Edited by DanielSchenström, 01 February 2009 - 18:06.
Färgnumret
Posted 01 February 2009 - 21:20
Är det fastställt vilka fler serier, förutom Nordens Stjärnor, som kommer vara med, i färg?
Posted 01 February 2009 - 22:23
Posted 10 February 2009 - 14:08
Jag förstår din poäng, men jag tycker fortfarande att det verkar korkat att kasta bort alla serier som är färdiga när ni får in dem. Får ni in en färdig serie som inte är tillräckligt bra, får väl dess skapare skylla sig själv (eller vad man ska säga). Då kan ni uppmana till ändringar och personen i fråga får göra förändringarna om den orkar. Men får ni en färdig serie som är bra... Då är den ju bra. Och dessutom är det garanterat att den är färdig till deadline. Det tycker jag låter som ett par starka argument för att använda den...Reglerna för färgnumret slog vi fast väldigt tidigt just för att det ska bli rätt från början och lika för alla som vill delta. Även för reguljära nummer vill vi helst ha in manus innan, också för att kunna öka chansen att vi faktiskt vill publicera dem i slutändan och slippa refusera så få som möjligt på mållinjen.
Det har också funnits tillfällen där vi kommit med förslag under arbetets gång som ignorerats med förståeliga resultat och tandagnisslan som följd och det vill vi ha så lite som möjligt av. Vi vill att varje serie som lämnas in till en deadline ska vara så bra att vi bara måste publicera den. Sanningen är att ibland så kommer serier med som vi är lite tveksamma till, men som har nåt som gör det "bra nog". I kommande numret var det min egen serie Den förste superhjälten som pendlade fram och tillbaks om den skulle få komma med eller inte, och det var just manusdelen som inte var bra nog och som skulle ha vunnit på om jag anlitat hjälp.
Tidningen heter ju Svenska Superserier. Inte Svenska Konkreta Urbana Realistiska Actionsuperserier. Det betyder att den ska innehålla svenska superserier. Så länge serierna passar in på det är väl största möjliga variation önskvärd...Njaa jovisst men. Jag ritar ganska primitivt jämfört hur figurerna ser ut i SSS. Själv skulle jag tycka att en serie i min stil
skulle vara avsides ödslig jämfört med dom andras flashiga detaljrika stil.
Ja, det tycker jag alltså, men det är väl rätt tydligt att det inte är jag som bestämmer.
Posted 10 February 2009 - 17:55
Jag förstår din poäng, men jag tycker fortfarande att det verkar korkat att kasta bort alla serier som är färdiga när ni får in dem. Får ni in en färdig serie som inte är tillräckligt bra, får väl dess skapare skylla sig själv (eller vad man ska säga). Då kan ni uppmana till ändringar och personen i fråga får göra förändringarna om den orkar. Men får ni en färdig serie som är bra... Då är den ju bra. Och dessutom är det garanterat att den är färdig till deadline. Det tycker jag låter som ett par starka argument för att använda den...
Vi kastar inte bort något. Vi har, mig veterligen, kvar varenda serie som någonsin kommit in till oss. Någon enstaka gång har vi sagt till skaparen att vi inte är rätt plats för dennes serie.
Om folk inte kan följa våra regler så försvårar det både vårt arbete och chansen att komma med. Är det bra nog kommer det med ändå. Just det här numret är extra speciellt och därför ville vi sätta upp regler som ökar chanserna för dem som vill göra nåt att komma med. Om det är för många sidor måste vi göra tjockare nummer, och så fort vi kliver över 56-sidors-strecket så ökar grundkostnaden en hel del, och vi går redan back på varje nummer vi ger ut. Alternativt är att peta bort alster från folk som följer reglerna vilket åtminstone inte jag vill göra då det skickar dåliga signaler till de av våra skapare som är duktiga på att hålla kontakt och ta kritik.
Så mycket som möjligt vill vi att folk ska konsultera oss när de sätter igång, det gäller vanliga nummer, men vi har gjort det till nödvändigt för just detta enda nummer för att få en överblick innan då detta nummer kommer kosta oss ännu mer än vanligt att ge ut och innebära mer arbete för alla.
Om du, eller nån annan, inte vill följa våra regler är ni fria att chansa på att ni eller era serier är bra nog utan vår hjälp. Då kan era alster bli reservmaterial för detta nummer eller framtida.
Kan man inte acceptera att reglerna finns överhuvudtaget så är det lätt att starta sitt eget fanzine och vi hjälper gärna till med kunskap, erfarenheter och kontakter. Jag kommer själv starta ett eget sidoprojekt senare just för att mina planer inte får plats inom Svenska Superserier.
Posted 10 February 2009 - 20:07
Ska ju själv bara ha runt 30 ex på 36 sidor vardera eller så men det kan vara bra att veta.
Posted 10 February 2009 - 21:30
Posted 11 February 2009 - 03:54
Hur var det med eventuella tullkostnader och sånt?
Hur var kvaliteten när ni fick den i handen?
Posted 11 February 2009 - 07:03
Posted 11 February 2009 - 17:27
Antingen dög det eller inte. För varför finns regler om inte för att uppnå ett syfte som alla ska följa?
De som inte kom med nådde inte syftet.
Det är alltså de som avgör som t.ex inte har ett intresse för konceptet. Inte kan det ju vara tecknarens fel?
Posted 11 February 2009 - 18:04
Posted 09 July 2009 - 19:56
På tal om färgnumret tänkte jag visa en sida ur firma Lord/Hjulströms därtill planerade serie. Som synes ännu inte helt tuschad och absolut inte färglagd men det kan kanske vara kul att se att vi i alla fall lever och tecknar.
sidax_copy.jpg 333.37KB
26 downloads
Posted 09 July 2009 - 20:58
Posted 09 September 2009 - 07:20
Ser rätt festlig ut! Presentera gärna manuset/idén!
Jag skickade in en omarbetad version av Mauset till den nya redaktionen för minst en månad sedan men har inte hört något så nu antar jag att det inte finns något speciellt att anmärka på. Därför känns det rätt att övriga Svenska Superserierkreatörer också kan få läsa åtminstonde halva manuset. Slutet vill jag inte avslöja redan - det skulle verkligen förstöra läsupplevelsen - om det överhuvudtaget är en upplevelse.
Attached Files
Posted 09 September 2009 - 16:09
Om nån annan skickat in och inte fått svar, PM:a gärna eller skriv det i denna tråd.
Posted 12 September 2009 - 14:39
Varje sida/fil blev på 18,9 MB - hur skickar jag dem?
Har redaktionen en FTP eller klarar er mailbox bilagor på upp till 20MB? MSN har jag använt en annan gång, har redaktionen tillgång till en sådan, och i så fall vilken adress?
Tack på förhand
Posted 12 September 2009 - 15:01
Jag skickar dig min msn i PM här på forumet.
Posted 13 September 2009 - 14:24