Jump to content

Photo

StarGate Atlantis s.2

• Please log in to reply
153 replies to this topic

#26 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2007 - 08:47

Reply (hittas längt ned till höger i varje inlägg) = Svara på detta inlägg
AddReply (hittas längt ned till höger i varje tråd) = Generellt svar på tråden.
FastReply (hittas längt ned till höger i varje inlägg) = Snabbsvar, textrutan öppnas under inläggen.

Man kan dessutom klicka på "quote" vid de inlägg om man vill citera och sedan klicka AddReply då citeras de markerade inläggen automatiskt.

Märker man att det man citerar inte har med svaret och göra så är det inte tabu och radera den delen av inlägget. ;)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#27 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 14 May 2007 - 09:41

Problemet med forumets quote-funktion som ibland gör att mina quotes blir skit är att man på "vanliga" (läs: Alla andra forum förutom det här) forum klickar på "Quote" så byter man sida (till sidan med citatet). Här är det automatiskt multi-quote på allt, vilket kan skapa en massa problem.

Andra forum som har multi-quote låter folk välja mellan vanliga citat och multi-quote. Och vem kom på idén att vara originell och ha quote-knappen på botten av poster? I början var det väldigt irriterande.

#28 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 May 2007 - 10:00

Problemet med forumets quote-funktion som ibland gör att mina quotes blir skit är att man på "vanliga" (läs: Alla andra forum förutom det här) forum klickar på "Quote" så byter man sida (till sidan med citatet). Här är det automatiskt multi-quote på allt, vilket kan skapa en massa problem.

Struntprat att det är så på alla andra forum. :rolleyes:

Reply = svara på posten Quote = citera posten (med valet att citera flera poster i samma inlägg). Om du citerar en post och svarar på en annan förklarar ju inte hur det blir fel för dig men inte för någon annan. Dessutom bör du ju läsa din post innan du skickar iväg svaret så att du vet vad det är du skrivit och svarat på. Eller? Fruktansvärt irriterande är det iaf. <_<

Och man kan enkelt svara i tråden genom att längst ner på sidan välja Add reply (alt. Skriv svar) eller Fast reply (alt. Snabbsvar) - då undviker man problemet med citat helt och hållet. Man måste ju inte citera någons post för att svara i tråden...

Andra forum som har multi-quote låter folk välja mellan vanliga citat och multi-quote.

Det valet finns här också. Se ovan.

Och vem kom på idén att vara originell och ha quote-knappen på botten av poster? I början var det väldigt irriterande.

Om knappen sitter över eller under inlägget är ju helt beroende på vilket forumscript som används och/eller vilket skin som används. Det skiljer sig mycket vart man än kommer på nätet. Att du bara tycks ha träffat på en sort eller bara vistats i en typ av forum ska väl vi inte behöva lida för. Och som jag sa först i inlägget - titta på vad det är du citerar och skriver innan du postar inlägget. Och om du upptäcker att det blivit fel när du redan postat (en enkel kontroll av inlägget innan man byter sida kan också rekommenderas) så finns Edit-knappen till höger i botten av ditt inlägg också. Använd den.

Dessutom kan man välja att förhandsgranska sitt inlägg innan man skickar iväg svaret. Då ser man precis hur det kommer att se ut. Skriver man svar i snabbsvarsläge och klickar på Fler alternativ får man samma resultat.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 May 2007 - 17:13

Tror ni att dom på Stargate Atlantis har samma problem med citatknappar? :)

#30 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 18 May 2007 - 21:59

Alltså.. jag har missat avsnitten som varit efter att Wraith försökt ta över Atlantis. Hur mycket missade jag egentligen? :huh?
Det sista jag minns är att dendär killen som tjatade om drinkar blev dödad, sen har jag inte sett mer förräns idag, och då har Ford blivit en junkie och ser ond ut. Nån som har lust att förklara lite snabbt vad som hänt egentligen?

Om kvällens avsnitt då; Ronon verkar vara en cool snubbe, en slags Teal'c i SG:A? Hoppas ju han stannar, iaf vilket det verkar som att han kommer att göra

Avsnitt 2: tja, man kan ju säga att MacKay bejakat sin kvinnliga sida iaf.. :P
Kyssen i slutet :lol2:
och de dematerialiseras och.. kanal6 försvinner :angry:
J*vla boxer eller något... Roligt att det händer i slutet av avsnittet, och startar igen, lagom tills eftertexterna börjar...

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#31 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 May 2007 - 22:15

Två McKay-centrerade avsnitt till. David Hewlett (?) är en mycket duktig skådis, det erkänner jag oförbehållsamt. Kvällens andra avsnitt var riktigt bra, med hänsyn taget till pålägg av Hollywood-smet i lite för tjocka lager.

Evil Ford gillar jag och nu är han i vargens lya dessutom. Vad kommer sen? Jag hoppas det följs upp snart.

Ronon gillar jag mycket. :wub: Muskler och dreadlocks, what's not to love? :wub: Synd bara att de var tvungna att ta en elitsoldat och göra om honom till någon sorts primitv gris vid matbordet bara för att han varit på flykt i sju år. Överdrivet och onödigt. <_<

#32 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 May 2007 - 00:21

Jag gillade inte övertonerna i avsnitt två. McKay får lära sig manlighetens dygder av en kvinna som emotionellt verkade befinna sig i puberteten. Varför inte låta henne dela medvetande med Sheppard och utmana hans bravur och machogrej? Därför att McKay är ett lättare mål, så klart. Budskapet var att om en man inte är en alfahanne så är han inte man till 100 %, utan behöver uppvaktningstips och generell konsultation om hur han ska uppfylla sin könsroll. Hon hade "sett den", ha ha. Det enda som saknades var en tillspetsad kommentar om att den inte var mycket att se, så hade sörjan varit komplett.

Varför ska man alltid behöva dras med dessa stereotyper om "riktiga" män? Var det för mycket begärt att låta tjejen som uppenbarligen hade fattat tycke för McKay försöka nå ut till honom själv och sen ta det därifrån? Utforska hans reaktioner, bygga broar, et cetera? Då skulle vi kunna få - gasp! - en äkta, mogen relation som växte fram naturligt. Men jag antar att penisskämt och förnedring av tönten-som-aspirerar-att-vara-man stod högre på agendan. Det här var på samma sunkiga nivå som SG-1:s "Hathor" ur genusperspektiv.

#33 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 May 2007 - 00:54

1. Detta är amerikansk tv - det finns inget ord som 'genusperspektiv' i den världen. ;)
2. Detta är Stargate Atlantis och som tidigare diskuterats om serien så är den skriven av män för män och där måste en nörd vara töntig och inkompetent och kvinnor är bara utsmyckning. Alltid. Annars faller korthuset ihop.

Vill du se det du beskriver får du nog söka dig bortom amerikanska serier (det finns undantag, men man får leta länge...) och SGA lär inte ge dig det du söker någon gång.

#34 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 May 2007 - 10:37

Pft! Jag stänger av TV:n istället. Väldigt lite av utbudet intresserar mig iaf och jag är ingen dumburkens fånge. Det som görs i mitt hem görs på mina villkor.

#35 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 19 May 2007 - 10:52

1. Detta är amerikansk tv - det finns inget ord som 'genusperspektiv' i den världen. ;)
2. Detta är Stargate Atlantis och som tidigare diskuterats om serien så är den skriven av män för män och där måste en nörd vara töntig och inkompetent och kvinnor är bara utsmyckning. Alltid. Annars faller korthuset ihop.

Så rätt du har i detta. Man är illa tvungen att ha en hjälte (Sheppard), tycker inte att Jack spelade hjälten i SG1 (ok, kanske nångång :) ) de var ett team i mina ögon, och kvinnorna ska se sexiga ut, Säsong 3 "Irresistable" & Irresponsible är seriens lägsta punkt tycker jag . Atlantis är en bra serie tycker jag, men de är lite tråkigt att Stargate har gått den vägen. Visst fanns det en del sådana exempel även i SG1 (se Anise t ex) genom alla åren. Men jag saknar faktiskt den gamla goda tiden när SG1 hade några kvinnliga författare, och några av dom gjorde faktiskt en del riktigt bra avsnitt vill jag minnas. Fattar inte vad de har emot kvinnliga författare? De skulle behöva några för att få männen tillbaka till Jorden. ;) SGA har bara kanske 2 riktigt bra som skriver till serien.

Tyckte om "Runner", en ganska bra introduktion till Ronon. Och så får man återse Ford, lite synd att de inte kunde göra något vettigt med hans karaktär i S1, men jag gillar Ronon längre fram så ingen större skada skedd kanske. ;) Nya introt gillar jag. :thumbsup: "Duet" är helt okej, men jag gillar den mindre för varje gång jag ser den faktiskt, det blir lite överdrivet ju längre avsnittet går...fast David är en jätte bra skådespelare och Jaime Ray Newman :wub:

#36 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 May 2007 - 14:49

Pft! Jag stänger av TV:n istället. Väldigt lite av utbudet intresserar mig iaf och jag är ingen dumburkens fånge. Det som görs i mitt hem görs på mina villkor.

Att slentrianmässigt kalla tv:n för dumburken är passé in a big way. Tv är nuförtiden en lika legitim gren på kulturträdet som böcker, film, teater, whathaveyou. Att tv:n är fördummande och passiviserande trodde jag var ett synsätt som vi kommit bort ifrån, särskilt bland de yngre. Jag vet att tankesättet lever kvar bland en del medelålders och äldre, men det fanns tydligen längre ner i åldrarna också...

Och precis som med andra saker så är det fritt fram att stänga av om man inte är intresserad. Det finns mycket inom kulturen som jag väljer bort för att hellre syssla med annat. Att betrakta tv och tv-serier som mindre sevärda än annat (än vad annat frågar jag mig då?) är en form av kultursnobbism som hyllar "fina" kulturyttringar som opera, dramatisk teater och liknande och det går inte ihop med det här forumets huvudsakliga fokus - science fiktion och fantasy, för det är om något ett område som ses ner på av många.

[/ot] *kliver av min låda, plockar upp den och går vidare*

--------------

Saberblade: Jag tror också att jag skulle tröttna på avsnittet om jag såg om det ofta, men första gången funkade det alldeles utmärkt. :)

Vad gäller manusarbetet för serien så har man redan från början lagt sig på en "höhöhö"-nivå och jag tror inte att man tar sig ur det mönstret, men vill ha det på det viset. SG-1 är inte alls skrivet på det viset, även om det inte är med så många kvinnliga författare i manusarbete. Där har man också flera kvinnliga karaktärer med större djup än i Atlantis. Kvinnorna där tenderar att påminna om klippdockor, t ex Elisabeth Weir och Teyla (vilket jag tycker är mycket synd, men som jag inte tror förändras särskilt).

#37 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 May 2007 - 17:19

Det är inte mediet i sig jag har svårt för, okej? Det är utbudet. Är det meningen att jag ska slicka i mig en bestämd kvot av TV-program och kommentera hur gott det smakar för att inte uppfattas som snobb? Beklagar men jag finner få av dem vara värda min tid och uppmärksamhet. Ytterst sällan händer det att jag fattar tycke för serier utan SF-anknytning och även bland dessa finns det en brist på ambition och risktagande. Idéerna är den huvudsakliga anledningen till att jag söker mig till SF och den varan är genrens televiserade utbud svältfödd på. Jag vet att det har att göra med demografiska hänsynstaganden och det kan jag finna mig i men jag behöver inte gilla det.

Att betrakta tv och tv-serier som mindre sevärda än annat (än vad annat frågar jag mig då?) är en form av kultursnobbism som hyllar "fina" kulturyttringar som opera, dramatisk teater och liknande och det går inte ihop med det här forumets huvudsakliga fokus - science fiktion och fantasy, för det är om något ett område som ses ner på av många.

Nähä, då kanske jag trots allt inte har här att göra då - en uppfattning som gör sig alltmer påmind ju längre jag vistas här. Är för övrigt inte speciellt intresserad av varken opera eller teater, så du kan välja en smalare pensel att måla med nästa gång.

#38 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 May 2007 - 18:09

Det är inte mediet i sig jag har svårt för, okej? Det är utbudet. Är det meningen att jag ska slicka i mig en bestämd kvot av TV-program och kommentera hur gott det smakar för att inte uppfattas som snobb? Beklagar men jag finner få av dem vara värda min tid och uppmärksamhet. Ytterst sällan händer det att jag fattar tycke för serier utan SF-anknytning och även bland dessa finns det en brist på ambition och risktagande. Idéerna är den huvudsakliga anledningen till att jag söker mig till SF och den varan är genrens televiserade utbud svältfödd på. Jag vet att det har att göra med demografiska hänsynstaganden och det kan jag finna mig i men jag behöver inte gilla det.

Det finns hur mycket som att klaga på vad gäller utbudet, både ifråga om inhemska produktioner som inköpt material. Dessutom är vi här i Sverige väldigt ensidigt inriktade på den amerikanska marknaden och då får man ta med i beräkningarna att man köper in sig i deras begreppsvärld också. Jag klagar väldigt mycket på tv rent allmänt och serier i synnerhet, då jag anser att författare och producenter betraktar tittaren som ett dumhuvud som måste få allting förklarat intill övertydlighetens rand samt att vi är så trångsynta att vi inte "klarar av" att se svårare saker. Idealiserade världar befolkade av perfekta människor är något av det tråkigaste man får se på tv och det är i många fall vad som kommer från fabriken i Hollywood...

Nähä, då kanske jag trots allt inte har här att göra då - en uppfattning som gör sig alltmer påmind ju längre jag vistas här. Är för övrigt inte speciellt intresserad av varken opera eller teater, så du kan välja en smalare pensel att måla med nästa gång.

Det jag vände mig emot var att slentrianmässigt kalla tv:n för "dumburken" och att nedvärdera den kulturformen. För tv är trots allt bara vad vi gör med den. Vill vi hellre se Så ska det låta, ESC och Bonde söker fru än Snapphanar, The Wire och Babylon 5 (för att ta några exempel) så visar det sig i tittarsiffrorna och då tar producenterna det som kvitto på att vi ha fler program av den typen. Nu lär ju tv-program som kräver mycket av tittaren aldrig bli några megasuccéer, helt enkelt för att den stora publiken gillar det de känner igen hellre än att låta sig utmanas. Och relations-tv med verkliga människor är ungefär som att läsa skvallerpress, människors fascination för att se hur andra bär sig åt är tydligen omättlig.

Jag tycker alltid att dina inlägg är intressanta och tänkvärda att läsa och skulle tycka det vore väldigt tråkigt om du lämnade oss Mjolnir.

#39 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 May 2007 - 19:14

Kopierar mina 2 inlägg från spoiler forumet.
Med lite redigering kanske

-----

StarGate Atlantis avsn. 3 - 'Runner'

Ford verkar ha tappat det helt, vaddå paranoid, och att hoppa in i en av Wraiths strålar? vad tänker han med?

Gillar den ny karaktären Ronon Dex som dök upp (riktigt snygg ;) ) undrar vad det är som gör att Wraiths inte kan suga 'livet' ur honom, något slags virus?
Kan inte varit kul att vara på flykt i 7 år pga en sändare i ryggen.

Och så Dr. McKay :lol: han är faktiskt vara en riktig pina, men samtidigt så gillar jag honom starkt.
Ett under att han vågar lämna Atlantis så feg/rädd han är för allt.

-----

StarGate Atlantis avsn. 4 - 'Duet'

:lol2:

McKay råkar illa ut igen.
Tänka sig att ha en annans medvetande i sig som tar över när man sover. :lol:
Han fick ialla fall hjälp med botanisten han hade date med, men Beckett måste ju ha undrat lite för han verkade inte veta att det var Cadman som hade tagit över.
Oslagbar scen när dom skulle separeras och Beckett får en jättekyss av McKay :lol2:

Kan ju inte säga att Ronon hade något bra bordsskick precis, men vapen kunde han.

-----

'Duet' var lika roligt att se den här gången som förra :lol2:
Zelenka skällde ut McKay och bad honom gå därifrån :thumbsup:

Major Lorne :wub: han fick vara med i båda avsnitten :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#40 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 May 2007 - 09:53

Ni verkar helt ha glömt bort avsnitt som "Epiphany" och "The Tower". I "Epiphany" har vi Teer, nån halv-bimbo som "väntat hela sitt liv på att [John] ska komma (och ta hennes oskuld)". Och han gör det tydligen också. Trotts sin gåva ser hon inte att han ska lämna henne till sist. Och John har sex med henne först efter att hon berättat att hans kompisar är på väg. Som något slags "Fort innan de kommer!"

I "The Tower" har vi en riktig bimbo som vill ha Johns säd. Och hon tar av sig alla kläderna och står helt naken framför kameran i en scen. Moget, manusförfattare, moget.

#41 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 May 2007 - 12:15

Trinity - i den här episoden finner de alltså varje elingenjörs dröm: Project Arcturus, en i princip outtömlig energikälla. Varje kvantfysikaliskt system har ett grundtillstånd där dess energi är på lägsta möjliga nivå; denna inneboende energi kallas systemets nollpunktsenergi. Den manifesterar sig på olika sätt, exempelvis attraktionskraften mellan neutrala atomer som kemister kallar dispersion och vars orsak inte är någon av universums fyra urkrafter utan deras inneboende materiella egenskaper. Arcturus premiss var en "evighetsgenerator" som utvann denna energi ur universums själva rumtidsväv, dvs. soppan av partiklar på atom- och kvantnivå som bygger upp vår verklighet. Detta kan ses som en högteknologisk parallell till gamla försök att konstruera perpetuum mobile - en evighetsmaskin som producerar mer energi än den själv förbrukar.

Men precis som de termodynamiska lagarna om energibevarande gång på gång har krossat sådana förhoppningar och ruinerat människor som investerade i dem så tycks också själva konceptet bakom Arcturus ha ett ofrånkomligt fel. Försöker man utvinna energin som är inneboende för rumtiden själv (kom ihåg: den lägsta möjliga energin systemet kan ha) så förstår man vad McKay menade när han nämnde “rip apart the fabric of the universe” eller nåt sånt som den värsta tänkbara utgången. Vad som fick honom att tro att han kunde kringgå detta fundamentala hinder vet jag inte men det var det avsnittet handlade om: hans högflygande ambitioner och en påföljande läxa i ödmjukhet. En bra episod, om något förutsägbar.

#42 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 May 2007 - 14:47

Tack för analysen Mjolnir. Uppskattas som alltid. :) Och då var det inte enbart rappakalja som diskuterades heller, något som annars är alltför vanligt.

men det var det avsnittet handlade om: hans högflygande ambitioner och en påföljande läxa i ödmjukhet. En bra episod, om något förutsägbar.

McKay växte i mina ögon i det här avsnittet. Inte hans pådrivande, påstridiga sätt och ambition - det var hur han alltid är som jag ser honom, utan hans självinsikt till slut att han gått över gränsen och hans förmåga att faktiskt be om ursäkt för vad han utsatte de andra för. Det är långt ifrån alltid man får se de i verkligheten (något jag nyligen varit utsatt för :( ).

#43 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 May 2007 - 18:56

Verkar som TV6 har visat avsnittena i fel ordning den här veckan.
Har bara hunnit se första avsnittet som egentligen är avsn. 6

---------------

StarGate Atlantis avsn. 6 - 'Trinity'

Typiskt Dr. McKay att inte veta när han ska sluta, han borde förstått att den var något som inte stämde med det där vapnet. Men nej då, han är bättre än the Ancients.
En hel planet sprängd för att han inte lyssnar.

Dex verkar ha en väldigt kort stubin, hoppas att Teyla inte får problem nästa gång hon ska till den planeten att förhandla.
Så Dex var inte ensam överlevande från sin planet, undrar vad som kommer att hända nu?
Blev riktigt paff när han drog vapen och sköt sin förra 'chef' och att dom andra lät honom gå. Men förstod också varför när han förklarade till Teyla.

-------------

utan hans självinsikt till slut att han gått över gränsen och hans förmåga att faktiskt be om ursäkt för vad han utsatte de andra för.

Håller med dig, men det sitter långt inne hos honom att be om ursäkt.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#44 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 May 2007 - 19:13

men det sitter långt inne hos honom att be om ursäkt.

Precis och det var just därför jag såg det som en utveckling av karaktären att han kunde uppvisa lite ödmjukhet och erkänna att han faktiskt haft fel och att han sårat andra personer i sin övertygelse om sin egen fullkomlighet och överlägsenhet. Jag har inte sett några sådana egenskaper hos honom tidigare.

#45 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 May 2007 - 20:54

Som sagt, fel ordning av TV6 på avsnittena

--------

StarGate Atlantis avsn. 5 - 'Condemned'

Vilken creepy ledare det var i den där staden.
Förstod väl det, att förutom skicka alla s.k brottslingar till den där ön, så träffar han Wraiths över en god middag också :blink:

Får nog säga att det var rätt åt honom att det stora Wraith skeppet siktade in sig på staden efter att de på ön blivit skickade till en annan planet. Men samtidigt är det synd om dom som bor i staden och är oskyldiga.

Nu undrar jag vad han som fick följa med till Atlantis ska ha för funktion, hjälreda åt Dr. McKay? ;)

Bästa kommentaren:
Dr. McKay - What am I, McGyver! :lol:

#46 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 June 2007 - 12:08

En sevärd episodduo igår, även om trolleriet med DNA var uppåt väggarna. Som jag har sagt förut: arvsmassan är inte Lego. Man kan inte avlägsna en stor del av en organisms genom och på så sätt inducera en omvandling av denna (till nåt annat än en död organism). I verkligheten skulle en Wraith vara en integrerad, kohesiv enhet; inte hälften människa - hälften iratusinsekt. Önskar att de kunde lära sig att en varelse inte bara är ett amalgam av sina evolutionära förfäders gener.

Och i plothole-avdelningen: varför överförde inte Sheppard viruset till Teyla när deras tungor dansade tango?

#47 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2007 - 12:56

Avsnitten i sig hörde inte till avdelningen höjdare, mycket tack vare tramset om gener och Mjolnirs Lego-resonemang. Däremot var det en välbehövlig paus från alla avsnitt med McKay i huvudrollen. Ronon verkar bli mer och mer civiliserad också och det tackar vi för. Grottmänniskokaraktären var inte trovärdig för fem öre.

Insatsgruppen med Sheppard, McKay, Teyla och Ronon som bildats i och med Ronons ankomst är till förvillelse lik SG-1 (visuellt och inte exakt kopierat - rollerna finns där, men med lite annan sammansättning bara). Varför går man samma väg istället för att skapa något eget? :huh:

Btw, jag hade aldrig känt igen Jewel Staite av mig själv...

#48 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 02 June 2007 - 14:13

Avsnitten var okej, men som du säger Marie, inga höjdare direkt. Tycker bättre om den 2a delen än den första, men inget av dom kommer upp till någon högre standard. Även om "instinct" var hyffsat intressant ändå med en Wraith som försöker leva som en människa.

Jo SGA teamet påminner mycket om SG1, den som väl saknas lite är en Daniel-typ av karaktär. Sheppard/Jack, McKay/Carter, Ronon/Teal'c, Teyla/Teal'c?. Tycker både Ronon och Teyla påminner om SGAs version av Teal'c, båda är utomjordingar och "warrior"-typ, och har kännedom om fienden.

#49 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 02 June 2007 - 19:19

Och i plothole-avdelningen: varför överförde inte Sheppard viruset till Teyla när deras tungor dansade tango?

Varför överförs inte HIV-viruset när man hånglar? Jo, därför att det krävs att det har kontakt med ens blodström.

#50 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2007 - 20:07

Det är inte sant. HIV-viruset kan överföras via slemhinnorna också, även om det är lättare att bli smittad genom blod.