Jump to content

Photo

Batman: Begins

• Please log in to reply
85 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 August 2004 - 10:48

För mig tror jag inte den överträffar Spider-Man 2 eller X2. Typ som Spidde 1 och X1 kanske. :)

Grejen med Katie Holmes figur är att hon ska vara en barndomsvän, som jag förstått det hela. Och då är det inte fel med en "vanlig" tjej.
*Hockey och superhjältar*

#27 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 11:26

Bara för att en person är huvudrollen betyder väl inte det att andra inte kan få ha framträdande roller och fler cameos?

Manuset är struktuerat så att Bruce är huvudpersonen här, de tidigare Batman "filmerna" ville främst visa de färgglada skurkarna. I det här fallet så saknar man inte ens Talia när man läser det. Cameos är en annan grej, att om t ex Talia skymtar förbi i en scen så tar det inget ifrån manuset eller filmen, men fansen gillar det.

Hoppas dom gör som i Spider-Man och Daredevil att dom nämner nån som heter kanske Jeph (Commisioner Loeb kanske har en son i filmen som heter Jeph Loeb). Dom kanske nämner en Talia. Dom kanske nämner en Bob (Kane)

Inte riktigt Nolans grej, men Goyer har lagt till lite sådant i manuset. Gillar även att Gothams gator är i serietidningarna nämt efter Batmans skapare och diverse tecknare och författere, en gata är Miller/Varley, finns även Miller Harbour, en Denny's hamburgerkedja på en gata som heter Adams, gator som heter Finger Street etc. Sådant gillar jag. Annars kan man ju gå till överdrift och ha en våldtäktsman som heter Joe Quesada, "Good Homages Gone Bad".

Blir spännande att se om Bruce håller som huvudperson för mig. Har alltid tyckt att han saknar personlighet

Jo jag tror att du nämt det där en eller två gånger förut. Jag anser att om man inte gillar Nolan/Goyers take på Bruce , spelad av Christian Bale så är det fel på människan som ser filmen inte karaktären.

Grejen med Katie Holmes figur är att hon ska vara en barndomsvän, som jag förstått det hela. Och då är det inte fel med en "vanlig" tjej.

Exakt. Och det är så hon passar in i manuset.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#28 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 11:49

Manuset är struktuerat så att Bruce är huvudpersonen här, de tidigare Batman "filmerna" ville främst visa de färgglada skurkarna

Vi får se om han håller... :P
Nej, men i en bra historia måste det ju också finnas utrymme för andra figurer som växer undewr berättelsens gång. Tycker t. ex själv att Batman: year one handlar minst lika mycket om Gordon, och den skulle lika väl kunna kallas för Gordon: year one. :)
Vilket är bra. Som sagt, huvudpersonen kan inte bara vara den det kretsar kring.

Jo jag tror att du nämt det där en eller två gånger förut. Jag anser att om man inte gillar Nolan/Goyers take på Bruce , spelad av Christian Bale så är det fel på människan som ser filmen inte karaktären.

Nu är det ju fler som läser den här tråden. :P ;)
Men jag kommer nog fortsätta tycka så tills jag blir motbevisad, och att säga att det är fel på människan är lite att ta i, tycker jag. ;) :P
Det finns väl folk *host*MaraJade*host* som inte gillar filmens Peter Parker heller. Allt beror väl snarare på vilken typ av personer man gillar. Och inte är det fel på de som inte gillar Peter Parker. :)

Bruce är en ganska idealiserad figur, IMHO. Visst har han problem, och han har målmedvetenheten, ilskan, klättervilligheten, klurigheten osv. Men jag har fortfarande inte hittat något som talar om vem han är. Och att mängder av Batman-historier behandlar Bruce som att det är han som är masken, inte Batman, att Bruce mer eller mindre är "död" tycker jag talar sitt tydliga språk.

#29 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 20:46

Nej, men i en bra historia måste det ju också finnas utrymme för andra figurer som växer undewr berättelsens gång. Tycker t. ex själv att Batman: year one handlar minst lika mycket om Gordon, och den skulle lika väl kunna kallas för Gordon: year one.

Sant. Batman Year One handlar väldigt mycket om Gordon. Som Goyer själv sa att han som ung läste Batman Year One och tyckte att det var grymt bra men ville veta vad som hänt innan Bruce steg på planet tillbaka till Gotham. Det som känts fint för mig är hur Nolan och Goyer nämt hur stora influenser Denny O'Neills, Frank Millers och Jeph Loebs verk har varit för filmen. Och det ska finnas utrymme för andra karaktärer, men de tidigare filmerna har knappt gett något utrymme för huvudpersonen. Liksom var det nödvändigt men all den screen time skurkarna fick i Schumachers "filmer"?

Bruce är en ganska idealiserad figur, IMHO. Visst har han problem, och han har målmedvetenheten, ilskan, klättervilligheten, klurigheten osv. Men jag har fortfarande inte hittat något som talar om vem han är. Och att mängder av Batman-historier behandlar Bruce som att det är han som är masken, inte Batman, att Bruce mer eller mindre är "död" tycker jag talar sitt tydliga språk.

Nej, men i en bra historia måste det ju också finnas utrymme för andra figurer som växer undewr berättelsens gång. Tycker t. ex själv att Batman: year one handlar minst lika mycket om Gordon, och den skulle lika väl kunna kallas för Gordon: year one.

Sant. Batman Year One handlar väldigt mycket om Gordon. Som Goyer själv sa att han som ung läste Batman Year One och tyckte att det var grymt bra men ville veta vad som hänt innan Bruce steg på planet tillbaka till Gotham. Det som känts fint för mig är hur Nolan och Goyer nämt hur stora influenser Denny O'Neills, Frank Millers och Jeph Loebs verk har varit för filmen. Och det ska finnas utrymme för andra karaktärer, men de tidigare filmerna har knappt gett något utrymme för huvudpersonen. Liksom var det nödvändigt men all den screen time skurkarna fick i Schumachers "filmer"?

Vilket språk? att Batman skiljer sig från majoriteten av karaktärer? Det att idiot-miljonären som tafsar på blondiner och dricker champagne på fester är ju en mask, Batman sidan av Bruce, hjältesidan, han som vill att alla ska må bra, som avskyr majoriteten av sina miljardärvänner, den Bruce som donerar miljoner till fattiga och försöker hjälpa föräldralösa barn, det är Bruce. Det är inte så att han smyger sig på Alfred i Wayne Manor och sparkar honom i revbenen när ingen märker, och sen försvinner till skuggorna i köket liksom. Batman är Bruce Wayne, Bruce Wayne är Batman. Båda parterna behövs för att fungera, det har flera gånger visats hur allting går åt helvete när Bruce lämnar sin "Bruce sida" bakom sig och bara är Batman.
Batman Begins

The Dark Knight

#30 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 21:05

Talar sitt tydliga språk som i att en hel del Batman-historier tar ståndpunkten att Bruce Wayne mer eller mindre dog den där kvällen efter att de hade sett "Mark of Zorro". Grejen med Bruce är annars att jag inte ser var han skiljer sig från någon annan karaktär särskilt mycket alls. Vad skulle det vara? Att han vill folk väl? Inte direkt unikt. Ser inget unikt i att han donerar pengar heller tyvärr. Det behövs lite mer än så. Jag menar...oj, en hjälte som vill folk väl? :P

Vi får se hur de fixar det hela, men jag tycker det är lite synd att de inte har med t. ex Harvey Dent i en viktig roll, så att den karaktären får växa fram. Sen hur mycket Gordon växer i historien vet jag inte riktigt, men hoppas det blir i stil med Year one i alla fall. Lika fel som det var att inte fokusera på Batman är det att bara göra det på honom tycker jag. Speciellt som att jag alltid har tyckt att han som sagt saknar personlighet att bära upp en story.

#31 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 18 August 2004 - 21:10

Att Harvey inte är med en den enda dåliga grejen med filmen skulle jag tro. Har läst bitar från manuset och det är nästan bättre än År Ett.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#32 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 21:18

Det som är mer av en unik detalj är att Batman sidan av personligheten (är för vissa av författarna och fansen) den riktiga personligheten, istället för den som inte har masken. Det är mer unikt. Och det är det som ofta näms just som en rätt unik detalj med Batman. Att han är personligheten , inte Bruce. Vilket är ett take jag inte håller med om.

Att Harvey inte är med en den enda dåliga grejen med filmen skulle jag tro

Cameos *host* *host*
Batman Begins

The Dark Knight

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 21:24

Så du säger i stort sett att det som verkar göra Batman unik är något du inte håller med om? Och annars är han en i mängden av hjältar? ;)
Nej, men det är just det. Letar och letar men hittar inget att relatera till i Bruce Wayne. Och det måste inte vara att han är helt lik hur man själv är, men någon koppling liksom. Känner så otroligt mycket mer för Logan eller Matt Murdock och Oliver Queen.

Jamen vafan, cameo? Han ska ha en relativt viktig roll från början. Hade velat se Batman och Dent ha sitt lilla förhållande, och kanske t. om pakten de gör i TLH.

#34 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 21:36

Tja sen finns det där lilla unika som Batman delar med Superman med att ha varit populär sen slutet av 30-talet och vara världskända ikoner. Finns mycket med Batman som är unikt, kanske det att han också tillhör alltid allas favorithjälter (om inte favorit hjälten) och han är människa. Det är något som den vanliga publiken relaterar till, de som inte har några större erfarenheter från serieversionen. Folk gillar en "badass" en man som istället för att flyga använder rep, hjältar som blöder, hjältar som är ensamma. Det som gör Batman unikt att jag, du vem som helst kan vara Batman. Bara vi tränar riktigt mycket, pluggar hårt i skolan och lär oss kampsporter och bilracing. Då kan vi vara Batman.

Det är det som är tjusningen med karaktären. Och det att han är den snyggaste och tuffaste jäveln som hoppat ner från ett hustak.

Jamen vafan, cameo? Han ska ha en relativt viktig roll från början. Hade velat se Batman och Dent ha sitt lilla förhållande, och kanske t. om pakten de gör i TLH.

Nu är det så att jag kanske vet mer om filmen än jag vill säga. Och redan att jag säger det här kanske är för mycket. Så jag gör bara så här :rambo:
Batman Begins

The Dark Knight

#35 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 21:51

Tja sen finns det där lilla unika som Batman delar med Superman med att ha varit populär sen slutet av 30-talet och vara världskända ikoner

Ah, ja det gamla välkända "han är unik för att han är så känd"-argumentet. Ptja, hur många har varit med och läst serier sen 30-talet bland oss?
Så det unika med honom är alltså att så många tycker om honom? Att han har en tuff dräkt och ser "cool" ut må vara hänt, det tycker jag med (men den klår inte Spiddes dräkt)
Men jag vet själv inte om han är så som vi alla kan bli. Killen är född stenrik och är hela tiden bäst på vad han gör. "The world´s greatest detective". Varför? Ja, "det är den han är". Wow. Djupt.
Vad gäller "vem som helst skulle kunna bli som..." lägger jag min röst på Spider-Man. Peter Parker var en blyg, osäker, vanlig kille. En mes som genom slumpen fick sina krafter som en välsignelse och förbannelse. Sen får man genom åren se hur Peter lär sig alla dessa läxor, hur han är nära att ge upp ett flertal gånger. Krafter och ansvar.

Förutom senare saker som Year one tycker jag sällan man ser Bruce lära sig. Visst gör man det, men inte på det djupare planet, tycker jag. Allt det där att han t. ex är "the world´s greatest detective" distanserar honom för mig, och gör honom mer omänsklig än t. om Superman ibland.

#36 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 22:04

"The world´s greatest detective". Varför? Ja, "det är den han är". Wow. Djupt.

För att han studerat det. Pluggat. Jobbat för den han är.

Killen är född stenrik och är hela tiden bäst på vad han gör

Killen som inte använde speciellt mycket av de där pengarna när han gjorde sin träning, som levde i stort sätt som luffare. Han har haft det svårare än de flesta.Sen blev hans föräldrar skjutna framför ansiktet på honom när han var 8 år gammal. Usch vilken äcklig bortskämd rikemans unge. Han har säkert badat i pengar under sin barndom. Och föräldrarna, Thomas Wayne som var stenrik valde att jobba som läkare, och Martha Wayne att jobba med välgörenhet.

vem som helst skulle kunna bli som..." lägger jag min röst på Spider-Man. Peter Parker var en blyg, osäker, vanlig kille. En mes som genom slumpen fick sina krafter som en välsignelse och förbannelse. Sen får man genom åren se hur Peter lär sig alla dessa läxor, hur han är nära att ge upp ett flertal gånger. Krafter och ansvar.

Det är avsevärt mer realistiskt att träna sig till toppform än att bli biten av en spindel och få krafter gratis. Nu är det så att jag själv inte är sådär jätteintresserad av uber-realism,Även om det passar Batman väldigt bra. Så jag har inget emot hjältar med fantastiska krafter, jag älskar sådana hjälter. Men när det kommer till det som man ska välja så får man väldigt mycket sympati för en människa utan krafter i häftig dräkt än en med krafter.
Batman Begins

The Dark Knight

#37 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 22:15

Usch vilken äcklig bortskämd rikemans unge. Han har säkert badat i pengar under sin barndom.

Det är inget "poor little rich kid" jag menar här. Visst har han haft det svårt, men det finns inget jag kan hitta att relatera till. Tony Stark badar också i pengar, men det känns t. om lättare där ibland.

Och allt det där med "han är mänsklig för att han tränar". Det är bara yta för mig. Okej, han fick jobba för att kunna hoppa runt osv, men det som intresserar mig är mer hur de hanterar det och hur de lär sig att göra det. Så jag vet inte om man får mer sympati bara för att de just inte har krafter. Tycker t. ex Peter har agerat mer som man skulle göra omn man själv råkade ut för det hela, och det är också lite av grejen. "Tänk om du som inte var bäst på gympa och var utanför fick krafter och hade en hemlig identitet".

Daredevil har också tränat till sig sin fysik, men han mer mycket, mycket mer personlighet för IMO.

#38 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 22:39

. Om man nu ska vara rå så är Peter en gnällspik mes, och Bruce en barnslig kille som klär sig i dräkten för att hämnas, Wolverine är då en korkad barbar, som maskerar sig i olika Ninja-lagar för att ge ett intryck av att vara en finare man, men som igentligen är ett djur, Superman är en översittare polis, och glöm inte Spider-Mans bögfobi när han gör skämt om superskurkars pojkvänner? är det fel om Green Goblin skulle vara lite gay? och Wonderwoman den där feminist-manshataren , hon borde stanna och laga mat till de manliga hjältarna istället?

Märker du hur värdelösa man kan få karaktärer att framstå?

Om du inte kan känna för Bruce så är det också givetvis ok,men det är något som du säkert inte är ensam om heller , men verkar vara i minoriteten när man kollar globalt.

Heh fick redigera min post lite eftersom jag läste fel vad Grodis skrev. Heh , höll på att bli lite för agressivt.

Edited by super85, 18 August 2004 - 22:46.

Batman Begins

The Dark Knight

#39 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 22:48

Förstår inte riktigt vad du ville komma med det, bara. Det är inte direkt så att jag vill att Bruce ska vara en skit och en fjant. Har heller aldrig sagt att Peter är mer man än Bruce. Så det var rentav onödigt, för jag vet inte riktigt vart det skulle leda. :P

Grejen har väl också "alltid" varit att redan från början hade Marvels figurer mycket mer personlighet än DC:s. Att de förutom att de hade superkrafter faktiskt hade problem som vi andra kunde relatera till, fast med mer "krydda". Det har hela tiden varit så att det var nyckeln till varför Marvel slog igenom så.

Eftersom t. om flera serieskapare porträtterar Bruce som att han är "död", så är det kanske fler än du tror bara. :)

Hmmm, ja, det var ett litet missförstånd där. :P :)

Edited by Kermit, 18 August 2004 - 22:55.

#40 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 23:33

Grejen har väl också "alltid" varit att redan från början hade Marvels figurer mycket mer personlighet än DC:s.

Ja.

Eftersom t. om flera serieskapare porträtterar Bruce som att han är "död", så är det kanske fler än du tror bara.

Nej.

Majoriteten av mitt gamla post, även om jag redigerade det lite, gick ut på att jag hade läst ditt inlägg fel, och därför blev det som det blev.
Batman Begins

The Dark Knight

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 23:42

Ja, så där har vi det. DC:s figurer är träiga stenstoder medans Marvels dito är levande, trovärdiga karaktärer. *Moua-ha-ha-haaa* ;)

#42 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 23:44

Jag känner mig oerhört kränkt av det här. jag måste nog gå och fixa lite kaffefläckar på mig själv så att jag blir mer realistisk över situationen. Hoppas något radiaktivt biter mig på vägen till köket.

:rolleyes: :thumbsup: :rambo: ;) B)

Och jag gick med på att från början hade Marvels karaktärer mer personlighet än den tidens DC versioner.

Edited by super85, 18 August 2004 - 23:46.

Batman Begins

The Dark Knight

#43 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 23:51

Jag vet, jag bara jävlades för jag visste inte vart vi skulle ta tråden.

Dessutom luktar du ost. En gammal cheddarost. B)

#44 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 August 2004 - 23:57

Are you hitting on me young man?

Kanske bättre att diskussionen fortsätter med Batman Begins. Har inte riktigt varit en bra moderator ikväll. Ber om ursäkt för det.Jag ska nog skärpa mig.

Från och med nu diskuterar vi Batman Begins här.
Batman Begins

The Dark Knight

#45 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 August 2004 - 23:58

Kanske bäst. :lol:

Vi får iaf se hur den blir. Är inte helt övertygad. Men för att ta upp någon gammal sak här: Harvey Dent? Mer än en cameo?

#46 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 August 2004 - 00:32

Se filmen. :cool2: . Jag är inte säker på mycket, men jag kanske vet något, eller kanske inte, eller kanske, jo ,nja , hmm.
Batman Begins

The Dark Knight

#47 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 August 2004 - 00:43

Oroa dig inte, jag ska se den. Någon gång. ;)
Hoppas Harvey får en framträdande roll a la Loebs TLH.

#48 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 August 2004 - 18:57

Bale är verkligen "In character"

http://www.superhero...threadid=135799
Batman Begins

The Dark Knight

#49 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 20 August 2004 - 19:05

Jag hoppades han hade Batman dräkten på sig när han stoppade bilen.. :D

Edited by Mara Jade, 20 August 2004 - 19:06.

Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#50 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 August 2004 - 19:21

Jag med :ph34r: :rambo:
Batman Begins

The Dark Knight