Stargate Universe s.1
Posted 17 September 2009 - 17:45
Var lite jobbigt att se de avsnitten när det gällde SG-1, men det berodde mer på att serien gick varenda dag på TV6 så man kom ju ihåg just de sakerna ganska bra och var mer intresserad av det nyinspelade.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 25 September 2009 - 18:49
Posted 26 September 2009 - 00:19
Winter is Coming
Posted 26 September 2009 - 01:06
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 26 September 2009 - 01:11
Winter is Coming
Posted 04 October 2009 - 15:46
Över hela fältet så upplevde jag denna SG serie som lite mörkare än dom övriga.
Allt från våldet till sexet kändes en hel del vuxnare än tidigare serier, nånting jag tycker känns uppfriskande.
Ingen tvekan heller om vem som var den "nya Mckay"
Det har iofs bara sänts 2 avsnitt men jag tror detta kan bli riktigt bra
Posted 08 October 2009 - 15:11
Undrar vilka dom nya fienderna blir bara i framtiden?
Om det blir endast en fiende eller om det kommer variera mellan ständigt olika...
Det var också kul med lite gästinhopp från lite sg1 medlemmar.
Det här gav i alla fall mersmak.
Posted 10 October 2009 - 11:08
Serien är lite av en blandning mellan Lost och BSG, med flashbacks och mer drama plus att de är på ett rymdskepp, kameraåkningarna när man får se skeppet tycker jag liknar BSG. Väldigt annorlunda mot för SG1 och SGA, mer dystrare mer konflikter mellan de olika karaktärerna. Kul att se Carter, Daniel och Jack. Cloe och Scott verkar ha funnit varandra, de har liknande historier. Vem/vilka var det som for iväg i skytteln? Var det Senator Armstrong, som kanske inte alls dog eller någon helt annan?
Posted 10 October 2009 - 12:01
Vem/vilka var det som for iväg i skytteln? Var det Senator Armstrong, som kanske inte alls dog eller någon helt annan?
Det var nog något annat, såg inte ut som Skytteln som hör till Destiny
http://www.gateworld...bum=890&pos=763
http://www.gateworld...um=893&pos=1347
Posted 11 October 2009 - 12:26
Har inget emot lite flashbacks, bara det inte blir FÖR mycket. Kommunikationsstenarna kan vara bra för att få se lite gamla kända karaktärer och nya som Telford osv med i serien och lite extra dimension. Musiken, det det visuella och skådespelarinsatserna är riktigt bra så här långt. Greer tyckte jag inte så värst om från 1+2 men tyckte bättre om han i del 3 och hans konflikt med Rush var både bra och lite rolig ändå.
Överlag är jag så här långt mycket nöjd med SGU, återstår att se hur det blir på sikt. Och så klart, blev jag VÄLDIGT nyfiken på det där lilla skeppet som drog iväg på slutet i 3e delen...
Posted 12 October 2009 - 21:22
Winter is Coming
Posted 24 October 2009 - 03:01
Här var det inte mycket kommenterat. Jämfört med tidigare Stargate serier alltså.
Det är som dom flesta påpekat en helt annan ton i den här serien jämfört med dom tidigare. Influenserna fån BSG är rätt så tydliga även om det inte alls blir lika bra. Det är svårt att balansera en serie som grundar sig i mer lättsamt universum som Stargate och sedan helt plötsligt BSG:a upp det. Men det funkade ju för Torchwood...efter två säsonger.
Men i vilket fall är det en välbehövlig ny riktning för SG universumet. Atlantis var på många sätt alldeles för likt SG-1 i både upplägg och karaktärer. Här ser jag iaf inledningsvis inga uppenbara versioner av karaktärer från dom tidigare serierna som det var lätt att göra mellan SGA och SG-1.
Ok, Rush skulle kunna vara en bitter version av McKay.
Justin Louis (Young) är en annan bra skådis som passar in bra.
Scott ser ut att vara den tråkiga hjälten med ett tragiskt förflutet. *yawn*
Lou Diamond Philips och Ming Na står som gästskådisar. Philips förstår jag eftersom han inte är ombord på skeppet. Fast ändå är han med på alla gruppbilder. Hm. Det är iofs inte ovanligt att skådespelare som är recurring blir bumpade till regulars i kommande säsong (t.ex. Keller i SGA) Men ändå tankeväckande.
Ancient kommunikations stenarna som dom tydligen lyckats få att fungera sedan femte säsongen av Atlantis verkar vara ett påpassligt sätt att låta gästskådisar från dom gamla serierna hoppa in när det behövs.
Det känns som att det här skulle kunna bli den serie som jag ville att ST: Voyager skulle vara men aldrig vågade.
Edited by Wylie Times, 24 October 2009 - 03:12.
-Gangstagrass
Posted 24 October 2009 - 07:35
1.01-03 - Air
Här var det inte mycket kommenterat. Jämfört med tidigare Stargate serier alltså.
Blev också lite förvånad över det här. Förväntade mig rätt febril aktivitet och överdriven analys av varje avsnitt, men istället är det helt tyst (japp, det inkluderar mig med
Här ser jag iaf inledningsvis inga uppenbara versioner av karaktärer från dom tidigare serierna som det var lätt att göra mellan SGA och SG-1.
Ok, Rush skulle kunna vara en bitter version av McKay.
Jag tycker nog att Eli är den som är seriens McCay åtminstone i personligheten. Antagligen kommer han väl att få en mer teknisk roll senare och då bli än mer McCay:ig.
Posted 24 October 2009 - 14:06
Så här några avsnitt så finns det några saker jag gillar skarpt. Den subtila humorn, oftast små kommentarer man missar när man ser det första gången samt små detaljer man också märker när man ser det en andra gång. T.ex. dialogen i slutet av Light om space ship paint
Musiken, helt underbar (som vanligt). Väldigt annorlunda från SG-1 och Atlantis. Känns som fler instrument används.
Dock gillar jag inte att varje gång det ska vara lite sorgligt så ska pianot fram, värst var när Eli pratade i telefon med sin mor i första avsnittet. Väldigt malplacerat.
Posted 24 October 2009 - 14:07
Men första intryck tycker jag attt alla borde ha. Nu är det väl iofs så att TV-serier inte kommenteras så mycket öht på SFN nu för tiden.Blev också lite förvånad över det här. Förväntade mig rätt febril aktivitet och överdriven analys av varje avsnitt, men istället är det helt tyst (japp, det inkluderar mig med
). Kanske är det så att många tycker som mig - de första avsnitten har varit helt ok, men inte mycket mer än så. Det finns inte så mycket kul att diskutera. Tyvärr...
Jag tycker nog att Eli är den som är seriens McCay åtminstone i personligheten. Antagligen kommer han väl att få en mer teknisk roll senare och då bli än mer McCay:ig.
Eli är lite underlig karaktär eftersom han har alla sina kunskaper från ett spel, jag håller inte med om att han skulle vara lik McKay heller förutom möjligen hans lite nervösa humor. Men McKay är mycket mer auktortär och arrogant, mer i stil med Rush alltså. Men personlighetsmässigt är ingen av dom egentligen speciellt lik McKay. Han är rätt unik.
Det är förresten rätt anmärkningsvärt att dom inte mött någon ny utomjording i dom tre första avsnitten förutom den där virvelvinden vad nu det var för nåt. Det bidrar till isoleringen och jag tycker det var bra gjort.
-Gangstagrass
Posted 24 October 2009 - 20:20
Jag blev verkligen positivt överraskad av det här avsnittet. De föregående har känts halvmjäkiga och mer eller mindre ointressanta, men det avsnittet ville jag nästan inte ens att det skulle ta slut. Får hoppas på mer sådant.
Young, Rush och Mr. Crazy Marine (vet inte vad han heter så det är vad jag tänker kalla honom) har alla växt i mina ögon. Scott, Eli och Chloe är väl fortfarande lite för mjäkiga och ... hmm ... puttinutt-känslosamma?
Jag tycker verkligen att man har lyckats få till BSG-känslan i avsnittet, vilket åtminstone i det här fallet är riktigt bra. Dock innebär det ju samtidigt att man tappar SG-känsla vilket ju givetvis är mindre bra i en SG-serie. Får fortfarande hoppas på att man hittar någon bra kompromiss.
Nu känner jag mig iallafall positiv om serien och ser fram emot nästa avsnitt.
Posted 25 October 2009 - 01:44
Jag tycker det fortsätter väldigt bra. Light är det klart bästa avsnittet hittills. Väldigt mörkt och ödesmättat. Musiken är som andra påpekat väldigt bra och passande. Vemodig och lite Bladerunner-aktig på sina ställen. Den här serien blir bara mindre och mindre SG. Det skulle förresten inte förvåna mig om många av dom tidigare seriernas fans blir avtända på en sån här dyster serie. Såvida dom inte gillade BSG också.
Jag gillar att SGU får ett mer kontinuerligt berättande drama än dom andra seriernas "gate world of the week" avsnitt. Jag hoppas iaf att det fortsätter så.
Hur mcket energi fick dom egentligen tillbaka av soldoppet. Jag tycker att dom borde ha full kraft nu men Rush sa att dom var tillbaka där dom började. Fast han kanske syftade mer på deras situation. Undrar varför han inte kan komma åt skeppets huvudsystem. För den delen, när dom ändå har dom där kommunikationsstenarna, varför inte skicka in Carter eller McKay för att hjälpa Rush?
Om Rush visste om att dom skulle klara sig så spelade han väldigt bra.
Också har vi ett triangeldrama redan. Tack för det.
Jag håller med om att Young, Rush och Greer som jag lärt mig att han heter är dom intressantaste karaktärerna so far.
Jag är förresten också väldigt nyfiken på vem som flög iväg med skyttlen i slutet av 1.03.
Edited by Wylie Times, 25 October 2009 - 01:45.
-Gangstagrass
Posted 25 October 2009 - 10:09
För den delen, när dom ändå har dom där kommunikationsstenarna, varför inte skicka in Carter eller McKay för att hjälpa Rush?
Jag har för mig att jag har läst, förmodligen på Joseph Mallozzis blogg, att man får reda på varför Mckay inte kan hjälpa till när Atlantisfilmen kommer.
Carter kan man ju dock undra, men de kommer säkert på någon förklaring till det också.
Posted 25 October 2009 - 16:24
Bästa avsnittet så här långt i nästan överlägsen stil. De fyra första tog jag mer eller mindre med en gäspning. Lite tråkigt är det ju dock att det nästan inte finns någonting som förmedlar en Stargatekänsla på ett eller annat sätt. I princip humorbefriad förutom slutet på avsnittet. Rush får jag inte riktigt grepp om? Han verkar veta mer än vad han berättar och ibland tycks han vara nästan korkad. Favoritkaraktären blir alltmer Colonel Young i alla fall och sämsta karaktär växer ju Chloe in i alltmer, Stargateserierna har fortfarande svårt med kvinnoroller. Men hoppet står till TJ som jag känner har viss potential.
Winter is Coming
Posted 27 October 2009 - 11:06
SYFY's STARGATE UNIVERSE REACHES NEW SERIES HIGH WITH LIVE +7 DATA
Episode Two Audience Grows To Three Million Total Viewers and Continues as Most Watched Stargate In More Than Four Years
New York, NY October 26, 2009 The second episode of Syfy's Stargate Universe on Friday, October 9, reflecting full Live +7 DVR data, became the most watched Stargate since March 2005 when its reached three million total viewers (2.99 million), along with a 2.1 HH Rating, 1.7 million Adults 18-49 and 1.85 million Adults 25-54.
Among Adults 25-54, it is the best performance for the franchise since July 2005 and is the best performance for a Stargate telecast in Adults 18-49 since July 2004. The episode also drew the most total viewers for any Stargate since March 2005.
Posted 27 October 2009 - 14:34
Nä, hade det inte varit för att dom har en Stargate ombord och gästinhoppen i piloten hade det lika gärna kunnat vara en helt fristående serie. Jag funderade lite på det när jag såg det också, hade det varit bättre om den här serien inte hade nåt med Stargate att göra? När jag säger bättre är det just att den hade mått bättre om den fått stå på egna ben och inte jämföras med dom andra SG serierna eller dissas pga det. Eller är det här en välbehövlig vitamin injektion för Stargate universumet.Lite tråkigt är det ju dock att det nästan inte finns någonting som förmedlar en Stargatekänsla på ett eller annat sätt. I princip humorbefriad förutom slutet på avsnittet.
-Gangstagrass
Posted 30 October 2009 - 17:46
Det är lite samma fenomen som när star trek voyager lades ner och dom körde ut enterprise, jag gillade den serien också men den hade inte samma star trek känsla som dom övriga i serien.
Jag hoppas det inte slutar likadant för SGU som för enterprise...
Posted 30 October 2009 - 18:18
Give it some time.
-Gangstagrass
Posted 06 November 2009 - 19:06
verkar som om Jack ska vara med i detta avsnitt, iaf i någon enstaka scen.
![]()
Posted 15 November 2009 - 11:16
Från annan person på Sweclockers.com
Såg just senaste avsnittet. En mycket stor förbättring mot tidigare avsnitt.
Inget Big Brother, utan faktiskt en lite intressant handling med action.
Inget onödigt bråkande och skrikande heller. Känslorna verkade mer äkta den här gången.
Nu känns personerna betydligt mer realistiska tycker jag.
Visst, kanske inte i klass med ett actionfyllt avsnitt från SG-1, men så är det väl alltid i början av en serie.
Fortsätter det så här och de förbättrar än mer så blir det kanske en serie att kolla på iallafall.
Håller helt och hållet med - det här var ett steg i rätt riktning och faktiskt ett helt underhållande avsnitt.
Handlingen kändes stargate:ig (eller inte bara stargateig, utan allmänt scifiig) även om själva produktionen fortfarande kändes mer BSG. Dock var det här liksom 4:an ett avsnitt där man enligt min åsikt lyckats blanda element från de två serierna på ett bra sätt.
Lite originellt att man tog "tidsloopen" ytterligare ett steg i.o.m. att resultatet av det första upptäckandet av tidsresekinon faktiskt ledde till ett misslyckande som sedan resulterade i en sekundär tidsresekino
Även om den korta handlingsbeskivningen av nästa avsnitt känns som en återgång till de mer mediokra vi sett tidigare så kan man ändå hoppas på att vi snart börjar komma ur seriens introduktionsperiod och börjar röra oss med mot "standalone problem of the week".
Var det bara jag som faktiskt för några korta ögonblick trodde att det kanske fanns en möjlighet att Chloe dog på riktigt och skulle tas ur serien?
Jag blev besviken när de sedan sade att även James var död, vilket gjorde att jag insåg att det vi såg inte kunde vara den "riktiga slutgiltiga" tidslinjen.