Jump to content

Photo

Drag Me to Hell

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 August 2010 - 14:34

Raimi är en sån gammal räv att han har visat att han kan göra i princip vilken film som helst och komma därifrån med hedern i behåll. Så för mig spelar det egentligen ingen roll vilken typ av film han gör. Möjligen skulle jag vilja se honom göra en high school-rom-com som det ultimata testet :P.

Jag håller med dig. Han klara nog av det mesta som sätts i hans händer. Den mest "udda" av hans filmer till dags dato torde vara "For Love of the Game". Jag minns att jag har sett den en gång tidigare, men tyvärr minns jag inte hur den var. Känns som att han hade ett elddop redan där. Det skulle vara intressant att se honom tackla en genre som man minst förknippar med honom. Lite som det du är inne på. Och då utan att förlita sig på Bruce Campbell som comic relief. ;)

Edited by Cartman, 16 August 2010 - 14:36.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2013 - 17:49

Drag Me to Hell (2009) [US]
I KORTHET: Christine trodde ingen skulle märka det när hon nekar en gammal kvinna ett tredje anstånd på sitt lån. Hon ville verkligen ha den där befordran och visa upp lite brutal råhet hjälper kanske till. Men alla gamla tanter nöjer sig inte med ett nej...
DET BRA: På det hela taget en välskriven historia, men som vanligt lämnas jag tämligen oberörd av skräckelementen, men jag tyckte verkligen synd om Sylvia, iaf innan hon anklagar Christine för att skämma ut henne. Den är väldigt snygg och trevlig visuellt och med överlag bra skådespelare, om än en rätt oengagerande samling karaktärer. Bästa avsnittet i filmen var nog när Christine försökte ge bort kuvertet men hela tiden kom på andra tankar, vore intressant att de en film där man satsat helhjärtat på den intrigen. Å andra sidan, jag kan lika gärna se om Ringu/The Ring eller hur?
DET DÅLIGA: Kanske var jag inte på humör för skräck idag, men jag kämpade för att riktigt komma in i filmen - trots att jag mindes den som bra.
SOM HELHET: Jag gillar filmen, även om humöret inte var på topp idag för skräck.
PS: Tjockskallig som jag är ibland fattade jag inte att Clays inbjudan till en helg i familjens stuga var en referens till Evil Dead. :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2013 - 19:14

Och som traditionen är så kommer jag med mitt gammla omdömme. :P

Drag Me To Hell

En ung pojke stjäl ett halsband från en Zigenare och får en förbannelse som slutar med att han dras ned i helvetet.
40 år senare kommer en gammal Zigenarkvinna in på en bank för att be om en förlägning på sitt lån. Christine, en ung lån ansvarig på banken, vägrar att förlänga lånet i hopp om att hennes chef ska ge henne den befodran som hon så gärna vill ha. Ett misstag hon kommer ånga i resten av sitt liv, som kanske inte blir så långt.

Bra som alla Sam Raimi's filmer. Inte så värst skrämmande utan mycket mer komiskt och väldigt äklig. Äklig komik. Jätteäklig. tongue.gif
Mycket underhållande om än väldigt extrem på ett nästan parodiskt löjligt sätt.
Slutet gillade jag inte. Visst passade det. Det var typiskt den här typen av film men jag gillar inte den här typen av slut. Jag hade föredragit att det slutade med att han faktiskt hade myntet och att hon lyckades.
Men mycket underhållning och väldigt coola sjukt komiska slagsmål.

7,5/10

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2013 - 21:02

Håller med om att filmen är lite små äcklig på sina håll. Och du och jag verkar ha samma åsikt om slutet, personligen tycker jag det var lite för uppenbart att kuverten blandats ihop så jag hade nog blivit mer överraskad av att de inte hade gjort det. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2013 - 23:19

En fantastiskt underhållande film som jag gillar skarpt (jag borde se om den snart). Jag ser hellre att Sam Raimi satsar på att göra mer sådan här film än storslagna och påkostade blockbusters. Och slutet älskar jag! Men det kunde ni säkert räkna ut eftersom jag verkar vara ensam på det här forumet om att gilla den typen av slut. :P

Edited by Garm, 14 August 2013 - 23:19.

#31 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 August 2013 - 08:30

Och slutet älskar jag! Men det kunde ni säkert räkna ut eftersom jag verkar vara ensam på det här forumet om att gilla den typen av slut. :P

Nej det är du inte! Jag vill också räkna med mig i den klubben! ;) Håller med dig att det är ett perfekt slut för en sån här historia. Tycker inte att filmen är perfekt, men den platsar som en skön liten pärla bland skräckisar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#32 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 August 2013 - 15:00

Tack broder! Det känns skönt att inte behöva vara ensam längre. :D