Jump to content

Photo

Lost - Säsong 4

• Please log in to reply
150 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 February 2008 - 18:42

*bump*

Missa inte starten av säsong 4 idag.

TV4 klockan 21:00-22:00
Säsong 4, avsnitt 1 "The Beginning of the End "

#27 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 13 February 2008 - 19:24

Missade re-capen men detta tänker jag inte missa :)
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#28 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 February 2008 - 21:58

Så fort avsnittet tar slut surfar jag in på scifinytt och skriver en liten kommentar :D

Jovarrs, det var en helt OK säsongsstart det här. Spännande och ganska intressant. Missade recapen och kan inte säga att mitt LOST-minne är det bästa men det känns ändå som jag kunde ta till mig allt utan några större problem. Helt OK som sagt, men inte så bra som jag hade väntat mig. Har man gått omkring över ett halvår och väntat på fortsättningen vill man ju ha nåt _mer_ än det här :P Ska bli kul att se vad som händer nästa vecka.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#29 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 13 February 2008 - 22:47

Jag tycker det var intressant ändå, men man hade väl hoppats att det skulle vara mer om hur de kom eller inte kom ifrån ön. Riktigt läskigt när Hurley tappade bort sig och var på väg in i det läskiga huset i alla fall! Jag tycker att hans "galenskap" gjordes väldigt bra, man har inte riktigt koll på vad som är äkta och vad som inte är.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#30 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 14 February 2008 - 09:55

Lost fortsätter att förvirra mig. Nu vill jag veta vem och hur några kom bort från ön...lämnade några kvar eller dog de. Men svaren kommer ju att dröja.

#31 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 February 2008 - 11:07

Bitvis ett något förvirrat avsnitt, det var lite för länge sedan jag såg säsong 3 känns det som men jag tog mig fram hyfsat bra iaf. Hurley är ju minst sagt en intressant karaktär som är riktigt bra spelad av Jorge Garcia. Håller med Snälle Hulken om att det blev lite creepy när han snurrade omkring i skogen och fick några otrevliga hallucinationer. Även dom scenerna med honom på det där mentalsjukhuset var bra. Dock tycker jag det känns lite för ovant att ha med en massa sådana scener i Lost, det är dom som gör att det blir lite väl förvirrande IMO. Men det löser sig säkert ju mer man får veta om hela situationen.

Bra att man även fick med några scener av Charlie, jag har fortfarande inte förlåtit skaparna för att det var just han som dog under förra säsongen. Hoppas på flera bra recap avsnitt med honom där han får lite att göra. Det finns så många andra karaktärer som man kan skriva ut ur serien än just Charlie.

Slutet var även det riktigt spännande, vår lille vän som dök upp såg ju inte direkt trevlig ut vid första anblicken.

Sammanfattningsvis, ett bra avsnitt och en bra men något förvirrande säsongstart.

#32 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 February 2008 - 15:40

Äsch. Missade igår. :( Får tanka hem och kolla på internet-kanalen då...

#33 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 February 2008 - 15:43

Avsnittet går i repris på TV4.

Natten mellan Måndag 18/2 och Tisdag 19/2 klockan 01:30-02:20

#34 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 14 February 2008 - 15:52

Avsnittet går i repris på TV4.

Natten mellan Måndag 18/2 och Tisdag 19/2 klockan 01:30-02:20

Och då är vi alla vakna :P Internetkanalen är ju ALLTID att föredra om man missat ett avsnitt eller två. Om man har möjlighet till det förstås.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#35 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 February 2008 - 15:57

Eftersom jag brukar vara snäll och tipsa er andra om tider och så, så tänkte jag göra det även denna gång... :P

Det finns ju dom som kan spela in oavsett om man är vaken eller ej. ;)

#36 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 14 February 2008 - 18:35

Ja det var et spännande avsnitt, fast som andra nämde rätt så forvirrende . Vem er god och vem er ond ? har Locke rätt eller Jack ? vad er det Hurley inte skal berätta o.s.v . :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#37 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 February 2008 - 19:02

bra avsnitt. dock samma tröttsamma cliffhangers för att bibehålla tittare. känns rätt bra att veta det finns ett slut.
Håller med om att det var rätt coolt när Hurley var vilse ute i skogen...

#38 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 February 2008 - 14:51

Veckans avsnitt var ok standardavsnitt av LOST.

Däremot var specialavsnitten LOST; past, present & future helt lysande.

På bara en timme berättade de den väsentliga handlingen i serien. Enbart fokus på huvudkaraktärer och de viktiga händelserna som för berättelsen "framåt". Allt onödigt utfyllnadsmaterial hade skalats bort, inga mystiska piratskepp eller isbjörnar. "Smokey" verkade ha helt gått upp i rök, inget jag beklagar men jag vet att många gillar den figuren. Inte ens den mystiske karaktären Mr Eko fick någon screentime*, visserligen är han död men han var en dominant karaktär under sin tid på ön, eller var han också bara utfyllnad??!

*Brasklapp- kanske missade jag Eko under reklampausens kanalsurfande

Edited by Walker, 15 February 2008 - 14:52.

#39 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 February 2008 - 14:54

Jag vet inte hur skaparna av serien ser på Mr Eko men jag tycker det är beklagande att han skrevs ut ur serien så snabbt, han var verkligen en mycket intressant karaktär.

#40 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 February 2008 - 15:19

Eko var väl någon slags semireligös karaktär. Han återuppstår säkert inför den stora finalen. En extra lång sekvens med den sentimentala LOST-musiken strömmande ur högtalarna. Alla de döda karaktärerna kommer ut ur den nu vita röken (Smokey gone good/god). Tårarna strömmar ned för Hurley, Sawyers och de andras kinder när Locke visar sitt rätta jag som gud/alah, Jesus, Budda u name it.

Sedan springer små isbjörnsungar i Dharmauniformer ner för kullarna och dansar kring lägereldarna...och alla är så lyckliga.

The End

#41 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 February 2008 - 22:21

He he...

Några verkar ju vara kvar på ön, undrar vilka? Hurley och Jack gick ju skilda vägar ändå är bägge tillbaka.

Vem f*n är den osynliga mannen i huset i djungeln?

Får mig att tänka på the black lodge i twin peaks, tyvärr saknas den sköna jazzmusiken...och dansande dvärgar. men vi har ju isbjörnar och rökmoln istället.

#42 Jonte

Jonte

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts
  • Interests:scifi va annars? hehe

Posted 16 February 2008 - 13:23

lost är verkligen en bra serie. men som sagts, även ja är förvirrad av hurleys syner o även mentalsjukhuset? hur kan han vara där? men men det visar väl sig antar jag

#43 weareborg

weareborg

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts
  • Interests:Vetenskap, musik, scifi,

Posted 16 February 2008 - 20:45

lost är verkligen en bra serie. men som sagts, även ja är förvirrad av hurleys syner o även mentalsjukhuset? hur kan han vara där? men men det visar väl sig antar jag

Dom älskar att göra oss förvirrade. Jag är urusel på att leta spoilers och den här tråden
tillåter väl inte spoilers antar jag men visst blir man nyfiken på hur Charlie kan vara levande.

Lost lever upp till ordet lost tycker jag. Jag känner mig lost i alla tolkningar man kan göra.

Jag kommer att tänka på en som heter Hugh Everett? Hoppas det inte är en spoiler.

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 February 2008 - 00:53

Jag var inte ensam om att tycka Lost fick en bra start, men jag var tydligtvis ensam om att tycka det var skönt att få bort charlie från serien, att Hugo också borde försvunnit och att första avsnittet var ganska oprolematiskt att förstå. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 18 February 2008 - 20:53

Ett tag så verkade det som att de ville att man skulle tro att de var fast i något slags tidsloop, det kan ju vara den grejen de plockar fram igen...

#46 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 February 2008 - 21:32

Jag var inte ensam om att tycka Lost fick en bra start, men jag var tydligtvis ensam om att tycka det var skönt att få bort charlie från serien, att Hugo också borde försvunnit och att första avsnittet var ganska oprolematiskt att förstå. :P

Om det var så lätt kanske du kan lägga ner lite tid och förklara för alla som vill? Jag tror att jag förstod det mesta, och annat visar väl sig. Däremot saknar jag Charlie och Hurley är bra han också.
*Hockey och superhjältar*

#47 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 February 2008 - 22:16

Det är svårt att förklara något som känns enkelt och självklart. ;)

Det är främst mot kommentarerna som säger att det var förvirrande som jag ställer mig frågande. Vad var det som var förvirrande? Det jag kan peka konkret på som skulle varaförvirrande var Hurley och mentalsjukhuset, men det var ganska tydligt. (Observera att jag inte sagt att mina tankar på något sätt är korrekta, bara att de är enkla att få ihop för mig.)

Flashforwardsen i avsnittet utspelar sig före de i säsong tres finalavsnitt, där Jack blivit galen och yrar om att komma tillbaka till ön.

Sex tog sig från ön (alt. sex överlevde av de som tog sig från ön). De kallade sig Oceanic 6, vilket är Kate, Hurley och Jack + 3 okända.

Hurley har alltid sett saker, nu ser han Charlie. Söker säkerhet på mentalsjukhuset där han trakasseras av de som Locke och Benjamin ser som ett hot. De vill veta om fler har överlevt.

Jack kommer dit och verkar frisk och vill inte tillbaka till ön. Senare kommer han vilja tillbaka till ön och det har försatt honom i ett missbrukarstadium. Någonting kommer ske mellan de två punkterna.

Har jag missat någon konkret punkt som är förvirrande peka ut den så kan jag säga hur jag ser på den också.

Givetvis kan vi ställa oss frågor som "Vad händer egentligen som gör Jack galen?", "Vilka är det som pratade med Hurley på mentalsjukhuset?" och så vidare. Men det avslöjas längre fram och är på sin höjd hemlighetsfullt för mig, inte förvirrande.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#48 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 21 February 2008 - 11:13

Missade lite av början då jag kopplade in digiboxen, men verkade inte ha missat nåt.

Så varför vill de ha Ben? Hum, nej jag har ingen aningen nåt mera.
Jag undrar om 6 stycken far med helikoptern och lämnar resten bakom sig. För inte kan väl hela bunten ta och dö...om nu inte Locke blir galen.

#49 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 February 2008 - 12:40

De vill komma åt Benjamin för att han infiltrerat deras grupp o/e saboterat för dem?

Vilka som sedan blir the Oceanic Six kan man ju spekulera mycket om, för de vi vet om är ju inte i samma grupp idag...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#50 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 February 2008 - 13:04

Hmmm en massa nya karaktärer att lägga till i handlingen gör ju inte direkt avsnittet bättre. Tycker dom borde fokusera lite mera på orginaluppsättningen av karaktärerna och utveckla dom istället för att bara slänga in och slänga bort karaktärer lite hur som helst. Utöver det ett bra avsnitt.