Slutet sätter ju upp för uppföljarna, enligt vad jag förstår vill Duncan Jones göra åtminstone tre filmer i sitt
Moonverse. Jag håller med om at slutet vad lätt expository och övertydligt, men det förtog egentligen inget i min mening, Jag gillade också filmen väldigt mycket, försökte ju till och med nominera den i Årets Film, men tji fick jag för det.
Tror detta kan bli en framtida (kult)klassiker. Om det inte redan är det. Jag tror också att att mycket av lovorden kommer sig av att filmen fyller ett behov, en nisch av sci-fi-film som varit styvmoderligt behandlad (alltså inte storslagen action i rymdmiljö som till exempel senaste Star Trek) och att den vågar ta sci-fi på allvar. Trots att den lånar rätt friskt från sci-fi-garderoben (influenserna är knappast svåra att identifiera), så lyckas Duncan Jones göra något eget.
Som nämnts är scenografin riktigt bra och har just den där sköna rymdkänslan som få filmer får till.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now,
Southland Tales"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " –
Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---