Jo, fast mycket står på spel. Hela Jorden.Ogillar Jack starkt i det här avsnittet. Ja, förutom när han tar sitt förnuft tillfånga och verkligen lyssnar/ser vad det är frågan om.
Girighet säger jag bara, här finns ny teknologi och vi gör allt för att få det t.o.m bli inblandade i ett krig utan att kolla varför det är krig och vilka fienden är.
Dom har lärt sig en läxa nu får man hoppas. I fråga sätt allt innan man hjälper till, man vet ju aldrig vilka galningar det är.
Hur lätt är det inte att tänka på att rädda mänskligheten först? Du är på en planet som har teknologi som kan rädda hela mänskligheten, hela ditt folk, familj, vänner. Hur enkelt är det att ta det främmande folkets säkerhet och liv framför ditt eget folks?
Jag anser det inte alls vara så enkelt att se allt svartvitt.
Min familj är i dödlig fara. Skulle jag riskera deras liv för att hålla hög moral och göra det rätta för en grupp främlingar?
Det är väldigt enkelt att ha hög moral när man tittar på TV men det är en helt annan sak om man själv hade varit i karaktärernas kläder.
Jack visste att med teknologin så kunde de skydda Jorden. Nu utan den så är de chanslösa om en invasion skulle inträffa. De vet ju inte att detta är en TV-serie och att manusförfattarna skyddar Jorden åt dem.
Så skulle invasionen hända i nästa avsnitt och mänskligheten blev utrotad, hur stor tröst skulle de i SG-1 få av vetskapen att de iallafall har hög moral?
(Det jag skrev syftar givetvis på om Jack hade beslutat att lyssna på Daniel från början och inte gått med på överenskommelsen alls)