Fick mig att tänka på Stephen King och Dean R Koontz.För i "Science Fantasy"-havet så hittar du en större halvö som rent döpts till "Skräck".
De klassas ju oftast i skräck genren men de har så mycket inslag av allt det andra i sina böcker.
Posted 10 August 2009 - 16:09
Fick mig att tänka på Stephen King och Dean R Koontz.För i "Science Fantasy"-havet så hittar du en större halvö som rent döpts till "Skräck".
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 10 August 2009 - 16:43
Edited by dukeofnewyork, 10 August 2009 - 16:44.
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 August 2009 - 18:05
Vilket poängterar mitt resonemang om att genrer inte kan slås fast till att vara en specifik sak. Det är ständigt föränderligt och det är ytterst kontextberoende. Det fungerar som en bra riktlinje för att finna liknande verk men man bör aldrig låsa sig fast vad en genre måste vara.
Borde väl tillägga att jag egentligen inte heller gör det. Jag tycker själv att "Fantastik" blir rätt konstlat, och termerna SF/Fantasy är så inarbetade att det inte lönar sig att försöka jobba bort dem. Genrebeteckningarna finns där på gott och ont, det är bara synd om man missar någon bra författare för att denne klassas "fel".
Det hela kokar egentligen ner till vad sci-fi egentligen är och även om serier som BSG verkligen tänjde på gränserna tills de närmast brast, fanns ju spänningen mycket i att de inte överträdde dem. Det beror iofs på hur man tolkade finalen...
![]()
I korthet, överenskommelsen mellan läsare/tittare och verket är viktig och får inte brytas, men den kan revideras om läsaren går med på det. Crossovers är ok, inte lata författare. Och: Deus ex machina är en dödssynd. I vilken form den vara månde.
Posted 10 August 2009 - 19:31
Tips på någon populärvetenskaplig litteratur som behandlar detta skulle vara väldigt uppskattat.
Frågan är i vilka temer vi kan närma oss denna kärna, kan vi ge några (positiva eller negativa) beteckningar av SF och Fantasy som inte direkt upplöser dem som genrer?
Man brukar tala om två formella kriterier. Först måste den innehålla något/några spekulativa element som har en bärande roll i handlingen, som dukeofnewyork sa. Vilka dessa är bestämmer författaren men en del idéer har använts tillräckligt mycket för att utkristalliseras till egna subgenrer, som har skiftat i popularitet beroende på tidsandan. Just nu är bl.a steampunk [China Mieville och många andra], den brittiska vågen av neo-space opera [Alastair Reynolds, Iain M. Banks, Peter F. Hamilton, Stephen Baxter] och den teknologiska Singulariteten [Vernor Vinge, Charles Stross] inne.
Sedan ska den bygga på en naturalistisk metafysik. Det innebär att berättelsens verklighetsbild i utgångsscenariot ska överenstämma med vår realitet och avsteg från denna ska vara motiverade med logiska resonemang. För att ta två exempel:
Richard Mathesons I am Legend är Science Fiction trots sin användning av det beprövade skräckkonceptet vampyrer därför att den presenterar vampyrism som resultatet av en parasitisk, bakteriell infektion av en art som inte råkar tåla solljus. Den ger också vetenskapligt motiverade förklaringar till andra kända inslag som förknippas med vampyrmyten, såsom avsmaken för vitlök, rädslan för heliga symboler etc.
Star Wars är inte Science Fiction utan "space fantasy" eller vad man nu vill kalla det bl.a för att det innehåller en ofta omtalad "Kraft" som saknar motsvarighet i verkligheten och som i princip är jämbördig med magi. Ett annat skäl är att det presenterar en moralisk världsordning där godhet och ondska - uppmålade i de alternativa termerna ljus och mörker - inte är mänskliga abstraktioner utan konkreta, ontologiska föreetelser. Vilket råkar vara ett av de vanligaste kännetecknen hos Fantasy.
Posted 10 August 2009 - 21:06
SoD: Nu skall du inte förstöra min fina tankegång med en massa prat om varumärken, patent och pengar...
Att säga "allt som har övernaturliga inslag är fantasy" är väl en generalisering som är en smula magstark för mig. För i "Science Fantasy"-havet så hittar du en större halvö som rent döpts till "Skräck".
Jag har nog alltid sett skräck som en underkategori till Fantasy, de två stora bitarna är Science Fiction och Fantasy och sedan kan man dela in det i allt finare och finare bitar.
Bra poänger. Samtidigt, om beteckningarna blir helt arbiträra så "funkar" de ju inte längre på ett adekvat sätt, förutom kanske i ett helt cyniskt marknadssammanhang (som ett sätt att sortera olika varor). Hur mycket en genre än dekonstrueras eller förflyktigas så måste det ju finnas en kärna som undviker all förändring, denna likhet som Sentinel nämner - eller? Frågan är i vilka temer vi kan närma oss denna kärna, kan vi ge några (positiva eller negativa) beteckningar av SF och Fantasy som inte direkt upplöser dem som genrer?
BSG = "Gräns, vilken gräns?...Jaha, du menar den där grejen vi passerade för fem timmar sedan"
Posted 10 August 2009 - 22:53
Jag har grundat min syn på genrer främst från Neales syn, men har grundat mig en lite mer utvecklad syn genom att sätta det emot masskulturteoretiker. Genrerna kan då sägas vara cykelmässiga eftersom de till slut når en mättnad (t.ex. var skräckfilmen Saw en av de stilbildarna för dagens splat-pack regissörer och efter den följde tortyrporrfilmerna i en stor skara - både bra filmer som Hostel och bleka kopior). I mättnaden finner man något nytt, vilket blir en succé och skapar nya kopior. Den förnyelsen som sker utifrån mättnaden är vad som förnyar genren.
Om jag förstår saken rätt syftar han på det pre-deterministiska Gudssynen som färgade slutet av serien.
Posted 10 August 2009 - 23:29
För spelens survival horror-genre är den kanske tydligaste konventionella markören den ständiga resurshantering spelaren måste göra. Hon måste bestämma sig för om det är värt att bekämpa monstret nu eller spara ammunition till senare i spelet. Utöver det krävs också att hon löser pussel och gåtor för att komma till nya områden. Andra exempel är att fasta kameravinklar används för at [sic!] skapa en känsla av att inte kunna se varifrån faran kommer."
Edited by Sentinel of Dreams, 10 August 2009 - 23:31.
Förtydligade ett resonemang.
Posted 11 August 2009 - 21:18
Ja, precis. Jag talar om hur genren förändras - jag säger ingenting om hur den uppkom. För att förtydliga mig: om jag köpt masskulturteoretikernas resonemang hade jag sagt att företagen sätter agendan hur genren förändras, men det gör jag inte. Jag menar snarare att företagen i högre utsträckning anpassar sig till publiken. Blir en film en framgång försöker man genast att skapa kopior på samma koncept för att åka snålskjuts på den första filmen. Därmed sker förnyelsen av genren. Med andra ord, företagen är inte den dominerande faktorn i skapandet av genren. Jag säger inte att det är den enda faktorn, men ser vi på det realistiska är den dominerande faktorn att film skapas för att de vill tjäna pengar(btw - intressant sidnotering, de flesta filmer som görs i Hollywood går med förlust - de få som blir riktiga framgångar är de som betalar för de övriga filmerna). Sedan finns det givetvis vissa filmskapare som gör film med en särskild intention också, men skulle den vara den drivande faktoren skulle filmerna se väldigt annorlunda ut. (Hmm... Nu talar jag mest om film - jag har sämre koll på om resonemanget går att tillämpa på böcker t.ex.)
För mig är genrerna främst en term som används för att beskriva vad för generella förväntningar man bör ha på ett verk. Användningen av genrer anpassas sedan till målgruppen man talar med. För en skräckfilmsfantast skulle jag beskriva Saw och Hostel som tortyrporr, medan jag skulle använda skräckis till en kompis och thriller för en som associerade skräck till slashers.
Neale nämner något som kallas för versimilitude och conventional markers. Det första handlar om överrenskomelsen mellan narrativet och publiken. Alltså vad de förväntar sig och vad narrativet ger dem för nya förväntningar. Conventional markers är det begrepp dock som jag tror du är ute efter. Det handlar om de faktiska dragen i ett narrativ som gör att man vet vad som läsare/tittare/spelare kan förvänta sig av narrativet.
Så ja, det finns särskilda drag som gör att man kan tala om för att definiera en genre. Men nej, de är inte beständiga för mig. De kan vara likadana under en lång tid, men i slutänden tror jag att de är dömda att förändras och utvecklas till nya genrer och subgenrer. Däremot kan man alltid tala om genrer i en historisk kontext (t.ex. vad som var en skräckfilm på 1930-talet och vad som var det på 2000-talet).
Posted 12 August 2009 - 11:53
Film (vi kan för enkelhetens skull hålla oss till film, för jag tror förhållandena skiljer sig för andra medier) görs av företag för att tjäna pengar, vilka filmer som görs beror på vad publiken tidigare har uppskattat, och en genre förnyas när dessa företag kopierar tidigare framgångar, dock är inte dessa företag den dominerande faktorn när genren skapas?
Vad har förnyelse av en genre och att skapa en genre för förhållande till varandra här? Jag är helt med på att publikens reaktioner är viktiga, men vi ska ju inte underskatta företagens förmåga att skapa publikens begär genom olika sorters marknadsföring, vilket direkt gör relationerna mellan filmen i sig, publiken och företaget mer komplexa - företaget försöker ju aktivt att förverkliga en framgång.
En sak till: hur ska vi förhålla oss till innovationer som inte blir framgångar, vad har de för betydelse för genren och dess förnyelse/utveckling?
Vad är din förståelse av subgenrer? Kan t.ex. tortyrporr ha status som en egen genre i en viss kontext?
Vid varje specifikt tillfälle har en genre sina 'conventional markers', som är föränderliga men som också kan stabiliseras under en längre tid, som du påpekar. Kanske rör sig dessa 'conventional markers' i helt andra hastigheter än vad vi gör, och därför framstår som mer stabila än vad de egentligen är.
Posted 12 August 2009 - 15:15
Efterledet "-punk" signifierar för mig ett kritiskt öga riktat mot samhället berättelsen utspelar sig i. Så var det iaf med cyberpunken, som med sin dystopiska ton förhöll sig ambivalent till den teknologiska utvecklingen som bistod multinationella konglomerats makt över individen. Men i mycket steampunk verkar berättarna strunta i den sociala kontextens begränsningar och bara utnyttja de historiska kulisserna som spännande miljöer att leka och äventyra i. Är steampunken historiskt medveten ser jag den därför som SF, annars är den bara Fantasy omsvept i pseudoviktoriansk estetik (låt oss inte heller glömma att K.W. Jeter ursprungligen myntade termen som ett skämt).Och var hamnar en subgenre som Steampunk ("historisk SF")? Det brukar klassas som SF, men t ex China Miévilles Bas Lag-verk anses vara fantasy fast det helt klart har SF-inslag.
Posted 13 August 2009 - 21:52
I stort sett så. Fast jag menar snarare att förnyelsen kommer i det skedet när marknaden är mättad och nästa film får ett genombrott, vilket gör att företagen kopierar originalet. Det första steget görs när normen bryts och sedan börjar bli den nya normen för genren.
Givetvis är reklam och så viktigt, men när jag läste mig in på de ekonomiska faktorerna om Hollywood så visade de sig faktiskt vara mindre viktiga än vad man kan tro. De tjänar till att få in fler tittare vid premiären - därefter spelar recensione r och framför allt word of mouth betydligt större roll för att locka dit tittarna. Helt enkelt, om den uppfyller publikens versimilitude, vilket ofta kan sägas bero på hur väl filmen uppfyller genrens conventional markers. Helt enkelt: är filmen bra i målgruppens ögon är det vad som lockar flest åskådare. Ingen reklam eller marknadsföring kan i längden ersätta kvalitén (här använt i kontext knuten till målgruppen) som målgruppen förväntar sig. (Ett intressant boktips för den som vill lär sig mer om Hollywood och ekonomin kring filmer rekommenderar jag boken Hollywood Economics – How extreme uncertainty shapes the film industry av Arthur De Vany.)
Tänk på att conventional marker är de mest typiska dragen som präglar genren. När förändring kommer är det också på ytan det kommer först och glidningen över till en ny genre sker över lång tid. I vissa fall kanske det sker en drastisk revolution, men det är sällan som det börjar där. I så fall kan det nog lätt klassas som en helt annan genre.
Posted 19 August 2009 - 10:41
Det finns redan ett - Speculative fiction, spec-fic eller bara SF (inte att förväxla med SF som i Science fiction). Används dock inte så ofta, av förståeliga skäl: det är för oprecist. Det finns en milsvidd skillnad mellan exempelvis Greg Egan och J.K. Rowling och att klumpa ihop dem under en och samma term säger inte mycket mer än "de skriver inte om neurotiska medelklassmänniskor med relationsproblem."Kanske är det dags och pensionera science-fiction/sci-fi och fantasy som genre och helt enkelt slå ihop dem till ett gemensamt uttryck?
Posted 21 August 2009 - 22:53
Dumbledore dying in Harry Potter? Convinced he'll be back before too long. Things looking grim for Frodo in Lord Of The Rings? Firm in my belief that there's some get out of Mordor free card just over the next page. Fantasy, to me, exists in worlds where the rules can be entirely different, and be that way without any explanation other than "It's magic!" but science fiction has to at least try and make sense in the world we know of. To me, at least.
"I Nidhuggs tid" eller något sånt? I såfall så har jag läst den jag med, har till och med ett ex någonstans häromkring. Bra bokEn av mina första "Sense of Wonder"-ögonblick som jag minns var nån bok jag läste på biblioteket när jag var jätteung där jag har för mig att större delen av serien var en fantasyquest som slutade med att hjälten hittade en massa gammal bortglömd teknologi som hjälpte honom i slutet.
Posted 21 August 2009 - 23:24
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 22 August 2009 - 14:08
De är inte i närheten av lika viktiga. Rymdskeppen och robotarna är kulisser som skulle kunna bytas ut mot mer typiska Sword & Sorcery-inslag utan att det påverkade handlingen nämnvärt. "Kraften" är däremot en metafysisk grundval som definierar karaktärerna och därmed styr handlingen i långt högre grad.Jag har dock full förståelse för att Star Wars är svårt att definiera men det är väl så att har en berättelse tydliga drag av två olika genrér så får man utgå från den aspekt som är mest definierande för berättelsen? Star Wars har rymdskepp och robotar som viktiga koncept men samtidigt också "Kraften" och det känns som att bägge aspekterna är minst lika viktiga för helheten.
Edited by Mjolnir, 05 January 2010 - 20:02.