Jump to content

Photo

Överlevarna (Survivors)

• Please log in to reply
72 replies to this topic

#26 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 September 2009 - 22:30

Men Georgia då: alla är vi ju miljömedvetna nu och åker buss (=alla bussar inställda pga sjukdom)

:lol:

Viruset är inte naturligt! Eller kanske sett för många filmer/serier med konspirationsteorier

Så tänkte jag också, men om så är, visste regeringen om det?
DU har sett för mycket om konspirationsteorier :lol: och där är du nog inte ensam av att ha gjort det ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#27 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 September 2009 - 22:34

Så tänkte jag också, men om så är, visste regeringen om det?
DU har sett för mycket om konspirationsteorier :lol: och där är du nog inte ensam av att ha gjort det ^_^

:lol2: Så är det nog...

Regeringen visste säkert om det isåfall: politiker har väl alltid en hidden agenda!

Btw: vad skönt att vi inte behöver vänta så länge till nästa avsnitt! :hurrah:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#28 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 September 2009 - 22:43

Lovande serie! Blir helt klart att följa det här. Slutet fick mig att fundera lite faktiskt, kan ju vara att de har skapat viruset för att starta ett eget "perfekt" samhälle?

Kan hålla med om att den visas vid lite fel tillfälle faktiskt, vissa oroar sig än mer efter att ha sett detta säkert.

Winter is Coming

#29 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 September 2009 - 08:00

Ja, de tog även upp det i morgonsoffan på TV 4 i morse. Någon slags koordinator från sjukvården som inte tycker att 4an skulle visa den. Samtidigt kan man ju undra vad effekten på detta kommer att bli? Nu är den ju så omtalad så fler hör ju talas om den och många blir säkert nyfikna bara för den skull och tittar på den...

Jag kan tycka att det är en aning överdrivet då det faktiskt handlar om fiktion och fokus kommer ju att ligga på tiden efter pandemin. Olyckligt dock att det sammanföll med svininfluensan som är så hett samtalsämne (framförallt i media måste påpekas).

PS. Varför reagerar folk först nu egentligen? Den har ju funnits i tablån ett tag lixom...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#30 RockyB

RockyB

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 67 posts

Posted 07 September 2009 - 08:39

PS. Varför reagerar folk först nu egentligen? Den har ju funnits i tablån ett tag lixom...

Skulle tro att eftersom alla sex avsnitten sänds den hör veckan måste TV4 göra så mycket reklam som möjligt för serien. Vilket inkluderar prat om serien i Nyheterna (seriöst, höll på att kräkas så jävla genomskinligt det var) och morgonsoffa.

#31 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 September 2009 - 09:10

Skulle tro att eftersom alla sex avsnitten sänds den hör veckan måste TV4 göra så mycket reklam som möjligt för serien. Vilket inkluderar prat om serien i Nyheterna (seriöst, höll på att kräkas så jävla genomskinligt det var) och morgonsoffa.

Så sant så! Nu när du nämner det: varför annars ta upp det direkt i nyheterna i går? Smart marknadsföring! Var så genomskinligt så det bara gled förbi mig :lol2:

#32 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 September 2009 - 10:49

Tusan också jag glömde spela in. :( Inga repriser heller?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#33 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 September 2009 - 11:06

Repriser hinner de nog inte klämma in med tanke på att avsnitt 2 sänds redan ikväll...

Men har du tur så kör de den i repris inom en snar framtid :)

#34 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 September 2009 - 07:27

Nej, nej, nej! Missade gårdagens avsnitt! :o

Kan inte någon vara gullig och skriva lite vad som hände så jag hänger med ikväll?

#35 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 September 2009 - 10:35

Nej, nej, nej! Missade gårdagens avsnitt!

:huh:
Var det inte du som skickade ett meddelande till mig ett par minuter i nio att det snart skulle börja?
Vad hände under den korta tid som gjorde att du missade avsnittet? *nyfiken*
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#36 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 September 2009 - 11:23

mmmm...jo... :blush: blev ju lixom reklampaus...och jag låg ju så skönt i soffan... :lol2:

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 September 2009 - 11:25

:lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 September 2009 - 14:51

Tusan också jag glömde spela in. :( Inga repriser heller?

Avsnitten finns på TV4 Play i 7 dagar efter att dom har visats i tv.

Del 1
Del 2

Edited by Cartman, 08 September 2009 - 16:46.

#39 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 September 2009 - 17:43

Underbart! Tack för tipset då hinner jag se 2:an nu innan 3:an sätter igång! :hurrah:

#40 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2009 - 18:00

Jag såg avsnittet igår. Verkar lovande. Men jag missade första avsnittet.
Ska testa TV4Play (om den någonsin laddar klart...).

Edit: Någon som har testat, hur länge ska det ladda? Har laddat nu i 15 min. utan att något har hänt.

Edit 2: Nu så.

Edited by Crusader, 08 September 2009 - 18:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#41 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 September 2009 - 19:42

Yes, jag hann se avsnitt 2 (bra avsnitt, karaktärerna börjar ta form och nya introduceras) så nu är jag redo för 3:an alldeles strax!

Funkade ju jättebra att kolla via TV 4 Play ^_^

#42 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2009 - 20:10

Ja, det gjorde det. Strulade första gången och startade aldrig men andra gången gick det bra. :) Men popuparna var irriterande.

Personligen tyckte jag att första avsnittet var bättre än andra avsnittet. Och vissa komiska delar som nog inte vasr menade att vara komiska. Som t ex Al's nya "snygga" bil. Eller det faktum att alla hade en massa äventyr medans Doktorn vandrade i naturen. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#43 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 September 2009 - 21:25

Du får se till att ställa in popup-blockerare :P

Reklampaus i 3e avsnittet nu. Känns som att serien började komma på plats (vi har lärt känna karaktärerna, grundstoryn är avverkad nu kan vi fokusera på fortsättningen), men tyckte tempot drogs ner rejält nu när ministern & co kom med i bilden. Tråkig bit so far.

Ok, slut för idag!

Tycker fortfarande ministern var den svaga länken här. Fast jag kan förstå hennes önskan om att hålla fast vid det normala. Dock var det lite märkligt hur hon löste situationen som uppstod med plundrarna. Blev en så abrupt vändning.

Mycket bra story med pappan som stängde in sig och barnen, livrädd för världen utanför.

Gänget då? Ja, gruppen och karaktärerna börjar forma sig. Var och en börjar hitta sin plats i gruppen.
Abby är den trygga modern. Al och Najid är otroligt charmiga tillsammans ^_^ . F.d fången (glömt vad han heter nu) förvånar en genom att visa upp en mänsklig sida, till skillnad mot i första avsnittet. Gillar han (än så länge iaf :P ).
Greg och f.d fången verkar båda vara charmade av Abby. Kvarstår att lära känna doktorn lite mer. Kanske i nästa avsnitt?

Forskarna då? Ja, ser ju inte som att viruset var naturligt direkt ;)

Eller det faktum att alla hade en massa äventyr medans Doktorn vandrade i naturen. :P

Hon kanske är Dr Di Leva? :lol:

Edited by Synon, 08 September 2009 - 21:25.

#44 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 September 2009 - 21:05

Man kan inte bygga upp ett nytt Samhälle med facism och extrema regler. Tyckte synd om Al. Visst, han är ett pain in the ass och provoserar men ett militärt styre där alla lyder blint är knappast en trevlig framtid. Jag menar han fick en stark tillrättavisning för att han började äta när de hade en tyst minut trots att han inte visste om den tysta minuten och sedan en utskällning för att han inte gick upp lika snabbt som de andra och inte rehabliteras till den nya livsstilen lika snabbt som de andra. Han blev utkörd morgonen efter att han kom dit. Och sedan behåller de Naj mot hans vilja när han vill följa med Al.
Dessutom, ingen av hans "vänner" ställde upp och försvarade.
Men fy vad jag skrattade när en viss fjäskande skitstövel också blev utslängd. Lika gått åt honom. Jag gillar honom inte. Han är den typiska falska skurk som fjäskar för de med makten medans han planerar saker bakom deras rygg. Och sedan får vi inte glömma att han är en kallblodig mördare som taffsar på småtjejer dessutom.
Visst, han har visat vissa bra sidor också men jag undrar om det kommer sluta lyckligt där.

Jag hade nog hellre varit ute och vandrat än att bo sådär och helatiden vara rädd för att göra något fel, försova sig eller liknande och inte veta om man blir utslängd eller tillochmed avrättad.
-Sora, Kingdom Hearts

#45 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 September 2009 - 01:14

Del 4

Nu förstod jag bättre ministerns agerande i tidigare avsnitt: olustigt hur hon håller på att bygga upp ett samhälle där alla ska följa reglerna till punkt och pricka, passar det inte så är det bara att dra. Ja, stackars Al som bröt mot två regler direkt på morgonen: sovmorgon plus missade morgonrutinen med en tyst minut innan frukost. Bara att packa väskan och dra! Dåligt av "vännerna" som inte backade upp honom, förutom lilla Najid då.

Ja, det var lite småkul att Tom oxå åkte ut trots hans försök att komma in i gänget :)
Samtidigt kan man ju undra varför det är så lockande för honom - som f.d fånge - att stanna kvar där då stället mer liknar ett fängelse med sina regler, murar, vakter och larm...Fast han såg väl chansen att komma på god fot med chefen (ministern) och på så sätt få lite makt och fördelar...
Vill bara tillägga till min tidigare kommentar om honom: jag gillar honom, inte för hans kriminella bakgrund, utan mer för skådespelaren Max Beesley som gör ett fantastiskt jobb och iom det gör karaktären extra intressant.

Efter att ha varit åtskiljda så slutar det med att de alla kommer tillbaks till huset, som Abby säger: Välkommen hem!
Sakta har de olika personligheterna knutits samman och bildat ett substitut för en familj.

Ser fram emot dubbel avsnitten på lördag: Hittar Abby sin son, Peter? Får Greg och Abby till det? Gregs bakgrund? Får de andra upp ögonen för vem Tom egentligen är? Har Najid några släktingar kvar? Får vi lära känna Anya och Sarah bättre? Lyckas sektledaren-ministern fortsätta hålla sina "medlemmar" i strama tyglar eller faller det lilla samhället samman?
Forskarna då? Får vi någon förklaring där?

Och vad händer i övriga världen? Finns det fler överlevare? Eller får vi se det först i säsong 2 :lol:

Resumé: Tuff start för Överlevarna

Publicerad 2009-09-07

TV4 hade igår premiär för den skrämmande aktuella serien ”Överlevarna”.
Men trots all medierapportering om svininfluensan lockade BBC-serien bara 450 000 tittare.

På BBC blev serien ”Överlevarna” en stor succé. En andra säsong av serien är under produktion. I serien utbryter en pandemi, ett ämne som är ytterst aktuellt.

Men när TV4 premiärvisade serien igår var intresset ganska svalt, bara 450 000 såg serien. Överlevarnas första avsnitt fortsatte sedan efter Nyheterna och tappade då drygt 75 000 tittare till. Serien visas nu med ett nytt avsnitt varje dag i veckan till och med finalen på lördag.

Svart på vitt att det är en dålig idé att avbryta för nyheter (avskyr det själv)!

"Bara 450 000 tittare"? Tycker själv att det är en bra siffra, med tanke på att det var söndag kväll, relativt okänd serie och långt avsnitt som slutade ganska sent. Eller så betyder det att folk har ett liv :lol2:

Edited by Synon, 12 September 2009 - 01:15.

#46 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 September 2009 - 22:42

Del 5

Riktigt bra avsnitt med gruppen som leds av den religiöse John som visar sig lida av schiszofreni.
Föga överraskande att det skulle inträffa något livshotande som skulle göra så att Anya fick användning för sina sjukvårdskunskaper.
Slutade med ett utropstecken: forskarna fick upp ögonen för Abby, som haft influensan och överlevt! Aj då.

Del 6

Ytterligare ett bra avsnitt. Börjar ta sig här mot slutet :P

Samantha (ministern) som inte skyr några medel i sin strävan efter att bygga upp samhället igen.
Paret Craig och Lynn som utnyttjar barn för egen vinnings skull är ett obehagligt kapitel.

Slutscenen där de är på taket och fokus är på helikoptern som cirkulerar över dem - pang - så blir Greg skjuten! Oj, det väntade jag mig inte! Först trodde jag det var från helikoptern, men det var ju den där Derek som spårat upp dem.
Mycket intensivt när Tom jagar Derek samtidigt som det kommer skåpbilar med maskerade män som tar med sig Abby. Tempo!

Men så avslutades det hux flux - mycket märkligt klipp och tempoväxling - med någon som springer genom skogen mot en hästhage och det visar sig vara Abbys son, Peter...
Överraskande? Nej, är väl ingen som hade trott något annat?

Då är det bara att ge sig till tåls till nästa säsong...

#47 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 September 2009 - 22:56

Okej helhetsintryck från de sex avsnitten som gått är att det är ganska bra. Eller bättre än vad jag hade trott i alla fall. Det började i ett högt tempo och sedan vart det något lugnare medans karaktärerna presenterades för oss. Slutet vart ju spännande värre om än något förutsägbart. När är det dags för andra säsongen tro?

Winter is Coming

#48 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 September 2009 - 23:15

Enda infon om säsong 2 verkar vara att den ska visas under 2009 (då lär det ju bli i Sverige först nästa år :( )
Hittade en liten notis om att den kan bli försenad pga svininfluensan som härjar...Se nedan

Survivors (2008 TV series) - Wikipedia, the free encyclopedia

The BBC has confirmed that a second series of six episodes has been commissioned for airing in 2009. Adrian Hodges will return to oversee the project and Julie Graham and Max Beesley will return to their roles for the next series.[18] The second series will be set in Birmingham rather than Manchester, and filming will also relocate.[19]

The cliffhanger will be quickly resolved, while the story of the lab will play through series two allowing more about the backstory of the virus, and the lab's direct connection with that. The production team intend to spend more time exploring the nitty-gritty of survival in the post-virus world, and how the various characters cope.

On 10 May 2009, the Scotland on Sunday newspaper reported that the second series of the show could be delayed due to the swine flu outbreak. A spokeswoman from the BBC is quoted as saying "We can confirm a second series of Survivors was commissioned last year. We are monitoring developments with regard to swine flu and no transmission date has been set.".[20]

Filming has started taking place in various locations around Birmingham including the former ITV Central studios standing in for a fictional hospital.[21][22

#49 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 September 2009 - 05:13

Missade det pga felskrivning i tablån. :(
-Sora, Kingdom Hearts

#50 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 September 2009 - 09:50

Missade det pga felskrivning i tablån. :(

Inte så konstigt, gällande sändningstid har det varit väldigt skiftande (värst har 4an själv varit!)

Men tur att avsnitten finns på TV 4 Play :D
Överlevarna del 5 - tv4play.se