Next Generations rapport bekräftar många av ryktena jag postade innan och har lite mer info.
Baserat på detta och andra infobitar har jag bildat mig en uppfattning om hur striderna funkar. De flyter helt enkelt på i realtid och man har möjligheten att när som helst pausa. Det är då actionpoäng kommer in. De används till anatomiskt prickskytte, alltså det gamla systemet med procentuella värden för olika kroppsdelar man kan sikta på och när de har gått åt återgår spelet till realtid. Poängen laddas då upp igen och ju mer man anfaller medan detta sker, desto längre tid tar det innan de är fulladdade igen. Fajterna är alltså inte turbaserade egentligen - fienderna har inga turer utan kan bara anfalla i realtid. Så uppfattar jag det.Punishment is distributed using a targeting system called “V.A.T.S.”, i.e., the Vault-Tec Assisted Targeting System. This allows you to virtually freeze time and target specific parts of enemies’ bodies in a manner more akin to role-playing games than first-person shooters. With V.A.T.S., you can pause the game and queue up moves, lining shots up with different body parts that carry varying percentage values.
En kärnvapen-bazooka? Skojar de, eller? Någon annanstans läste jag om ett slags gravitationsvapen kallat "Rock-it Launcher" som på nåt sätt attraherar föremål i omgivningen och avfyrar dem. Half-Life 2, någon? Jag gillar inte det här. Fallout är inte rätt serie för sådana vidlyftiga SF-gimmicker.Towards the end of the demo was a rather impressive urban encounter with an especially large mutant. The game’s protagonist used what was basically a portable nuclear catapult called the Fat Man, which launches bombs. The mushroom clouds were particularly impressive, looking about in line with those found in the snazzy-looking PC RTS World in Conflict.
En del nya bilder vart det också. Mutanten ser allt bra ful ut. Jag gillar inte heller konsolvibbarna den bilden ger.