Phantasy StarHandling: Lassic är härskare över solsystemet Algol och har blivit grym efter att ha funnit en ny religion.
Nero, ledare över en grupp rebeller, blir ihjälslagen av vakter när han försöker mörda Diktatorn Lassic. Med sina sista ord ber han sin syster, Alis, att fullfölja det han började och mörda Lassic.
Alis ger sig ut på en lång och farlig resa för att hitta alierade och vapen mäktiga nog att mörda Lassic.
Svårt att veta vad man ska säga om ett gammalt RPG så jag försöker gämföra med andra RPG från samma generation.
Spelets största plus är musik och grafik. Musiken är underbar och det finns inget att klaga på där. (men jag saknar en bosslåt)
Grafiken är också smått fantastisk för sin tid och visar tydligt just hur kraftfullare SEGA 8-bitar Master System var mot Nintendos 8-bitars konsoll. Trots att spelet kom i samma vända som Final Fantasy I och II så slår det dem grafiskt riktigt ordentligt.
Och att få spela i First Person i grottor och borgar, för att inte tala om i strider, är riktigt intresant.
Strids systemet är därimot mindre imponerande än FFs turbaserade. Upprepande samma sak helatiden utan variationer eller chans till strategi. Mot flera fiender kan man dessutom inte välja vem man ska anfalla utan det väljer maskinen.
Manuset och storyn är inte heller mycket att hänga i Julgranen. Ett gäng hjältar letar vapen för att kunna mörda en grym Kung. Vill man ha lite backstory så får man läsa det i manualen.
Det händer ingenting i spelet utan det är samma quest, man reser för att leta vapen för att döda den onda kungen. Även om den har en liten trevlig twist precis i slutet.
Och replikerna ger spelet nästintill ingenting då de är bara är korta och oftast bara ger precis den viktigast informationen. Typ Karaktär 1: "Ut ur mitt hus. Jag måste öva." Karaktär 2: "Vi ska mörda Lassic." Karaktär 1: "OK, men då måste vi resa nu."
Spelet är också väldigt frustrerande för oftast får man inga hintar eller hjälp med vart man ska eller vad man ska göra. Dessutom är grottor och torn labyrinter utan karta med många våningar där man lätt kan springa runt i timmar utan att veta var man är.
Man behöver en guide för att spela spelet för annars kommer man snart ge upp. Jag använde en och det tog ändå 27 timmar för mig att klara det.
En annan dålig sak är avsaknaden av variation på bossar. Där finns bossar i typ varje borg eller grotta men av alla bossar i spelet är det bara 5 som är exlusiva (plus en som återanvänds i en annan bossfight). Alla andra återkommer på andra ställen som dussinfiender vilket tar bort det speciella med dem.
I slutändan är detta ett spel jag troligen inte brytt mig om att spela klart om jag inte hade varit intreserad av att spela Phantasy Star II-IV och ville ha den kompletta upplevelsen (fast inget i första spelet utöver slutstriden har någon som helst betydelse i senare spel).
Det är OK att spela om man har den motivationen men annars så är det inget bra exempel på klassiskt RPG om man är sugen på att spela ett sådant. Men slut texterna var coola.
Betyg: 1,5/5
Edited by Crusader, 08 March 2009 - 00:40.