Jump to content

Photo

Årets Film 2009 - Nomineringar

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#26 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 24 January 2010 - 21:34

Angående Moon så står det på Moviezine att den varken haft bio eller DVD-premiär, vilket är delvis sant men den visades på Fantastisk Film Festival i Lund förra året varför jag ändå valde att ta med den. Hoppas det kan anses som grund för deltagande som film i tävlingen.

Den har bara visats på en festival där knappt någon av oss haft möjlighet att gå och se den (sen spelar det ingen roll att man kan ta till Internetkanalen), så denna film får tyvärr vänta till nästa års turnering.

Helt ok. Det var ändå en chansning, varav min reservation. Kan dock rekommendera filmen som är bland det bästa jag såg förra året. Tyvärr ser det väl inte ut att bli biopremiär på den i Sverige utan direkt till DVD (24 februari som det ser ut nu).
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#27 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 24 January 2010 - 22:57

1. District 9
2. Ink (http://www.imdb.com/title/tt1071804/)
3.
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#28 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 January 2010 - 23:02

District 9 är redan nominerad.

Titta på listan först ( http://www.scifinytt...ndpost&p=212673 ) så att du inte gör en dubbelnominering.

Har Ink haft premiär i Sverige under 2009?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#29 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 January 2010 - 15:11

Det mest irriterande är att Orphan inte har biopremiär i Sverige förrän i år (gå och se den!), varför den faller utanför tävlingen i år men den är en given nominering nästa år.

Den filmen släpps preliminär på dvd och Blu-ray den 17/2 enligt Discshop. Jag lär kolla upp både den samt Moon när tillfälle erbjuds. Det verkar vara två riktigt bra och intressanta filmer.

Edited by Cartman, 25 January 2010 - 15:11.

#30 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 January 2010 - 22:42

Jag har lagt till mina sista nomineringar :)

Winter is Coming

#31 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 January 2010 - 03:56

Mina nomineringar är klara. Och jag har stuvat om ordningen på mina reserver.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#32 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 January 2010 - 14:18

Jag är helt klar med mina nomineringar.

Jag valde att ställa min ursprungliga nominering på Gran Torino som resverv och väljer istället att nominera Wylies första reserv, Ponyo på klippan vid havet.

Edited by Cartman, 26 January 2010 - 14:18.

#33 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 January 2010 - 15:34

Tack och lov för det. :) Jag har inte sett den än men jag känner på mig att det är en av förra årets bästa filmer.

Edited by Wylie Times, 26 January 2010 - 15:35.

-Gangstagrass

#34 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 January 2010 - 16:20

Jag har inte heller sett den än och kände att jag (samt säkert flera andra ;)) behöver en liten morot för att ta oss för uppgiften. Jag menar, det är ju Miyazaki som bjuder upp till en dans i målarfärgens tecken, och sådant ska man ju bara inte missa. :)

#35 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 26 January 2010 - 18:51

Jag valde att ställa min ursprungliga nominering på Gran Torino som resverv och väljer istället att nominera Wylies första reserv, Ponyo på klippan vid havet.

Gran Torino som är Clint Eastwoods bästa insats inom filmvärlden de senaste 10-15 åren! :D

Winter is Coming

#36 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 January 2010 - 19:00

Defenitivt hans roligaste roll iaf. Jag och min syster citerar den fortfarande ofta med så väs-grymtande röst som möjligt. :)
"What the hell is this?"

-Gangstagrass

#37 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 January 2010 - 00:25

Ponyo har precis släppts på DVD om nån är sugen: Discshop.se

Edited by Synon, 27 January 2010 - 06:45.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#38 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 14:36

Jag kom på att jag inte kan nominera Ponyo då jag ju inte har sett den filmen än, vilket ju var ett av kriterierna för att få nominera en film.

Dessutom så ställer jag mina tidigare nomineringar till förfogade. Det vill säga att någon annan/några andra kan få nominera flera filmer istället om dom vill det, då jag tar tillbaka mina. Jag har inget lust att delta i år, utan är nog bara åskådare istället.

#39 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 January 2010 - 14:56

:huh:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#40 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2010 - 15:12

Jag förstår inte heller. Varför vill du inte vara med Cartman? För att man måste ha sett en film för att få nominera den...?

-Gangstagrass

#41 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 16:09

Nej, att jag inte kunde nominera Ponyo fäller inte avgörandet.

Jag har så mycket annat att göra än att se på filmerna till den här omröstningen/turneringen. För det man får ut som mest av den omröstningen/turneringen, är när man har sett/ska se alla filmer som deltar. Har man inte sett så många och inte kommer kunna göra det heller, så är det mycket tristare tycker jag. Jag har dessutom en omtitt av BSG, Oscarsfilmer, andra filmer som ligger och väntar osv, att ta igen och se på. Så jag prioriterar det istället. Bättre om jag då låter bli att nominera filmer då jag ändå inte ska vara med och låter andra få chansen att nominera lite extra istället. :)

Det är iaf någonting som legat i bakhuvudet ett tag nu. Så vi får väl se om det var ett bra beslut eller ej. ;)

#42 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 January 2010 - 16:17

Förstår i alla fall inte varför du plockat bort dina nomineringar, du har ju sett de filmerna och du har även sett andra nominerade filmer.
Finns ju fler som sett de filmer du har nominerat och då har de ju nominerat andra filmer istället, tycker inte du att det är orättvist mot dom?. Sen om du känner att du inte har tid att ens rösta på de filmer du sett är upp till dig.
Jag avvaktar i alla fall med att plocka bort dina nomineringar. Det är så få filmer nominerade ändå fram till nu (eller då jag räknade ihop filmerna)

#43 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 16:48

Om det blir enklare för alla andra så kan ju mina nomineringar vara kvar. Var bara jag som trodde att dom skulle tas bort om jag får för mig att inte vara med i själva omröstningen sedan. Så kör på mina ursprungliga lista med nomineringar, då jag inte sett Ponyo än. För jag antar att jag inte har en sådan tur att den kan få vara med trots att jag inte har sett den än? ;) Tänkte väl göra det om den blir nominerad, så att jag inte röstar på filmer som jag inte har sett.

Ursprungliga listan.

Antichrist --- Cartman
Frozen River --- Cartman
Gran Torino --- Cartman
Synecdoche, New York --- Cartman
The Strangers --- Cartman

Alternativ lista

Antichrist --- Cartman
Frozen River --- Cartman
Ponyo på klippan på havet --- Cartman
Synecdoche, New York --- Cartman
The Strangers --- Cartman

#44 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 January 2010 - 16:51

Var har du fått den idén ifrån att du måste plocka bort dina nomineringar bara för att du kanske inte kan medverka till 100%?
Bra, dina nomineringar blir kvar.

#45 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 17:01

Jag vet inte. Bara något som jag trodde gällde. Från början tänkte jag att det kanske har varit så tidigare, att jag läst det i någon tidigare tråd något år, men när du påpekade det hela på det sättet så blev även jag fundersam. Det kanske bara är rösterna i mitt huvud som har talat till mig igen? ;)

#46 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 January 2010 - 17:02

:lol:

#47 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2010 - 17:16

Så kör på mina ursprungliga lista med nomineringar, då jag inte sett Ponyo än. För jag antar att jag inte har en sådan tur att den kan få vara med trots att jag inte har sett den än? ;)

Jag hade ärligt talat tänkt se mellan fingrarna på det :whistle: men nu när du tog upp det så ska vi givetvis följa reglerna. Dock tror jag att den kommer med via reservlistan ändå.

Jag vet inte. Bara något som jag trodde gällde. Från början tänkte jag att det kanske har varit så tidigare, att jag läst det i någon tidigare tråd något år, men när du påpekade det hela på det sättet så blev även jag fundersam. Det kanske bara är rösterna i mitt huvud som har talat till mig igen? ;)

Nej det har kommit upp tidigare år också men vi har ingen regel som säger att man behöver ha sett någon av filmerna. Det uppmuntras såklart och är en del av det roliga med turneringen att upptäcka nya filmer och samtidigt pusha sig lite extra för att se dom men samtidigt vill vi ju att så många som möjligt ska vara med och rösta och diskutera och inte bli bortskrämda av något sorts tvång att se filmerna. (puh, lång mening) Så jag hoppas att du är med och röstar när du känner för det och att du även deltar i diskusionstråden. :)

-Gangstagrass

#48 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 January 2010 - 18:17

Så kör på mina ursprungliga lista med nomineringar, då jag inte sett Ponyo än. För jag antar att jag inte har en sådan tur att den kan få vara med trots att jag inte har sett den än? ;)

Jag hade ärligt talat tänkt se mellan fingrarna på det :whistle: men nu när du tog upp det så ska vi givetvis följa reglerna. Dock tror jag att den kommer med via reservlistan ändå.

God damn också! ;) Hade jag inte sagt något alltså, så.... :lol:
Jag sätter mitt hopp till att den kommer in via reservlistan. Vore verkligen kul att se den i samma veva som den kliver in i turneringen.

Nej det har kommit upp tidigare år också men vi har ingen regel som säger att man behöver ha sett någon av filmerna. Det uppmuntras såklart och är en del av det roliga med turneringen att upptäcka nya filmer och samtidigt pusha sig lite extra för att se dom men samtidigt vill vi ju att så många som möjligt ska vara med och rösta och diskutera och inte bli bortskrämda av något sorts tvång att se filmerna. (puh, lång mening) Så jag hoppas att du är med och röstar när du känner för det och att du även deltar i diskusionstråden. :)

Ja, så var det kanske. Tror jag blandade ihop en del. En av dom trevligaste effekterna med vår årliga turnering är just som du skriver, att man upptäcker en massa ny film. En del har man haft för avsikt att se själv tidigare, men inte kommit sig för att göra av olika anledningar. Och en del är en helt ny bekantskap. Samtidigt kan det kännas lite stressigt att se alla filmerna, speciellt om man som mig får allt om bakfoten och tror att man måste ha sett det som man röstar på. ;)

Nåväl, jag dyker säkert upp i diskussionstråden och lägger en röst här och där. Som filmnörd är det ju bara kul att diskutera med likasinnade och få se ett gäng nya (och förhoppningsvis bra) filmer. :)

#49 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 January 2010 - 18:41

Har aldrig varit ett tvång att man ska ha sett filmen man röstar på (bara vilka man nominerar). Man röstar helt enkelt på vad som verkar bra (om man kollar in trailern eller läser om handlingen) om man inte sett filmen, eller röstar blankt som några gör.

#50 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 January 2010 - 19:01

Och man behöver inte rösta i varje omgång. :) Jag blänkte mig igenom en hel turnering och hade typ en eller två filmer jag röstade på gör något år sedan. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)