Jump to content

Photo

"FRA-lagen"

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 July 2008 - 15:39

Sverige HAR inga terrorfiender. Osama Bin Laddan själv har sagt att han skiter i Sverige. Han ser inte oss som ett hot.

Osama är väl knappast ensam om att utföra terrorhandlingar, eller? Jag tycker rent allmänt att samhället har förändrats dom senaste åren och ser positivt på att vi inte drabbats av några terrordåd här i landet än, men jag skulle föga bli förvånad om det förr eller senare inträffade. *peppar, peppar*

Visst kan det vara så att sverige inte har några terrorfiender just nu (iofs vet man inte vad som pågår ute i stugorna i landet) men det finns ju ingenting som säger att vi för all framtid skulle ha det så. Jag påstår inte att FRA-lagen är något bra (har inte satt mig in i det hela ordentligt) men någon form av försvar måste vi ha nu när världen är så orolig och det svenska försvaret knappt ens existerar längre. Sedan om FRA-lagen skulle vara en viktig pusselbit i det stora hela låter jag som sagt vara osagt.

Edited by Cartman, 08 July 2008 - 16:55.

#27 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 July 2008 - 16:16

Jamenvisst. Det låter ju jättebra, Herr Fiskrens. Om nån gör nånting okonstitutionellt och illegalt, då gör vi det legalt istället, så VIPS! Har vi löst det problemet... :wacko:

Sverige HAR inga terrorfiender. Osama Bin Laddan själv har sagt att han skiter i Sverige. Han ser inte oss som ett hot.

FRA-lagens varande eller inte kommer inte hindra FRA eller någon annan underrättelsetjänst från att bevaka vad vi gör genom att läsa mejl, etc. Bara att inse: efter 9/11-paranoian är vi övervakade och kommer att förbli så, oavsett om det finns något verkligt terrorhot eller inte. Det lagen möjligen skulle kunna göra är att reglera vad som får registreras och inrätta en kontrollinstans som hindrar den från att göra alltför stora snedsteg, och ge oss bevakade någonstans att rikta klagomålen.

OBS! Jag leker fortfarande djävulens advokat här: i verkligheten tror jag att kontrollinstansen blir rätt tandlös eftersom det kommer vara så himla svårt för medelsvensson att ta reda på vad som registrerats. Och när det väl drabbat någon kommer det bli tufft att få kugghjulen att vända. Precis som med SÄPO:s registreringar av "vänstersympatisörer" under värsta kalla kriget-nojan.

Som ni märker är jag egentligen rätt kluven till lagen; jag tror inte den gör någon skillnad. Om frågan gällt hela försvaret däremot: lägg ned hela rasket (inklusive FRA) och låt FN ta över. De som vill göra militärtjänst får göra det i fredsbevarande styrkor. Det vore ett radikalt och modigt steg, men är tyvärr lite för naivt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 July 2008 - 14:12

Hur kan en politiker rösta Ja på något dom inte ens har en aning om vad det handlar om.
De röstade ja - men vet inte vad FRA gör - FRA-lagen - Expressens nyhetsarkiv

Sen verkar det som om vissa ångrar att de inte röstade alls.

Birgitta Ohlsson: Jag skulle ha röstat nej till FRA i dag - FRA-lagen - Expressens nyhetsarkiv

Latmaskar till politiker som inte sätter sig in i vad de ska rösta på.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2008 - 14:37

Tror inte att vi sett det sista om det här. :) Sedan kan man ju ha sina åsikter om att först lägga ned sin röst när det verkligen gäller och sedan läsa på och inse att 'jo jag skulle nog röstat emot'. Det är lätt och vara efterklok. Läste att Camilla Lindberg (den enda i alliansen som hade mod och kraft och rösta emot idiotin) fick sitt kontor översvämmat av chocklad och blommor.

Edit, var det inte lika i USA vid någon omröstning där Patriot Act (hette den inte så?) röstades igenom och det visade sig att de flesta inte visste vad den stod för?

Edited by XC, 11 July 2008 - 14:38.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 July 2008 - 16:19

OBS! Jag leker fortfarande djävulens advokat här: i verkligheten tror jag att kontrollinstansen blir rätt tandlös eftersom det kommer vara så himla svårt för medelsvensson att ta reda på vad som registrerats. Och när det väl drabbat någon kommer det bli tufft att få kugghjulen att vända. Precis som med SÄPO:s registreringar av "vänstersympatisörer" under värsta kalla kriget-nojan.

Som ni märker är jag egentligen rätt kluven till lagen; jag tror inte den gör någon skillnad. Om frågan gällt hela försvaret däremot: lägg ned hela rasket (inklusive FRA) och låt FN ta över. De som vill göra militärtjänst får göra det i fredsbevarande styrkor. Det vore ett radikalt och modigt steg, men är tyvärr lite för naivt.

Nähä du, jag tror dig inte alls. Du har en skön mörkblå färg, så det så. :P

Birgitta Ohlsson: Jag skulle ha röstat nej till FRA i dag - FRA-lagen - Expressens nyhetsarkiv

Latmaskar till politiker som inte sätter sig in i vad de ska rösta på.

Ja, det är SKANDAL! Banne mig. Och ja, jag tror bestämt att det var liknande spel vad gäller USA's Patriot Act.

#31 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 September 2008 - 15:45

DN.se >> You Tube-filmfestival om FRA
Under 48 timmar med start i helgen kommer nordiska filmare att göra kortfilmer (max 3 minuter långa) på temat FRA.

De deltar därmed i en tävling. Filmerna ska läggas ut på YouTube så att alla kan ta del av dem. Den film som har visats flest gånger klockan 12.00 måndagen den 29 september är tävlingens vinnare.

Arrangör är Nordisk Panorama 5 Cities Film Festival som turnerar mellan städerna Reykjavik, Bergen, Århus, Uleåborg och Malmö.

Det vinnande bidraget kommer också att visas under arrangörens festival i Malmö mellan den 26 september och 1 oktober.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#32 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 19 September 2008 - 17:16

Hmm, intressant. Blir det som dokumentärer då, eller är det dramatiseringar om det som FRA kommer innebära när den är i full gång?

#33 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 November 2008 - 19:33

Hej, det är en sak jag har börjat fråga mig, om vi får en ny regering i sinom tid, som har en annan inställning till FRA-lagen, kan dom då riva upp den gamla lagen verkligen? Och hur komplicerad skulle en sån process vara?

Lagar ändras ju hela tiden, så nog borde det väl gå att göra signalspaning i kabel illegalt igen..

#34 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 November 2008 - 20:30

Det är ju ingen grundlagsändring med i spelet, så en ny regering skulle i princip kunna riva upp lagen med vändande post. Men jag tvivlar på att en sån kommer att göra det, Bodström hade väl en minst lika "tillåtande" lag på gång innan förra valet om jag minns rätt?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 November 2008 - 21:39

Jo, det var ju tyvärr hans idé till att börja med. Bör dock nämnas att antagligen skulle inte han vara med i en ny regering, för han har ju återgått till juridiken och även delvis sadlat om till deckarförfattare.

Sen är ju frågan om det inte skulle bli en hel del påtryckningar från dom andra partien i koallitionen som det då skulle bli, Vänstern och Miljöpartiet i synnerhet, har aldrig varit särskilt förtjusta i FRA-lagen.

Kanske är önsketänkande från min sida... Men den allmänna opinionen mot lagen finns väl ändå?

Edited by PredaBot, 07 November 2008 - 21:39.

#36 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 November 2008 - 07:58

Signalspaning kan bli prövad i efterhand - sr.se

Den nya FRA-lagen innebär bland annat att en domstolsliknande nämnd ska pröva vilken signalspaning som får göras av Försvarets radioanstalt, FRA. Chefen där, Ingvar Åkesson, tror att prövningen i brådskande fall ska kunna göras i efterhand.

- När det är fara i dröjsmål så brukar man i sådana här sammanhang alltid ha en ventil, där man kan tillåta signalspaning om den godkänns i efterhand inom viss kortare tid, säger FRA-chefen Ingvar Åkesson.

Ett snabbt behov av signalspaning ska alltså kunna godkännas i efterhand, hoppas Ingvar Åkesson. Men han ser också behov av att tillståndsgivaren, från första januari en domstolsliknande nämnd, ska kunna ge tillstånd i förväg utan att alla detaljer finns redovisade, till exempel när FRA hjälper svenska försvaret med signalspaning i Afghanistan.

– Man kan ju beskriva sitt behov med sikte lite grann på framtiden också.

Så att ni kan få en modell så att säga? Ni får spana om dessa och dessa förutsättningar gäller?

– Ja, kanske så alltså. Det gäller ju att se till att det här kan fungera i praktiken och det tror jag säkert att en tillståndsmyndighet och en underrättelsedomstol också tycker, säger Ingvar Åkesson.

Från första januari gäller en ny FRA-lag, men utan de 15 punkter som de fyra regeringspartierna kommit överens om för att skydda den personliga integriteten. Dessa ska tas fram som lagförslag och tas tidigast i vår av riksdagen.

När de 15 punkterna kommer ser Ingvar Åkesson mycket stora ändringar i styrningen av FRA, som står för cirka 75 procent av Sveriges underrättelsematerial.

– All signalspaning ska bli tillståndsprövad i fortsättningen, när de 15 punkterna blir genomförda. Också sådan som beställs av regeringen. Det blir en skillnad och det blir en skillnad också så till vida att det blir FRA som får gå till den här domstolen, inte de som vill ha den här signalspaningen utförd.

När det gäller utbytet av information som FRA ägnar sig åt krävs det enligt Ingvar Åkesson, inget tillstånd. Det kan vara prövat i det land FRA samarbetar med säger Åkesson. Men det är förbjudet för FRA att vända sig till annat land för att den vägen få fram uppgifter som är otillåtna här i Sverige.

– Nej, man kan inte kringgå systemet genom att vända sig till något annat lands underrättelseorganisation för att få reda på sådant som man själv inte får inhämta, säger FRA:s chef Ingvar Åkesson.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#37 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 December 2008 - 12:11

Det låter ju betryggande att nu när FRA är en realitet och man skall implementera integritetsbevakande spärrar så läser jag nu på Ny Teknik man också att FRA kan komma få undantag för tex tekniska tester. När jag gick gymnasiet så lyssnade vi inte på musik under de lektionerna - vi testade utrustning... hela album i taget. :P

fqq5BYam.jpg