Jump to content

Photo

Bara Bröst!

• Please log in to reply
54 replies to this topic

Poll: Toppless på badhusen?

Bara Bröst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#26 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 12 February 2008 - 11:11

Tebaks till ämnet.
Om det nu blir tillåtet att gå topless, tror ni inte det blir tjafs om att män stirrar på alla bröst?

Ja, det tror jag iallafall. Men vad kan man förvänta sig om man går topless på en offentlig plats? Vi har rätt att titta på vad vi vill. Tycker att personer som inte har något emot det ska gå topless om de vill (kvittar hur de ser ut, det är ingen som är tvingad att illstirra på en person man inte finner särskilt attraktiv!), andra kvinnor göre sig icke besvär. :P

#27 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 February 2008 - 12:36

Mig kvittar det rätt mycket på den punkten eftersom jag inte är någon bröstkille och att de skulle börja med att tjejer ska få visa rumpan lär väl aldrig hända. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 February 2008 - 18:02

Tack för at du ändrade ordvalet DW :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#29 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 12 February 2008 - 23:12

OMG.... jag fattar inte att han ändrade sitt inlägg. YFP!
"There once was a man from Nantucket..."

#30 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 18 February 2008 - 12:22

Tja, Forever Xena tog ju illa upp som privatperson, och jag ville inte reta upp privatpersoner med det inlägget. Bara moddar :P
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#31 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 February 2008 - 15:46

OMG.... jag fattar inte att han ändrade sitt inlägg. YFP!

Du glömde POLEN?? :P

Det där fick jag minsann kolla upp på Urban Dictionary för att fatta...

Ang. om debatt för att folk stirrar, måhända i början, men jag tror nog att vi skulle vänja oss ganska snabbt. =) Badkläderna har ju bara blivit mindre, för båda könen, sen 1920-talet.

Edited by PredaBot, 18 February 2008 - 15:46.

#32 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 February 2008 - 19:30

Jag tror också att folk hade vant sig. Jag tror att folk är så fassinerade av bröst just för att de är gömda. Titta bara på hur det var med ben förr. Då tände män väldigt mycket på kvinnors ben och kvinnor visade aldrig benen men hur mycket snack är det om ben nu? Hade det inte varit intresant om de gick så långt och satte en lag att alla tjejer MÅSTE visa brösten när de badar? ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#33 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 February 2008 - 20:53

Intressant, indeed ^_^ Jag håller med dig i det du säger, Crusader. Synd att inte så många tänder på håriga mans-ben bara :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#34 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 June 2009 - 21:39

Känslodaddad debatt som splittrar politikerna verkar blossat upp igen efter att det åter blivit fritt fram för toplessbadning på Malmös badhus. :)

Fritt fram för bara bröst i Malmö

Fritidsnämnden i Malmö beslutade vid lunchtid idag att tillåta kvinnor att bada utan överdel i stadens simhallar.

MALMÖ. Efter att nätverket Bara bröst vid flera tillfällen gjort besök på Malmös simhallar, såg Malmös fritidsdirektör Bo Sjöström anledning att låta nämnden ta principbeslut om en klädkod på Malmös simhallar. Detta för att undvika godtyckliga avgöranden av personal på de olika simhallarna.
Frågan var uppe på fritidsnämndens bord i april, men ströks då på grund av politisk oenighet.
På onsdagsförmiddagen nådde fritidsnämnden till slut full enighet i frågan, som bland annat har vållat en intensiv debatt på Sydsvenskan.se.
Beslutsförslaget gick ut på att kvinnor med delad baddräkt skulle tvingas bära överdel.
Men detta förslag ströks helt efter politiska överläggningar.
Nu finns ett beslut som i korthet går ut på att alla badande ska ha badkläder och att kalsonger under badbyxor av hygienskäl förbjuds. Kvinnor får avgöra själva om de vill ha överdel eller ej.
Frågan hade fram till beslutet splittrat Malmös politiker över alla partilinjer.
– Det har varit delat på alla hålla och kanter. Men nu fick majoriteten som de ville och det är väl bra? Vi är helt eniga, säger fritidsnämndens ordförande Bengt Forsberg (S).
– Det här är ett bra beslut. Vi som politiker ska inte bestämma över kvinnors kläder när de badar, säger Carlos González Ramos (V).

http://sydsvenskan.s...st-i-Malmo.html

#35 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 June 2009 - 21:47

Jag undrar fortfarande varför det är så viktigt att få bada topless i ett badhus?
Har dom installerat sollampor i taket än...
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#36 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 June 2009 - 22:11

Det är en femenistisk fråga. Män får bada Topless och därför borde även kvinnor få det. Troligen är orsaken att Malmö gick med på det att de inte vill bli kallade diskriminerande.

Hmm, jag blev sugen på att bada nu. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#37 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 June 2009 - 22:22

Nickar instämmande med Crusader. Det är väl bra att man frihetligt får välja själv. :cool2:
För att citera fritidsnämndens ordförande Bengt Forsberg.

Alla ska ha badkläder på sig och under dem får det inte sitta några underkläder, av hygieniska skäl, men hur mycket badkläder det handlar om är upp till var och en.
– Det finns ju överviktiga män som har större bröst än vissa kvinnor och då undrar man ju vad som är anständigt och hur det ska bedömas, säger Bengt Forsberg.
– Om en kvinna vill bada topless är det upp till henne, sen kan man hoppas på att besökarna följer vanliga normer vad gäller anständighet och uppförande, säger han.

#38 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 June 2009 - 22:29

Har inte sagt något om det.
Är fortfarande upp till var och en tycker jag
http://www.scifinytt...=...st&p=153982
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#39 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 June 2009 - 22:32

Det är väl kanske en bekvämlighetsfaktor. För vissa är det säkert en frihetskänsla och en del kanske tycker toppen är obekväm helt enkelt. Har aldrig badat med top själv. ;)

#40 Lilja

Lilja

Commander

• Members
  • 199 posts

Posted 25 June 2009 - 06:41

Jag tycker att det är upp till var och en men som samhället ser ut idag, dvs. att kvinnor inte har gått med bara överkroppar tidigare (rätt eller fel låter jag vara osagt) och nu då börjar göra det kommer förmodligen att leda till att de får stå ut med hormonstinna killar i 14 års åldern (alla killar har väl varit 14 och tyckt att bröst är bland det mest spännande som finns) vilket förmodligen inte är den reaktion de vill ha ut ur detta...eller?

Sen känns detta helt fel för mig när det gäller feminism. Jag ska villigt erkänna att jag inte är speciellt insatt men jag har alltid trott att feminister kämpar för att kvinnor ska behandlas lika som män. Dvs, lika lön, lika rättigheter och framförallt kanske att de inte ska ses som ett köttstycke män får dregla över utan någon som även har något på insidan och då känns det helt fel att nu börja slåss för att få gå runt och visa tuttarna, eller är det jag som är helt fel ute?

Varför vill man visa brösten egentligen? Är det för att män får gå med bar överkropp? Då finns det ju många saker att ge sig på, tex, rätten att stå och kissa... Visst män och kvinnor är fysiskt olika och det är inte möjligt för kvinnor att stå och kissa men faktum är ju att män och kvinnor är olika på överkroppen också, det kanske man måste ta med när man kräver "lika för alla" eller?

OK, det var lite för mycket 7:40 en torsdagsmorgon så jag slutar där :-)

Lilja

#41 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 June 2009 - 15:05

Jag är med tveksam till om det är en feministisk fråga. Jag ser det själv inte som en"lika för alla" fråga, utan är mer en fråga om kvinnor ska kunna bada utan top helt enkelt, för att det känns bäst, av komfortabla själ, eller andra själ. Där behöver det inte handla om att man vill "flasha" brösten, även om det säkert förekommer också. Att pubertala fjortisar eller andra för den delen kastar lystna blickar är nog något som får räknas med i viss mån. Det förekommer säkert med eller utan top. Det vet ju den som väljer att bada topless. Obarmhärtligt stirrande är något som är ju oanständigt vare sig det badas topless, eller inte. Där är det ju en fråga om självbehärskning. Sedan så är det väl kanske en övergångsperiod/vanesak, som du säger Lilja att kvinnor inte gått med bara överkroppar tidigare, och då måste man ju börja nån gång.

#42 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 25 June 2009 - 15:21

Nu tror jag inte att det skulle vara några större problem eftersom väldigt få kvinnor nog skulle vilja bada topless bland alla män. Om så ändå vore fallet så är det väl inga större problem i sig. Dock hoppas jag banne mig att dessa kvinnor inte sedan kastar arga blickar till varje man som kastar en förnöjd blick eller diskuterar utsikten med sina vänner etc. Om man visar upp sina behag för allmän beskådan så får man skylla sig själv ;)

Det som kan göra folk riktigt obekväma är väl dock om någon ~15-årig halvutvecklad flicka skulle få för sig att bada topless.

#43 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 June 2009 - 17:23

Det som kan göra folk riktigt obekväma är väl dock om någon ~15-årig halvutvecklad flicka skulle få för sig att bada topless.

Kom också på det. Nu är jag ingen bröstmänniska men det hela kan ledat till obekväma sitvasioner om att titta eller inte. Jag menar, hur svårt är det inte att vara hungrig och gå in på en Pizzeria utan att köpa något.
-Sora, Kingdom Hearts

#44 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 June 2009 - 22:53

"garv"
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det där lät kul. Jag kan ju bara tala för mig själv och jag skulle inte kasta lystna stirrande blickar på en "halvutvecklad femtonåring" Inte för att jag stirrar i vilket fall :whistle: ;) Men visst ibland kan det säkert bli konstiga situationer för vissa, men det är nog en övergångsperiod. Sedan är det ju bara att låta bli och stirra, vilket man ju inte ska göra ändå, eller? ;) :P

#45 Lilja

Lilja

Commander

• Members
  • 199 posts

Posted 25 June 2009 - 23:29

Spacer: Du säger att det är en fråga om att göra något för att det är bekvämt. Måste man få göra något bara för att det är bekvämt? Let face it, män och kvinnor är olika på överkroppen. Kvinnors bröst är något som förknippas med sexualitet på ett helt annat sätt än mäns. Så är det bara, vare sig vi vill det eller ej. För min del får kvinnor gärna gå nakna om de vill men jag förstår de som är emot detta. Speciellt äldre och folk med annan religion.

Allt detta om att man inte ska stirra, det är en övergångsperiod osv. Visst, det låter rättvist och bra men sammhället är som det är. Gamla gubbar kommer att stirra på unga flickor om det går toppless. Unga killar kommer att göra sig roliga över äldre damers bröst, så är det bara. Och visst, jag kan hålla med om att det är fel men samhället är som det är idag och personligen skulle jag inte vilja att min (om jag hade någon) 15 årige dotter går toppless i badhuset när det är en massa gamla gubbar där.

Men nu handlar ju detta egentligen inte om det utan om kvinnor ska FÅ gå toppless om de vill och det tycker jag de ska få. Sen kan jag för mitt liv inte förstå varför kvinnorna själva driver denna fråga så hårt. Tänk på alla sent utvecklade tjejer som nu kommer att känna sig ännu mer missnöjda med sina kroppar när de "tvingas" gå toppless för att alla andra i klassen gör det.

Nä, jag tycker nog att kvinnorna skjuter sig själva i foten när de driver på en fråga som denna.

Edited by Lilja, 25 June 2009 - 23:31.

#46 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 26 June 2009 - 00:57

Lilja, vi är rörande överens i sak om att det är ett fritt val, och där tror jag säkert att bekvämlighetsfaktorn kan spela in för vissa som skulle välja att bada toppless. Vilka anledningarna än är, så spelar det ju mindre roll som sagt, fritt val.
Jag förstår föräldrar som inte vill att ens 15 åriga dotter ska bada topless på badhuset men det tycker jag själv, är mer mellan föräldrar och dotter, än badhuset. En 18 årsgräns kanske? Men hur skulle det gå till, får ha badvakter som springer och kollar legg på de som är topless.
Visst kommer det säkert förekomma gliringar, men det är ju den som badar toppless fullt medveten om. Jag tror visst att detta kan vara en övergångsfaktor/vanesak, iaf till viss del. Jag tror inte toplessbadning kommer bli så vanligt förekommet som en del "kanske" hoppas på dock. Så det blir nog inga gigantiska problem. Visst finns det folk med "annan religion" som tar illa upp. Då är frågan vart man ska dra gränsen? Badhus anpassar ju på sina ställen öppetiderna för de med "annan religion" Då man kan bada med heltäckande form av badräkt, som i Malmö kommit att kallas burkini om jag inte är fel ute. Helt plötsligt gäller alltså inte de krav på hygien i bassängerna som alltid annars gäller. Men det är ju en annan diskussion, som jag lovar att hålla mig utanför i den här tråden.
Men jag är starkt kritisk till att låta religioner påverka sånt här, framförallt på kommunala badhus. Kanske är mer förståeligt med topless frågan. Men jag tycker bestämt att man ska passa sig för att ge efter där. Som när simskolor inte kan ha flickor och pojkar badande tillsammans längre, eller om det är flickor som inte får vara med och bada. Sånt som förbjuder något så oskyldigt naturligt som badlekar mellan pojkar och flickor ska bekämpas. Men ja, offtopic och annan diskussion. Sedan det här med att stirra, hoppas jag inte lät kaxig, var med skämtsam ton i mina inlägg. Men stirrandet, det förekommer även om det är topless badning eller ej. Tror jag iaf. ;)
Sedan kan jag med som du sa, undra över viljan att kämpa extremt för den här frågan som "bara bröst föreningen." Det känns ju småroligt bara att disskutera frågan så här ingående. Men kul att det blir diskussioner på forumet. Det är tråkigt om en del flickor skulle känna sig mer missnöjda eller pressade att bada topless för att andra gör det, frågan är om det kommer bli så? Men i vilket fall tror jag att det är viktigare att jobba med attityder hårdare där, än att ha topless förbud eller ej.

#47 Lilja

Lilja

Commander

• Members
  • 199 posts

Posted 26 June 2009 - 07:18

Jag håller med i stort om vad du säger. Jag tror definitivt dock att det kommer att bli tryck på vissa att bada toppless fast de inte vill. Grupptrycket finns ju i allt annat så varför inte här?

Det stora problemet som om man nu kan kalla det så som jag har är alltså egentligen bara att jag inte fattar varför kvinnor driver detta så hårt. Hade det varit män som drivit på hade jag inte ens lyft på ögonbrynet :-) men kvinnor? Ena stunden vill de ses som individer och inte objekt och i nästa vill de gå utan topp... Jag håller med dig om att de borde kunna göra det utan problem men samhället funkar inte så idag, hur gärna vi än vill! Nåja, jag ska inte älta detta. Jag är inte emot det. Alla får göra som de vill men jag förstår det inte.

#48 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 26 June 2009 - 23:36

Håller med om att det som kvinnosaksfråga känns mest som att "skjuta sig i foten" genom att driva en sån här kampanj. Den rent naturliga samhälleliga utvecklingen som jag uppfattat det har ju inneburit att det blir mer och mer acceptabelt att exponera mer och och mer hud (någon nämnde ben tidigare som exempel) i fler och fler sammanhang helt av sig självt. Eller ja, kanske inte helt av sig självt men politiska kampanjer på initiniativ av feministiska organisationer har väl knappast legat bakom den utvecklingen.

Kan tänka mig att den största effekten av att en sådan kampanj är att jämställdhetsfrågan bara tappar trovärdighet. I vilket fall så röstade jag "Annan åsikt" eftersom jag har ingen "för" eller "emot" åsikt. Av alla de saker som jag känner att jag behöver formulera en tydlig åsikt om så hamnar en sådan fråga lååååångt ned på listan.

#49 Prue

Prue

Commander

• Members
  • 174 posts
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 27 June 2009 - 11:04

Visst finns det folk med "annan religion" som tar illa upp. Då är frågan vart man ska dra gränsen? Badhus anpassar ju på sina ställen öppetiderna för de med "annan religion" Då man kan bada med heltäckande form av badräkt, som i Malmö kommit att kallas burkini om jag inte är fel ute. Helt plötsligt gäller alltså inte de krav på hygien i bassängerna som alltid annars gäller. Men det är ju en annan diskussion, som jag lovar att hålla mig utanför i den här tråden.

Detta var nyhet för mej. Låter intressant intressan diskussion eller början ialla fall.
Antar de är bara att söka runt på nätet ang denna info? Eller var det på nån speciel sida detta står om ,Spacer ?
Blev som sagt nyfiken att titta närmare.

Men ska hoppa tillbaka till ämnet.

Röstade på ; Ja! Det ska vara upp till var och en.
Först så tycker jag att det är fördomsfullt att anta att alla män/killar eller gubbar ska vara pervon.
Även om jag inte tillhör det manliga könet så tycker ialla fall jag att detta är fördomsfullt.
Själv tycker jag att man gör en sån stor sak av det hela.
Bröst kommer i olika former/storlekar ect och jag ser inga större problem att som kvinna går toples.

Som andra sagt så har det så kallade badmodet förändrats med tiden.
Tja idag så är det inte mycket som döljer med vissa modeler av bikinis.
Har ett passande citat
För tjugo år sedan fick personalen i klädaffärerna sätta prislappar på bikinis.
Nu får de sätta bikinis på prislapparna.

Men det är upp till var & en när det gäller klädsel.
Tycker dock att det vart fel eller rättare sagt orättvist att inte kvinnor får bar överkropp, när det gäller badhus/badställen.

Rent hygienisk så kanske man ska sorts kläder/badkläder/blöjor på yngre barn.
Tänker på de små som inte har kontroll över varken blåsan eller ändtarmen.
Då både i badhus eller utomhus vid vatten.

Edited by Prue, 27 June 2009 - 11:05.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."

#50 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 June 2009 - 22:33

I Tonight Show med Conan O´Brien som sändes den 25:e tror jag det var uppmärksammades detta i monologen, där var skämtet att de som röstade igenom förslaget antingen röstade "yes" eller "hell yes!" :P

Winter is Coming