Jump to content

Photo

Shutter Island

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2010 - 18:59

Jag såg inte mycket av skräpet - men tillräckligt för att känna igen henne tydligen. :P

Edited by XC, 19 October 2010 - 18:59.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#27 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 19 October 2010 - 21:17

Såg denna film för ett tag sen jag också (typ 3 månader sen :P )och jag gillade den skarpt! Gillade verkligen DiCaprio här, rent fantastisk rentav! Och han var ändå en skådespelare jag mer eller mindre hatade efter Titanic. Övrigt riktigt bra skådespelarinsatser och mycket stabil regi. Snyggt foto i lika snygga miljöer. Storymässigt gillar jag att man inte blir serverad allt på ett fat och att man faktiskt får tänka lite själv, och hur man än försöker lista ut hur det ska sluta så blir det aldrig förutsägbart och slutet kunde jag aldrig lista ut. En av årets bästa filmer!

Fullpott! 10/10

Winter is Coming

#28 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 October 2010 - 07:56

Jag såg inte mycket av skräpet - men tillräckligt för att känna igen henne tydligen. :P

Jag som tyckte att The Station Agent var bra... ;) :P

Jag har nånting värre: jag kände igen Matt LeBlanc första gången jag såg honom i Vänner från en Helt Annan Sorts Typ av Film :blush: ;).

Tillbaks till ämnet: Inser liksom RH ovan att jag såg den här för rätt länge sedan men har visst glömt skriva om den. Har inte mycket att tillägga, det här är en mycket bra film. Det enda jag minns som störde mig var man av stämningsmässiga skäl valt att börja filmen utanför ön: hade varit mer logiskt om allt utspelat sig på den från början till slut. Då hade den blivit vattentät (iofs utifrån min tolkning av handlingen).

Edited by Fiskrens, 23 October 2010 - 09:11.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 October 2010 - 09:05

Ahh, du menar när de är på båten i början? Jo det verkar kanske inte så är jättetroligt att de skulle släppa en galning vind för våg på det viset. Men så vitt vi vet så gick de kanske ombord och sedan åkte i en liten cirkel för illusionens skull?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 29 January 2011 - 23:34

Shutter Island

Den här filmen är ett gott hantverk som understundom, om än kortvarigt, verkligen glimrar till. Inledningen är magnifik i dubbel mening och jag tycker mig till och med så och höra ett avlägset eko av Kubrick. Vilket är den bästa komplimang jag kan ge, då Kubrick är min absoluta husgud. Vi dras in, återigen i dubbel mening, visuellt såväl som narrativt i en spindelväv till historia. Att det rör sig om en inre resa stod klart redan när porten till institutionen/helvetet/medvetandet/det undermedvetna (pick your choice :) ) öppnas för vår protagonist. Som sagt, inledningen är väldigt bra och talande på många sätt. Men… ju längre in vi kommer i historien och filmen och ju mer som antyds och ju mer ansatser som görs, desto mer bli filmen en ballong som hotar att spricka och vars innehåll tyvärr inte är särskilt ja, mycket innehåll. Det ser förbannat bra ut och Leo gör vad han ska och lite till. Men jag finner mig själv liksom glida ifrån filmen, inte fångas utan snarare tappa greppet om filmen. Inte på grund av den narrativa strukturen utan på grund av berättelsen i sig. Det är inte så himla spännande helt enkelt. Visst är det godkänt, inte tråkigt per se och det visuella är skäl nog att titta vidare, men gripen blir då inte jag. Med det sagt, visst är det en bra film, men det är liksom också allt det är. Bra, gott hantverk, slående visuellt, godkänt skådespeleri, men något saknas. De få gånger det verkligen bränner till är det till stor Michelle Williams förtjänst och detta särskilt i slutet.

Men jag vill understryka att filmen inte är dålig, för det är den inte. Men tyvärr, och detta händer inte sällan mig när det gäller Scorsese, klickar det inte riktigt för mig.

Bra film, men något mästerverk är det inte.

Edited by dukeofnewyork, 29 January 2011 - 23:34.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#31 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 11:29

Verkligen gott betyg då du jämför inledningen med din absoluta husgud! Inte illa alls. :) Kul att du uppskattade filmen trots att du inte tyckte det var något mästerverk.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.