Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 May 2007 - 19:38

Ogillar Jack starkt i det här avsnittet. Ja, förutom när han tar sitt förnuft tillfånga och verkligen lyssnar/ser vad det är frågan om.
Girighet säger jag bara, här finns ny teknologi och vi gör allt för att få det t.o.m bli inblandade i ett krig utan att kolla varför det är krig och vilka fienden är.
Dom har lärt sig en läxa nu får man hoppas. I fråga sätt allt innan man hjälper till, man vet ju aldrig vilka galningar det är.

Jo, fast mycket står på spel. Hela Jorden.
Hur lätt är det inte att tänka på att rädda mänskligheten först? Du är på en planet som har teknologi som kan rädda hela mänskligheten, hela ditt folk, familj, vänner. Hur enkelt är det att ta det främmande folkets säkerhet och liv framför ditt eget folks?
Jag anser det inte alls vara så enkelt att se allt svartvitt.
Min familj är i dödlig fara. Skulle jag riskera deras liv för att hålla hög moral och göra det rätta för en grupp främlingar?
Det är väldigt enkelt att ha hög moral när man tittar på TV men det är en helt annan sak om man själv hade varit i karaktärernas kläder.
Jack visste att med teknologin så kunde de skydda Jorden. Nu utan den så är de chanslösa om en invasion skulle inträffa. De vet ju inte att detta är en TV-serie och att manusförfattarna skyddar Jorden åt dem. ;)
Så skulle invasionen hända i nästa avsnitt och mänskligheten blev utrotad, hur stor tröst skulle de i SG-1 få av vetskapen att de iallafall har hög moral?
(Det jag skrev syftar givetvis på om Jack hade beslutat att lyssna på Daniel från början och inte gått med på överenskommelsen alls)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 May 2007 - 20:10

Wow, efter 3 mestadels förglömliga säsonger visar SG-1 äntligen sin potential. Odo gav eugenisterna ett välspelat ansikte men nog var manuset bättre än vanligt också. För en gångs skull kändes det som om de gjorde mer än skrapade på ytan till en bra story.

Anyway, skyddas inte Jorden av det där avtalet som ingicks med greken, kinesen och indiskan? Fick inte Apophis det PM:et? Eller är det personligt nu?

#28 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 May 2007 - 20:15

Jag tror inte att Apophis ingår i det där.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#29 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 May 2007 - 20:21

Min första 10/10 för serien är 4x06 för övrigt.. :P Nästa måndag eller nåt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#30 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 May 2007 - 20:28

Ja det är en klar tia! Kanske SG-1 bästa avsnitt någonsin?

Winter is Coming

#31 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 May 2007 - 20:41

En sak jag reagerade på var att översättarna skrev Simon istället för Siler vid ett tillfälle. <_<

Ja det är en klar tia! Kanske SG-1 bästa avsnitt någonsin?

Japp, måndag den 14:e. :thumbsup:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#32 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 May 2007 - 20:41

Ogillar Jack starkt i det här avsnittet. Ja, förutom när han tar sitt förnuft tillfånga och verkligen lyssnar/ser vad det är frågan om.
Girighet säger jag bara, här finns ny teknologi och vi gör allt för att få det t.o.m bli inblandade i ett krig utan att kolla varför det är krig och vilka fienden är.
Dom har lärt sig en läxa nu får man hoppas. I fråga sätt allt innan man hjälper till, man vet ju aldrig vilka galningar det är.

Jack är militär och har det "tänket" och gruppen har dessutom som främsta uppdrag att få med sig teknologi och annan kunskap hem som kan hjälpa jorden mot Gou'auld. Ja må ogilla hans sätt att resonera, men det är helt i linje med hans bakgrund och uppdrag.

Jack visste att med teknologin så kunde de skydda Jorden. Nu utan den så är de chanslösa om en invasion skulle inträffa. De vet ju inte att detta är en TV-serie och att manusförfattarna skyddar Jorden åt dem. ;)

:lol: Klockrent!

FA II: Jag håller med dig i din bedömning av Atlantis och vad dess "atmosfär" är grundad i. Det är helt enkelt inte samma klass på den serien (och nu väljer jag att blunda för en del av det jag sett i början av SG-1 ;) ).
Support your local search and rescue unit - get lost.

#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 May 2007 - 20:56

Odo gav eugenisterna ett välspelat ansikte men nog var manuset bättre än vanligt också.

Odo! :wub:

Håller med i övrigt också! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 May 2007 - 21:00

Lustigt. Jag hade på känn att de där Eurodanerna var de onda och gjorde en liknelse där jag gissade att de var "tyskarna" medan deras fiender var "de allierade". Att nazist-jämförelsen stämde så bra hade jag ingen aning om! Det kan förstås ha haft något med det tunga vattnet att göra, eftersom det används till att göra atombomber, vilket får en osökt att tänka på andra världskriget.

Jag håller med om att det var kyligt av Jack att stänga irisen, men jag vet inte om jag kan hävda att den där snubben inte förtjänade det. Han var ju trots allt sin världs motsvarighet till Adolf Hitler! Undrar hur han hade reagerat om han sett hur så många människor av olika raser levde i fred med varandra (inte alla förstås, men ändå väldigt många) eller om han fått lära sig om Förintelsen? Det får vi dessvärre aldrig veta. Kanske det bara är tur.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#35 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 May 2007 - 21:01

Nu till dåliga nyheter. StarGate SG-1 verkar ta paus på obestämd tid om 3 veckor (Såvidar säsong 4 inte bara har 15 avsnitt). Gårdagens avsnitt var del 1 av 15. :( Antagligen över sommaren. Detta är katastrof för mig som vill se till säsong 7 så att jag kan börja på Atlantis. :upset:

Föresten, en fråga om Atlantis. Är serien mer humorinriktad eller är det bara TV6 som får det att se så ut med de klipp de visar? För de får det att se mer ut som en komedifokuserad serie än SG-1.

Viasats pressite har tablåer fram till vecka 22, och där ligger Stargate fortfarade med så jag anar att den inte tar en paus. Och angående sexans Atlantis-trailers så tenderar de till att skruva åt dem några hundra varv.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#36 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 May 2007 - 21:48

Jag antar att det där med 15 delar var bara ett skrivfel. ;) Tur. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#37 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 May 2007 - 22:23

Mmmm, ett jätte bra avsnitt. :thumbsup: Kanske rent av seriens bästa, eller ja...den är i varje fall topp 3 på min lista. :)

Gillar också avsnittet som gick idag, "The other side". Tycker faktiskt scenerna där Jack och Daniel inte är överrens är mycket bra och speglar nog ganska sant vad en person i Jacks position tänker, hade detta varit verkligt. Det var ju bara Daniel som såg saken på ett annat sätt än de övriga. Som sagt, kallt gjort att stänga irisen. Jag bara funderade varför man inte hörde ett "dunk" när han krossades mot den? Såg bara på monitorn att något slog i.

#38 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 May 2007 - 22:56

Jag bara funderade varför man inte hörde ett "dunk" när han krossades mot den? Såg bara på monitorn att något slog i.

Antagligen för att han inte 'krossades' per se utan snarare disintegrerades. Irisen måste ju träffas av en rörlig massa för att ett "dunk" ska låta men vad jag har förstått så dematerialiseras saker så fort de lämnar händelsehorisonten när den är täckt, utan att någon återmaterialisering hinner ske på makromolekylär eller iaf cellulär nivå. Pluspoäng för realism.

Lät inte det som rätt ur Carters mun? Posted Image

#39 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 May 2007 - 23:05

Men man har alltid hört ett "dunk" tidigare.
-Sora, Kingdom Hearts

#40 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 08 May 2007 - 23:10

De kanske insåg att de gjort en miss genom att ha ett "dunk" och fixade det? ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#41 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 May 2007 - 23:11

Jag bara funderade varför man inte hörde ett "dunk" när han krossades mot den? Såg bara på monitorn att något slog i.

Antagligen för att han inte 'krossades' per se utan snarare disintegrerades. Irisen måste ju träffas av en rörlig massa för att ett "dunk" ska låta men vad jag har förstått så dematerialiseras saker så fort de lämnar händelsehorisonten när den är täckt, utan att någon återmaterialisering hinner ske på makromolekylär eller iaf cellulär nivå. Pluspoäng för realism.

Lät inte det som rätt ur Carters mun? Posted Image

En riktigt Carter förklaring. :D

Jo det är sant, det borde vara som du säger. Det är bara det att man har hört ett "dunk" i tidigare avsnitt som gjorde mig lite fundersam nu.

#42 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 09 May 2007 - 06:36

Om en Goa'uld försöker attackera Jorden måste Systemherrarna stoppa denne. Enligt avtalet i alla fall.

#43 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 May 2007 - 14:26

Om en Goa'uld försöker attackera Jorden måste Systemherrarna stoppa denne. Enligt avtalet i alla fall.

Men det betyder inte att Apophis inte tänker försöka. Han har ju blivit smått galen så man vet ju aldrig vad han kan ta sig till.
Och det är ju inte säkert att Systemherrarna kan stoppa honom eller hans nya armé.
-Sora, Kingdom Hearts

#44 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 May 2007 - 18:02

Då Sokar( eller vad han hette) skulle störta just systemherrarna med sin armé, så beetvivlar jag att systemherrarna kan göra så mycket åt det, om Apophis nu kontrollerar denna armé

Om dagens avsnitt;
"with great power comes great responsibility" :thumbsup:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#45 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 May 2007 - 18:03

"With Great Powers Comes Great Responsibility!" :thumbsup:

Teal'c blir bara coolare och coolare: "I have nothing to apologies for." :D
Men han verkade lite ur form idag.

Måste säga att Tok'ra skönk i mina ögon där. Helt plötsligt så har de blivit manipulativa typer som är villiga att offra vad som helst för sitt mål. Inte alls de Tok'ra jag lärt känna. <_<

Jag skrattade högt när Jack knuffade den där killen över räcket. Men jag satta skrattet i halsen när han visade sig vara rätt alvarligt skadad.

Iallafall så var avsnittet riktigt bra och underhållande. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#46 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 09 May 2007 - 18:19

Ugh, hatar Anise. Avsnittet är sådär men jag har sett det förut och jag blir lite trött på vissa saker. Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring. Sen finns det alltid roliga scener men jag gillar inte avsnittet som sådant och speciellt inte Anise och hennes attityd.
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#47 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 May 2007 - 18:32

Ett virus som gör värden till en supermänniska? De brukar annars orsaka ohämmad celldegradering men okej...

Sen hade det varit bra om armbanden hade efterlevt sin klyscha och utkrävt nån form av "responsibility" från bäraren istället för att få dem påtända och att leva rövare. Att följa upp vad man etablerar är nice.

#48 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 May 2007 - 19:23

Jag kunde inte ta ögonen från och äcklas av Anises hemska uppblåsta, fullpumpade läppar så fort hon var i bild. Det där ser så fruktansvärt äckligt ut vem som än ser ut sådär. :urk:

Effekten av armbanden var rätt snabbt avslöjad i och med att Jack mycket tidigt fick "the munchies". ;) Ovanligt också med ett komediavsnitt så tidigt i säsongen.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#49 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 May 2007 - 19:41

Teal'c blir bara coolare och coolare: "I have nothing to apologies for."

:lol: Bästa kommentaren i hela avsnittet.

Dom blev ju så odrägliga när dom hade det där armbandet på sig, speciellt Sam tyckte jag.

Varför blir Daniel kallad nörd?? Han har varken glasögon eller töntiga kläder på sig utan det är bara tittarna som "vet" att Daniel är en nörd. Boooooring.

Håller med. Han såg inte alls ut som en nörd i dagens avsnitt. Riktigt snygg faktiskt för att vara en 'nörd' ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#50 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 May 2007 - 20:01

Har Daniel någonsin sett ut som en nörd i den här tv-serien? Tycker han är lite väl biffig och snygg för det. ;)
*Hockey och superhjältar*