The Mist (Stephen King)
Posted 17 January 2008 - 14:13
Tills dess finns det (egenhändigt gjorda) nya intervju med Frank Darabont och Gregory Nicotero som stod för specialeffekterna på min sida.
Jag har också recenserat den här.
Posted 17 January 2008 - 14:16
Posted 09 May 2008 - 13:36
Följeslagarna och DVD Kritik annordnar nu tillsammans med den svenska distributören Noble Entertainment en tävling med mycket fina priser.
Du måste bli medlem hos Följeslagarna för att delta i tävlingen där medans det går att tävla utan registrering vid DVD Kritik.
Hej!
Vi har det stora nöjet att presentera vår kanske bästa tävling någonsin.
Noble Entertainment har varit hyggliga att donera 10 fina THE MIST-paket innehållande två biobiljetter, ett exemplar av Bra Böckers särtryck DIMMAN och en filmaffisch.
Det är en film du vill se, en bok du vill läsa och en affisch du vill ha på väggen!
Och inte nog med det: en av de 10 vinnarna kommer dessutom att få en av King signerad amerikansk utgåva av boken Lisey's Story! Vad säger ni om det?
För att ni ska ha ännu större vinstchans så har vi ytterligare 10 paket (utan en signerad bok) i en tävling på DVD Kritik. Sammanlagt 20 vinnare alltså.
Ni kan delta i båda tävlingarna men enbart vinna i en av dem. Vi drar vinnarna i Följeslagarnas tävling först och sedan de i DVD Kritik's tävling.
Följeslagarnas tävling har en relativt svår kunskapsfråga medan DVD Kritik's har en motiveringsfråga.
Båda tävlingarna är igång nu och pågår till och med den 22/5. Filmen har premiär den 30/5 och Noble har lovat att skicka ut vinsterna i tid.
Lycka till!
Anders & Lilja // Följeslagarna och DVD Kritik
Edited by Cartman, 09 May 2008 - 13:38.
Posted 20 May 2008 - 15:18
Tillsammans med filmbolaget ordnar vi en tävling inför premiären 1 maj. Tio vinnare får två biljetter till filmen och de tre först dragna kammar dessutom hem själva pocketen Dimman/The Mist.
Pocketen man kan vinna är detta särtryck. Boken innehåller enbart Dimman (The Mist)
Edited by Cartman, 20 May 2008 - 15:19.
Posted 25 June 2008 - 19:15
BD Horror News - 'The Mist' Planned for Blu-ray With Black and White Edition
While on the red carpet for the Saturn Awards last night, SpookyDan caught up with Frank Darabont, director of Dimension Films' The Mist. He chatted briefly with the popular director who reveals that a Blu-ray edition of the film is in the works. "Yes, THE MIST is definitely coming to Blu-ray with the black and white version on it as well." No other details were revealed. In the film a freak storm unleashes a species of blood-thirsty creatures on a small town, where a small band of citizens hole-up in a supermarket and fight for their lives.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 June 2008 - 13:18
Posted 27 June 2008 - 14:46
Filmen går äntligen upp här i stan på Fredag. Ska se om jag kan använda mina fribiljetter och gå och se filmen.
Ah. Strålande. Då hoppas jag att vi får höra vad du tycker snart då! (Och att du inte glömmer blogginlägget.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 June 2008 - 15:28
Ah. Strålande. Då hoppas jag att vi får höra vad du tycker snart då!
Tänkte försöka se den idag. Under förutsättning att jag kan använda mina fribiljetter (mer om det vid ett annat tillfälle). Har iofs två biocheckar jag skulle kunna använda men dom har jag andra planer för.
(Och att du inte glömmer blogginlägget.
)
Givetvis läser jag det efter att ha sett filmen.
Posted 01 July 2008 - 14:48
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 July 2008 - 14:52
Har kollat med dom både igår och idag och dom har inte fått filmen och kommer till 99.9% inte få den heller. Den skulle bara gå Fre-Tis först och om det var drag så skulle dom hålla kvar filmen ett tag till, annars skicka den vidare. Nu när filmen inte dykt upp så var det inte troligt att den gjorde det framöver, chansen finns att den dyker upp framöver men jag har som sagt tappat sugen helt. Ser den på annat sätt någon gång när jag får möjlighet till det. Får se hur lång tid det kan ta.
Så går det när EN person ska bestämma utbudet för vad Linköpings befolkning med omnejd ska se på bio.
Edited by Cartman, 01 July 2008 - 14:55.
Posted 02 July 2008 - 10:42
Vad är det där för misshandel av en fin film? Nu blir jag purken över det här. Linköping är trots allt ingen liten by så man tycker ju det borde finnas bättre service.
Posted 02 July 2008 - 10:49
Posted 02 July 2008 - 11:21
Posted 02 July 2008 - 12:17
Riktigt dåligt även om det troligen inte är biografens fel.
Inte enbart. Noble Entertainment är ju ett litet bolag och dom har väl inte råd att låta sina filmer gå upp i flertalet exemplar utan satsar hellre på storstäderna (som tydligen inte Lkpg är) och sedan får exemplaren av filmerna åka på turné runt om i landet. Men med tanke på att det enbart är en person på kontoret här i stan som sitter och väljer ut vad som ska visas i Lkpg eller inte så kan man ju börja ifrågasätta saker och ting. Det finns en (O)utalad regel att skräck/rysare gick så dåligt tidigare här i stan att man nu inte kan ompröva saker och ting och låter då ogärna den typen av film gå upp här i stan för "det är troligtvis inte många som ser den och då drar den inte in tillräckligt $$$"
Det må så vara men ibland måste man ompröva tidigare beslut och sedan behöver inte allt handla om $$$, det finns nog bra många andra filmer dessa tider som drar in pengar till kassakon om man nu är orolig för att behöva visa filmen för tomma salonger. Hur dom nu kan veta att det är så det blir i förväg?
Jag vet själv om att det finns många som vill se ett bredare utbud av filmer här i stan sedan Astoria fick lägga ner verksamheten. Hade man satsat lite mer på ett bredare utbud kanske filmen rent av kunde fått premiär här i stan eller bara behövt vänta någon vecka på att gå upp.
Ta och se den på DVD i stället. Den amerikanska dubbeldisken finns redan ute och då får du också med den svartvita versionen.
Visst, jag får ta och göra det framöver, men nu var det ju det att jag verkligen ville se den på bio (nämnde till och med det tidigt i denna tråd) och att jag hade vunnit fribiljetter i en tävling, därför känns det extra surt att råka ut för detta.
![]()
Vad är det där för misshandel av en fin film? Nu blir jag purken över det här. Linköping är trots allt ingen liten by så man tycker ju det borde finnas bättre service.
Jupp, det kan man verkligen tycka.
Vad jag förstått är biografverksamheten under all kritik i Linköping inte bara av den här händelsen, utan flera... Men jag kan ha fel.
Det är milt uttryckt. Sedan Astoria fick läggas ned och SF fick monopol på att visa film på bio här i stan så är ingeting sig likt längre. Det finns några mindre föreningar som ägnar sig åt att visa smalare film men dom skulle troligtvis aldrig visa en film som The Mist.
Edited by Cartman, 02 July 2008 - 12:18.
Posted 02 July 2008 - 12:20
Posted 08 July 2008 - 15:43
Det ska bli intressant och se om det släpps en 2-Disc utgåva liknande den amerikanska utgåvan, som utöver extramaterial även innehåller filmen i en svartvit version. Då kan jag tänka mig att satsa på den svenska utgåvan, då den säkert är billigare att köpa än den amerikanska.
Posted 09 July 2008 - 18:16
Posted 10 July 2008 - 11:41
Ungefär min tanke också. Vill ju gärna ha den svartvita-versionen också.
Noble Entertainment har ju precis fu**at upp utgåvan av Rambo 4 så jag har inte mycket förtroende över för det företaget längre.
Posted 10 July 2008 - 13:28
Men hur sjutton tänker man då man gör något sådant där? Vad får en att göra något sådant hemskt? Finns det ingen som helst varningslampor som blinkar?
Posted 10 July 2008 - 13:41
Posted 20 October 2008 - 12:17
Dock gillar jag verkligen den visuella biten av filmen. Här har ju många gnällt över att effekter och miljöerna inte var så bra som man hade hoppats på men jag tycker att det är ett av filmens starkare kort. Vilket inte är så lustigt eftersom det är KNB som ligger bakom det hela.
Väldigt bra val av miljöer att spela in filmen på, staden känns levande & död på en och samma gång och tillsammans med dimman och våra vänners lilla vandring i den under filmens gång så återfår jag känslan jag haft då jag läst The Mist tidigare.
Några av varelserna är snyggt designade och skulle med lätthet kunna komma från Cthulhu Mythos istället, vilket ju aldrig är fel i min bok. Slutet av filmen är ju utan tvekan det bästa med hela filmen, det tillsammans med hela domedagskänslan som genomsyrar filmen är underbar.
Det ska bli kul att om några dagar se om filmen i den svartvita versionen som Frank vill att man ska se filmen i och se om den är lika bra eller kanske till och med blir bättre. Sämre tror jag inte att den blir.
Sedan har jag vad som verkar vara en hel del intressant extramaterial att ta mig igenom, vilket känns trevligt till den här filmen.
Av dom Stephen King-filmatiseringar som kom under 2007 och som jag sett under 2007/2008 så tycker jag fortfarande att 1408 är den bättre av dessa två filmer.
Edited by Cartman, 29 January 2009 - 13:00.