Jump to content

Photo

Pixar är genier.. ;)

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 December 2008 - 19:22

Läste på nåt annat ställe att vi har den fenomenala antisuccén med Howard the Duck att tacka för att Pixar finns nu. Lucas var nämligen tvungen att sälja sin effektavdelning till Steve Jobs för att täcka förlusterna efter den. ^_^
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 December 2008 - 19:34

Ahh... Så det är därifrån som jag kanske fått apple-grunden ifrån?

LucasArts var väl den ledande kraften inom sfx ett tag?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2008 - 19:43

Att Toy Story var första datoranimerade långfilmen visste jag, lika så att det var ett spinnoff företag. (Däremot hade jag för mig att det var från Apple av någon anledning). Resten var mycket nyheter för mig, låter som en film/dokumentär värd och se. :)

Apple var deras första sponsor när de gick sin egen väg från Lucas Arts så det är nog därför. ;)

De låg vist bakom utvecklingen av CGI tekniken som används idag till filmer och TV-spel (de livnärde sig först på att sälja sin teknik). Med andra ord, hade inte Pixar existerat så hade inte t ex Shreck heller gjort det och TV-spelen hade inte haft den coola CGI-sekvenser som de har. :P

Fast enligt dokumentären så sålde inte Lucas avdelningen utan lade ned den då den blev för kostsam och rekomenderade teamet att de skulle starta ett eget företag och söka sponsorer.

Pixar teamet var ju, som sagt, de som utvecklade specialeffekt tekniken till bla Star Wars (och fick Oscar för tekniken till Jurasic Park).

Dokumentären finns med på WALL-E DVDn (Cars också, tror jag) samt de flesta andra nyreleaser av Pixarfilmer. :)

Edited by Crusader, 26 December 2008 - 19:47.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 December 2008 - 19:50

Anade att det var så (ang Pixar-Apple/LucasArts) efter fiskrens kommentar. :)

Jag tittar på alldeles för lite av extra materialet (det är ingen hemlighet)... Cars har jag - så om jag väntar med och se efter tills jag köpt Wall*E. :)

Edited by XC, 26 December 2008 - 19:50.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 December 2008 - 22:40

Att Toy Story var första datoranimerade långfilmen visste jag, lika så att det var ett spinnoff företag. (Däremot hade jag för mig att det var från Apple av någon anledning). Resten var mycket nyheter för mig, låter som en film/dokumentär värd och se. :)

Apple var deras första sponsor när de gick sin egen väg från Lucas Arts så det är nog därför. ;)

De låg vist bakom utvecklingen av CGI tekniken som används idag till filmer och TV-spel (de livnärde sig först på att sälja sin teknik). Med andra ord, hade inte Pixar existerat så hade inte t ex Shreck heller gjort det och TV-spelen hade inte haft den coola CGI-sekvenser som de har. :P

Fast enligt dokumentären så sålde inte Lucas avdelningen utan lade ned den då den blev för kostsam och rekomenderade teamet att de skulle starta ett eget företag och söka sponsorer.

Pixar teamet var ju, som sagt, de som utvecklade specialeffekt tekniken till bla Star Wars (och fick Oscar för tekniken till Jurasic Park).

Dokumentären finns med på WALL-E DVDn (Cars också, tror jag) samt de flesta andra nyreleaser av Pixarfilmer. :)

Nja, om man med sponsor menar att de hade samma ägare i Steve Jobs, så visst. Och att säga att Pixar var bakom effekterna i Star Wars mm är också att ta i, som jag fattar det var de en del av Industrial Light & Magic (delar av det datorgenererade). ILM är ju kända för all sorts specialeffekter sedan länge, och lever ju fortfarande i välmåga. Står att läsa på Wikipedia. Lucas tvingades alltså sälja "framtidens teknik" inom ILM (den mesta osäkra då) när han hamnade i lite ekonomiska bekymmer.

Apropå ekonomi så är Steve Jobs numera sedan Disneys köp av Pixar störste enskilde Aktieägare i Disney, och John Lasseter Chief Creative Officer där. Så båda två skrattar nog hela vägen till banken - eller bankerna, kanske man borde säga :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2008 - 00:52

Ja, jag vet bara vad de sa på dokumentären och där så gick det inte alls till så utan där lämnade de LucasArts, startade eget, sökte sponsor och Steve Jobs fick upp ögonen för dem.
Enligt dokumentären så existerade Pixar i 1 år innan Steve Jobs kom med i bilden då gruppen letade sponsorer som hade råd att lägga en $10 milj. på deras projekt.
Jag tror att vad Wikipedia syftar på är att Pixar var en spin-off från LucasArts när Steve Jobs kom in i bilden och hade fortfarande en kopling till moderbolaget.
Steve Jobs sponserade Pixar så att de kunde köpa sig fri från Pixar och blev i genjäld CEO.
Sedan så står det att han köpte Pixar för $10 milj. men enligt dokumentären så var det budjeten han gav Pixar.

Namnet Pixar, föresten, kommer från det namn de gav den Imidge 3D super datorn de skapade när de jobbade på LucasArts kallad P.I.X.A.R. Det var en dator som skapade 3D och såldes till sjukhus, användes med sateliter osv. Men den kostade förmycket och var orsaken att Lucas inte hade råd att ha kvar dem eftersom teknikförsäljning inte precis var hans grej.

De som grundade Pixar (eller rättare sagt Ed Catmull) skapade tekniken som sedan skapade special effekterna till bla Star Wars filmerna.
Själva gjorde de bla. CGI klippen till Star Trek II (vilket var första gången som en CGI sekvens användes i en film).

Ja, den nya dealen med Disney var att Disneys nya CEO ansåg att Pixar hade ett grepp på hur den typen av företag ska skötas så dealen var att Steve Jobs fick majoriteten i Disney samt en plats på The Board, John Lasseter Chief Creative Officer (ironiskt med tanke på att han fick sparken från Disney för över 25 år sedan då de blev rädda för hans datoranimationsteknik att den skulle konkurera ut de som teknade för hand) som ingår i allt Disney inklusive Parkerna, Ed Catmull blev VD för Disney & Pixar Animated Studios och Pixar fick i genjälld $7,4 Miljarder för sina aktier.
Nu har ju Steve Jobs hoppat av som CEO för Pixar pga att han har förmycket att göra på Disney.
Det hela är lite mer av att Disney pch Pixar ska bli som ett då Pixar figurerna nu ska anses en del i Disney familjen och finnas med mer utbrett på Disney parkerna och bland amndra Disney produkter och på så vis får Pixar mer reklam.

Måste säga att det var en mycket bra deal för båda företagen. Sällan att saker löser sig så smärtfritt. Troligen mycket pga att Disneys nya CEO faktiskt brydde sig om att utveckla företaget mer än om makt och pengar.
Men givetvis så betyder det dåligt för andra företag då Disney kommer sammarbeta mindre och mindre med andra företag nu när Pixar blir deras huvud-CGI animatörer. (troligen därför de inte längre tänker göra Narnia)

Edited by Crusader, 27 December 2008 - 01:21.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#32 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 August 2011 - 13:14

25 Magical Moments

Och i år firar Pixar 25 år och en dokumentär finns till beskådande på Kanal 5 Play t.o.m i morgon. Visas även idag, kl 17.55 på Kanal 5.

"Hur såg egentligen trädgårdsresearchen ut inför "Ett småkryps liv", varför gör skådespelaren John Ratzenberger röster i alla filmer, vad betyder kombinationen "A113" som förekommer i varje film, vem var inspirationen till den lilla lampan Luxo Jr. som blivit studions signum? Allt detta och mer får vi svaret på i "25 Magical Moments"."

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.