Edited by Cartman, 20 January 2009 - 13:28.
Xena: Warrior Princess ~ Säsong 4
Posted 20 January 2009 - 13:18
Posted 20 January 2009 - 14:25
Edited by XC, 20 January 2009 - 14:26.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 January 2009 - 14:28
Posted 21 January 2009 - 00:30
Caesar (eller snarare Karl Urban)
Så det gick så här långt efter Crassus(?) död i Rom, men nu får dom ju börja från början igen som Caesar sa till Pompejus.
Bland det bästa var nog när Xena och de andra luras med den dubbelsidiga flaggan för att få styrkorna dit dom ville.
4x06 - A Tale of Two Muses
Tara. Behövdes hon verkligen i det här avsnittet. Jag menar, det kunde ju lika gärna vara Gabrielle som satte igång det hela med hennes lust för att dansa helt plötsligt
Bruce Campbell var ju bara
En scen som är bra är nog den när Xena ska träna dom i 'krigskonst' och alla följer hennes rörelser
4x07 - Locked Up and Tied Down
Bra avsnitt. Lite fascinerande att de hade ett kvinnofängelse redan då
Förutom att man förstod ju direkt att det var Thalassa som stod där i fönstret och spanade ner på gården.
4x08 - Crusader
Bra avsnitt. Här märker man hur godtrogen Gabrielle kan vara ibland.
Kändes lite som om Xena blev femte hjulet där när Gabrielle och Najara fick kontakt.
Najara var nog lite för fanatisk för att få alla att se 'ljuset', det var nog där som hon tappade Gabrielles förtroende.
Bra scen när Gabrielle hänger, jag menar står på brädan, över klyftan.
Nu får vi se dom där scenerna om korsfästelsen igen, när kommer vi dit? Vill se nu. (svara inte på det
Satt och undrade ett bra tag var jag hade sett henne som spelade Najare förut, tog ett tag innan jag kom på att det är hon i Cold Case. Hon såg ju bra mycket bättre (sundare) ut här än vad hon gör i Cold Case.
4x09 - Past Imperfect
Intressant avsnitt. Xena råkar ut för något hon redan gjort en gång tidigare. Sen är det alltid intressant att se mer vad som hänt tidigare. Nu fick man ju historian om Borias död och Solans födelse.
Men varför valde dom tjejen som hennes fiende? Kom lite från det blå tyckte jag och passade inte riktigt in fast hon förklarade sin sak under avsnittet.
4x10 - The Key To The Kingdom
OK Avsnitt. Men det blev nog lite för mycket Meg.
Börjar bra i alla fall. Hur kul som helst när Autolycus upptäcker att han blivit lurad efter sin perfekta stöt för att sno rubinen
Shamrock
4x11 - Daughter of Pomira
Njaaa, efter att ha sett tidigare avsnitt med the Horde så kändes det här helt fel.
Säger som Cartman, lite för mycket Grottbjörnens folk
Nu har jag kommit ikapp
Edited by Georgia, 21 January 2009 - 00:30.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 21 January 2009 - 06:06
Past Imperfect
Borias stjäl avsnittet, nuff said
Annars rätt ok även om det inte fastnar i minnet (frånsett Borias då). Angående veckans skurk så... Ah, jag köper hennes motivering. Kanske inte henne som de facto skurk dock... Som hon beskrivs känns hon som en makten bakom tronen, inte själva troninnehavaren så att säga (bra på att sätta sig in i motsåndarens psyke, bra på taktik och startegi men svag när det gäller dom fysiska delarna). Jag gillar förresten remaken som dom gjorde när Xena lämnar över sitt barn till Kaleipus (ännu ett tack till Woosh episodguide
A Key to the Kingdom
Autolycus och Joxer är ju alltid sevärda, likaså när Lucy Lawless får göra något annat än gamla vanliga Xena
Annars så, njae inget favoritavsnitt precis.
Daughter of Pomira
Lucy Lawless som en hordie är ju för sött (fast inte lika sött som när hon är shaman förvisso)
Samma sak här egentligen, inget favoritavsnitt och det bleknade från minnet tämligen fort. The Price är ju oerhört mycket starkare. Utvecklingen av the horde som görs här känns knepig. I the Price var dom en mystisk naturkraft som dök upp från ingenstans och slaktade allt i sin väg för att sedan försvinna. Bilden gemene man har av dom är att det rör sig inte om människor utan om rena rama monstren. Det ska till Gabrielle för att vi ska få några hints om att så inte är fallet och i slutet blir the Hordes mänsklighet nyckeln till att om inte vinna så i alla fall överleva deras angrepp. I det här avsnittet känns det som att man vidareutvecklar det koncept vilket är väl inte helt fel. Fast att det där lilla fortet överlevt den demoniska hordens närvaro så himla länge är ju knepigt... Visst att en döende hordie vill ha vatten och att dom har en kodex men det räcker inte för att förklara att the Horde lever sida vid sida med ett litet samhälle. Trots allt så innehåller ju den där kodexen nån rad som tydligen säget "Döda alla människor!!!". Och om inte ens Xenas arme hade en chans mot dom så hur skulle ett litet fort ha det?
Sen tycker jag lite synd om Xenas sergeant eller vad han nu var i flashbacken. Han blir dödad för att han snabbare än Xena såg vad som behövde göras. Kan väl inte ha gått mer än några sekunder mellan att hon tar död på honom som hon själv ger exakt samma order
Och jo, jag brydde mig faktiskt om en karaktärs öde. Den där whatsitsname som jagade hordes. Att det skulle behöva ta Xena hela avsnittet innan hon hade död på honom... Pfff! Irriterande typ
Posted 21 January 2009 - 10:27
Milo? Störande karaktär håller jag med omOch jo, jag brydde mig faktiskt om en karaktärs öde. Den där whatsitsname som jagade hordes. Att det skulle behöva ta Xena hela avsnittet innan hon hade död på honom... Pfff! Irriterande typ wink.gif
Och visst är det kul och få se LL få lite mer svängutrymme, men i Key to the Kingdom blir det lite för mycket.
04x12: Jag diggar det här avsnittet.
Roligaste scen: När krigherren Zandar förvandlas till den elaka styvmodern. Och Gabrielle i Xenas version.
Extra material:
Intervjuer.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 21 January 2009 - 11:56
Kan man nog säga, hon är en av huvudpersonerna i serien.Har inte sett Cold Case men har skymtat "Najara" i trailers som jag sett. Hon är regular där va?
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 21 January 2009 - 12:05
Få se om man får inspiration och se något avsnitt.

Posted 21 January 2009 - 14:17
Sedan säger jag bara lol, lol.
04x13: Ett helt okej avsnitt. Gillar när man får till bra tillbakablickar och syner för Xena och Gabrielle. Vet att en del inte gillar det här avsnittet och det kan vara lite svårt att ta till sig då det kan upplevas som lite ”flummigt” och ”otherworldly”.
Tror att XC kan sammanfatta det hela bättre än jag. Ibland känns det svårt att skriva/sammanfatta ett avsnitt, detta är ett i mängden.
Posted 22 January 2009 - 10:04
04x13: Paradise Lost visades aldrig när Xena visades för första gången på TV3 (under "äventyrssöndags eran") den kunde upplevas som skrämmande för små barn sades det. (Tur för oss att saker och ting ändrats sedan dess). I det här avsnittet så känns det som om man medvetet börjar pusha lite för att Xenas mörka sida och Gabrielles ljusa mer skall ses som ett team än att den enda försöker fördärva den andra. Det finns förutom det ngra riktigt bra scener. Den med sköldpaddan är en favorit, hela tiden sitter man på helspänn och är orolig att Xena skall landa på henne/honom. (Och sedan den enkla men talande bilden när chakrammen kommer tillbaka blodig och med pälstovor. Stackars kanin... Sedan slutet, snacka om att Xena och Gabrielle måste vara på samma våglängd - och vilken tillit Xena visar genom att kallt räkna med att Gabrielle inte skulle tillåta Xena ta ett oskyldigt liv. Sedan gillar jag att man inte tjatar om tillbakablickarna, utan bara lägger på dialogstycken med en liten eko-effekt. Ger en helt ny dimension till Gabrielles minnen och simulerar oss också och sträcka oss tillbaka till avsnitten i fråga. På det hela taget gillar jag avsnittet, det bli aningen segt på sina ställen men överlag är det riktigt bra. (Och visst älskar vi det inledande leende-diskussionen? Vi som sett hela säsong 4 vet ju vad som komma skall.
Edited by XC, 22 January 2009 - 10:04.

Posted 22 January 2009 - 14:00
Bra sammanfattning om avsnittet, dock är jag nog inte lika förtjust i det som du verkar vara.
Posted 22 January 2009 - 16:26
Roligt avsnitt
Tror jag aldrig har sett så många versioner av Askungen förut
4x13 - Paradise Found
Så det var det här avsnittet som inte visades. Läste någonstans att det blev bannlyst? eller är det något annat avsnitt?
Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag sett det här tidigare, om det gick under reprisrundorna på TV3 så har jag antagligen missat det då.
Ännu fler visioner med dom på korset, men nu får man ju lite mer detaljer, speciellt Gabrielles henna tatueringar i handflatorna. Vi närmar väl oss den händelsen nu men tanke på att dom har kommit till Indien.
Var väl det jag visste, man måste ha en aning ondska i sig annars fungerar man inte fast man är godheten själv.
Posted 22 January 2009 - 22:41

Posted 23 January 2009 - 13:34

Posted 26 January 2009 - 12:56
Bäst är ju givetvis och få se ROC i rollen som Tanaka, alltid kul och få se både hon och Lucy i andra roller än "sina egna".
Absolut. En klart bra prestation.
04x15: Är lite kluven till det här avsnittet. Är som sagt inte överdrivet förtjust i Alti men överlag sköter hon sig bra i det här avsnittet. "Felet" ligger snarare i handlingen som känns lite förlöjligad. Naiyima är en intressant karaktär som lyfter avsnittet en aning. Hon känns "lite mer än alla andra" så att säga och det passar ju bra till handlingen. Att man får flera scener från Xena och Gabrielles framtid är fortfarande en intressant del i avsnitten och hjälper till att öka på nyfikenheten hos tittarna. Även något så "oviktigt" som effekterna är bra i det här avsnittet. Oviktigt i den mening att handling, karaktärer och skåpdespelare går före effekter.
Posted 26 January 2009 - 20:32

Posted 26 January 2009 - 20:59
Bra avsnitt. Och en bra introduktion av Eli.
Man blir ju lite lurad där om man inte är uppmärksam när Gabrielle blir besatt. Och så typiskt att det är hon som åker på det (igen)
Men som Carty säger, lite jobbigt att Gabrielle köper allt utan att märka att något är fel. Bara scenen med pärlorna borde väl ha sagt henne något. Sen tror jag att det är där man 'upptäcker' att det är något fel på henne.
4x15 - Between The Lines
Jag gillar det här avsnittet, om man inte tänker på det ologiska som XC skriver om.
Xena som fredsmäklare och Gabrielle som krigsherre i framtiden fick en väl att lyfta lite på ögonbrynet, men vem vet vad som väntar en i nästa liv. Sen så vet vi ju från tidigare och kommande avsnitt att de kommer att träffas igen i framtiden.
Mer visioner om deras öde/framtid får en ju att börja klättra på väggarna och vilja se resterande avsnitt redan nu (sneglar mot en viss låda som står på golvet)
4x16 - The Way
Än en gång får vi träffa Eli, nu när han funnit sin väg. Här märker man verkligen att Xena och Gabrielle har olika vägar att gå. Känns som en fortsättning på föregående avsnitt, att Xena måste fortsätta som krigare för att bli fredsmäklare i nästa liv.
Gabrielle har kvar sina hennatatueringar, men vart tog Xenas vägen?
Det här var intressant:
Är det därför det stod text före avsnittet?This episode was pulled from syndication after protests from Hindu groups. It was finally allowed to be reshown with the addition of a public service announcement at the very end by Lucy, Renee, and a spokesman for the Hindu community explaining that the producers took liberties with the Hindu religion. As a side note, the public service announcement was made while they were filming season five, and it ghave fans their first look at Xena and Gabrielle's new costumes.
TV.com
Det verkar som om det här avsnittet inte har visats i England. Men visst visade TV3 det? För jag minns den där flygande mattan.
Although 'The Way' is available on both video and DVD this episode has never been shown on either satellite or terrestrial television in the UK
Posted 26 January 2009 - 22:06
På whoosh står det att det blev ett hallå över det påstådda lesbiska förhållandet mellan Xena och Gabrielle dessutom.08-13-99. It was announced that THE WAY would be returned to circulation in edited form, to be released 08/30/99. They will cut out the scene with the Hanuman head-butt, and Lucy Lawless and Renee O'Connor will appear in a 30-sec. public service announcement tacked on to the beginning of the show. (Källa)
(Detta kanske tas upp i intervjuklippet nedan).
Extra Material (glömde i förra posten):
Alternativ scen 04x15 - BtL
Intervjuer - 04x16 - the way
Edited by XC, 26 January 2009 - 22:12.

Posted 27 January 2009 - 12:16
I intervjuklippet nedan så säger Steven Sears att det var främst amerikanska hinuister (detta rättade han snabbt till "personer med västerländskbakgrund som konverterat till hinduismen"¹) tog illa upp. Samt att det var en liten minoritet som reagerat på avsnittet. En liten varning dock om man inte sett hela säsongen, det finns en minispoiler i intervjuklippet.
¹ Eftersom avsnittet aldrig visats ocensurerat utanför staterna så tippar jag på att; ja det handlar om dubbelmoraliska amerikaner - som vanligt.
Kan tillägga att tittar man noga så är de flesta av Xenas henna tatueringar borta redan i slutet på Between the Lines (tror chakramen på foten är den enda som är kvar). Det var visst en viss kontrovers kring det faktum att Gabrielle behåller sina säsongen ut. Kanske är det ett sätt och förmedla att medan Gabrielle köper in sig mer och mer i religionen så var Mandala bara ett verktyg på vägen för Xena.
--
Missat ett klipp tidigare:
Intervjuer - 04x14, Paradise Lost

Posted 27 January 2009 - 13:58
Gabrielle i kort hår är otroligt snyggt.
Nope, jag har fortfarande lite svårt för det. Jag har lärt mig att leva med det skulle man kunna säga, men jäklar vad besviken jag var till en början på hennes nya frisyr.
04x16: Något av ett favoritavsnitt i säsong 4. Den indiska "arcen" i säsongen är över huvud taget riktigt bra och välgjord. Detta avsnitt kommer extra bra till sin rätt ur det perspektivet. Gillar att både Xena och Gabrielle får ta ett steg tillbaka till förmån för någon som är "lite mer" och högre uppsatt/upplyst än vad dom själva är. Vilket bara visar på hur pass männskliga dom båda är, att man alltid kan sträva efter att bli en bättre människa, vilket är en fin liten touch tycker jag.
Tycker även om andra aspekter av avsnittet. Musiken är verkligen underbar och Joseph LoDuca har verkligen hittat en egen touch på indien och dess mystik och skönhet. Gillar även hur man målar med en stark färgpalett, med många olika och starka färger. Både på kläder men även i själva landskapen. Även fint med balansen mellan ljuset och mörkret är riktigt bra återspeglat.
Den negativa biten är den flygande mattan. Speciellt i scenerna då den är datoranimerad. Annars finns det inget att klaga på i det här avsnittet.
TV6 hade som väntat klippt sönder stridsscenen mellan Xena och Indrajit.
Vad hade dom klippt?
Måste se något avsnitt på TV6 för att se hur pass mycket dom klipper i serien egentligen. Sedan du påpekade att dom gör det ibland i avsnitten samt att vinjetten är klippt blir man ju lite nyfiken på att jämföra.
Posted 27 January 2009 - 14:05
Man får i princip bara se svärdsfighting delen. Man får ett klipp med Xena på golvet - döende - med armarna avhuggna. Och sedan sluttampen när hon dödar Indrajit - jag har för mig att hon hugger huvudet av honom va? Det sista märks tydligt eftersom de i ena bilden fightas och nästa ser man henne bakifrån, stående passivt och synbarligen vinnaren.Vad hade dom klippt?TV6 hade som väntat klippt sönder stridsscenen mellan Xena och Indrajit.
Måste se något avsnitt på TV6 för att se hur pass mycket dom klipper i serien egentligen. Sedan du påpekade att dom gör det ibland i avsnitten samt att vinjetten är klippt blir man ju lite nyfiken på att jämföra.
En sak som jag reagerade på är att Eli och Rama måste ha varit helt olika, eftersom Indrajit påstår att den förra avataren dödade hans far. Antingen så var Rama inte icke-våldsutövare som Eli eller också ljuger Indrajit. Alternativet är att Rama hade en champion precis som Eli, men det antyds inte.

Posted 27 January 2009 - 14:14
Så det är alltså våld som dom har klippt bort eller är det mer aspekten att Xena är överlägsen så att dom kanske klippte bort den biten för att tona ner våldet som att det skulle vara mer påtagligt och otäckt pga det?
Lustigt att man 2009 fortfarande klipper i avsnitt. Om det inte är så att TV6 bara köpt in rättigheterna och inte ens är medvetna om att avsnitt kan vara klippta.
En sak som jag reagerade på är att Eli och Rama måste ha varit helt olika, eftersom Indrajit påstår att den förra avataren dödade hans far. Antingen så var Rama inte icke-våldsutövare som Eli eller också ljuger Indrajit. Alternativet är att Rama hade en champion precis som Eli, men det antyds inte.
Intressant tankegång. Mest troligt tycker jag att biten med att Rama inte var icke-våldsutövare som Eli eller att Indrajit ljuger. Mest trolig kanske den sista aspekten är då det känns som att Indrajit skulle kunna göra en sådan sak med enkelhet. Fast det är rätt svårt att veta då det känns väldigt öppet om hur det ligger till, man får inga direkta svar och det känns lite som att dom lämnat det öppet för tolkning.
Edited by Cartman, 27 January 2009 - 15:18.
Posted 27 January 2009 - 15:06
Jag väntat mig att avsnittet var klippt, jag hade ju kunnat hämta dvdn (som låg vid datorn) men orkade inte.
Edited by XC, 27 January 2009 - 15:06.

Posted 27 January 2009 - 15:12
Som när Buffy gick på femman och de visade den klippta versionen på dagen och oklippta versionen på natten eftersom det sändes via England.
Vilken version var det som gick på TV3?
Edited by Georgia, 27 January 2009 - 15:13.
Posted 27 January 2009 - 15:18
Och äventyrssöndag-eran är aningen för långt bort för att jag skall minnas om det var klippt då.
(Nu kan jag behöva dubbelkolla men mina engelska dvd:er har hela fightingscenen).
Edited by XC, 27 January 2009 - 15:18.