Som sagt det finns en del att dryfta och reda ut förutom allmänt gnäll om fantasilösa, pengahungriga filmstudior och ilska när någon petar på en urkass/halvkass/rätt bra/sktibra genrefilm man älskade som yngre. Nostalgi är bara tråkigt.
Tack.
Du verkar ha lite för lätt att brusa upp när det gäller mig.
Jo, jag vet.
Därför jag var så noga med att självcensurera mig så det inte skulle spåra ur. Nu fick vi ju det utraderat.
Sen vore det ju en himla tråkig värld om man bara fick diskutera om man hade någon slags akademisk bakgrund bakom sig, oavsett vad ämnet är. En tråkig och elitistisk värld.
Som jag sagt flera gånger - diskutera fårm an göra hursomhelst, argumentera är ju en helt annan sak. Att argumentera kräver sakkunskaper för att ge djup åt vanliga diskussioner där åsikterna är det dominerande. Det är inte en tråkig och elitistisk värld - det är världen vi lever i. Vilken skulel du vilja typ bestämde policyn för det svenska försvaret - sakkunniga personer eller en grupp, slumpmässiga personer på stan?
Vad ska man kalla Superman Returns - semi-reboot (ignorerar valda delar av kontinuiteten)? Eller Star Trek '08 - prequel med ett stänk av reimagining (nya skådisar i väletablerade roller samt ny design på skeppet) men också sequel (för att en karaktär från den "moderna epoken" har en huvudroll)? Snårigt värre.
Jag kan inget om svikaren Singers Superman Returns film, men vad jag har hört om den ska den ju utspela sig mellan två av de nadra filmerna och alltså då utspela sig i samma värld. Har jag fel?
Star Trek XI (som den heter som så riktigt påpekades av dukeofnewyork) är det ju osäkert på grund av ryktena. Den ska ju utspela sig under samma kontinutitet så då är det inte en reboot, reimagining eller remake. Alltså, skådespelarna är inte vad som avgör om det är en remake eller reimagining. Det är narrativet. Utspelar det sig i samma som de tidigare berättelserna eller är de helt åtskilda från det? Är de inte åtskilda, ja då är det inget av de tidigare nämnda valen. Inte så svårt att greppa.
Om Star Trek XI:
Om ryktena stämmer ska ju filmen dock reboota hela franchisen och då blir det ju nästan en reboot - trots att det är i mytologin. Utifrån det skulle jag ärmed inte vilja kalla det för reboot, men eftersom jag inte är inläst på teorin kan jag inte säga det närmare. Det finns alltid linjerna som är "blurry" och där är teorin ett stort verktyg att använda för att få klarhet.
Apocalypse Now är ju t ex en tolkning av Joseph Conrads Mörkrets hjärta, fast den hade vad jag vet aldrig kommit som film heller. Så vad räknas det som? Hur man än säger så kommer det väl till slut till hur bra remaken är.
Nu börjar ni tala om någonting helt annat. Då du filmatiserar en bok så handlar det inte om en remake eller liknande. Det är en adaption och är ett helt annat område. Jag är lite mer beläst i det (hade det i min B-uppsats), men knappast så att jag har någon djupare kunskap. </pretto>
Flera filmer som utspelar sig i samma mytologi/universum/värld och följer en kontinuitet kan väl ändå inte ses som remakes?
Helt korrekt. Din definition om vad som är en remake är vad som traditionellt som brukar se som en remake. Samma berättelse görs igen (se Gus van Sants Psycho).
Gör man en ny historia och behåller vissa valda av mytologin/världen och förändra andra (BSG) är det en egentligen inte en remake då historien är ny. Men det är inte lätt att definiera det hela rimligt.
Vilket kan vara vad som utgör en reimagination. Jag är dock inte säker på det.
Jo den har filmats. (Heart of Darkness) Men det efter Apocalypse Now så det är iså fall HoD som är remaken... Vilket förstås känns minst sagt konstigt. Apocalypse Now skulle väl isåna fall kanske kallas en reimagining eftersom dom förlagt handlingen i en helt annan miljö och kontext.
Såvida de inte utgått från just filmen, vilket är föga sannolikt, så rör det sig om en adaption, en annan än den första.