Tack för hjälpen i alla fall.
Xena: Warrior Princess ~ Säsong 2
Posted 24 May 2008 - 13:02
Tack för hjälpen i alla fall.
Posted 08 November 2008 - 16:49
Intressant att få veta mer om Xenas förflutna. Att hon hade en son kom som en stor överraskning första gången jag såg det här avsnittet.
02x02 - Remember Nothing
Ett What If avsnitt brukar alltid vara bra, och det här avsnittet var det. Hur Xena än valde så var hennes öde att bli krigare. Att det tog 10 år för henne att ta upp svärdet spelade ingen roll.
Smart gjort att hon kom tillbaka precis innan hon stack svärdet i grabben och kunde ändra just den händelsen till det bättre.
02x03 - The Giant Killer
Ännu ett avsnitt med bibliska undertoner. Goliat vs David
02x04 - Girls Just Wanna Have Fun
Joxer
Att han fick ett sådant prestigefyllt uppdrag att ta Orfeus huvud till Xena var lite
Backanter=Vampyrer var en intressant koppling.
Gillade slutet när Gabrielle säger att de ska ta itu med Medusa nu och Joxer plötsligt kommer på att hans mamma fyllde år
Edited by Georgia, 08 November 2008 - 16:50.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 08 November 2008 - 17:00
02x03: The Giant Killer är ett lite småtråkigt utfyllnadsavsnitt. Det är OK men inte mer än så.
02x04: Det verkar lite mysko att av alla människor i Xenaverse så får Joxer "äran" och hålla reda på Orpheus möte.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 December 2008 - 17:57
2x05 - Return of Callisto
Bra avsnitt och alltid kul att stöta på Callisto.
Nu vet man ju att hon återkommer men första gången man såg avsnittet så tyckte man ju att det var lite synd att Xenas nemesis skulle försvinna så fort från serien.
Gabrielles giftermål var ju lite
Och så Joxer mitt i alltihop
2x06 - Warrior... Princess... Tramp
Xena x3
Bra spel av Lucy med att hålla reda på alla karaktärer.
Stackars Joxer
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 08 December 2008 - 18:24
Bra avsnitt och spel av LL och HL när dom bytt karaktärer med varandra.
Nära där för Gabrielle att gå för långt.
2x08 - Ten Little Warlords (2)
Ares har blivit av med sina krafter
HL spelade ju Xena (i Callistos kropp) riktigt bra, lite ovanligt att se henne i den rollen när man tänker på henne som en galen Callisto.
Gabrielle och Joxer
2x09 - A Solstice Carol
Biblisk referens: Dom träffade ju Josef och Maria med Jesus där på slutet.
2x10 - The Xena Scrolls
Bra avsnitt, gillar sådana här avsnitt. Och det får ett stort plus att dom faktiskt pratar (ropar) på grekiska där i början, men Renees uttal var kanske inte det bästa
Janice tror hon är Xenas ättling och sen Callistos ättling
Undrar vad skulle ha hänt om Ares hade kommit ut i det fria?
Jacques S'Er
2x11 - Here She Comes... Miss Amphipolis
Skönhetstävling! Självklart så är det Salmoneus som står för den
Helt okej avsnitt.
2x12 - Destiny (1)
Mer info om Xenas förflutna är alltid bra, men jag hade fått för mig att det här skulle komma senare i serien, när Xena möter Caesar för första gången och blir korsfäst med påföljd att hennes ben blir sönderslagna, och att det är det som händer efteråt som skapar den riktiga Xena Warrior Princess (Men det är ju ett tag sen man såg det här).
Aha. Så det är därför LL inte är med i alla avsnitt eller bara är med i vissa scener.Lucy bröt bäckenet på Tonight Show och under delar av säsong 2 kunde hon inte vara på plats.
Posted 08 December 2008 - 21:00
Kan inte annat än och hålla med - båda i princip storspelar. HL får aldeles för små roller (eller så trivs hon med dem).2x07 - Intimate Stranger (1)
Bra avsnitt och spel av LL och HL när dom bytt karaktärer med varandra.
2x08 - Ten Little Warlords (2)
HL spelade ju Xena (i Callistos kropp) riktigt bra, lite ovanligt att se henne i den rollen när man tänker på henne som en galen Callisto.
2x10 - The Xena Scrolls[/b]
Bra avsnitt, gillar sådana här avsnitt. Och det får ett stort plus att dom faktiskt pratar (ropar) på grekiska där i början, men Renees uttal var kanske inte det bästa
Vi älskar Salmoneus. Det här är ett avsnitt som bara blir bättre och bättre för var gång som man ser det.2x11 - Here She Comes... Miss Amphipolis
Skönhetstävling! Självklart så är det Salmoneus som står för den![]()
Helt okej avsnitt.
Japp, vissa avsnitt (som slutet på 10 little warriors och for him the bell tolls) så lades hennes scener till i efterhand.) Vet inte om jag nämnde det sist men et finns en intervju med LL om olyckan som finns och ladda ned på AUSXIP.Aha. Så det är därför LL inte är med i alla avsnitt eller bara är med i vissa scener.Lucy bröt bäckenet på Tonight Show och under delar av säsong 2 kunde hon inte vara på plats.
Edited by XC, 08 December 2008 - 21:00.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 December 2008 - 21:39
2x13 - The Quest (2)
Trevligt att få se Iolaus, fast det bara var en glimt där i början.
Autolycus
Så nu är Gabrielle Amasonernas drottning.
Men en sak som störde mig rejält var att hon bröt sitt löfte till Xena att föra henne till Amphipolis och valde att bränna henne på bål i stället.
2x14 - A Necessary Evil (3)
Callisto is back, eller...
Dom hade väl inte så mycket val att inte hämta Callisto för att klara av den galna ex drottningen till Amason som blivit gud.
Vi får väl se vem av dessa två galna gudar överlever där nere i lavan. Jag satsar på Callisto
Snabbspolade mig igenom Hercules avsnittet Surprise innan för att se hur Callisto blev odödlig och hamnade där hon var. (skippade alla scener som inte innehöll Hercules & Callisto
Posted 09 December 2008 - 16:06
Småroligt avsnitt. Gillade Minya, en blivande Xena-wannabe
2x16 - For Him The Bell Tolls
Joxer som en riktig 'hjälte'
Gästspel av Aphrodite och Cupid, inte så ofta man får se andra gudar än Ares i Xena. Fast det blev ju lite konstigt när man bara för ett par avsnitt sen sett Karl Urban som en mörk Caesar och helt plötsligt dyker han upp som en blonderad cupid.
2x17 - The Execution
Så den rättvise domaren var en riktig skurk egentligen, det var väl bara väntat
Smart sätt att rädda Meleager, fick först för mig att Xena bytte plats med bödeln men det skulle ju inte ha funkat eftersom han visade sitt ansikte efter hängningen. Man blev väl lite lurad där efterson hon snodde hans andra 'rock' efter det att han gått ut från rummet. Riktigt kul när bödeln kollar in sina rockar för att bestämma sig vilken han ska bära
2x18 - Blind Faith
Hur kul kan det vara att bli kidnappad för att bli drottning och gifta sig med en kung som redan är död
2x19 - Ulysses
Halvbra avsnitt. Det störde mig lite grann att Xena sjöng tillbaka mot sirenerna
En undran bara, i det här avsnittet får vi ju se Posseidon stiga upp ur vattnet, det är väl samma scen vi får se i vinjetten?
Eller finns det en liknande scen i de första avsnittena av Xena eller de i Hercules? Har inte sett dom än, men jag ska göra det.
Posted 09 December 2008 - 17:30
Lite synd att kommentars inslaget försann ifrån YouTube.2x15 - A Day in the Life
Småroligt avsnitt. Gillade Minya, en blivande Xena-wannabe
Älskar just den detaljen med avsnittet, att man först leds och tro att hon byter plats med bödeln och så är det inte så. Helt briljant.2x17 - The Execution
Så den rättvise domaren var en riktig skurk egentligen, det var väl bara väntat![]()
Smart sätt att rädda Meleager, fick först för mig att Xena bytte plats med bödeln men det skulle ju inte ha funkat eftersom han visade sitt ansikte efter hängningen. Man blev väl lite lurad där efterson hon snodde hans andra 'rock' efter det att han gått ut från rummet. Riktigt kul när bödeln kollar in sina rockar för att bestämma sig vilken han ska bära
Tror inte det. Den information som jag läst så är Possidon animationen i vinjetten specialgjord för just vinjetten. Och att det är en ny som används i det här avsnittet.2x19 - UlyssesEn undran bara, i det här avsnittet får vi ju se Posseidon stiga upp ur vattnet, det är väl samma scen vi får se i vinjetten?
Eller finns det en liknande scen i de första avsnittena av Xena eller de i Hercules? Har inte sett dom än, men jag ska göra det.
Edited by XC, 09 December 2008 - 17:31.

Posted 11 December 2008 - 15:55
Bra avsnitt. Xena i högform som sitt forna jag.
2x21 - Lost Mariner
Än en gång stöter vi på Poseidon. Men jag hade nog velat ha det här avsnittet direkt efter 2x19 - Ulysseus, skulle ha passat bättre där eftersom det avsnittet slutade på en båt och detta avsnitt börjar med en förlisning.
Roligaste var nog när Gabrielle slukar rå bläckfisk som om det vore godis
Tony Todd med hår! Det är man inte direkt van att se honom med. Han är ju dessutom med i Hercules avsnitt 1x10 såg jag, eftersom jag nu även har kollat in det första avsnittet som Xena är med i i Hercules. Återkommer med kommentar (i rätt tråd) senare när jag sett de andra avsnittena och de första i Xena s.1.
2x22 - A Comedy of Eros
Småroligt avsnitt, blev väl lite tjatigt mellan varven.
Stackars Joxer
Men rätt kul när Cupid försökte 'ta bort' förtrollningen på honom och inte lyckades.
Posted 11 December 2008 - 16:26
Price är outstanding. LL gör en bra roll där och håller oss på halster hela tiden.

Posted 02 January 2009 - 00:27
Det är på det viset som jag i alla fall tycker att den aspekten gör sig bäst, inte i återblickarna utan när Xena plockar fram den sidan i "nutid" så att säga. Evil Xena som man ser henne i återblickarna är inte alls lika respektingivande som den reformerade Xena under ett återfall (som i The Price).
A Comedy of Eros och A Day In the Life är annars höjdpunkter under säsongen, bägge avsnitten är riktigt roliga enligt min mening. Hmm, kan det vara så att jag har en förkärlek för komedi avsnitten..?
Posted 02 January 2009 - 14:09

Posted 03 January 2009 - 15:06
Hmm, jag kanske tog i lite när jag deklarerade säsongens höjdpunkter, det är ju självklart min egen åsikt. För att förtydliga så har episoder som Callisto Returns och The Price för mig inte lika mycket "se om" värde även om de utan tvekan är två riktigt bra avsnitt (och egentligen mer Xena avsnitt så att säga med tanke på att serien ju handlar om en före detta mordisk krigsherre som försöker sona sina forna synder). Anyhoo, får nog se om säsongen snart, det var ett tag sen
Posted 16 March 2011 - 13:44
Där säsong 1 slutar riktigt bra, lika bra start får vi på säsong 2. Hela biten om att Xena har en son och att hon minsann adopterade bort honom känns intressant och ger oss viktig information om hennes förflutna. Killen som spelar hennes son är riktigt bra och det är jag glad över då barnskådespelare oftast har sina begränsningar. Men den här killen vet vad han gör. Jag tycker om dom tillbakablickar som vi får i det här avsnittet, dom hjälper till att föra både handling samt karaktärer framåt.
Posted 18 March 2011 - 22:16
Bra start på säsongen, och med en tidig plottwist som ajg vet överraskade mig lite första gången. Solon är val kanske aningen enerverande som karaktär i början, men det tar sig frammåt i avsnittet. Avsnittet innehåller dessutom Dagnine iförd en europe-frilla och ett föga övertygande ärr i ansiktet. Gillar när man skapat Ixions onda kantaur att man använd en riktig arbetshäst som grund. Gör sitt till i jämförelse med de smäckrare raserna Kentaurerna består av.
02x02 - Remember Nothing
Det här avsnittet gillar jag skarpt. Det är in bra inblick på flera nivåer, vem Xena skulle ha varit om hon inte stått upp mot Cortese och vem Lyceus verkligen var. Man noterar dock att priset är högt: både mamma Cyrene och storebror Toris strök tydligen med i farten. Det är uppenbart avsnittet igenom att de tre ödesgudinnorna vill lära Xena någonting och i slutändan är de generösa och uppfyller bägge hennes önskningar. Här inser man kanske också för första gången kanske hur ung Lucy verkligen är och hur illa Reneé O'Connor passar i huckle. Avsnittet innehåller också av av seriens äckligaste scener: den där Gabrielle serverar Mezentius och Krykus. Den uppmärksamme noterar att tidsbytet inte var helt till Toxeus fördel då han bara är en neslig slavmästare här.

Posted 24 March 2011 - 13:40
Remember Nothing
Trots att jag har sett det här avsnittet flertalet gånger så var det först vid den här omtitten som jag insåg att när Xena slåss med den unga killen i början av avsnittet så gör den unga killen det genom att använda sig av Capoeira. Mycket bra och passande. Avsnittet erbjuder en intressant alternativ tidslinje. Visst är det så att ödesgudinnorna dyker upp i fler avsnitt framöver? Den bästa delen är att man får veta mer om Xena och även Lyceus och vem denne verkligen var. Sämst är att man fick en anledning till att ta med Mezentius igen, en karaktär som jag inte direkt tycker om. Avsnittet har även en del scener som är roliga. Främst kanske när Xena räddar Gabrielle för första gången genom att rycka undan mattan där det står en man och sedan dra någon nödlögn om att hon ville köpa den men inspektera den närmare först. Eller varför inte scenen då en man vill ha något att dricka, bara att det inte kommer någon vätska ur tunnan utan snarare en Xena.
Avsnittet har även riktigt bra musik.
Giant Killer
Den här seriens tolkning av David vs Goliat. Det är väl helt okej, men inte ett avsnitt som man kommer att minnas livet ut. Jag gillar känslorna som uppstår mellan David och Gabrielle, främst från henne eftersom David inte direkt är intresserad. Kanske inget som var direkt nödvändigt för avsnittet, men det var subtilt och fint gjort. Jag gillar även att Davids namn inte nämns fören efter dryga 20 minuter. Såvida jag inte var ouppmärksam vill säga. Rekvesitan i filmen är riktigt snyggt gjord.
Girls Just Wanna Have Fun
Ett avsnitt som jag har delade åsikter om. Jag tycker att det kanske är lite för mycket flams och trams i avsnittet som gör att det känns som att avsnittet inte tar sig själv på allvar. Det här är ett till avsnitt som man skulle kunna tro att Sam Raimi har skrivit både manus till och även regisserat. Det har en sådan där lekfullhet som oftast infinner sig i hans mer skräckorienterade filmer. En sak som jag gillar är hur snyggt dom har lyckats att göra deras version av Bacchus.
Edited by Piranhaconda, 24 March 2011 - 14:38.
Posted 24 March 2011 - 13:54
Ödes gudinnorna kommer dyka upp flera gånger ja.
Jag ser inga problem med att man plockar in Mezentius, men visst hade det varit kuligare med tex Draco... Annars gillar jag noteringen om att ingen lyckades stoppa kriget mellan Amazonerna och Kenturerna. Man har valt en del smarta sätt att påminna Xena om hur mycket hon hunnit med.
[Giant Killer]
Jag tycker Gabrielles lilla crush på David känns helt onödig och de kristna parallellerna drar ned intrycket helt i avsnittet. Speciellt efter att man sett säsong 5. Men det är som du säger snyggt genomfört och det vridna perspektivet man använder för att skapa Goliats gigantiskhet är övertygande. Jag kanske kan tycka att det är konstigt att Xena inte kommer med ett motbud när Goliat säger att han blivit lovad att få veta vart Garreth uppehåller sig. (Den intrigen är rätt underlig - för Garreth gömmer sig ju uppenbarligen heller inte).
[Girls Just Wanna Have Fun]
Lekfull på rätt sätt som du säger. Joxer känns inte som om han platsar till helt 100% i avsnitteg tycker jag - men jag har alltid haft svårt för honom generellt. Man har lyckats riktigt övertygande med Orpheus huvud tycker jag. Skulle vara kul att veta hur det här med Baccanterna funkar - det tog rätt lång tid för Gabby att förvandlas till en... För ett ögonblick så tyckte jag en av Baccanterna påminde om Fiona (från Black Wolf) men den skådespelerskan var bara med ett avsnitt. Och som du säger - en riktigt bra mask har man skapat till Baccus.

Posted 24 March 2011 - 14:38
[Giant Killer]
Ser man där.
[Girls Just Wanna Have Fun]
Jag håller med om Joxer. Inget avsnitt med honom har varit speciellt bra hittills. I och för sig rör det sig bara om två avsnitt, men turligt nog så blir karaktären bättre en bit in i serien. Och jag håller med om Orpheus. Det finns en del roliga scener där med, som när han mer eller mindre är en halmdocka och Argos håller på att äta upp honom.
Och jag håller med dig om att man skulle ha velat veta lite mer om Baccanterna och hur dom fungerar. Man är ju bra på att beskriva det mythos som man skapar i serien, men en del saker faller bort och det här är väl en sådan som man gärna hade fått någon form av förklaring på.
Posted 24 March 2011 - 18:12
Är inte helt säker, men jag tror de gör små framträdanden i Hercules också.
[Giant Killer]
Killen som spelar David är dessutom inte den bästa av skådespelare, scenen där han "tar på sig" rollen som den som måste döda Goliat är lika illa spelad som skriven tror jag.
[GJWHF]
Lite synd nästan att man lyckas döda Baccus, han och baccanterna skulle ha kunnat vara trevliga inslag i serien f.ö.

Posted 25 March 2011 - 14:01
[Giant Killer]
Jag kan hålla med om det. Även han som spelar Goliat är lite träig.
[GJWHF]
Jag håller med om det också. För baccanterna är intressanta jämfört med en del andra som dyker upp i serien och att då ha fördjupat dessa lite mer hade varit intressant. Dessutom så blir avsnittet lite extra speciellt med baccanterna. Dom är så pass annorlunda jämfört med många andra som korsar Xena och Gabrielles väg.
Posted 29 March 2011 - 19:10
Jag älskar väl kanske inte att tråkige Perdicus dyker upp, men jag föredrar ju den varianten jämfört med en helt ny karaktär som man spånade kring först. Hela Gabby+Perdy=Sant intrigen är plågsamt oengagerade, däremot så har jag för mig att jag undrade första gången jag såg avsnittet om Gabby skrevs ur serien eller inte. Men vad gör sådana petitesser när vi har en Callisto som rymmer från fängelset och åter igen skyller allt på Xena. En del riktigt fina repliker finns i avsnittet också, där Callistos svarta syn på kärleken till hör en av mina perosnliga favoriter.
[WARRIOR...PRINCESS...TRAMP]
Överraskar med att ha scener som fortfarande är roliga. Scenen där Meg skall kasta "chakramen" och den går av på mitten fnissade jag till och med åt. Kul att se Lucy flexa sina talanger - alla tre karaktärerna hon spelar han sin distinkta aura och man tar egentligen aldrig fel om det är Meg som låtsas vara Diana eller Xena som låtsas vara Meg. (Jag har för mig att jag läst att Lucy hade bättre koll än regissören på rollerna och dess olika konstellationer dessutom). Charmigt slut - synd att det inte funkade för Meg.
Mmm. Intimate Stranger comming up. Hudson Leick kliver in och låter Lucy jobba för titeln serien stjärna.

Posted 04 April 2011 - 12:54
Hela biten med att Perdicus dyker upp och att Gabrielle helt plötsligt vill bilda familj känns onödig och inte speciellt bra utfört. Men en förklaring skulle ju kunna vara som du säger att Gabrielle var tänkt att bli utskriven ur serien, för det här hade varit ett bra tillfälle i sådant fall. Jag tycker att hela den biten stjäl tid från det som är mer viktig, intrigerna mellan Callisto och Xena. Dock finns det några riktigt bra scener mellan Xena och Gabrielle där den sistnämnda blir stidslysten och hur Xena försöker att hantera det hela efter bästa förmåga.
Jag håller med om att Callisto har en intressant syn på kärlek och hon har även den bästa repliken i avsnittet.
“Love is a trick that nature plays to get us to reproduce. I want no part of it.”
Jag gillar även slutet där jag blev överraskad den första gången som jag såg avsnittet. Jag var nämligen övertygad om att Xena skulle hjälpa Callisto.
[Warrior...Princess...Tramp]
Du har sagt det mesta tror jag. Meg är ju en minst sagt speciell karaktär och det tog ett par omgångar innan jag lärde mig att uppskatta den karaktären fullt ut. Lucy är verkligen duktig i den här typen av avsnitt och lyckas alltid lyfta både handling och karaktärerna som hon spelar till oanade höjder. Dessutom passar den här typen av förväxlingskomik riktigt bra i serien. Det blir liksom aldrig tråkigt eller dåligt. En sak slog mig när jag nu såg om det här avsnittet. Han skådespelaren som är Agis i avsnittet har en röst som är skrämmande lik Bruce Spence i Legend of the Seeker. Nu såg jag att det inte var samma skådespelare, men hade jag inte haft en bild utan enbart ljud att gå på så hade jag nog ifrågasatt vem skådespelaren egentligen var.
Posted 04 April 2011 - 14:40
Minns att jag också blev förvånad första gången jag såg avsnittet. Lucy gör dessutom en bra scen där. En ganska cool detalj är att Callisto indikerar på att hon är nykterist:
»C: “You know I don’t drink intoxicants, Theodorus.” Th: “I thought maybe just this once.” C: “No-- I like to experience life in all its agonizing glory. I don’t want to dull the sensations in any way.”« — [Källa]
[Warrior...Princess...Tramp]
Meg är nästan svårare att ta till sig än Joxer.