Jump to content

Photo

Where the Wild Things Are - Till Vildingarnas Land

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 11:45

Jag hade aldrig ens hört talas om boken innan så det är intressant att få höra vad du tyckte om filmen som har koll på boken. Tolkar jag det rätt att vildingarna inte riktigt känns igen från boken?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#27 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 January 2011 - 15:48

Utseendemässigt är de perfekta - precis som de man ser i boken. Handlingsmässigt måste det ju fyllas ut en hel del eftersom hela boken består av 10-talet meningar ;). Det jag menar är utbyggandet är gjort väldigt bra i början (ungefär en bit efter att Max blir kung) men att jag inte inte riktigt gillar valen Jonze gör därefter. Det sätter en lite annan ton på slutet än vad boken förmedlar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 February 2011 - 16:24

Where the wild things are

Egentligen borde jag tycka bättre om den här filmen än jag gör. För det är en bra film, välgjord och allt som den ska vara. Rätt skådespelare, även om jag var lite störd av att höra Tony Soprano hela tiden… :)

Så jag har egentligen inget att invända och vid ett annat tillfälle (med kanske en yngre upplaga av mig själv) hade jag kanske blivit mer exalterad. Nu blir det mest småtrevligt. Finns bra scener och mindre bra scener, men jämfört med Jonze tidigare produktioner saknas helt klart en viss skärpa. Men som en produkt av ett samhälle som överdoserar på terapi är den klart kongenial. :)

Det är beteendestörningar en masse och i fysisk form, men utan den dråplighet och jag tvekar inte kalla den judiska självdistans och självplågeri som präglar säga Woody Allen, bröderna Coen och andra filmmakare.

I slutändan blir det en lite småkul upplevelse, men inte mycket mer.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#29 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 February 2011 - 17:37

Låter som att du hade väntat dig en komedi? Själv tyckte jag det var en rörande och sorglig film.
*Hockey och superhjältar*

#30 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 01 February 2011 - 18:41

Nope, inte väntade jag mig en komedi, men precis som livet är trist och jobbigt ibland är det också dråpligt ibland. Filmen hade också dylika ansatser, men jag tyckte inte riktigt de fungerade. Sorglig vet jag inte om jag tycker den var och visst fanns där potential till rörande, dock befriande osentimentalt. Men jag vart inte så berörd personligen, bra film ja, men grep inte mig trots att den gjorde idoga försök. :)

Edited by dukeofnewyork, 01 February 2011 - 18:44.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#31 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2011 - 21:20

Storymässigt så är det en rätt kall historia; snudd på brutal till och med, inte så att den är överdrivet våldsam på något vis men den känns så. Max är en kille med problem - så mycket står klart från början. Kanske har han någon bokstavskombination, kanske lärde han sig aldrig att ta ett nej som yngre. Iaf är det vad jag tror man vill få fram här. Max skapar en fantasi-ö med vilda men samtidigt snälla monster som är som inkarnationer av sina egna känslor - i monstren får han möta sig själv. Filmen har ett väldigt trevligt soundtrack som jag gillat sedan första dagen jag hörde det. Det minimalistiska och akustiska funkar otroligt väl med filmen. Visuellt är den bra, uppskattar att man uppenbarligen valde mer klassiska metoder jämfört med att förlita sig helt på CGI, även om båtresan på sina ställen var uppenbart trickfilmad. Killen som spelar Max gör ett bra jobb, för trots att han är i centrum hela tiden så blir det aldrig monotont. Filmen försöker avsluta med värme, kanske kan jag tycka han kom billigt undan. Vildingarnas land lär knappast vara första och heller inte sista gången Max flyr för att leva ut sina aggressioner i ensamhet - det var kul att få följa med. :)

Edited by XC, 09 February 2011 - 21:23.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)