Jump to content

Photo

Fallout 3 (PC, XBox 360, PS3)

• Please log in to reply
82 replies to this topic

Poll: En liten Poll!

Vilken DLC tycker du var bäst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilken stad gillade du mäst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Favorit Companion?

Vote Guests cannot vote

#26 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 July 2007 - 23:50

OK, så en hel del speltidningar har skrivit artiklar om det där demot deras utsända fick se. No Mutants Allowed har uppdaterat sin FAQ-sida för att sammanställa all information och deras nyhetssida innehåller även transskriberingar från dessa artiklar, om nån är nyfiken.

Next Generations rapport bekräftar många av ryktena jag postade innan och har lite mer info.

Punishment is distributed using a targeting system called “V.A.T.S.”, i.e., the Vault-Tec Assisted Targeting System. This allows you to virtually freeze time and target specific parts of enemies’ bodies in a manner more akin to role-playing games than first-person shooters. With V.A.T.S., you can pause the game and queue up moves, lining shots up with different body parts that carry varying percentage values.

Baserat på detta och andra infobitar har jag bildat mig en uppfattning om hur striderna funkar. De flyter helt enkelt på i realtid och man har möjligheten att när som helst pausa. Det är då actionpoäng kommer in. De används till anatomiskt prickskytte, alltså det gamla systemet med procentuella värden för olika kroppsdelar man kan sikta på och när de har gått åt återgår spelet till realtid. Poängen laddas då upp igen och ju mer man anfaller medan detta sker, desto längre tid tar det innan de är fulladdade igen. Fajterna är alltså inte turbaserade egentligen - fienderna har inga turer utan kan bara anfalla i realtid. Så uppfattar jag det.

Towards the end of the demo was a rather impressive urban encounter with an especially large mutant. The game’s protagonist used what was basically a portable nuclear catapult called the Fat Man, which launches bombs. The mushroom clouds were particularly impressive, looking about in line with those found in the snazzy-looking PC RTS World in Conflict.

En kärnvapen-bazooka? Skojar de, eller? Någon annanstans läste jag om ett slags gravitationsvapen kallat "Rock-it Launcher" som på nåt sätt attraherar föremål i omgivningen och avfyrar dem. Half-Life 2, någon? Jag gillar inte det här. Fallout är inte rätt serie för sådana vidlyftiga SF-gimmicker.

En del nya bilder vart det också. Mutanten ser allt bra ful ut. Jag gillar inte heller konsolvibbarna den bilden ger.

#27 Insikt

Insikt

Lieutenant

• Members
  • 98 posts

Posted 05 July 2007 - 20:48

Towards the end of the demo was a rather impressive urban encounter with an especially large mutant. The game’s protagonist used what was basically a portable nuclear catapult called the Fat Man, which launches bombs. The mushroom clouds were particularly impressive, looking about in line with those found in the snazzy-looking PC RTS World in Conflict.

En kärnvapen-bazooka? Skojar de, eller? Någon annanstans läste jag om ett slags gravitationsvapen kallat "Rock-it Launcher" som på nåt sätt attraherar föremål i omgivningen och avfyrar dem. Half-Life 2, någon? Jag gillar inte det här. Fallout är inte rätt serie för sådana vidlyftiga SF-gimmicker.

En del nya bilder vart det också. Mutanten ser allt bra ful ut. Jag gillar inte heller konsolvibbarna den bilden ger.

Det där med vapnen låter inte riktigt Fallout i mina öron, hoppas verkligen dom skrotar det innan spelet släpps. Angående bilderna så ser en del av dom riktigt bra ut medans vissa av dom ger alldeles för mycket konsolvibbar som du skriver. Hoppas att det bara är ren otur att den bilderna blivit på det viset annars verkar det som om mina farhågor besannas och det blir en konsolkonverterings katastrof :(
RögleBK i elitserien!

#28 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 10 July 2007 - 06:11

PC Gamer-artikeln är uppe igen.

Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#29 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 10 July 2007 - 19:48

Najs!

För övrigt.. är det redan augusti..? :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#30 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 July 2007 - 10:44

Ser ju j-ligt snyggt ut måste jag säga - men det gjorde ju Oblivion också...

Men stridssystemet verkar ju intressant, påminner om gamla goa Might & Magic VI, som jag fortfarande förbannar att det kraschade precis innan avslutet :(

Edited by Fiskrens, 11 July 2007 - 10:46.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 July 2007 - 10:59

Hoppas bara att James Bond-posen inte är avsiktlig...

"The name is Dweller... Vault Dweller." Posted Image ;)

#32 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 11 July 2007 - 21:38

"The name is Dweller... Vault Dweller." Posted Image ;)

ROFL. :lol:

Det där förtjänar en Bloody Mess cake
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#33 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 28 August 2008 - 13:54

Posted Image
Jaha. 28 oktober har utlovats som släppdatum.

Den officiella sidan verkar inte vara uppdaterad på ett tag. :rolleyes:
Spelet har blivit rankat M i alla fall och allmänheten ska kunna testa det på Penny Arcade Expo som drar igång i Seattle i morgon.
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#34 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2008 - 05:19

Nya Gameplay videos som visar det redan berömda Megaton uppdraget "The Power of the Atom:

Del 1: Escape (När man för första gången lämnar The Vault)
Del 2: Megaton (Första staden man träffar på, tror jag)
Del 3: The Wasteland (Radscorpion! :thumbsup: )
Del 4: Super-Duper Mart (Shop n'til you dropp!)
Del 5: Tenpenny Tower (BOOM!)

Tycker att det är lite för enkelt att spränga bilarna. Inget vidare skydd att gömma sig bakom precis.

Bra att han nu visade utan Bloody Mess Perken. Verkar rätt blodigt utan den också. :P

Väldigt kul hur ens utseende helt ändras när man byter kläder och att man kan snurra runt och se det på karaktären. Gud hur rolig man kan få sin karaktär att se ut. :lol:

Så vatten helar i spelet? Men är samtidigt radioaktivt.

Power Glove = :cool2:

Railroadgun = :cool2:

OK, lämna en laddad handgranat i fickan på en fiende, hur coolt är inte det? :cool2:

Kul att se exemplet på hur stor påverkan ens val kan ha.
Spränger man Megaton så försvinner staden och alla dess quest men det öppnar nya quest på andra ställen.
Spränger man inte Megaton så är staden kvar men man går miste om de quest som man annars skulle få.

Alltså spelet ser så jäkla snyggt ut. Det får Oblivion att se gammalt och slitet ut. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 31 August 2008 - 09:09

Jag gillar Bethesdas monter på PAX... :P

Posted Image
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#36 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 October 2008 - 18:00

Lite nya snygga bilder att dräggla inför släppet.

Kolla speciellt in bild 2! :wub:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#37 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 02 October 2008 - 18:58

Vad sjutton..?
A mono-headed brahmin? :blink:
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#38 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2008 - 19:01

Vad sjutton..?
A mono-headed brahmin? :blink:

Hmm, kan ju vara så att Two-Headed Brahmin var lokalt i Californien eller så ser man bara inte det andra huvudet på bilden.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Edited by Crusader, 02 October 2008 - 19:09.

-Sora, Kingdom Hearts

#39 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 October 2008 - 19:09

Hur var det med FO3? Skulle det enbart komma till en specifik konsoll, eller ska det släppas till alltihop?

#40 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2008 - 19:16

Hur var det med FO3? Skulle det enbart komma till en specifik konsoll, eller ska det släppas till alltihop?

PC, XBox 360, PS3. :)
Men nedladdningsbart extramatrial kommer ändast finnas till XBox 360 (och möjligen PC).

Edited by Crusader, 02 October 2008 - 19:18.

-Sora, Kingdom Hearts

#41 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 October 2008 - 19:18

göttans

Edit; Ändrade du titeln nu, eller var jag helt blind innan?

Edited by Hofling, 02 October 2008 - 19:29.

#42 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2008 - 19:33

göttans

Edit; Ändrade du titeln nu, eller var jag helt blind innan?

Ja, jag ändrade den. Kollade och upptäckte att jag glömt skriva vad spelat släpps till någonstanns alls. På det här sättet så behöver de inte leta igenom hela tråden. ;)
Missa inte tillägget jag skrev om DLC i förra inlägget.

Edited by Crusader, 02 October 2008 - 19:34.

-Sora, Kingdom Hearts

#43 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 October 2008 - 19:36

Ok, tänkte väl det, för när jag uppdaterade SFN's första sida såg jag att det stod där, och blev lite "hm.. stod det där innan?" :P

Får väl hålla tummarna för att DLC kommer till PC, då :)

#44 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 October 2008 - 17:37

Nu har det börjat droppa in recensioner.

IGN ger 9.6 och Gamespot 9.0. Bland det skönaste att läsa är "it's definitely not 'Oblivion with guns'" :)

Lutar åt att jag får skaffa mig den där nya burken snabbare än jag först tänkt :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#45 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 October 2008 - 20:18

DLC skulle komma till 360 och PC. Bara PS3 som blir utan.

#46 Insikt

Insikt

Lieutenant

• Members
  • 98 posts

Posted 04 November 2008 - 17:45

Sitter och kämpar mig igenom det just nu och än så länge är jag ganska nöjd med det. Tycker personligen att det är hälften uppföljare och häften Oblivion wit guns, men med tanke på att det var ett tag sedan man såg ett nytt Fallout så känner jag mig ändå väldigt glad just nu.
RögleBK i elitserien!

#47 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 04 November 2008 - 18:46

IGN ger 9.6 och Gamespot 9.0. Bland det skönaste att läsa är "it's definitely not 'Oblivion with guns'" :)

Har inte läst recensionen än så jag vet inte hur de resonerar, men sisådär 6-7 timmar in i spelet tycker jag faktiskt att det är Oblivion med vapen. Missförstå mig rätt. Det är ruskigt kul, men det lever definitivt inte upp till hajpen.

Edited by Tom_Hell, 04 November 2008 - 18:46.

"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#48 Insikt

Insikt

Lieutenant

• Members
  • 98 posts

Posted 06 November 2008 - 09:09

Har inte läst recensionen än så jag vet inte hur de resonerar, men sisådär 6-7 timmar in i spelet tycker jag faktiskt att det är Oblivion med vapen. Missförstå mig rätt. Det är ruskigt kul, men det lever definitivt inte upp till hajpen.

Håller helt och fullt med där, det är ett bra lir men det lever inte upp till hajpen. Känns som om det har blivit lite av en dålig vana att spelsidor/tidningar delar ut alldeles för höga betyg nu för tiden. Som sagt så är spelet i sig väldigt roligt men fullt av småsaker som retar iaf mig lite grann. Som det faktum att en bil som varit med om ett atomkrig fortfarande är så pass hel att dess lilla kärnreaktor kan sprängas av ett par pistolskott, känns lite skumt kan jag tycka. Tar den så mycket stryk av en pistol borde den kanske sprängts långt tidigare?
RögleBK i elitserien!

#49 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 06 November 2008 - 09:22

Håller helt och fullt med där, det är ett bra lir men det lever inte upp till hajpen. Känns som om det har blivit lite av en dålig vana att spelsidor/tidningar delar ut alldeles för höga betyg nu för tiden. Som sagt så är spelet i sig väldigt roligt men fullt av småsaker som retar iaf mig lite grann...

Nu har jag inte själv lirat det än (behöver ny burk först), men är inte det där med hajp ett rätt generellt problem idag? Man kan läsa så mycket innan att det automatiskt byggs upp en "hajp" om saker som verkar lovande. Så stor att det blir närmast omöjligt att leva upp till alla förväntningar. Och när sedan produkten väl kommit ut har det redan hunnit byggas upp en ny hajp kring "nästa grej".

Tror vi idag måste vara mer kritiskt granskande till vad vi tar in, och välja mer efter smak oavsett vad "alla andra" säger.

#50 Insikt

Insikt

Lieutenant

• Members
  • 98 posts

Posted 06 November 2008 - 11:05

Nu har jag inte själv lirat det än (behöver ny burk först), men är inte det där med hajp ett rätt generellt problem idag? Man kan läsa så mycket innan att det automatiskt byggs upp en "hajp" om saker som verkar lovande. Så stor att det blir närmast omöjligt att leva upp till alla förväntningar. Och när sedan produkten väl kommit ut har det redan hunnit byggas upp en ny hajp kring "nästa grej".

Tror vi idag måste vara mer kritiskt granskande till vad vi tar in, och välja mer efter smak oavsett vad "alla andra" säger.

Tror att du är inne på helt rätt spår. Just när det gäller Fallout 3 (och uppföljare i allmänhet) finns det väl per automatik en hajp runt spelet, personligen blev jag inte direkt besviken då jag försökt hålla förväntningarna ganska låga sedan jag började följa utvecklingen. Men många utvecklare har ju samtidigt en förmåga att överdriva något okristligt om sina spel under utvecklingen men inte riktigt nå upp till allt som sägs innan det släpps. Men det absolut bästa är nog att inte bli alltför uppspelt av ett spel som inte släppts ännu. Gjorde själv det misstaget för första gången när Neverwinter Nights 1 skulle släppas, det var inget dåligt spel i sig men jag hade på tok för höga förväntningar på det spelet.

Med det sagt så kan jag ändå rekomendera Fallout 3 om man gillade dom tidigare spelen. Det är riktigt kul även om det har sina brister, men jag håller inte med dom som ger spelet betyg uppemot 90% eller 9/10. Skulle väl själv ge det runt 75-80% någonstans vilket jag anser är ett ganska högt betyg. På tal om det så har många nog blivit lite kräsna med betyg när det ofta anses vara ett dåligt spel om det får under 80%. Tycker personligen att mellan 60 och 80 så bör det fortfarande ses som ett helt ok spel.
RögleBK i elitserien!