Edited by XC, 19 October 2010 - 18:59.
Shutter Island
Posted 19 October 2010 - 18:59

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 October 2010 - 21:17
Fullpott! 10/10
Winter is Coming
Posted 23 October 2010 - 07:56
Jag som tyckte att The Station Agent var bra...Jag såg inte mycket av skräpet - men tillräckligt för att känna igen henne tydligen.
Jag har nånting värre: jag kände igen Matt LeBlanc första gången jag såg honom i Vänner från en Helt Annan Sorts Typ av Film
Tillbaks till ämnet: Inser liksom RH ovan att jag såg den här för rätt länge sedan men har visst glömt skriva om den. Har inte mycket att tillägga, det här är en mycket bra film. Det enda jag minns som störde mig var man av stämningsmässiga skäl valt att börja filmen utanför ön: hade varit mer logiskt om allt utspelat sig på den från början till slut. Då hade den blivit vattentät (iofs utifrån min tolkning av handlingen).
Edited by Fiskrens, 23 October 2010 - 09:11.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 23 October 2010 - 09:05

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 January 2011 - 23:34
Den här filmen är ett gott hantverk som understundom, om än kortvarigt, verkligen glimrar till. Inledningen är magnifik i dubbel mening och jag tycker mig till och med så och höra ett avlägset eko av Kubrick. Vilket är den bästa komplimang jag kan ge, då Kubrick är min absoluta husgud. Vi dras in, återigen i dubbel mening, visuellt såväl som narrativt i en spindelväv till historia. Att det rör sig om en inre resa stod klart redan när porten till institutionen/helvetet/medvetandet/det undermedvetna (pick your choice
Men jag vill understryka att filmen inte är dålig, för det är den inte. Men tyvärr, och detta händer inte sällan mig när det gäller Scorsese, klickar det inte riktigt för mig.
Bra film, men något mästerverk är det inte.
Edited by dukeofnewyork, 29 January 2011 - 23:34.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 30 January 2011 - 11:29
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.