Jump to content

Photo

The Box - Richard Kellys nya

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#26 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 April 2010 - 20:04

Såg filmen idag och var inte speciellt imponerad. Jag gillade fotot och jag gillade creepy stämningen som Kelly är bra på, men tyvärr blev det lite komiskt till slut, de här skrämmande stirrande gubbj*vlarna blev så många att jag satt och fnissade åt dem till slut. Såg själva grejen med att kvinnan trycker på knappen som en "Pandoras Box" grej att beslutsamma och/eller nyfikna kvinnor åker alltid illa ut. Visst, det är ju en poäng med att mannen inte kan bestämma sig, men för mig känns det här bara rätt vanligt eftersom kvinnor väldigt ofta råkar illa ut i både filmer och böcker.

Skådespeleriet var helt ok, jag gillade faktiskt Cameron Diaz för att hon försökte spela en lite annorlunda karaktär än vanligt. Jag tycker att hon kan vara riktigt bra ibland, jag tyckte att hon var riktigt bra i "Any Given Sunday" t ex. Hon är ok här, men rollen är inte så "köttig", männen har bättre material att jobba med, och Langella och Marsden är två skådespelare som jag tycker alltid gör bra ifrån sig även om materialet inte är det bästa.

Som sagt, det jag fick ut av den här var ett fint foto, och en handfull skrämmande och kusliga scener. Som helhet tycker jag att den här var lite platt.

Edited by super85, 05 April 2010 - 21:04.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2012 - 19:31

Box, the (2009) [US]
Richard Kelly gör ytterligare ett fint försök till en bra film, den här känns som om den ligger närmare "Donnie Darko" än "Sutherland Tales" och har inte samma känsla av att man hela tiden missar det intressanta som den senare. Tyvärr har den gemensamt med Kelleys genombrottsfilm att den hela tiden vill vara av en lite klassigare science fiction och vill ställa de stora och svåra frågorna. Cameron Diaz står för filmens kanske största överraskning, har aldrig sett henne i annat än komedier och hon bär sin roll med glans. Storyn bygger på ett bra gediget grundkoncept som suger tag i en, men storyn tappar greppet om tittaren mot slutet. Man vill så mycket att man stundtals inte vet vilket ben man skall stå på. Överdrivet förtjust i att i de tre fall vi får se så är kvinnan alltid dem som trycker på knappen - doften av stereoptypism är tydlig. Man har lyckats bra med 60/70-tals känslan i filmen, visuellt är den på sina håll en fröjd för ögat. Långt ifrån dålig - men inte helt perfekt gjuten heller.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)