30 days of night
Posted 22 October 2007 - 14:42

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 February 2008 - 17:15
Men det tycker jag inte gör något då det är svårt att göra en film 100% korrekt samt att om man har bra idéer att använda sig av och som gör filmen bättre så ska man som regissör inte dra sig för att använda sig av dom. Steve Niles som står bakom serien har ju även varit med och skrivit manus så han om någon borde ju veta vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra.
Det första som slår mig när jag ser filmen är att den är grymt snygg, eller snygg är inte rätt ord. Den är vacker. Riktigt vacker. Blod på sterilt vit snö är ljuvligt.
Dom har lyckats bra i förhandsarbetet att hitta lämpliga miljöer att spela in filmen i. Tydligen är hela filmen inspelad i Nya Zeeland men ska ju utspela sig i Alaska vilket det verkligen känns som.
Jag gillar även att dom inte har använt sig av överdrivet mycket CGI utan mer valt att gå den tradionella vägen med vanlig make up och masker som bas för effekter och utseende. Designen på vampyrerna är ju annorlunda jämfört med vad man är van vid vilket är en av serien men framförallt filmens starka sidor. Dom ser främmande ut och det gör att hotet från dom blir betydligt mer påtagligt, iaf hos mig som ser filmen. Pratet som sker mellan dom var jag inte alls beredd på och till en början kändes det både konstigt och smått skrattretande, men allteftersom filmen fortskrider så tycker jag att det är rätt passande och lätet passar bra med det främmande utseendet som vampyrerna har.
Filmen är bitvis riktigt grafisk med mängder av blod, vanligtvis vill jag ha litervis med blod i den här typen av film men just att dom är relativt sparsamma passar denna film riktigt bra.
Dom får scener där det verkligen blir blodigt gör att det jämnar ut sig.
Det finns bland annat en scen där en av karaktärerna får sitt huvud avhugget i bild vilket ser plågsamt realistiskt ut.
Sedan finns det en scen i början av filmen med något som liknar en stenkross och jag var rätt övertygad om att någon skulle hamna i den vilket tyvärr inte händer till mitt stora förtret.
Dock finns det en annan scen där man åker omkring i en traktor som har någon form av stenkross monterad längst fram och den kommer väl till användning under filmens gång, till min stora glädje.
En karaktär som inte är med så mycket är Ben Foster som spelar främlingen som dyker upp i början av filmen. Han har även en av filmens mest coola repliker.
"The cold isn't the weather, that's death approching."
Vilket är så sant, så sant.
I övriga roller tycker jag att dom flesta klarar sig riktigt bra och Josh Hartnett i huvudrollen övertygar på ett positivt sätt. Detta är nog en av få filmer där han är riktigt bra IMO.
Filmen har även några scener filmade uppifrån som en panoramabild, vilket ger dom scenerna en helt annan dimension. Det ser verkligen cool och vackert ut på en och samma gång. Jo Willems står för fotot och har lyckats över förväntan med sin uppgift. Det bidrar starkt till att helhetsintrycket är stort för mig.
Jag gillar slutet där Josh Hartnett's karaktär dör i soluppgången och man ser hur hans ansikte sakta blir till aska och flyger bort med vinden. Riktigt snyggt gjort men framförallt väldigt passande slut för honom.
Jag har inte alls svårt att se varöf filmen blev så populär och spelade in mycket pengar då den är riktigt bra. Dels som en filmatisering av en serie som orginalmatrial men även för att den är gjord för att uppskattas av dom som inte har läst serien tidigare.
Det har pratats lite om en uppföljare och det ser jag gärna. Jag ska hålla båda mina tummar och hoppas att det verkligen blir av.
Betyg: 4 av 5
Posted 12 February 2008 - 09:30

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 February 2008 - 13:38
Om inte annat kommer jag få äta upp detta vid ett senare tillfälle.
Edited by Cartman, 12 February 2008 - 13:39.
Posted 12 February 2008 - 14:02
Har startat upp den nu. Så om inte min uppkoppling tvärdör som den gjorde igår kväll så kommer ett utlåtande under dagen.

Posted 12 February 2008 - 14:09
Posted 12 February 2008 - 19:44
Nördvarning...
Har nu sett denna mörka pärla till film. Gillar hur vampyrerna framställs rent visuellt och scenen med den lilla vampyr-flickan kan inte ha lämnat många oberörda. En mörk film både visuellt och storymässigt där en hel stad kastas in i vampyrernas våld efter att den 30 dagar långa natten tagit sin början. Tycker alla gör ett riktigt bra jobb, såväl framför som bakom kameran och den lilla detaljen att verklighetens pipeline innehåller gas och inte olja kan jag ha överseende med. Gillar slutet på filmen, jag var orolig ett tag att man lagt in separationen mellan Stella och Eben som en ursäkt för ett överromantiskt slut som kinte skulle lämna ett öga tort . Tack ock lov att man har fel ibland. -- Betyg: BRA.

Posted 13 February 2008 - 12:49
Riktigt kul att du gillade filmen. Utan tvekan en film jag gärna har i min samling när den väl hittar hit på DVD.
Posted 13 February 2008 - 12:54

Posted 14 February 2008 - 09:15
Nu går det ock bevaka filmen på discshop.se.
Prisjakt - 30 Days of Night
Edited by XC, 14 February 2008 - 11:57.

Posted 14 February 2008 - 11:56
Eftersom jag inte har någon brådska med att skaffa filmen på DVD än så avvaktar jag den svenska releasen och ser vad den har för extramaterial. Är den identisk med den amerikanska så kan jag lika gärna köpa de svenska och tjäna några kronor.
Posted 14 February 2008 - 11:58
Jag köper oftast de svenska utgåvorna så länge det finns som alternativ.
Och med tanke på att du såg filmen bara här om dagen så förstår jag att du inte har bråttom med att köpa den.
Edited by XC, 14 February 2008 - 12:00.

Posted 14 February 2008 - 12:03
Tycker att detta är en film som säkert blir ännu bättre om man låter den "mogna" lite. Väntan på en svensk DVD-release kan göra susen och jag slår vad om att det kommer bli riktigt trevligt att se om filmen igen när man kan slå sig ner och njuta av den igen.
Oftast brukar ju utgåvorna vara rätt lika nuförtiden och just det att dom svenska utgåvorna i många fall är billigare än t.ex. amerikanska/brittiska gör ju inte saken sämre direkt.
Posted 11 March 2008 - 16:20

Posted 11 March 2008 - 16:32
Btw XC. Du kommer ihåg den där scenen som jag skrev lite om tidigare, där jag först trodde att en av vampyrerna skulle hamna i stenkrossen men sedan inte gjorde det. Kommer du ihåg något om att det var en vampyr som mer eller mindre blev det? Jag kommer inte ihåg det men när jag har kollat in bättre versioner av filmen så var det just en sådan scen med och den var både lång och blodig så jag undrar om jag helt enkelt missade den eller om du och jag såg någon klippt version av filmen?
Posted 11 March 2008 - 16:44

Posted 11 March 2008 - 16:49
Posted 02 June 2008 - 12:45
Placerar denna "nyhet" här eftersom det inte ens är bestämt än. Blir den av så är det bara att starta upp en tråd i spoilerdelen.
Bloody Disgusting - 30 Days of Night Sequel in the Works
Friday, May 30, 2008
Although still in very early talks, we learned last night - and confirmed with various sources - that Ghost House Pictures is looking to produce the sequel to the adaptation to his popular vampire comic, 30 Days of Night, only this time the film is planned (not yet decided) for a direct-to-DVD/Blu-ray release. No word yet on writers or a director, but we'll let you know as soon as word comes in.
Posted 02 June 2008 - 12:50
Men det är en bra film, helt klart och en uppföljare tackar jag inte nej till.
Edited by XC, 02 June 2008 - 12:50.

Posted 02 June 2008 - 12:59
Posted 02 June 2008 - 13:01

Posted 02 June 2008 - 15:53
Today, a report surfaced elsewhere pointing to Ghost House Pictures' plans to develop a direct-to-DVD sequel to 30 Days of Night. "I have no idea where this is coming from," 30 Days creator Steve Niles reveals to Shock with a bit of surprise. "There's not one bit of truth to that." He does own up to wanting to pursue a follow-up to last year's violent vampire epic. But Niles and director David Slade stated there was always potential, if the film performed well. Should there be a sequel, Niles will undoubtedly have involvement.
We'll keep you informed on all of the latest as it comes in.
Edited by Cartman, 02 June 2008 - 15:58.
Posted 02 June 2008 - 18:36

Posted 15 July 2008 - 18:35
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 16 July 2008 - 12:52
Edited by Cartman, 16 July 2008 - 12:52.