Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009

• Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

Vote Guests cannot vote

#26 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 April 2009 - 20:43

I derbyn kan allt hända, det borde ett AIK-fan som du veta. Och dessutom brukar väl nykomlingar öppna starkt, det kommer nog bli som man väntar sig mer snart. :)
*Hockey och superhjältar*

#27 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 April 2009 - 20:52

Förvisso men Häcken är ju inget AIK/Djurgården/Hammarby precis ;)
Men ett derby är ju alltid ett derby som sagt.

Winter is Coming

#28 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 April 2009 - 08:58

Tycker DN gör väldigt stor sak av att BP leder allsvenskan efter varje spelad match, beror ju på att de ligger en match före.

Men att Häcken piskade Göteborg så där var en riktig :o . Säger kanske mer om Djurgården än om Götet ;) .

Hoppas Örebro har lite mer flyt i kväll. Hittills har det var en "omöjlig" (=jäkligt snygg, erkänner) räddning av Touray, en feldömd straff och en riktig försvarstabbe samt många missade chanser :( .
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 April 2009 - 16:09

Derby som derby. Så heta som t ex Djurgården och Hammarby ser ut hittills så kanske Häcken mycket väl hamnar före i tabellen, vem vet? Visst drar de ingen publik som de lagen, men derbyn handlar ju mest om känslor. Klart Häcken gör sitt yttersta för att nypa till storebror Blåvitt, så att man inte skulle kunna jämföra ett göteborgsderby med ett stockholmsderby är ju bara trams.

Sen tror jag inte man kan säga något om varken Djurgården, Häcken eller IFK Göteborg efter enstaka matcher heller. Och...ska Blåvitt förlora ser jag ju hellre att de gör det mot ett gäng som Häcken. Hade svidit mer med förlust mot ÖIS, Elfsborg eller något stockholmslag...

#30 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 April 2009 - 16:48

Ännu ingen förlust för Gefle. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#31 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 April 2009 - 21:18

Första torsken för AIK ikväll :(
Typisk 1-1 match men bollfan ville inte in för AIK:s del. Ändå nöjd med AIK:s inledning av årets allsvenska. Men BP krossar de på söndag!

Winter is Coming

#32 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 April 2009 - 22:19

Knapp seger mot BP igår, skönt! Vilken debut för 18-åriga Viktor Lundberg!
BP kommer nog precis som jag trott att kunna bli en obehaglig överraskning för många lag i år, kloka värvningar och och kloka huvuden. En grej som måste förbättras är deras gräsmatta sandmatta som förmodligen är den sämsta i Allsvenskan de senaste 10-20 åren. Skandal att den är godkänd. Nu tar Gnaget Örgryte av bara farten på bortaplan och går upp i serieledning matchen efter det hemma mot Helsingborg B)

Winter is Coming

#33 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 April 2009 - 22:24

Skön vinst för ÖSK. Sviten mot Helsingborg hemma håller i sig :thumbsup:

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#34 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 April 2009 - 22:30

Idag höll jag på Örebro också B)
Apropå det kommer jag troligen att åka till Örebro i sommar när AIK kommer på besök. Har inte varit där sen Eyravallens dagar :)

Winter is Coming

#35 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 April 2009 - 09:50

Finns ju inget bättre när man precis har skämt ut sig i ett derby än att få revansch direkt. Klara 3-0 mot Örgryte, och Tobias Hysén är het i inledningen av allsvenskan med 4 mål på 4 matcher. Förutom plumpen i protokollet med Häckenförlusten har blåvitt börjat helt okej, ändå. De brukar aldrig vara det hetaste laget i säsongsöppningen. Elfsborg ser just nu farligast ut för slutsegern, de tar ju poäng även när det knackar.

#36 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 April 2009 - 22:25

Serieledning.

Winter is Coming

#37 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 April 2009 - 08:55

Vem vet, AIK kanske blir att räkna med i år. Nu lär Kalmar komma tillbaka, och andra lag ska man inte räkna bort heller, men det känns redan nu tämligen säkert att säga att AIK blir bäst i Stockholm i alla fall.

1-0 borta mot Hammarby. Alltid gött att klämma dit 08-lag, och Robin Söders mål var mycket snyggt. Lekande lätt. :)

#38 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 April 2009 - 22:06

Nja om AIK ska hänga med i toppen behövs mycket bättre offensivt spel, defensivt tillhör de top3 i Allsvenskan. Och att Obolo inte säljs i sommar och Özkan håller sig skadefri (vilket jag betvivlar)
Att AIK bli bäst i Stockholm känns ju självklart, t.o.m BP är bättre än Bajen och Djurgården.

Jäkligt skönt med serieledning är det i alla fall! :thumbsup:

Winter is Coming

#39 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 April 2009 - 10:33

Det är ju skitsvårt att döma hur allsvenskan ska se ut efter 5 matcher, men än så länge verkar Elfsborg ha bäst chanser. De vinner och tar poäng även om det inte alltid verkar stämma. Kalmar har börjat skitdåligt, IFK Göteborg och Malmö FF är ojämna, och Helsingborg är ännu mer ojämna. AIK tror inte jag heller räcker till guld i år, men man vet ju faktiskt inte. För en gångs skull verkar i alla fall alla stockholmslag ha en någorlunda låg profil, och det är faktiskt inte fel, kolla bara på hur t ex AIK har vikt ner sig under allt för mycket press förut. Kan de få det lite mindre "blåsigt" så kan det nog räcka bra långt.

#40 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 April 2009 - 11:02

Ja efter 5 matcher kan man ju oftast inte dra för många slutsatser så klart. Men Elfsborg håller jag fortfarande starkast.

Winter is Coming

#41 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 April 2009 - 10:23

Jag med.

1-0 mot Örebro igår, Tobias Hyséns målform håller i sig, snyggt mål också. John Alvbåge i ÖSK:s kasse höll nere siffrorna. Ikväll hoppas jag på Helsingborg och Gefle, så att AIK och MFF inte springer iväg.

#42 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 April 2009 - 22:22

F*n vad dåliga AIK var igår! Inte ett enda skott på mål på hela matchen! Medans Helsingborg rullade anfall efter anfall och skott efter skott! Tur att Örlund var vaksam annars hade förnedringen blivit större. Jaja, det är bara att bita ihop och ta nya tag borta mot Trelleborg på tjångavallen.

Winter is Coming

#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 May 2009 - 09:38

1-0 mot Örebro igår, Tobias Hyséns målform håller i sig, snyggt mål också. John Alvbåge i ÖSK:s kasse höll nere siffrorna.

Eftersom jag gnäller på andra lag när de ägnar sig åt busfasoner och skurkstreck ska jag i ärlighetens namn säga att jag skämdes över att vara örebroare efter att Nordin Gerzic (sp?) bestämt sig för att det var boxningsmatch istället för fotboll. Rött kort var helt befogat!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#44 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 May 2009 - 20:13

Trelleborg-AIK 1-0, nån som är förvånad? Inte jag i alla fall, tror inte det spelats en enda bra match på Vångavallen mellan AIK och Trellborg någonsin (knappt på hemmaplan heller). Förr kan jag förstå varför då Trelleborg spelade den ultimata grisfotbollen men numera är det ju ett ganska hyfsat spelande lag. AIK måste ha väldigt svårt för Trelleborg fortfarande tydligen. Nästa match för AIK är ju inte nån kul historia heller Häcken hemma, blir nog sämsta publiksiffran för AIK:s del på 10 år :(

Winter is Coming

#45 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 10 May 2009 - 12:09

Aldrig att AIK får behålla Ivan Obolo säsongen ut, han fullkomligt dominerade mot Häcken igår och var inblandad i allt i offensiv väg, precisa passningar och nickskarvningar matchen igenom! Hade blivit mer än två målgivande passningar om hans lagkamrater varit lite mer uppmärksamma. Hur ska AIK klara sig utan honom när han sticker, vågar jag knappt tänka på.

Häcken är nog AIK:s drömlag för övrigt, 8 möten i Allsvenskan på Råsunda har slutat med 7 segrar och en oavgjord, bortastatistiken har jag sämre koll men även där kan jag nästan enbart minnas segrar. En förlust på 80-talet är nog allt.

Derby mot Djurgården nästa match med en cupmatch emellan :)

Winter is Coming

#46 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 May 2009 - 21:21

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Finns det nått skönare än derbyseger? :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Winter is Coming

#47 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 May 2009 - 21:46

Gefle bortaslog Halmstad med 2-0 idag. :)

Anders Svensson skada missar VM kvalmatchen mot Danmark.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#48 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 20 May 2009 - 23:00

Och Örebro klarade 0-0 mot Malmö. Med viss tur verkar det som :) .

#49 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 May 2009 - 23:35

Anders Svensson skada missar VM kvalmatchen mot Danmark.

Glada nyheter för AIK som möter Elfsborg imorgon, fast AIK har Jorge Ortiz avstängd så det spelar väl egentligen ingen roll. Örebro går oväntat bra och även Gefle som jag trodde skulle åka ur har övreraskat positivt.

Winter is Coming

#50 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 May 2009 - 11:45

Läste att Ishizaki kan vara spelklar mot AIK däremot...