk ska landets rymdmyndighet Roscosmos tillsammans med försvaret vara i full färd att utveckla ett "anti-asteroid"-program. Däri ingår bland annat en särskild radar moterad på ett teleskop som ska samla in samtliga signaler, samt forskning om hur man vid behov ska få den att ändra kurs.

Nyheten i första inlägget här:

/.../
Asteroiden kallas Apophis och är cirka 150 meter från ena änden till den andra.
Den uppptäcktes för ett par år sedan och har oroat forskarna sedan dess.
Risken att den kolliderar med jorden den 13 april 2036 är bara en på 45 000.
/.../

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#34 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 July 2008 - 07:23

På fredagen den 13e, dessutom. Go figure..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#35 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 September 2008 - 14:16

Forskare: I morgon går jorden under - Nyheter - Expressen.se

I morgon smäller det - då ska forskare i Schweiz försöka återskapa Big bang i en jättemaskin.
Men 5000 andra forskare varnar för att projektet kommer att leda till jordens undergång.

Världens största maskin, The Large Hadron Collider, som den kallas - har tagit 14 år att bygga. I morgon slås den på för första gången. Tanken är att försöka skapa ett ”mini-Big Bang” genom att låta protoner kollidera med varandra. Forskarna hoppas kunna lösa gåtan bakom Big Bang och kanske få svar på hur universum uppstått.
Svart hål

Samtidigt varnar andra forskare för att projektet kommer att leda till jorden undergång när hela planeten sugs in i det svarta hål som maskinen tros kunna orsaka. En grupp av 5000 forskare har anmält projektet till Europadomstolen och till en domstol i USA eftersom de fruktar att nya partiklar, strangelets, och svarta hål som tros kunna skapas i acceleratorn kommer att förinta jorden.
"Struntprat"

Flera forskare bakom projektet, bland andra nobelprisvinnaren i fysik, Frank Wilczek, har till och med fått ta emot dödshot. Enligt tidningen Telegraph har han och hans kollegor dagligen får ta emot telefonsamtal, fax och e-post från människor som varit ”både oroliga och aggressiva”.
- Det som gör mig arg är att människor tror på det där struntpratet. Vi gör det här för att gynna mänskligheten, inte för att förgöra den, säger James Gillies, PR-ansvarig för projektet.
En säkerhetsrapport har dock givit grönt ljus för projektet och hävdar att det jättemaskinen simulerar är något som hänt hundratusentals gånger tidigare i naturen.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#36 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 September 2008 - 14:39

Jag vill minnas att jag har sett en film med exakt samma handling. En maskin som ska skapa Big Bang, forskare som varnar men ingen lyssnar och som sedan leder till total katastrof.
Struntprat säger de bakom projektet men samtidigt är sanningen att vi har ingen aning om vad ett Svart Hål igentligen är eller vad den kan göra.
Jaja, den som överlever får väl se. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#37 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 September 2008 - 14:42

Jaja, den som överlever får väl se.

Precis.

#38 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 September 2008 - 16:18

Tja, att sugas in i ett svart hål ska visst gå rätt snabbt. Vem lyckas skriva sista posten här på forumet? :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#39 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 September 2008 - 16:32

:lol:
Det kommer ingen att veta ifall jorden går under i morgon :P

#40 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 September 2008 - 16:58

Vi vet vad ett svart hål är, nämligen en kropp med oändlig rumtidskrökning. Om ett sådant skulle bildas i LHC (vilket inte kommer hända) så skulle det vara subatomärt i storlek och massa, och därför försvinna ögonblickligen i en puff av Hawkingstrålning. Om man får tro Stephen Hawking själv.

#41 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 September 2008 - 12:09

Jorden överlevde "domedagsmaskinen".
Experimentet lyckat - nu överlever jorden - Nyheter - Expressen.se

#42 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 September 2008 - 13:07

Återigen visade alltså sensationsankorna som gillar att kvacka hysteriskt om saker de inte begriper sig på ha fel. Color me surprised. :rolleyes:

#43 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 September 2008 - 14:41

http://www.hasthelhc...edtheearth.com/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 September 2008 - 14:53

:lol2:

#45 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 September 2008 - 19:38

:lol2:

#46 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 September 2008 - 10:48

Webkamera över experimentet: http://www.cyriak.co...hc-webcams.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#47 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2008 - 11:08

:lol: Varför tror jag att det är är fejk?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#48 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 September 2008 - 13:44

Indian girl commits suicide over 'Big Bang' fear

BHOPAL, India - A teenage girl in central India killed herself on Wednesday after being traumatized by media reports that a "Big Bang" experiment in Europe could bring about the end of the world, her father said.

The 16-year old girl from the state of Madhya Pradesh drank pesticide and was rushed to the hospital but later died, police said.

Her father, identified on local television as Biharilal, said that his daughter, Chayya, killed herself after watching doomsday predictions made on Indian news programs.

Duktigt, sensationslystna medier. Sånt här händer när man ger obefintliga faror långt större uppmärksamhet än de förtjänar.

#49 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 September 2008 - 14:37

Nu mådde nog säkerligen inte den här flickan särskilt bra redan innan, säkerligen av olika anledningar. Lite grand som dom gossar som sparkade ihjäl en annan gosse och skylde på Ninja Turtles eller Darkwing Duck, för ett otal år sen.

Så att lasta media enbart för detta tycker jag är att tänka lite för smalt, hon hade antagligen försökt sig på det av nån annan anledning i sinom tid.

En lite roligare grej dock, nu har jag läst lite mer, och det här är ju den Partikelaccelerator i CERN, som dom hållit på och bygga jättelänge! :) Jag läste om arbetet för mer än 10 år sen, då jag ännu var en liten palt, i Illustrerad Vetenskap. Då var inte ideen att simulera svarta hål eller Big Bang, eller sökandet efter kvant-strängar, utan att hitta Higgs-partikeln. Enligt det lilla jag hört, så kommer den tydligen delvis att fortfarande användas för sökandet efter Mr Higgs gravitationspartikel.

Riktigt trevligt isåfall, att den äntligen kommit online. :)

Edited by PredaBot, 11 September 2008 - 14:38.

#50 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 September 2008 - 16:02

Nu mådde nog säkerligen inte den här flickan särskilt bra redan innan, säkerligen av olika anledningar. Lite grand som dom gossar som sparkade ihjäl en annan gosse och skylde på Ninja Turtles eller Darkwing Duck, för ett otal år sen.

Så att lasta media enbart för detta tycker jag är att tänka lite för smalt, hon hade antagligen försökt sig på det av nån annan anledning i sinom tid.

Det låter rimligt ur ett rationellt perspektiv... men Indien är i det stora hela inget rationellt samhälle.

But in deeply religious and superstitious India, fears about the experiment and the minor risks associated with it spread rapidly through the media.

In east India, thousands of people rushed to temples to pray and fast while others savored their favorite foods in anticipation of the world's end.

Det finns ett motsatsförhållande mellan rationalitet och religiositet; ju mer man har av det ena, desto mer saknas av det andra. När en individs kvot vägs upp av religiositet så är man mer benägen åt spontana infall av dårskap (och vägs den upp av rationalitet gäller detsamma för kalkylerade och genomtänkta infall av dårskap, om man inte aktar sig). Men vi spekulerar bara.

Att upptäcka Higgsbosonen är fortfarande en prioritet för LHC, ja. Lyckas de med det så har de hittat masspartikeln, validerat nära nog ett halvt århundrade av forskning och kommit en liten bit på vägen med att förena relativitetsteorin och kvantteorin, och formulera teorin om Allting - en dröm som Einstein och många andra närde under hela 1900-talet men aldrig lyckades uppnå.

Men sånt har jag inte sett medierna rapportera mycket om. Då är obefogade skräckscenarier smaskigare att sätta tänderna i. :rolleyes:
Vi behöver mer Clarke och mindre Lovecraft både inom populärkulturen och massmedias vetenskapsjournalistik.