Jump to content

Photo

Kingpin

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#26 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 02 September 2008 - 14:32

Snyggt! Personligen gillar jag den mer realistiska versionen bättre, även om jag tror att cartoon-versionen också skulle funka.

#27 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 04 September 2008 - 17:02

Tack så mycket! Jobbar lite varje dag på den! Igår ritade jag lite också men den teckningen råkade jag droppa öl på... och när jag skulle torka så tänkte jag mig inte för och smetade ut tuschet! :P Men jag har några nya bilder som jag ska slänga upp snart iaf!

#28 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 04 September 2008 - 20:31

Så... nu har dagens bakfylla släppt och jag kunde få fingarna ur arslet och göra nåt vettigt! Ritade ihop några till bilder som jag har klippt ihop tillsammans med gamla till ett fint litet kollage! De två nedersta bilderna har jag textat för hand! De övre testade jag att texta i datorn! Är väl ganska nöjd eftersom jag aldrig testat att texta eller göra bubblor förut! Använde Photoshop här! Sen har jag inte ritat alla bilder helt på fri hand! Jag fuskade lite och använde referensbilder för att sätta ihop mina egna (inget kalkerande dock.. så mycket fuskar jag inte)! Så Stål-Kalle och Spider-Man har fått stå modell för de tre översta rutorna! :P

Brukar ni använda nån sorts referens och fuska när ni ritar era serier? om ni hittar nån snygg bild i en tidning som ni känner skulle passa er serie! Eller om ni sitter och tragglar med en bild som inte blir som ni vill?, kan ni då söka upp en liknande bild i en tidning och rita av den?

btw... bilden i mitten med soffan är den jag spillde öl på... ser inte så dåligt ut som det gör på originalet. Jag kunde tagit bort smutset som blev på Tv-dosan men det orkade jag inte! :P

Posted Image

Edited by JoakimBurholm, 04 September 2008 - 20:33.

#29 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 September 2008 - 20:51

Jätteskönt stuk! Handtextningen funkar lika bra som den datagjorda. Den datagjorda kunde behöva lite mindre radavstånd. Det ska bli mycket intressant att läsa serien!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#30 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 05 September 2008 - 12:42

Bara att hålla med, ska bli jäkligt intressant att se den färdiga serien. Handtextningen fungerar utmärkt till din stil.

#31 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 September 2008 - 13:09

Det är kul att vi får följa seriens utveckling här och jag önskar fler delade med sig under resans gång. Jag håller med om att den här senaste stilen ser bäst ut av det du visat upp.

Nåt du bör vara försiktig med är linjeskuggningen. Testa att scanna in en sån bild i 300 dpi och skala ner den till den får rätt storlek som den kommer se ut som tryckt och se om det fortfarande fungerar. Risken är att det smälter ihop. Håller det för testet är det bara att köra på.

När det gäller referens brukar jag själv aldrig referera serieteckningar direkt utan brukar posera framför spegeln själv. Däremot har jag ett referensbibliotek på datorn och en hel del böcker och tidningar som jag använder mig av för inspiration eller när jag ska rita nåt jag aldrig gjort förut som säg ett visst djur eller en specifik bil.
Jag kan också sätta på filmer eller tv-serier på dvd och rita av. Slutligen så gör jag ibland lerfigurer för att se hur exempelvis ansikten ser ut i märkliga vinklar men det är sällan jag är så noggrann.

Förr i tiden kunde jag rita av rakt av, och det kan vara lärorikt att studera olika tecknare för att se hur de löst en viss pose, bilduppbyggnad eller ett visst fenomen. Serieteckning handlar ju om att stilisera verkligheten en hel del och göra händelseförlopp tydliga och speciellt när man inte har oändligt med tid är det onödigt att återuppfinna hjulet.

#32 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 05 September 2008 - 17:42

Ny sida som jag gjorde idag! Jag älskar att leka med karaktärer såhär! =P

Jag hoppas verkligen att jag behåller intresset för den här serien nu! Men er positiva respons ska nog hålla facklan brinnande! ^_^ Sen har jag ju precis börjat första året på serie & bildberättarprogramet i Gävle så där finns det nog gott om motivation att hämta... om man säger så! Det är därför jag hinner rita nya sidor varje dag nästan! Vi har just nu inga andra projekt eller uppgifter att göra utan vi får försöka sysselsätta oss själva! och då passar det ju bra att slipa lite på mitt lilla projekt! :D

Nu har jag datortextat den här sidan också! Men om ni tycker det är snyggare med min handstil så kanske jag kan köra på det då! Sen ska jag prova det du sa Daniel... om skuggningen. Har inte tänkt på det!

Posted Image

Men det känns som att jag måste börja tänka på storyn lite nu! De här bilderna har jag ju tagit direkt ur tomma luften... Jag har dock tänkt lite iaf. Serien tänkte jag kunde utspela sig här i Gävle... det blir lätt att springa runt och hämta miljöer som man kan trycka in i serien då! =P
Sen funderar jag på att låta serien börja med att vår huvudperson (den unga killen) är halvt om halvt hemlös! Han vill inte vara hemma pga problem i familjen utan sover hos olika kompisar... eller om det krisar riktigt sover han utomhus någonstans! Är ute och driver på nätterna med kompisgäng och dylikt! Han rör sig i kretsar med mycket droger och festande... han flyr vardagens problem med andra ord! (väldigt munter historia va? inte riktigt lika glad som jag tänkte från början :P )

Än så länge har jag inte funderat så mycket på om han ska ha sina krafter från början eller om jag ska berätta om hur han fått dem! En idé var ju att han redan har krafter. Hans kompisar vet om det och tycker det är coolt och han är rätt skrytig och oförsiktig med sina krafter! Eftersom han driver runt på stan om nätterna.. ofta utan pengar... så händer det att han utnyttjar sina krafter för att överleva! Han stjäl mat från uteserveringar och dylikt!

Sen har han ju såklart ett gott hjärta också... och ser han någon i fara så är han inte sen att hjälpa till där!

Sen kommer ännu en kluring! Jag funderar på hur stor roll den här fågelkillen ska spela i det hela! Jag måste fundera mer på det! Om han ska komma in och ta hand om killen och (försöka) träna honom och sånt... eller om han bara på avstånd ska hålla ett vakande öga på den unga killen! Om det blir alternativ två så har jag då ingen aning om var han ska få sina flygande bräda ifrån. Om den överhuvudtaget ska vara med fortfarande! Men det tror jag!

Det är mycket som tål att tänkas på!

Dessutom vill jag ha ett annat namn på serien!

#33 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 September 2008 - 17:55

Ser bra ut! Angående att berätta hur han fått sina krafter (och övrig bakgrund). Låt det framkomma efter hand. Att inleda med ett avsnitt där figuren får sina krafter gör ofta att en serie tappar tempo. Det blir bara "jaha, nu är figuren presenterad" av del 1. Börja hellre serien långt in i berättelsen, det är mitt tips.

Konceptet att han driver omkring i staden och bor hos diverse kompisar öppnar upp för massor av berättelser, drama och intriger. Mycket bra idé! Håller med om att Fågelkillen ska hålla sig på avstånd. Kan inte serien heta nånting i stil med Gävulen?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#34 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 05 September 2008 - 18:57

Ser bra ut! Angående att berätta hur han fått sina krafter (och övrig bakgrund). Låt det framkomma efter hand. Att inleda med ett avsnitt där figuren får sina krafter gör ofta att en serie tappar tempo. Det blir bara "jaha, nu är figuren presenterad" av del 1. Börja hellre serien långt in i berättelsen, det är mitt tips.

Konceptet att han driver omkring i staden och bor hos diverse kompisar öppnar upp för massor av berättelser, drama och intriger. Mycket bra idé! Håller med om att Fågelkillen ska hålla sig på avstånd. Kan inte serien heta nånting i stil med Gävulen?

Hmm.. Gävulen.. haha... inte så dåligt ändå! Ska tänka på det! Går ju att göra nånting på Gävle... eller kanske Gefle som det ibland står! Eller också kan jag rippa Stephen Lynch lite och köra på Homeless-Man! "Solving crime... wherever I might be that day!" =P

#35 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 07 September 2008 - 22:09

Nåt du bör vara försiktig med är linjeskuggningen. Testa att scanna in en sån bild i 300 dpi och skala ner den till den får rätt storlek som den kommer se ut som tryckt och se om det fortfarande fungerar. Risken är att det smälter ihop. Håller det för testet är det bara att köra på.

Bör jag skriva ut serien för att kontrollera eller går det lika bra att checka sånt här direkt på datorn? Och rätt storlek är inte A4, eller hur? Serietidningar brukar ju vara aningen mindre... vad ska jag använda för mått?

Sen brukar jag oftast scanna mina serier i 600dpi eftersom jag läste nånstans att det var bra! :P Det borde väl bli bättre kvalitet än 300? Är det större chans att en detaljerad bild klarar att skalas ned till tryckt storlek om man scannar i 600 istället för 300?

Edited by JoakimBurholm, 07 September 2008 - 22:10.

#36 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 08 September 2008 - 10:06

Du kan kontrollera i datorn lika gärna, men använd då windows egen Bild och Fax-viewer. De bildbehandlingsprogram jag testat, photoshop och gimp förvränger varannan grad av inzoomning och utzoomning så det blir missvisande alldeles för ofta.

En seriesida är 168x260mm och själva ytan som serierutorna bör hålla sig inom är 152x228mm. Bredden på själva sidan minskar förstås ju närmare mitten en sida är, på grund av beskärning så det är det andra värdet som är det viktiga.

600dpi är för det mesta bra, men i det här fallet är 300dpi bättre då sista bildbearbetning görs i tryckeriet. Det som kan bli dåligt med en högre dpi än 300 är att programmen vi använder är sämre än tryckeriets på att fixa till kantutjämning och dylikt så bilden "förstörs" lite när vi själva skalar ner den till 300 som filerna vi lämnar in måste vara.

Om du vill ta din serie någon annanstans än till oss senare så rekommenderar jag att du scannar in två set, ett i 300 och ett i 600 för det är vanligare att de vill ha det högre när det gäller svartvita bilder och serier.

#37 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 09 September 2008 - 17:51

Verkar inte vara några problem att skala ned till rätt storlek! Skuggningen är intakt! Och appropå skuggor så tänkte jag slänga in en bild igen som följer temat, så att säga. Men bara en den här gången!
Jag var ute och fotade lite i Sätra där jag tänkte att huvudkaraktären ska bo. Det här blir en plats i Sätras centrum och det här är en bild rätt tidigt i serien! Har börjat att så smått få ordning på historien också alltså. Den lär behöva mycket arbete än men det går stadigt framåt tycker jag. När jag ritar den riktiga serien använder jag nog A3 också. Den här gjordes överst på ett stående A4.

Posted Image

#38 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 14 September 2008 - 01:32

Arbetet fortskrider... sakta men säkert! Jobbar vidare på manuset! Jag har skrivit en hel del manus och noveller förut så jag är inte helt novis på det! Men nu har jag precis köpt en bra bok om manusskrivande, Making A Good Script Great, som jag håller på att plöja igenom efter lite tips som man hjälpa mig att få ihop historien! Boken fokuserar ju på filmmanus dock... men skillnaden mellan film och seriemanus är ju i princip obefintlig, nästan.

Jaja! Jag har suttit och ritat lite också. Och bl.a gjort detta försök att rita en spegelbild i en mörk glasruta på en buss. Själv tycket jag att slutprodukten blev lite halvkass... vad tror ni? Hur kan man göra för att rita speglingar av den här sorten på ett bra sätt? Det går ju såklart att bara rita en spegelvänd bild också, utan krussiduller. Men en riktig spegelbild i en genomskinlig glasruta ser ju inte ut som en spegling i en spegel. Den i glasrutan blir ju mer... genomskinlig! =P

Posted Image

#39 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 14 September 2008 - 02:54

Egentligen ska det som är ljust i verkligheten också vara ljust i en reflektion. Senast jag ritade en reflektion så gjorde jag en bild som den borde sett ut separat och lade över den som transparens i samma stadie som när jag grålagde serien.

När det gäller att skapa serier förresten så antar jag att du läst Scott McClouds Understanding Comics, på svenska som Serier - Den osynliga konsten. Den visar på en del saker som är unika för serierna och är i mina ögon ett måste att läsa åtminstone en gång för den som skapar serier. Jag läser gärna om den då och då eftersom den är så proppad med smartheter.

#40 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2008 - 06:21

Jag tycker spegelbilden funkar. Det ger lite skön känsla att den är mörk, så man känner att det inte är en vanlig spegel.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 September 2008 - 09:44

Det gäller oxå att man läser Scott McClouds Reiventing Comics och Making Comics (som är ett snäpp bättre än de övriga tutrorial böcker jag har sett)

#42 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 14 September 2008 - 13:34

jorå... Understanding comics har jag läst. Bra bok! Reinventing comics har jag... men inte orkat läsa! Den verkade rätt tråkig tyckte jag! Making Comics har jag funderat på att införskaffa! Bläddrade lite i den hos en klasskompis och den verkade ju intressant!

Jag kanske ska testa det där med att lägga ett transparent lager ovanpå. Är rädd att det kanske inte passar ihop med min teckningstil bara. Det kanske inte funkar alls iofs. Eftersom min serie är rent svart och vit! Såna genomskingliga specialeffekter kanske bara fungerar i gråskalor.

Edited by JoakimBurholm, 14 September 2008 - 13:43.

#43 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 September 2008 - 12:00

Jo, det måste ju vara gråskalor åtminstone i just den rutan. Man behöver ju inte göra hela serien i gråskalor utan spara det till enskilda effekter.

#44 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 16 September 2008 - 11:46

Att läsa böcker om hur man gör serier är väl inte helt nödvändigt måste jag säga. Personligen har jag inte läst någon sådan alls och det funkar ändå. Jag tycker att det viktigaste är att läsa JÄVLIGT mycket olika serier i olika genrer och studera dom - hur författarna och tecknarna arbetar för att nå sina tänkta mål.

Roligt att se lite gamla hemmiljöer, bodde i gävle för några år sedan ( bla då Sätra).

#45 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2008 - 12:05

Det är inget måste, men Understanding Comics används även i utbildningar för annat än serier, det är verkligen en bok med smarta observationer med starkt fokus på seriemediet, från idéer till utförande, vad som är verkligen unikt för serier. Jag har läst en jäkla massa serier men det finns mycket i den boken som jag inte reflekterat över.

Jag ser det som såhär, man kan måla genom att studera konstnärer, men om man lär sig några av de grundläggande teorierna bakom det (färglära med komplimentfärger, vad varma och kalla färger gör med vår uppfattning, ljus och skugga, perspektiv exempelvis) så förstår man varför en del av det som är bra är bra och det gör det enklare att utvecklas vidare själv.

Reinventing Comics är inte samma sak utan mer om industrin. Making Comics har jag inte läst. Det ska finnas en bok av Will Eisner som många också håller högt, Comics and Sequential Art men den har jag bara bläddrat snabbt i.

Att Understanding comics är i form av en serie är ju också en fördel då den illustrerar sina poänger väldigt väl.

#46 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2008 - 18:20

Understanding Comics är verkligen ett verk utöver sina konkurrenter. Jag tror att författaren/tecknaren Scott McLoud har hittat mer i serieformen än de flesta andra.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#47 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 17 September 2008 - 13:15

Sen har jag ju precis börjat första året på serie & bildberättarprogramet i Gävle

Nämen. Jag går i Tvåan. :thumbsup:

Vi kanske har råkats redan utan att veta om det.

#48 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 17 September 2008 - 13:55

Sen har jag ju precis börjat första året på serie & bildberättarprogramet i Gävle

Nämen. Jag går i Tvåan. :thumbsup:

Vi kanske har råkats redan utan att veta om det.

Hahah.. nice! kan vi säkert ha gjort! Jag var med på serietecknarfesten ni hade iaf... :D

#49 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 23 September 2008 - 15:41

Från början tänkte jag mig min hjälte som en ganska "superkraft-fattig" karaktär... alltså han skulle inte ha så speciella egenskaper. Starkare och snabbare än en normal människa möjligen! Men så har jag tänkt om lite. Ju större krafter (eller makt, inflytande etc) som en person har, desto större krav brukar det ställas på den personen! Därför tänkte jag nog göra hjälten, som jag tror jag döper till Dennis, till en väldigt kraftig karaktär! Egentligen fattar han inte ens själv hur mäktig han faktiskt är och han använder sina krafter till största delen för att leka och spöa dem som muckar gräl med honom eller hans kompisar!

Fågelsnubben (måste fixa ett bra namn här) är den som försöker få honom att inse vilket ansvar man har med så stora krafter! Men Dennis lyssnar oftast inte på det örat. Hans uppväxt har varit jobbig med alkoliserade föräldrar och mycket gräl, så hans attityd är i princip: "varför ska jag hjälpa nån när det aldrig är någon som hjälpt mig?"

Hans krafter har jag funderat på ska vara lite så att han kan kontrollera energi på något sätt! Det han vet om är inte så mycket, han kan mest skjuta iväg energistötar, blåsa bort saker med dem. Kanske kortsluta små elektriska apparater och lampor och sånt! Försökte rita ett exempel på hur jag hade tänkt mig hans kraft när han stöter bort fågelkillen med en energistöt! Jag vet inte hur man ska porträttera det på ett bra sätt... Nu ser det kanske mest ut att vara extremt mycket damm på taket... Det är svårt att rita energi... eftersom det egentligen inte är något, på ett sätt. =S
Jag vill helst inte rita blixtar och sånt heller, det blir för mycket Electro... även om Dennis säkert kan frambringa nån blixt också till och från, när han får lite mer koll på krafterna!

Posted Image

Tjejen tror jag är någon syster till hans utländska kompis... men jag är inte säker... :P dessutom ska jag rita om henne lite. Just nu är hon egentligen en kopia på JJJ:s sekreterare i Spider-Man The Animated Series. :ph34r:

#50 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 01 October 2008 - 20:42

Du kan kanske testa med att tänka dig energin som schockvågor? Jag vet inte, men beroende på hur du tänker dig hans krafter så finns det flera olika knep att ta till.

Jag har ett förslag till namn på fågelmannen, "Jaktfalken".