Day Of The Triffids (2010)
Posted 30 December 2009 - 11:24
Posted 03 January 2010 - 10:38
Tv4 Guld börjar visa serien från 1981 igen. Länk till tiderna.EDIT: Kom på att jag kan slänga med detta TV-Tips också i samma veva. Ni som har TV4 Guld kanske vill ta er en närmare titt på klassiska Triffiderna Anfaller som börjar visas till helgen.
Posted 08 January 2010 - 23:36
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 January 2010 - 11:27

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 January 2010 - 11:31
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 January 2010 - 11:59
Jag är för feg med privatimport och kortbetalningar, så det brukar bli discshop för min del. Jag brukar kalla det "att stötta inhemska butiker".

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 09 January 2010 - 17:51
Efter att konstaterat att jag ej har BBC One så blir det väl till att köpa DVD:n istället.
Posted 10 January 2010 - 13:18
Posted 26 January 2010 - 23:41
Ok, ikväll har jag faktiskt fått svar från TV 4 (kors i taket, tog sin lilla tid må jag säga) och de har rättigheterna till denna, dock kunde hon inte säga när den ska sändas... Japp, lutar starkt åt DVD:n
Posted 27 January 2010 - 08:33

Posted 27 January 2010 - 15:26
Posted 27 January 2010 - 16:23
Tack igen Synon för att du tog dig tid och mejla TV4 och delade med dig av svaret.

Posted 27 January 2010 - 17:04
Yes. Tack för förfrågningen samt att du delade med dig av svaret Synon.
Posted 28 January 2010 - 09:03
Posted 29 January 2010 - 13:54
Posted 11 February 2010 - 15:39
Carty hälsar att den svenska utgåvan kommer 21 april, endast 179:-. Även den på Discshop
Edited by Synon, 11 February 2010 - 15:40.
Posted 19 February 2010 - 13:31
Nu är det frågan om TV4 kommer att sända avsnitten innan den letar sig ut på dvd den 21/4. Det måste dom ju nästan göra kan man tycka om dom vill ha några tittare alls. Bara att hoppas på det bästa iaf.
Posted 01 July 2010 - 16:33
---
Baserad på sci-fi klassikern av John Wyndham och från producenterna av Village of the Damned kommer en episk berättelse om människans sista dagar. Året är 2011: människan har ersatt de fossila bränslena genom att odla en mycket farlig växtart. Triffider, som nu är den enda källan till bränsle och energi. När jorden drabbas av ett meteorregn och människan är nära att dö ut, inträffar nästa katastrof. Triffiderna muterar och vänder sig mot människan för att ta över världen. De få människor som klarat sig slåss för sitt liv under vad som kan vara människosläktets sista dagar.
Den här miniserien är både bra och mindre bra. Dålig är den dock aldrig.
Vi börjar med det mindre bra först.
Triffiderna. Dels så ser dom inte fullt så bra ut på det visuella planet som jag hade hoppats på. Vad som är värre är att dom har en sådan nedtonad roll i intrigen att man aldrig riktigt känner av det hot som dom erbjuder i både boken och dom andra filmade versionerna.
Svaga och bleka skådespelare är nästa problem. Jag vet inte riktigt vart det går fel, men jag kan tänka mig att en del av problemen startade i castingprocessen. För hur kan man annars förklara att man castar, inte bara Eddie Izzard, utan även Jason Priestley i den här miniserien? Båda två var något udda val, mest udda upplevde jag nog att Eddie Izzard var. Men det var innan jag såg miniserien och nu i efterhand kan jag konstatera att det inte direkt fungerar, men att han i vilket fall som helst fungerar bättre än vad Jason Priestley gör.
Den sistnämnde passar inte alls in i den roll som han ska gestalta. Det fungerar inte alls och tyvärr är ju den karaktären med rätt mycket. Vilket drar ner det hela. Även Eddie Izzards karaktär är med mycket, vilket är extra kännbart just av det faktum att han inte är speciellt bra. Det finns flera scener som båda är med i där hakan nästan nuddar bröstet och man vill uttrycka ett rungande; wtf!
Övriga skådespelare är allt från bra till okej. Extra bra tycker jag att en av dom kvinnliga birollerna är. Nu rör det sig snarare om en tjej än kvinna, då både skådespelerskan och karaktären är i dom ynge tonåren. Men jäklar så bra, övertygande och trovärdigt som hon spelar.
Dom positiva bitarna är att handlingen är helt okej. Till och med riktigt bra på sina ställen.
All scenografi är bra och utsökt passande. Kanske rent av den bästa bland alla filmade versioner som har gjorts av boken.
Tempot är mycket bra. Det blir aldrig långtråkigt och det går aldrig för fort. Man tar tid på sig att utveckla både karaktärer som handlingen.
Musiken är väldigt bra och passande.
Den visuella biten när det kommer till specialeffekterna är mycket bra. Det känns ödsligt, skitigt och ser hotfullt ut. Mycket har skapats med datoriserad hjälp. Dock utan att det stör, så man slipper sitta och hänga upp sig på att allt känns konstgjort ut.
På det hela en bra version och tolkning av boken. Jag skulle tippa på att den kan växa med åren.
BRA
Edited by Cartman, 01 July 2010 - 16:55.
Posted 02 July 2010 - 07:47
Edited by XC, 02 July 2010 - 07:47.

Posted 02 July 2010 - 09:26
Edit: Ok, kunde inte låta bli utan har mejlat fyran...
Edited by Synon, 02 July 2010 - 09:33.
Posted 02 July 2010 - 14:36
Posted 02 July 2010 - 22:30
"Nej, inte ännu. Vi får heller enligt avtalet inte visa den förrän tidigast i höst."
Det var faktiskt allt som stod i mejlet. Väldigt svävande svar så man vet aldrig när de verkligen kommer att visa den
Posted 02 July 2010 - 23:25
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 03 July 2010 - 13:41
Som sagt. Dom vinner ju inga tittare med att vänta så lång tid efter att den redan finns att se på annat sätt. Möjligtvis om dom ger den en bra tid, men det känns ju ytterst tveksamt när det är TV4 vi pratar om.
Trist för alla som vill se den på det sättet.
Edit:
Synon: det låter som ett bra alternativ. Att se den nu när du har sett färdigt Babylon 5. Det ska bli intressant att läsa vad du tycker om den.
Posted 03 July 2010 - 15:00
Tillbaka till ämnet: jag ska strax iväg och hämta ut boxen från affären, så vem vet, kanske att jag börjar se den redan ikväll? Kul ska det bli iaf att se vad de hittat på för nåt