Regi: Josh Trank, Manus: Simon Kinberg, Josh Trank,Jeremy Slater.
I rollerna: Miles Teller, Michael B Jordan, Kate Mara, Jamie Bell, Tobey Kebbel
Den här filmen var en märklig upplevelse att se, så jag beklagar att recensionen är lite konstig också. Finns en del spoilers.
De flesta som på någorlunda sätt följer filmvärlden, och i synnerhet den typen av genre som superhjältar har nog hört om svårigheterna FOX, regissör Josh Trank och alla inblandade haft med rebooten av Marvels superhjältefamilj "Fantastic Four"
Filmen, som tydligt är inspirerad av Ultimate Fantastic Four börjar med Reed Richards som liten grabb, och hur han hela tiden försöker skapa diverse "omöjliga" saker som en maskin som gör att man kan teleportera, designa en flygande bil (nod till Fantasticar) och hur omvärlden antingen inte förstår honom, mobbar honom, eller allmänt tycker att hans tankar är löjligheter. Som kompis har han Ben Grimm, en klasskamrat till Reed, som hemma blir mobbad av en elak storebror som säger "its Clobbering time!" innan han ska ge sin lillebror stryk ,lite varningsklockor redan här kanske om hur filmen är. Ben och Reed gör gulliga vetenskapliga experiment ihop, som på typiskt film sätt leder till explosioner och att hela kvarteret får strömavbrott.
Filmen hoppar snabbt till vad jag tror ska vara Reeds och Bens gymnasieskolas "Science Fair" där de visar ett nytt experiment som ingen av skolans lärare tror på(märkligt hur de t om verkar tycka att Reed är korkad), men som tur är så är Dr.Franklin Storm(Reg E.Catey) där med sin dotter Sue (Kate Mara) som ser något fantastiskt med Reed. Reed får haka på till Baxter institutet för att bygga sin maskin, med andra unga förmågor, och det Reed skapat är egentligen något som inte bara teleporterar, utan teleporterar saker till en annan dimension, eller planet, eller en annan planet i en annan dimension.
Ungefär första halvan av den här filmen är...godkänd, den är ju inte en sån filmen som griper tag i den, men man klarar av att se den. Efter inledningen introduceras vi givetvis till Sues bror Johnny(Jordan) som gillar att åka racerbil, och dryga östeuropen Victor Von Doom(Kebbel) ,han heter Doom i efternamn , inte Domashev, ryktas att FOX ändrade detta i efterhand,)och här börjar grejer bli betydligt sämre.
Inte för att avslöja allt, men gänget i Baxter-byggnaden lyckas bygga sin maskin, men kostymnissar från USAs regering (inte förklarat vilka nissar, men kostymer har de) säger att de ska anlita NASA för att utförska planeten i andra dimensionen. Eftersom hela gruppen jobbat så hårt, så blir de alla arga. Doom ger fingret till kostymnissar(ja), och efter detta så bestämmer sig kompisarna att supa sig fulla (ja) och på fyllan så får de iden att de åker dit själv. Reed ringer sin kompis Ben och säger att han ska "fanimej haka på!!! wooo!" så åker då hela gänget till planeten. Eller Sue följer inte med. Kanske för att hon är tjej, och fruntimmer ska fanimej inte åka på äventyr. Nu är jag kanske för snäll, Jag kan tänka mig att Trank tänkte att han låter Sue vara tjejen som jobbar i det tysta, gör viktigt arbete med datorn, osv analysera saker, som en "Invisible Woman"...kanske. Filmen har en hel del sånt här "ungdomar gör vad de vill och de vuxna försöker hela tiden styra dem och tvinga dem till annat" grejer, jag antar att detta också var en av Tranks poänger. Trank introducerar och visar tankar och koncept men det blir inte så mycket mer av det.
Väl i andra dimensionen (eller planeten) verkar Trank med flit regissera B-science fiction, han får en rätt rolig vibb i några minuter med dialog som känns som scifi från 50-60 talen. Själva planeten är en rätt tråkig CGI-sandhög med grön självlysande gegga i. "all shit breaks lose" eftersom Doom lekt med geggan och alla får gegga och stråling på sig, så de måste rymma hem, förutom Doom som ramlar och kan inte komma upp. När gänget kommer hem så exploderar grejer och även Sue får strålning på sig. När jag tänker efter så kändes den här scenen lite som att Trank ett tag gjorde uppföljare på sin förra film "Cronicle".
Snabbt efter detta blir filmen ryckig utav H*vete. Gänget hamnar hos militärens laboratorium och Reed rymmer därifrån. Efter detta dyker en ONE YEAR LATER text på rutan och filmen avslutas på ungefär 20 minuter. Väldigt märkligt.
The Thing /Ben har blivit ett vapen för USAs regering, man visar på små skärmar hur han är på uppdrag (actionet vi såg i trailers syns bara på militärens lilla tv-skärm, vi får inte se stora action scener) och det står att Ben Grimm har "43 Comfirmed Kills"(japp!) , samtidigt tränar Johnny Storm på att kasta eldbollar och också bli ett vapen. Snart åker en ny expedition till dimensionen och de hittar Von Doom levande och tar hem honom. Reed har varit på rymmen i ett år, delvis verkar han försöka hitta ett botemedel för sina vänner, delvis verkar han bara skämmas. Jag märker nu att jag skrivit så mycket av handlingen att jag lägger av , se den själva om ni orkar.
Skådisarna då? Tobey Kebbel är en bra skådis som är fast med en usel karaktär, en dryg eurotrash snubbe som verkar vara pilsk på Sue. Hans motivationer som Doom är ytterst förvirrande och hans look är som en zombie korsad med en sån där Crash Test Dummies docka. I hans intro som Doom så går han runt och ser till att diverse forskares och kostymnissars huvuden exploderar med hjälp av sina krafter. Filmen sabbar Dr.Doom igen, rätt hårt också.
Kate Mara är helt ok som Sue Storm. Hennes krafter visas på ett godkänt sätt. Hon har inget lysande material att jobba med, men hon gör ok med det lilla hon har. Efter halva filmen så har hon billig blond peruk på sig vilket distraherar.
Jamie Bell är bra som Ben Grimm. Det är inte lysande material (för någon skådis i filmen) men han levererar det bra, hans röst är lite konstig eftersom de velat få det att låta lite grusigt. När han rör sig så låter det också som någon gnuggar ihop stenar, vilket var rätt coolt. Jag gillar Ben Grimm i filmen trotts allt. Designen fungerar sådär, ibland ser det bra ut, ibland kasst. Jag köper att Ben är förtvivlad och arg, Trank introducerar också att Ben är sur och besviken på Reed, eftersom Ben då förvandlats och att Reed är på rymmen. Trank gör inget av det konceptet heller.
Miles Teller ger ett rätt drygt intryck av sig i intervjuer, jag gillade honom som Reed för det mesta. I en traditionell F4 film så skulle jag inte ha något emot att han spelade en ung Reed Richards.
Mycket snack om Michael B Jordan som en svart Johnny Storm. I filmen är det så att Sue är adopterad från Kosovo. Jag orkar inte debattera om detta att casta folk med annorlunda hudfärg än i serietidingarna men faktum är att oavsett vad så tycker jag att Jordan ger en av de blekare insatserna i filmen, han är liksom där, men det händer inte speciellt mycket.
Filmen har typ två actionscener, och "finalen" som ryktas vara regisserad av producenten Mattew Vaugn är stressad, ful och tråkig.
CGI effekerna i filmen är väldigt ojämna, vissa grejer är godkända, andra ser ut som fula TV-spel.Filmen har vissa av de fulaste CGI effekterna jag sett på åratal i
en Hollywood film.
Musiken av Marco Beltrami och Philip Glass (cool combo!) är rätt bra. Likaså fott av Matthew Jensen.
Dräkter har de ju knappt, svarta skyddsdräkter.
Största problemet här , om vi bortser från att man inte gillar stilen, tonen, skådisarna osv, största problemet är att FOX har släppt en ofärdig film, en film på runt 90 minuter där mycket material som originalregissören filmat saxats bort, och ersatt med annat material
Att det spårat ut lite för Josh Trank är en grej, det är uppenbart att han inte lyckats, men att smarta grabbar som Matthew Vaugn och Simon Kinberg väljar att släppa nånting som detta? Märkligt.
Egentligen skulle den här filmen vara godkänd, liksom två stjärnor av fem, men det otroligt stressade skit*t man visar på bioduken efter filmens första timma är oförsvarligt. Det hela känns som ett medelmåttigt Netflix pilotavsnitt till någon Scifi-serie. Inte som en Hollywoodfilm med en budget på 122 miljoner dollar!.
Finns knappt någon action, skurkens motivation är udda, CGI:in ibland usel, och avslutet där man på ett väldigt pinsamt och billigt sätt snor slutet från förra Avengers filmen? Det kassaste jag sett från en superhjältefilm på väldigt länge.
Josh Tranks "vision" hade nog inte varit något som jag jublat över, men det FOX släppte var något kassare. Man kan inte riktigt ens ge den här filmen godkänd i den form som de släppte den.
Edited by super85, 11 August 2015 - 01:44.