Jump to content

Photo

Wanted

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#26 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2013 - 21:47

Wanted (2008) [US/DE]

#Genre: Stillistisk serietidnings action.

#Koncept: Jag kände din pappa, där borta står mannen som dödade honom. Wesley blir insugen i en organisation av lönnmördare med siktet inställt på att hämnas sin far.

#Förväntningar: Snygg action underhållande action med korta avbrott för förklarande dialog.

#Ögon&Öron-godis: Man gör ett kompetent försök här att göra en actionfilm som inte bara är en och en halvtimmes krutdoftande röj. Jag uppskattar det, synd bara att huvudkaraktären är så förplåtat trist. Jag kan förstå att man ville dra en skarp linje mellan den "grå vardagen" och "det nya livet" men när gränsen väl passerats så är Wesley fortfarande oengagerande. Istället så är det "brödraskapet" som får agera drivmotor; Morgan Freeman och Angelina Jolie bära upp filmens handling. Den är snygg rent visuellt med en del riktigt tjusiga scener. Men man skall inte förvänta sig den typ av action som får tittaren att luta sig närmare TVn - det här är den typ av action som du ler åt. Det är snyggt och välkoreograferat, men trotsar samtidigt naturlagarna lite för mycket. Det är väl på slutet som det blir lite för mycket soppa för min smak. Det blir extremt kletigt när man försöker servera dubbla twister för att överraska så mycket som möjligt. Slutet (där Wesley skjuter Sloan) känns aningen krystad och konstruerad för att öppna för en uppföljare.

#Bäst: Slutscenen där Fox tar livet av sina kollegor och begår självmord med en och samma kula är faktiskt rätt snygg. (Fysiskt omöjlig, men snygg).

#Sämst: Den trista introduktionen till filmens huvudkaraktär - intresset och engagemanget för densamme försvinner med smidigheten hos en lönecheck.

#XC Konstaterar: Jag kan inte påstå att jag håller andan inför en uppföljare, en sevärd film om man gillar action men personligen kräver jag nog något mer intressant som huvudroll. Guldstjärna dock för att man verkligen vågar ta livet av den intressantare karaktären på slutet.

#PS: Det ryktades faktiskt ett tag om att Jolies karaktär Fox skulle återupplivas till uppföljaren. Det säger en del...

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 October 2013 - 14:55

Den här gick på tv igår. Förra gången jag såg den var det på arbetstid så jag missade slutet. Nu är det brist på arbete, så jag passade på att se just slutet, så att jag sammanlagt har sett hela filmen.

Av någon anledning tycker jag om den.

Det tydligt uttalade budskapet (Ja, huvudpersonen talar direkt till tittaren i slutet. Mycket tydligare uttalat blir inte ett budskap. ) är att man ska ta tag i sitt liv. Och det är kanske ett bra budskap. Kanske mindre bra att itutagandet görs genom att döda människor. Och så finns samtidigt budskapet att man inte bör ifrågasätta den gudomliga vävstolen som bestämmer vem som bör dödas. (Och att det är helt okej att en massa andra dör lite i förbifarten medan man dödar den som bör dödas.) Hur stämmer de där buden med varandra liksom?

Men det hela är på något vis tillräckligt fantasifullt och överdrivet för att de ska lyckas komma undan med det.

Och darthvaderrepliken lyckas de undvika genom att liksom vända på den.

Serien har jag inte läst. Medan jag såg filmen funderade jag över om den här sortens våldsscener verkligen skulle göra sig i stillbildsformat. Men tydligen skiljer sig serien och filmen ganska mycket från varandra, så de kanske inte finns med på det sättet. Någon som både läst och sett?

#28 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 October 2013 - 23:01

Jag har både läst serien och sett filmen. Faktum är att det inte var alltför länge sedan (tidigare i år) som jag först såg om filmen och efter den läste om serien. Dom skiljer sig åt rätt mycket kan man säga, faktum är att det är som att ta del av två helt skilda handlingar. Själv så kan jag fortfarande uppskatta filmen, speciellt när jag nu accepterat att dom mer har gjort sin egen grej och långt ifrån slaviskt följer serien. Serien i sig är riktigt vass och klart värd att rekommendera. Så om du inte redan har läst den så är det bara att hugga tag i det hela, läs och njut av en riktigt bra och cool serie.

#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 October 2013 - 11:50

Då kanske frågan bör vara: Vad från serien finns kvar i filmen?