Jump to content

Photo

My Name Is Bruce

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 November 2008 - 15:30

Har precis avslutat att se vad som kan vara årets bästa film enligt mig. Det är iaf utan tvekan årets roligaste och coolaste film i mitt tycke och jag tror knappast det kommer någon film som kan toppa det innan året är slut.

Vad kan man säga om filmen då? Att det är som Bruce sagt tidigare, en film för fansen. Har man inte sett någonting med Bruce innan alternativt inte tycker om hans filmer så har man nog inte mycket att hämta här. Är man dock som mig, helt såld på Bruce som skådespelare och gillar det mesta han gjort så är detta ren och skär eufori. Det är omöjligt att välja ut några scener i filmen som skulle vara bättre än någon annan då jag finner den bra rakt av, från början till slut. Men en av dom som jag skrattade mest till var nog den här scenen.

Bruce är cool som vanligt och pendlar mellan en karaktär man tycker synd om, till en man tycker är cool och till en som man enbart skulle kunna kalla för extremt odräglig. Precis som det ska vara med andra ord. Filmen har ett nästan perfekt upplägg, kampen mellan det goda, i det här fallet Bruce samt det onda, i det fallet Guan Di. Som sig bör har även Bruce lite hjälp av en vän (som han dock inte använder).

Lägg sedan till en massa cool dialog, samt en massa vinkningar till tidigare filmer och äldre karaktärer med Bruce och du har filmens utgångspunkt. Ted Raimi som nästan återfinns i allt Bruce gör numera har inte mindre än tre olika roller. [ Roll 1, Roll 2, Roll 3 ] Varav han är riktigt bra i samtliga.

Filmen har även ett riktigt coolt ledmotiv i form av "Guandi is his name" av några som kallar sig för McCain Brothers och som dyker upp i filmen lite då och då och sjunger. Oerhört cool och passande låt. Tyckte för övrigt att övrig musik var bra och passande och det var visst inte så lustigt att den var så bra. En film jag kan rekkomendera alla som gillar Bruce Campbell att se. Ser fram emot att köpa filmen på DVD eller Blu-ray när den släpps 10/2 2009.

Edited by Cartman, 27 November 2008 - 15:38.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 November 2008 - 22:25

Jag älskar inte direkt Bruce C, men jag har å andra sidan inte blivit besviken av de få produktionerna som jag sett med honom heller.

Jag skrattade kanske inte under filmen (det är en extremt sällsynt företeelse och knappast ett mått på kvalité dock). Fnissade gjorde jag dock på flera ställen i filmen. Kanske mest åt cameornas mästare Ted Raimi i rollen som Wang var det va . Scenen där han pressar sig för att hänga upp klistermärket roade mig oerhört. En kul story, helcharmigt tema och en Mr Campbell f'låt (det var ju killen som gjorde soppa ) Bruce som bjuder på sig själv. Tycker att man kanske fintar bort slutet, men det är säkert bara jag.

Tycker filmen känns genuin rakt igenom, även om jag här och där skymtade Autolycus kika fram mellan varven. Många bra prestationer både framför och bakom kameran. Det märks att man haft kul när man spelat in den här filmen. Onekligen en av 2008s filmer som sticker ut, och en av de bästa. Även om man inte är ett Bruce Campbell-fan så tror jag att man kan ha viss behållning av den här filmen, tycker man iaf skall ge trailern[1][2] en chans.

Tack för det där sista Carty - det hade jag missat annars, tror inte LoDuca någonsin gjort mig besviken. :) Enligt IMDb så skrevs dock temat (The Legend of Guandi) av Ben McCain & Butch McCain. :)

Betyg: BRA.
DVD: Ja. Troligen.
Uppföljare: Ja tack.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 December 2008 - 12:48

Ledmotivet (His name was Guandi (står så i eftertexterna iaf)) är av The McCain Brothers (Stämmer med namnen du fått fram) och övrig musik av LoDuca. Tycker ledmotivet är klockrent till den här filmen och övrig musik väldigt passande. Slutet känns rätt passande då dom redan börjat kolla på en eventuell uppföljare, men visst, även jag kan tycka att det blev ett slut på ett slut på ett slut lite grann. ;)

Wang, var den som Ted spelade i "stadshuset" då Bruce blir informerad vad han har att vänta sig av Guandi. Den andra karaktären som målar om skylten vet jag inte vad han kallar sig men jag har för mig att han säger "Luigi" eller liknande i filmen. Han påminner ju även lite om hur Luigi från Mario Brothers skulle se ut i verkligheten.

;)

Bruce är ju som han är och det märks verkligen av i den här filmen. Tycker att han är som klippt och skuren för filmer som utgår från honom själv och hans tidigare rollprestationer. En del kan säkert tycka att det blir för mycket men jag själv kan ha överseende med det då jag gillar honom. Tycker även att han börjar hitta sin plats som regissör och hoppas att han får fortsatt förtroende att göra mer film framöver.

Kul att du gillade filmen XC. Håller med dig om att den är helcharmig och att det är en av filmerna som sticker ut i år (ungefär lite som Black Sheep stack ut förra året). Hoppas att fler kan ta den till sig och även, som du påpekade, personer som kanske inte är Bruce Campbell fans.

===

Bloody Disgusting - Review: My Name Is Bruce (3½ av 5)
io9 - His Name Is Bruce, Not Saw IX

Edited by Cartman, 01 December 2008 - 12:50.

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2008 - 12:59

Vad gäller titellåten så gick jag på info från IMDb - men står det annat i eftertexterna så är det säkert rätt. :)

Och du har rätt. Wang är den kinesiska killen . Vet inte om jag snappade upp något namn på killen vid skylten men Pierre var något som fastnade i huvudet på mig . Antagligen bara min hjärna som ville fylla i den luckan. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 December 2008 - 13:12

Hmmm, det namnet låter faktiskt lite bakant. Blir säkert att man kollar om på filmen och då ska jag försöka vara extra uppmärksam i just den scenen. Kan vara kul och intressant att veta vad det var som sades egentligen. Angående Ted så fick jag tack vare trailern för mig att han även spelade Guandi, men enligt IMDb så är det tydligen en annan kille. Iofs är ju kanske inte det 100% korrekta uppgifter och Ted's alla roller i den här filmen står ju inte med, tror det enbart är en eller två av dom, så han kanske även spelade Guandi eller så har jag bara fått för mig det. :D

#31 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 December 2008 - 13:16

Jag hade då halvt om halvt väntat mig att Ted skulle avslöjas som Guandi .

Cameornas mästare är han iaf våran Ted. :D

fqq5BYam.jpg

#32 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 December 2008 - 14:16

Utan tvekan är han det. :D

Jag kom på vart ifrån jag fått att Ted även skulle spela Guandi. Om man tar en titt på den första inofficiella trailern som läckte ut så mot slutet av den så säger ju voice-over rösten: Bruce Campbell... Ted Raimi (bild på honom som Bruce manager) And Ted Raimi (Där får man lite snabbt se dom två andra karaktärerna han spelar. Wang samt Pierre/Luigi/Målaren samt även en liten skymt av Guandi. Tror att det kanske var därifrån jag fick för mig att han spelade även Guandi. En annan sak är att via filmens IMDb sida så står en David Moore listad som Guan-Di #2. Varför just # 2. Vem spelar i så fall Guandi # 1? Ted? :lol: Vi får låta det vara osagt tills vi vet mer, om vi någonsin får veta det. Men jag skulle inte bli förvånad om Ted spelar Guandi med. :)

EDIT: Collider - My Name Is Bruce: Review (Tack Georgia)

Edited by Cartman, 05 December 2008 - 12:29.

#33 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 December 2008 - 12:01

My Name is Bruce (UK - DVD R2) in News > Releases at DVDActive
Title: My Name is Bruce (IMDb)
Starring: Bruce Campbell
Released: 2nd March 2009
SRP: £TBC

Further Details:
Anchor Bay Entertainment has announced the DVD and Blu-ray release of My Name is Bruce for the 2nd of March 2009. Prior to the DVD release the film will receive a limited theatrical release from 13th February 2009. Further details are still forthcoming, but we can bring you an early look at the artwork.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#34 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 April 2009 - 15:44

Släppt på DVD i dag enligt interna källor* ;)

My name is Bruce - Dvd2 - Discshop.se

*Carty fick hem den i brevlådan idag
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#35 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 April 2009 - 15:47

Jupp. Den svenska utgåvan är sparsmakad och saknar allt extramaterial som R1 och R2UK har, men i det här fallet nöjer jag mig med filmen, den är viktigast.

Nu när den släppts här hos oss så blir detta min första nominering till 2009 års bästa film när det väl blir dags för den omröstningen. ;)

Grymt bra film IMO. Gillar man Bruce Campbell så blir man nog inte besviken iaf.

Edited by Cartman, 15 April 2009 - 15:48.

#36 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 01:08

Underbart underhållande om B-filmsskådespelaren Bruce Campbell spelad av...Bruce Campbell. Gillar verkligen ironin och självdistansen som denna man har. Tyvärr har jag inte sett så många av hans filmer så jag kan tänka mig att många skämt och gliringar går mig förbi. Men trots det så fungerar det alldeles utmärkt för en b-film känner man alltid igen när man ser den ;)

Mycket passande och underhållande story där Bruce får rycka in och hjälpa staden Golden Lick som har problem med en demon som har ihjäl befolkningen. Charmig b-filmsstory som är gjord med glimten i ögat, vilket jag gillar.
Gillar även country gubbarna som sjunger "Guandi is his name". Hm, låten har visst fastnat i min hjärna.

"Next time you leash a demon, please call that Buffy chick"

Edited by Synon, 14 March 2010 - 01:26.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#37 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 March 2010 - 01:22

Guan-you Guan-me Guan-di... Catchy. :)

Det här är som Carty skriver en film för fans av Bruce Campbell. Jag kan tänka mig att det också är en anledning till att han gjorde filmen. För att ge tillbaka till fansen. Den är skriven av Mark Verheiden som bl.a. jobbat som manusförfattare på Battlestar Galactica och manuset innehåller massor av referenser till Bruce gamla filmer, främst Evil Dead filmerna.

Det är väl lika bra att erkänna, jag är också ett Bruce fan så den här filmen hade mycket roligt att erbjuda för mig. Den börjar lite trevande men så fort Bruce kommer till Gold Licks så håller det en skön stämning fram till slutet som dock tyvärr tar hela meta grejen ett steg för långt.

Kul med Ted Raimi i tre roller också. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#38 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2010 - 08:38

Låten "The Legend of Guandi" verkar fortfarande finnas tillgängligBruce's hemsida.

Edited by XC, 14 March 2010 - 08:39.

fqq5BYam.jpg

#39 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 12:46

Ha ha, tack XC - jag har precis rensat den från mitt huvud and now it's back! Fast den är riktigt klatschig måste jag ju erkänna. Och som sagt var, fastnar lätt. Tack för länken/länkarna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#40 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2010 - 12:54

Håller med, den är giftig - fastnar nästan för lätt i huvudet. :lol: Var Carty som uppmärksammade mig att den fanns på BC hemsida.

fqq5BYam.jpg

#41 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 12:57

Ah, of course - Carty = mr Bruce fan numero Uno :lol:

#42 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2010 - 14:02

Alla har vi våra små husgudar. :)

Edited by XC, 14 March 2010 - 14:02.

fqq5BYam.jpg

#43 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 August 2011 - 12:56

Den andra karaktären som målar om skylten vet jag inte vad han kallar sig men jag har för mig att han säger "Luigi" eller liknande i filmen. Han påminner ju även lite om hur Luigi från Mario Brothers skulle se ut i verkligheten.

Vet inte om jag snappade upp något namn på killen vid skylten men Pierre var något som fastnade i huvudet på mig . Antagligen bara min hjärna som ville fylla i den luckan. :)

Jag har löst mysteriet åt er. Louis heter karaktären som målar om skylten och som Ted spelar. :D

---

Jag måste säga att den här filmen var riktigt bra och mycket underhållande. Bruce Campbell har ju visat tidigare att han är en bra regissör och den här filmen är ju inte direkt något undantag. Som skådespelare så fungerar han för det mesta, så det var kul att se hur han fortsätter att utvecklas som regissör. Sett till handling och karaktärer så finns det inte så mycket att säga. Man märker att det är en Bruce Campbell film, med den skillnaden att den här är mer godis än vanligt för alla fans. Det skulle vara intressant att veta hur ett icke fan tar till sig filmen. Som något underhållande eller som något enerverande. Jag tror att det är hugget som stucket faktiskt. Filmen delar nog dom som tittar i en jämn skara. Själv så tycker jag att Bruce för det mesta är bra. Man kanske kan tycka att han gör samma roller nästan hela tiden och att hans register som skådespelare är begränsat. Men sådana behövs ju också för att bringa balans i det hela. Alla kan ju inte vara metodskådespelare och givna Oscarskandidater. Och det är skönt att Bruce har insett det och inte försöker att vara någon som han inte är. Med den vetskapen så kan han gå in och göra en sådan här film med glimten i ögat och hedern i behåll. Att han dessutom lyckas bra med att regissera filmen ser jag som en ren bonus. Och det ska understrykas att filmen är riktigt underhållande och väldigt rolig. Att välja ut något från filmen som är bättre än något annat gör jag helt enkelt inte. Den ska avnjutas i en sittning från början till slut och för mig del så blev jag positivt överraskad av filmen och mycket underhållen. Och i slutänden så var det allt som jag önskade mig. Det behöver inte vara mer än så ibland.

#44 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 August 2011 - 15:56

Underhållande film som du säger där man gör det mesta med vad Bruce kan erbjuda.

fqq5BYam.jpg

#45 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 July 2013 - 18:55

My Name Is Bruce (2007) [US]
I KORTHET: En B-filmsskådespelare blir kidnappad i tron att han kan besegra den kinesiska krigs-/tofuguden Guan-Di. Bruce Campbell är Bruce Campbell!
DET BRA: Idén med att låta en klassisk b-skådespelare spela en b-skådespelare är riktigt bra och även om humorn ligger lite utanför min måltavla så är den underhållande rakt igenom. Bruce verkar ha rätt skoj när han spelar en version av sig själv. Musiken går inte av för hackor och tema-melodin är farligt giftig. Härlig produktionsglädje i hela filmen.
DET DÅLIGA: Det här är väldigt mycket en film för Bruce Campbell-fans och kan vara svår att uppskatta om man har liten (eller ingen) aning om vem han är.
SOM HELHET: En underhållande film - när man är på humör för den.
PS: Tydligen så var/är nästan all Bruce Campbell-memoribila äkta.

fqq5BYam.jpg

#46 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 July 2013 - 22:52

Låten i inlägg #38 fungerar fortfarande. Och den är lika bra idag, som då. :D

Kul att du tycker att filmen håller att se om flera gånger. Det börjar bli dags för mig med, för jag har inte sett den sedan senast jag skrev i tråden.