Det är väl en reboot tror jag.
Trailern är väl okej, men vet inte om jag superälskar animationsstilen. Måste dagens animerat se så ... billiga ut?
Hur som helst, så har jag börjat kolla på programmet. Inte tagit mig igenom första säsongen än, men så här långt är jag förtjust.
Vi får det hela ur Adoras perspektiv. Adam syns inte till. Bra drag, tycker jag.
Liksom i originalet är hon inledningsvis i Hordaks tjänst innan hon fattar att han är ond. För min del hade de kunnat låta den insikten ta ett tag. Nu går det på två avsnitt. Men man kan ju fatta att de vill att hjältinnan ska få bli hjältinnan innan halva säsongen redan gått. Och så kan det ju kanske vara svårt att lura i tittaren att Horden är den goda sidan när de tycks ha gått in för att verka onda. Men Adora lyckades de tydligen lura. Vilket verkar korkat. Ska man uppfostra ett barn till att bli soldat i en ond armé verkar det väl som en kass metod att lura i henne att den onda armén är god. Hade väl varit vettigare att indoktrinera henne med fascistiska värderingar så att hon inte väljer den så att säga goda sidan ens när det blir tydligt vad respektive sida står för?
Den svenska textningen är rätt konstig. Men översättningarna på Netflix brukar ju vara kassa. I det här fallet reagerar jag särskilt på vilka namn som översättaren väljer att översätta och inte. Shadow Weaver heter till exempel Shadow Weaver, medan Grayskull översätts till Gråskalle. Vill man inte läsa textningen men ändå ta in berättelsen på svenska, så kan man välja att se programmet med svenskt tal. Det har jag inte testat, så jag vet inte hur bra eller dålig den dubbningen är. Men en lite irriterande grej är att svenskt tal är standard, och att man alltså aktivt måste välja engelskt tal för varje avsnitt man kollar. Om man vill ha det.
Jag har sett väldigt lite av den ursprungliga versionen, så jag vet inte så mycket om hur den nya förhåller sig till den. Eller om alla personer som är med är sherafigurer från början eller om en del kanske snarare hör till MOTU-avdelningen. Känns ju i alla fall givet att dra in de gubbarna förr eller senare. Får de hålla på ett tag kommer väl brorsan att göra ett gästspel på ett eller annat vis. Men innan dess kanske någon annan kommer som en förebådan. Ska bli spännande att se vem...
Men kort sagt: Kolla in det här programmet! Sådant lyder mitt tips.