Roland Emmerich, sätta gränser?Inte för att jag vill ha tok realistiska grejor, men nån stans får man sätta gränser.
2012 - Apokalyptisk thriller
Posted 08 September 2009 - 14:18
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 06 October 2009 - 21:15
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 06 October 2009 - 21:18
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 06 October 2009 - 21:21
Ja, katten är ju helt underbar!!! ha ha, bara ploppade upp så där
Edited by Synon, 06 October 2009 - 21:22.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 October 2009 - 12:07
"En modern, postindustriell civilisation som vår egen har mycket att lära sig av en antik dito där överstepräster skar ut levande människors hjärtan på altare för att blidka sina gudar"?Men jag vet redan nu att jag kommer kräkas över moralen.
Posted 10 October 2009 - 11:16
Var kom katten ifrån
Its my cat!
Posted 11 October 2009 - 01:30
För iPhone användare finns det några apps man kan ladda ner, måste testa gratis varianten tror jag
Ny trailer ute (ja, man kan nog inte klaga på specialeffekterna direkt):
Edit: trailern visas ej här utan man hamnar på Youtube istället...om nån undrar...
http://www.youtube.com/watch?v=d_Re2j4VBRs
Edited by Synon, 11 October 2009 - 01:37.
Posted 11 October 2009 - 08:31
Går inte att komma ifrån att trailer ger ett visst sug: sparar ju inte på krafterna, och världens undergång är ju inte att leka med. Finns dock en klar risk att ungefär 10 minuter räcker. En hel film med det där börjar man gäspa och tänka "Jaja, där rök ännu en/ett hus/skyskrapa/underverk/berg/hangarfartyg/stad".
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 11 October 2009 - 10:45
Might be!Is that what they in Sweden call "The Mother of all Katastrofilmer"?
![]()
Går inte att komma ifrån att trailer ger ett visst sug: sparar ju inte på krafterna, och världens undergång är ju inte att leka med. Finns dock en klar risk att ungefär 10 minuter räcker. En hel film med det där börjar man gäspa och tänka "Jaja, där rök ännu en/ett hus/skyskrapa/underverk/berg/hangarfartyg/stad".
Om handlingen ger vika och blir tråkig kan man ju alltid fokusera på effekterna som inte verkar gå av för hackor
Posted 13 November 2009 - 22:26
NASA: Världen går inte under
Vetenskapsmän känner sig tvungna att bemöta domedagshysterin
Jorden går under 2012. I alla fall i en ny katastroffilm.
Men nu har NASA känt sig tvungna att agera för att många tror det kommer hända på riktigt.
Går jorden under år 2012? Vet regeringen om det, men har valt att mörklägga sanningen?
Nya katastroffilmen "2012" har fått många människor att tro det. Så pass många att NASA nu känner sig tvungna att bemöta den hysteri som uppstått.
Det är inte ofta NASA går ut offentligt för att avfärda domedagsprofetior, men nu vill de påpeka att inga bevis tyder på att jordens undergång är nära. Enligt dem skulle man upptäcka långt i förväg om en planet skulle närma sig jorden, som i filmen.
Fejkade vetenskapssajter
"Förutsägelserna om domedagen eller dramatiska förändringar den 21 december 2012 är falska. Osanna domedagsprofetior har hörts många gånger under alla de senaste århundradena", skriver NASA.
Marknadsföringen av filmen har till viss del bestått av fejkade vetenskapssajter som backar upp domedagsprofetian. Enligt NASA har också ett förfalskat nyhetstelegram som bekräftar domedagen cirkulerat på nätet där NASA står som avsändare.
Vetenskapsmän kritiska
Flera vetenskapsmän har kritiserat marknadsföringen för att de menar att den ger bränsle åt konspirationsteorierna. En av dem är NASA-vetenskapsmannen David Morrison, som myntat begreppet "kosmofobi", en rädsla för rymden.
För två år sedan fick jag ett brev i veckan som handlar om domedagen. Nu får jag ett dussin brev om dagen. Två tonåringar skrev att de inte ville vara med om jordens undergång och att de därför funderade på att ta sina liv, säger David Morrison till Los Angeles Times.
Baseras på Maya-mytologi
Handlingen i filmen "2012" baseras löst på Maya-mytologi. Den nu gällande Maya-kalendern tar slut den 21 december 2012. Men sedan börjar en ny kalender.
Min kalender slutar den 31 december 2009. Det tolkar jag inte som att världen går under den dagen, säger David Morrison.
Edited by Georgia, 13 November 2009 - 22:27.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 13 November 2009 - 22:30
Nyss hemkommen från filmen, för övrigt. Man får vad ungefär vad som står på pakete... utannonseras i trailern. Actionjunkien i mig har mättats en aning för ett tag iaf...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 29 December 2009 - 00:39
Helt klart en film man ska se på bio.
Effekterna var fantastiska. Speciellt de som innehöll vatten, riktigt bra gjort. Bästa scenen är nog när hangarfartyget sveper in över Washington. Satt nog med hakan nere i golvet när det skedde.
Katastrof film som det ska vara så fick man ju bara se när USA blev förstört och en del glimtar av Himalaya och Indien men inte från övriga världen. Var tog Europa vägen? och övriga världen för den delen? Det sänker filmen en aning.
Här var det full action, adrenalinet pumpade på för fullt och så helt plötsligt så hamnar vi mitt i ett drama
är ju förstås typiskt amerikanskt att ha med en eller två snyfthistorier i en katastroffilm, men det var ju inget vidare bra precis, ungefär som om all tid och alla pengar har gått till att skriva ett perfekt manus för alla katastrofscener medan resten av manuset hamnat i skymundan.
Betyg: 3/5
Posted 21 March 2010 - 13:55
"The neutrinos sent out from the sun has mutated into a new type of radioactive particle!"
Den här filmen var HILARIOUS. Jag skrattade hur mycket som helst!
Actionscenerna var helt underbara, hela Kalifornien sjönk ner i havet och det var ett par vulkanutbrott. Tyvärr var det också en massa pratscener där de försökte få tittarna att bry sig om karaktärerna (that being said, jag gillade faktiskt Sasha, Tamara och Gordon. Så en del karaktärer var intressanta!) eller "förklara" "vetenskapen" bakom det som hände i filmen. De där pratscenerna drog ned tempot och av den anledningen drar jag av några poäng från betyget, trots att de var riktigt roliga. Det var inte som att de var roliga med flit, liksom.
Sista halvtimmen av filmen var helt idiotisk. Dörren på skeppet går inte att stänga? Okaaaay. Tråkigt.
Jag gillade att den här filmen inte enbart var fylld med amerikanska karaktärer. Ovanligt för att vara en katastroffilm från Hollywood.
Bedömning: coola effekter, segt tempo.
Betyg: 2/5
Filmen släpptes på DVD i Sverige den här veckan, för er som missat det.
Edited by Restless, 21 March 2010 - 14:03.
Sheldon, The Big Bang Theory
Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.
Posted 25 February 2012 - 22:00
Betyg: OK
Posted 31 March 2012 - 19:31
Låt oss vara ärliga - den här filmen behöver inte en sågning av mig. Mitt förhandstips (från Piranhaconda som f.ö. talade om att den skulle gå på TV3 nyligen) var att den är "aningen bättre än 10'000BC, men inte mycket". (Avnjut mitt omdöme på 10’000BC). Och det stämmer ... mer eller mindre.
För det första så är den för lång, den klockar in på strax över 2½timme nästan en timme längre än sömnpillret 10'000BC och det är inte till dess fördel. Det är de sista tre kvartarna (max) som är riktigt bra. Storyn är OK, men mer ett skelett att hänga upp förödelsen av planeten på. Jag menar: Det är den separerade familjen. Igen. Det är pappan som inte riktigt är där. Igen. Det är en töntig "ny pojkvän". Igen. Det är resan till fel ställe vid fel tidpunkt. Igen. Liksom i Day After Tomorrow (som jag annars gillar) så sker saker och ting lite för fort kan tyckas, visst finns det en tidsram men på det hela taget verkar världen gå under på ett par dagar och komma som en blixt från klar himmel.
Emmerich använder alla låga knep för att piska upp stämningen medan han lägger världen i spillror - sämst fungerar kanske barnen som i "välplacerade" scener skriker hysteriskt. Det är stora smäktande scener med jordskorpan som fläks upp och blöder lava, luft som andas svart rök samt vågor stora nog att klia Mount Everest på näsan. Och det engagerar inte det minsta. Det är snyggt, men inte mycket mer. Storyn lyfter inte riktigt förrän gänget når Las Vegas och det är när man möter det tibetanska sällskapet det tar fart. Och då är det försent.
Vi vet vad som måste hända med Gordon. Hur har man annars en klassisk amerikansk tårdrypande återförening om den klassige nya pojkvännen fortfarande klamrar sig fast i bilden?
Underhållande ja, men tyvärr precis som med 10'000 BC så krävs det lite mer än snygga special effekter och amerikansk sentimentalitet för att det skall funka för mig.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 April 2012 - 14:08
Det här är en film likt 10,000 BC som man bara ser en gång i livet. Katastroffilmer är ju faktiskt en rätt kul genre och har genererat en och annan bra film. Men som sagt var, det finns andra mer intressanta filmer, både inom och utanför genren, att spilla sin tid på än effektstinna filmer som inte riktigt vet vad dom vill, mer än att stå i strålkastarljust och flexa med sina specialeffekter.
Och i fallet med den här filmen så fungerar inte det om filmen envisas med att ha en speltid på nära 2.30. Och dessutom knappt någon handling, annat än den förutsägbara som vi raskt får serverad. Här skulle jag vilja saxa lite och klippa till en alternativ version och jag utlovar att den skulle vara både kortare och bättre än Emmerich film.
Jag håller med i vad du skriver (har dock inte sett Day After Tomorrow än
Posted 14 April 2012 - 14:57
Posted 14 April 2012 - 17:59
@Fiskrens: Håller helt med att DAT ligger och spelar i samma liga som 2012 - Emmerich verkar gilla att försöka ta kål på världen. Dock så tycker jag - av vad jag minns av den - att storyn är aningen bättre i den. Men då skall jag erkänna att när jag såg den så hade den rätt nyligen givits ut på VHS.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)