Jump to content

Photo

Battlestar Galactica: The Plan | Spoilervarning

• Please log in to reply
46 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 April 2010 - 22:18

Jag håller med dig Synon. Så här skrev jag:

Bitterljuvt att återse alla karaktärerna igen.

Jag saknade faktiskt inte Lucy Lawless så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Mycket just för att handlingen är förlagd till dom två första säsongerna. Jag hade inte läst så mycket om handlingen så jag antog att det skulle utspelas över hela serien. Det var inte fantastiskt überbra som BSG är i sina bästa stunder. Faktum är att det var ganska halvdant för att vara BSG, speciellt med tanke på vad det handlade om.

Det här var mer som en companion piece till serien. Det mesta som hände var sånt som vi redan visste om eller hade kunnat ränka ut. Det fyllde i lite luckor och besvarade en del mindre frågor framför allt då ur Cavils perspektiv och hur clueless dom andra modellerna egentligen var om hans planer. Dom lyckades verkligen belysa skillnaden mellan ettorna och dom andra modellerna som i dom flesta fall försökte förstå vad det betyder att vara människa medan Cavil bara vill utplåna dom.

Dock hade jag velat se mer innan attackerna mot kolonierna. Hur tänkte dom? Hur la Cavil fram sin plan? Det hade jag tycket varit väldigt intressant att se. Hela storyn med sjuorna hade dom också gärna fått spinna vidare på. Och hade dom gjort det hade det förstås varit mycket mer väsentligt att ha med D'anna.

Razor lyckades ärligt talat mycket bättre med att berätta en historia som vi delvis redan kände till. Men jag har för mig att Eick och Moore har sagt att dom kan tänka sig göra fler filmer. Olmos verkar väldigt på i någon intervju jag såg och då kan man ju hoppas att man får veta mer bakgrund om det skulle hända.

Lite andra random tankar:

Det var väldigt coolt att få se glimtar från dom andra kolonierna som aldrig visats tidigare. Men jag antar att vi kommer att få se mer av det i Caprica. Hoppas jag iaf.

Otäckt brutal scen när Cavil sticker ner den lilla pojken och sparkar ner liket från sängen utan minsta känsla för vad han har gjort. Dean Stockwell är riktigt bra filmen igenom men det här kan nog vara den bästa scenen.

Vad hände med "Hooker Six"? Jag har inget minne av henne i serien.

Jag gillade faktiskt hur dom förklarade Boomers sleeper funktion.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#27 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 April 2010 - 22:40

Bra att du håller med mig :)

Otäckt brutal scen när Cavil sticker ner den lilla pojken och sparkar ner liket från sängen utan minsta känsla för vad han har gjort. Dean Stockwell är riktigt bra filmen igenom men det här kan nog vara den bästa scenen.

Ja, den scenen var ruggig. Svart på vitt som tydligt visar Cavils känslolöshet. Burr. Håller med om att Stockwell gjorde ett riktigt bra jobb med sin karaktär. Rakt igenom.

Edited by Synon, 18 April 2010 - 22:41.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#28 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 April 2010 - 14:01

Jag ifrågasätter The Plans "Raison d'être". Den ger mig inte mycket alls, som jag inte redan har fått och det mycket bättre i själva serien.

Men manuset är lika svagt som min röst vore i en opera

Är det ingen mer än jag som tycker att det låter lockande? ;)

och det som kunde blivit en intressant film om cylonerna blev lika spännande som en 2 timmars film om ett grässtrås liv och leverne.

Fast i rätt händer så kan säkert även det bli bra ska du se. :lol:

För övrigt så såg jag den på blu-ray, en import från UK, och den var inte bra. :urk: Många scener som såg ut som the good old VHS kvalitén om någon här nu minns hur den såg ut ;)

Jag vill minnas att jag sa något till dig om att du gott kunde vänta tills den svenska (och mycket billigare) utgåvan kommer. Dess kvalité kan jag inte säga något om, men chansen finns ju att den är bättre än den brittiska. Om inte annat hade du tjänat lite pengar. Men du lyssnar ju inte på vad jag säger iaf. :P

Edited by Cartman, 19 April 2010 - 14:01.

#29 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 April 2010 - 15:06

Skulle inte tro det :P

och det som kunde blivit en intressant film om cylonerna blev lika spännande som en 2 timmars film om ett grässtrås liv och leverne.

Tim Burton eller Tarantino skulle kanske kunna knorra till det :lol:

För övrigt så såg jag den på blu-ray, en import från UK, och den var inte bra. :urk: Många scener som såg ut som the good old VHS kvalitén om någon här nu minns hur den såg ut ;)

Jag vill minnas att jag sa något till dig om att du gott kunde vänta tills den svenska (och mycket billigare) utgåvan kommer. Dess kvalité kan jag inte säga något om, men chansen finns ju att den är bättre än den brittiska. Om inte annat hade du tjänat lite pengar. Men du lyssnar ju inte på vad jag säger iaf. :P

Nope :D Och vem kan vänta till slutet på maj (26:e) på att den ska släppas i svensk utgåva? :rolleyes: (Och den kanske är lika kackig den ;))

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#30 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 April 2010 - 16:02

Skulle inte tro det :P

Jo, det vill vi. So say we all? ;)

Tim Burton eller Tarantino skulle kanske kunna knorra till det :lol:

Jag tänker mer om vi kunde skaka upp Fellini och Bergman lite snabbt igen. ;) Fast det är klart, i händerna på Burton och Tarantino så kanske en film om ett grässtås liv och leverna kan bli en ganska så spännande historia. :lol:

Nope :D Och vem kan vänta till slutet på maj (26:e) på att den ska släppas i svensk utgåva? :rolleyes: (Och den kanske är lika kackig den ;))

Fast du hade ju trots allt sparat lite pengar om inte annat. Iofs vet jag ju att du har svart bälte i shopping så det kanske blir svårt att övertalat dig på den här frågan om kostnader för saker och ting. :D

I wanna be just like you when I grow up. :lol:

Edited by Cartman, 19 April 2010 - 16:04.

#31 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 April 2010 - 21:44

I wanna be just like you when I grow up. :lol:

Watch and learn, my friend :cool2:

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 April 2010 - 07:53

Men för bövelen, måste ni ha tre citat inlindade i varandra. :(

I alla fall, jag varnande dig Synon innan du såg filmen att den var rysligt hemsk, gjorde inte jag det?

Jag var som Wylie i en sak: jag trodde det skulle spänna över hela serien och avsluta med vad som hände med "onda" cylonerna efter människorna och de "goda" cylonerna. Så blev et inte, vilket gjorde den här filmen till ett enda stort "meh". Inte mycket att hänga i julgrannen. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2010 - 08:07

Det var väl inget mästerverk, men det var som en kul liten parentes, att få se Cylonernas vinkling av det hela. Jag hade inte väntat mig något annat än så i alla fall. Så en katastrof var det inte för mig i alla fall. Absolut inte.
*Hockey och superhjältar*

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 April 2010 - 08:24

Synon säger det rätt bra "Dock utan styrkan av ett starkt manus som kännetecknade tv-serien.". Det var blekt och svagt rätt igenom, inte alls värdigt att kopplas samman med TV-serien. Jag väntade mig inget mirakel, men jag väntade mig något sevärt. Det här var inte det. Jag borde iofs. vara van: Mr. Olmos har varit konsekvent i att regissera de sämre avsnitten i TV-serien också.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 April 2010 - 08:53

Men för bövelen, måste ni ha tre citat inlindade i varandra. :(

Ja, det blir så vackra färger.

Jag väntade mig inget mirakel, men jag väntade mig något sevärt. Det här var inte det.

Precis. Jag blev ju varnad, men i min vildaste fantasi kunde jag aldrig tro att den skulle vara så blek och intetsägande. Visst fanns det vissa små ljusglimtar i den, som Wylie nämnde om Cavils iskalla hantering av barnet, men det räckte inte. Varför jag inte gav den ännu lägre betyg är för att det är ju faktiskt BSG och svag som jag är för den och dess karaktärer så har jag inte hjärta att ge den en bottenbetyg... :(

Kul för dig Kermit som fick lite mer utdelning av den iaf :)

Edited by Synon, 20 April 2010 - 08:54.

#36 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 June 2011 - 20:18

Såsom många andra redan konstaterat så finner jag det vi får se intressant, men inte i samma klass som resten av serien. Det känns faktiskt som det här är ratade delar ur de inledande två säsongerna. Filmen/avsnittet står sig väl utan Lucy Lawless, kanske därför att Tres mer drivande roll tar vid efter den här. Dock hade jag gärna sett en liten cameo iaf. (Även om jag tror att jag att jag skymtade henne i en av flashback-scenerna. Det är med blandade känslor som jag ser att Cavil var den drivande kraften bakom den stora apokalypsen - dels bekräftar det lite vad vi fick veta i slutet av s4 men det gör också att filmen känns vinklad. (Dock så är jag absurt förtjust i tanken att det hela mer eller mindre handlade om att få uppmärksamhet från "föräldrarna", cyloner förblir tydligen tonåringar rätt länge av döma vad vi får lära oss här). Positivt är det också att få det bekräftat att det fanns inre tvister angående mänsklighet och att det var fler än Boomer och CapricaSix som utvecklades från cylonernas känslolöshet. Bra musik som alltid av Bear McCreary, men jag kan även hålla med om att den är aningen blekare än normalt.

Edited by XC, 25 June 2011 - 20:18.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#37 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2011 - 14:18

Ska man vänta tills man har sett hela serien innan man ser The Plan? nEller räcker det med att ha sett färdigt de 2 första säsongerna?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#38 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 June 2011 - 14:44

Vänta tills du har sett klart allting tycker jag absolut.

#39 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 June 2011 - 15:12

Så gjorde jag efter tips från er andra och det passade bra.

#40 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2011 - 15:18

Rekommenderar också att man ser hela serien, annars finns viss spoiler-risk för de senare säsongerna.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 June 2011 - 15:33

Gillar du serien annars, Crusader? Jag trodde den skulle vara lite för mörk för din smak?

#42 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2011 - 16:10

Va? Vad fick du det ifrån? Jag som älskar när det är mörkt, tragiskt och sorgligt. :P Jo, jag gillar verkligen serien. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#43 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 June 2011 - 16:23

Tycker du brukar ogilla mörka och dystra slut på saker? Men sak samma, huvudsaken är att du gillar serien. :thumbsup:

#44 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 June 2011 - 17:05

Håller med: kul att du gillar serien, Crusader! Kommer du skriva någon slags sammanfattning när du är klar för du har väl inte skrivit något i säsongstrådarna väl?

#45 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 June 2011 - 20:47

Tycker du brukar ogilla mörka och dystra slut på saker? Men sak samma, huvudsaken är att du gillar serien. :thumbsup:

Jo, där har du rätt. Jag gillar inte mörka och dystra slut på t ex filmer eller TV-serier. Men att det är mörkt eller dystert annars har jag inte emot. Så länge serien inte sluytar med att alla dör eller så, då kommer jag vara nöjd. :P

Håller med: kul att du gillar serien, Crusader! Kommer du skriva någon slags sammanfattning när du är klar för du har väl inte skrivit något i säsongstrådarna väl?

Jag har inte börjat titta än. ;) Men visst kommer jag skriva sedan. Vet inte om jag kommer skriva så mycket under de 2 första säsongerna för de har jag redan sätt innan.
-Sora, Kingdom Hearts

#46 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 June 2011 - 20:51

Ska bli väldigt intressant att läsa vad du tycker om seriens slut sen då. Skriver du förresten något i någon tråd om BSG eller har du börjat titta än? :)

#47 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 June 2011 - 21:10

Jag har inte börjat titta än. Men där borde vara några gammla trådar på TV-Land från när jag såg serien inför säsong 3. :P
-Sora, Kingdom Hearts