Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 1

• Please log in to reply
338 replies to this topic

#26 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 09 November 2008 - 18:18

1x03 - Bounty
Jag håller med om att det var ett bra avsnitt. :)
Avsnittet fortsatte trenden med att Kahlan är badass och Richard är snygg, medan Zedd har lyckats kombinera rolighet och badassitude (it's a word!) till någon awesome blandning. Miljöerna var snygga även den här gången, men pilotavsnittet(/en) var mer storslagna.
Ted Raimi, karttillverkaren, var med i den här veckans avsnitt av Supernatural (408 "Wishing Well"), så det har blivit lite av en temahelg för mig. Ted Raimi två dagar i rad, inte så illa direkt. :D Han var i alla fall riktigt, riktigt bra i sin roll, jag hoppas han dyker upp igen någon gång i framtiden. Tjejen och hennes brorsa kan också få vara med igen, jag gillade dem.
Håller med Cartman om att monstret var snyggt gjort. Det blev mycket mer skrämmande på det här sättet, och kändes mer verkligt liksom. Hon som spelar Kahlan var riktigt duktig i scenen där hon sprang omkring i grottorna, man trodde verkligen på att hon var helt livrädd (skådisen kanske har klaustrofobi? ;) ).

Sak jag fann intressant:
(efter att de blivit attackerade av bounty hunters med en karta för andra gången).
Kahlan (till bounty huntern): Where did you get this?
Bounty huntern: *blänger*
Richard (hotfullt): You better answer the Confessor.
Bounty huntern (skrämd): Sebastian, the map-maker!
...Har Kahlan berättat för Richard exakt var en Confessor är? De har inte sådana på Richards sida av väggen, så han vet ju inte det, men här verkade han vara väldigt säker på att det skulle fungera som hot.
Ifall de haft det där samtalet off-screen blir jag lite sur, för det var länge sedan jag läste böckerna så jag minns inte riktigt vad en Confessor är (bara att jag tyckte det var jäkligt creepy... vilket inte säger så mycket, jag var typ elva år när jag läste böckerna).
Jag undrar en massa saker som jag vill ha svar på! Vad är en Confessor, t.ex.? Jag trodde man skulle få allting förklarat i det här avsnittet, men nähä...

Men bortsett från det så gillade jag verkligen avsnittet. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#27 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 November 2008 - 18:32

Kahlan är ju rätt duktig på det där med vapen, så kanske chansade Richard bara när han omnämnde henne som 'Confessor'. Minns inte till 100% men visst kom saken på tal i första avsnittet|-n? Inte detaljerat kanske, men visst nämndes det vad det va?

BTW, jag nämnde det inte - men jag höll, som det mesta, med Carty i vad han skriver. Jag är så van med att han och jag tycker lika så jag missade nog den detaljen. :)

Edited by XC, 09 November 2008 - 18:33.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#28 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 09 November 2008 - 19:16

Jag har för mig att det enda man fick reda på om Confessors i förra avsnittet var dels att Kahlan kunde röra vid soldater så började de döda de andra soldaterna som attackerade henne, och så sa hon till Richard att Confessors är: "An ancient order of women. Sworn to find the truth, no mater how hard people may try to hide it..."
...Men det säger ju inte så mycket, jag vill veta exakt vad hennes krafter, vad det finns för nackdelar och svagheter och sådär. När man inte vet vad hon kan göra är det inte riktigt lika läskigt, eftersom jag jämt förväntar mig att hon har någon, tidigare okänd, talang hon kan använda sig av för att klara sig ur knepiga situationer.
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 November 2008 - 20:06

Ahh. Så var det de sa ja. :) Tack.

Men just det där om "no matter..." hintas det om en hel hög med möjligheter. Speciellt med tanke på att man vet vad hon kunde göra med soldaterna. Det kan vara så att Richie 6-pack helt enkelt lade ihop 1 och 1. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 09 November 2008 - 20:18

Richie 6-pack :lol:

#31 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 November 2008 - 13:33

Övrigt så kan jag tillägga att intrigen med Lillith på ett ganska snyggt sätt visade stämningen i middle-lands du stjäl inte för att du är en tjuv, du stjäl för att överleva.

Tänkte också på vad hon hette. Hörde inte riktigt under avsnittets gång och jag hittade ingen information kring vad karaktären heter via dom vanliga källorna.

(Som det verkar med det här avsnittet så var det lite 'extra allt' i första avsnittet|-n, förhoppningsvis så kommer man hitta en bra balans mellan klassiska special effekter och cgi).

Upplevde det också så. Det var nog som du var inne på tidigare, att försöka göra det bästa tänkbara för att locka tittarna till sig för att sedan hitta ett mer jämnare tempo och blandning mellan pusselbitarna som utgör ett avsnitt. :)

Ted Raimi, karttillverkaren, var med i den här veckans avsnitt av Supernatural (408 "Wishing Well"), så det har blivit lite av en temahelg för mig.

Tack för tipset. Hade ingen som helst koll på att han var med i ett sådant avsnitt med. Får helt klart kolla upp det. :)

Han var i alla fall riktigt, riktigt bra i sin roll, jag hoppas han dyker upp igen någon gång i framtiden. Tjejen och hennes brorsa kan också få vara med igen, jag gillade dem.

Håller med på båda punkterna. Tycker dessutom att karaktärerna är gjorda så att dom mycket väl skulle kunna dyka upp igen i framtida avsnitt.

EDIT:

http://scifi.about.c... in New Zealand

Is this guy Sebastian likely to crop up again?

I don't know. I'm not sure if he's going to crop up again. They didn't kill me off. If Rob calls me up and asks me to come down again, I'll surely say yes because it was a fantastic experience down there.

Det blev mycket mer skrämmande på det här sättet, och kändes mer verkligt liksom. Hon som spelar Kahlan var riktigt duktig i scenen där hon sprang omkring i grottorna, man trodde verkligen på att hon var helt livrädd (skådisen kanske har klaustrofobi? ;) ).

Inte helt otänkbart. Dom scenerna var verkligen creepy och gjorda på att sådant sätt att man lätt kan uppfatta dom som klaustrofobiska själv.

Men det säger ju inte så mycket, jag vill veta exakt vad hennes krafter, vad det finns för nackdelar och svagheter och sådär. När man inte vet vad hon kan göra är det inte riktigt lika läskigt, eftersom jag jämt förväntar mig att hon har någon, tidigare okänd, talang hon kan använda sig av för att klara sig ur knepiga situationer.

Skulle tro att vi får reda på det framöver. Vi har ju bara sett 3 avsnitt hittills så det känns som att det fortfarande finns tid kvar att förklara något sådant. Du vet "Patience is a virtue" och allt det där... ;) :lol2:

Edited by Cartman, 10 November 2008 - 15:04.

#32 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 11 November 2008 - 22:12

Bra avsnitt, serien blir bara bättre och kul att Raimi dök upp :D

Kommer ihåg confessors från boken och tyckte inte de var så hemska. Bra kraft iböand och hon fick anvndingen för den. Det var mer hemskt sättet som de valde sin man på, eller åtminstone hur det gick med hennes egen pappa.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#33 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 16 November 2008 - 01:15

Efter att ha sett några avsnitt så är jag något besviken. Förutom Bridget Regan (Kahlan) som är ett fynd är jag inte riktigt nöjd med castingen och dessutom är skådespelarinsatserna lagom ljumma. Det är inte dåligt skådespeleri per definition, men låt oss säga att det är en nivå som hör hemma längre ned i TV-träsket. För mig är böckerna mitt "Tolkien". Och när man vet att de kan levande-göra Fantasy på seriösa verkliga sätt som t ex i Sagan om ringen eller Merlin så är det för mig lite trist när det hamnar mer i nivå med mer lättsinniga produktioner som Xena.

Den känns lite billig överlag. (Inte lågbudget, men billig). Men som sagt Bridget Regan är ett fynd (bortsett från att Kahlan av någon anledning är blond i mitt huvud. Är osäker på varför). Craig Horner lär få jobba lite för att övertyga mig om att han är Richard medan jag har nästan inget hopp för Bruce Spence som Zed. Den sistnämnde är kanske den mest fel-castade av dem alla.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#34 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 November 2008 - 15:23

01x04: Brennidon

Ett helt okej avsnitt. Bra blandning av både humor och allvar.

Anade rätt tidigt att det var något som inte var rätt med Brigid och Mark, så jag blev inte så överraskad när det visade sig att dom inte var släkt med varandra. Bortsett från det så var det en del starka scener mellan dessa två och Richard. Bra dialog och trovärdigt skådespel.

För humorn svarade Zedd för det mesta av den varan i detta avsnitt. :lol:

Får se hur nästa avsnitt blir. Av den lilla preview man fick se i slutet av detta avsnitt så ser det ut som att ett barn spelar en stor roll och det brukar kunna gå åt vilket håll som helst när man ska ha med barn i Tv-Serier/Filmer.

#35 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 November 2008 - 18:41

Är inte helt förtjust i Zedd faktiskt. Jag gillar hur staden är uppbyggd, medeltidskänslan är härlig. Förstod redan när han sade att "Richard får inget veta" att han var släkt med Richard. Håller med om att man anade att det var något fel med Bridgit, gick för fort och hitta henne tycker jag. :) Litet :rolleyes: -ögonblick på toget med alla kvinnor som tillkännagav "jag är sökarens mor" men det kan jag leva med. Bra story, även om jag kunnat leva utan scenerna med den rädde-jägaren, och bra skådespel över lag.

Av Previewen och döma så lär vi få ett intressant avsnitt nästa gång.

--
Preview inför Episod 5 - Listener: (källa)

fqq5BYam.jpg

#36 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 November 2008 - 18:45

Är inte helt förtjust i Zedd faktiskt.

Why not? Utveckla gärna om du vill/kan. :)

#37 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 November 2008 - 18:50

Det är något med manéren som skådespelaren använder som gör att jag inte köper karaktären. Han känns lite plastig, halvhjärtat överspelad.

Edited by XC, 17 November 2008 - 18:50.

fqq5BYam.jpg

#38 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 18 November 2008 - 13:47

Jag gillar Zedd, för han ska vara lite vimsig, rolig, idiotisk. Passar bra ihop med hur han var i boken.

Visste att Brigid inte var mammam, trodde det var nån fälla. Men hade totalt glömt bort att Zedd är hans morfar. Så lite minns jag från böckerna.

Bra avsnitt för gillade staden, Kahlan växer på mig, och Richard, well det är ju meningen att han skall växa in i sin roll som sökaren så kanske bra att man inte ser det genast

#39 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 November 2008 - 19:22

legendoftheseeker-plus.com - Upcoming Air Dates

Tue Nov 18, 2008

I've been given the following list from the Legend of the Seeker PR agent about upcoming air dates:

# "Listener" (106) November 22
# "Elixir" (103) November 29
# "Identity" (107) December 6
# "Prophecy" (101R) December 13
# "Destiny" (102R) December 20
# "Denna" (108) TBD
# "Puppeteer" (109) TBD
# "Confession" (110) TBD

It seems that Prophecy and Destiny, the first two episodes, will be repeating themselves on December 13th and 20th. Updates will be added to this post if changes come up.

#40 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 18 November 2008 - 22:16

Så de har en episod som heter Denna :D
Spännande att se om hon är som hon är i boken eller om de totalt har skippat Goodkinds fantasier

#41 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 November 2008 - 22:39

Report: 'Legend of the Seeker' Outperforms Almost Every CW Show | Sword-Of-Truth.com

Bill is not always inspired to be as curious about certain numbers and shows as I am, but I'm not always inspired to actually look at ALL the numbers to see if there's anything worth actually being curious about either. Shame on us!

Thank goodness we have commenters like Chris S, who chimed in with a comment on the weekly syndication rankings and inspired me to be curious:

Funny how syndication is nearly a dead medium for first run scripted programming yet Legend of the Seeker managed to outperform everything on the CW (except for Smallville) in the Live+SD for the week. Hopefully it can maintain near this number week to week.
Legend of the Seeker is the first, first-run scripted series in syndication since we started this blog, and since 2002's She Spies. The two hour premiere of LOTS averaged 4.31 million when it aired Saturday and Sunday 11/8 & 11/9. The number is the cumulative average of the premiere airing, regardless of when and where it aired across the country.

Chris is absolutely right, that # eclipses everything on the CW for the week of November 3-9 other than Smallville. But then again, those numbers are better than recent performance of even SciFi's Battlestar Galactica too, so we're not picking on Gossip Girl.

Can LOTS keep it up? That is the question. Please note: some people seem to think LOTS is a CW show because it airs on the CW affiliate in their local markets. It's not a CW show, it's syndicated by Disney/ABC and in many markets does not air on the CW.

++++
RANK PROGRAMS ORIG Persons Live+SD (000)
1 ESPN NFL REGULAR SEASON ESP 14,832
2 WHEEL OF FORTUNE CTD 10,690
3 JEOPARDY CTD 8,637
4 TWO-HALF MEN WB 7,899
4 OPRAH WINFREY SHOW CTD 7,867
6 ENTERTAINMENT TONIGHT CTD 6,330
7 FAMILY GUY-MF 2/T 6,261
8 JUDGE JUDY CTD 6,042
9 CSI NEW YORK CTD 5,340
10 SEINFELD SPT 5,008
11 DR. PHIL SHOW CTD 4,853
12 SEINFELD-WKND SPT 4,636
13 LAW & ORDER:SVU NBU 4,511
14 EVRY LVS RAYMOND CTD 4,496
15 LEGEND OF THE SEEKER DAD 4,305
16 2008 NFL REG SEASON GAMES ESP 4,289
17 INSIDE EDITION CTD 4,097
18 GEORGE LOPEZ WB 4,073
19 GEORGE LOPEZ WKND A WB 4,012
20 HOUSE NBU 3,917

fqq5BYam.jpg

#42 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 21 November 2008 - 04:59

Det är något med manéren som skådespelaren använder som gör att jag inte köper karaktären. Han känns lite plastig, halvhjärtat överspelad.

Håller med. Dessutom föreställde jag mig honom som mycket äldre. Faktiskt mer åt Gandalf i både sätt och ålder än den skådis som gestaltar Zed nu.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#43 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 November 2008 - 10:00

Jag har inte läst böckerna å jag har ingen förutfattad uppfattning om karaktären. Ålder uttalar jag mig inte om. Men jag skulle tippa på att för mig iaf så skulle karaktären funka bättre om han framställts mer som den excentriske gamla farbrorn. Tona ned dramatiken och storlagenheten som skådespelaren försöker leverera med varje replik och rörelse.

Edited by XC, 21 November 2008 - 10:00.

fqq5BYam.jpg

#44 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 November 2008 - 18:03

01x05 - The Listener:
Storyn är väl kanske inte storslagen, men den är helt OK. Jag kanske inte köper samtalet kring lägerelden (även om det alltd är kul och få veta mer om Kahan) och metaforen med stenar som pojken använde för att beskriva hur det är och läsa folks tankar är målande. Ganska uppenbart att han följde med 'pappa' av helt andra anledningar än de uppenbara. Och den svepande landskaps scenen på slutet var läcker. :D Extra kul att Zedd funkade som karaktär också, kanske berodde på att han var out of character .

fqq5BYam.jpg

#45 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 November 2008 - 18:41

01x05 - The Listener:

Zedd var ju verkligen stilig i detta avsnitt. Fint bockskägg och ny hårfärg. :lol2:

Tycker avsnittet i sig var okej, inget storslaget när det gäller handling, dialog och så. Pojken var okej som tur var. Alltid lite oroväckande när man blandar in barn i vissa produktioner. Zedd och hans prövningar var väl den mest intressanta biten vilket känns okej, men kanske lite synd att övriga roller fick stå tillbaka i ytterligare ett avsnitt. Rent visuellt var det gott om ögongodis i detta avsnitt med magi fram och tillbaka. Snyggt litet spår som Zedd lämnade efter sig i form av blommor när dom vandrade genom skogen. Passar ju honom fint, eller? ;) :D

Edited by Cartman, 24 November 2008 - 18:42.

#46 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts

Posted 27 November 2008 - 13:24

Hm hade jag inte skrivit nåt...måste inte haft nåt att säga antar jag.

Zedd kul som vanligt, men även om blommorna var snyggt så var det dumt. Nån vänder sig om och ser en rad med blommor, oki.
Ungen var så hemsk att jag önskade att det slängde honom från en klippa, och han blev snäll väl fort.

Gillar inte att de mixar så mycket med böckerna.

#47 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 December 2008 - 12:53

01x06 - Elixir: Storyn tyckte jag funkade. Även om jag inte blev överraskad av att slutstråden återknöt till Zedds lektion i början , så tycker jag den var ganska snygg med uppgörelsen mellan Richard och veckans bad guy. Veckans tema (god guys gone bad ) har man sett i flera serier, här tycker jag det funkar ganska bra för att ge tittaren ytterligare en inblick i hur illa läget verkligen är. Jag kände igen handelsmannen som de talade med inne i byn (den ende av dem tydligen om inte blivit besatt av Elixir ) inte så konstigt kollade upp saken och jag är säker på att det är Sydney Jackson som spelade bla Vidalus (Xena - 02x18 - Blind Faith). Kollade upp gästrollerna och ytterligare en gammal bekantskap från Xena/Herc fick vi återträffa: Calvin Tuteao. Skall erkänna att jag inte kände igen honom.

Och som vanligt några snygga landskapssvepningar. Bland annat denna gillade jag:
Posted ImagePosted Image

fqq5BYam.jpg

#48 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 17:44

01x06 - Elixir:

Håller med XC i allt hon skriver. För mig är nog det här avsnittet det bästa sedan det första dubbelavsnittet. Handlingen känns som klassisk fantasy och den är på topp tycker jag. Gillade verkligen Jeziah och tyckte han var perfekt i scenerna med Zedd och i slutstriden mot Richard. Tycker även att musiken av Joseph LoDuca är extra bra under dom scenerna. Kände inte igen varken Sydney Jackson eller Calvin Tuteao från Xena/Hercules men jag uppskattar att XC påpekade det. Sedan är avsnittet visuellt "fraking outstanding" i mitt tycke och det fanns hur mycket ögongodis som helst. Allt från rekvesita till dom digitala effekterna. Utöver bilden XC postade så finns det flera andra fina vyer som skulle passa som ett vykort. Eller vad sägs om dessa smakprov (tror jag fick med samtliga ;) )

Vykort 1, vykort 2, vykort 3, vykort 4, vykort 5, vykort 6 samt vykort 7.

Syrran som också följer serien tyckte om vad hon såg och det gjorde jag med (även om det är lite för mycket växter i vägen). ;)

Bonus: Avsnittets "Titta vad söt jag är". :lol:

Edited by Cartman, 03 December 2008 - 17:48.

#49 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 December 2008 - 18:16

Några mycket vackra vykort du plockat ut. Och jag tycker serien går från klarhet till klarhet (men det kanske beror på att jag inte läst böckerna). :)

fqq5BYam.jpg

#50 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 18:25

Så är det garanterat för mig. Hade jag läst dom så hade jag väl suttit och gnällt som alla andra nitpickers gör runt om på nätet. Med det sagt så har jag full förståelse för att man blir besviken över att saker är ändrade eller att man byggt upp en egen vision som sedan inte överensstämmer med den bilden som TV-Serien ger, men det känns lite runt om på olika forum som att det gnälls bara för gnällandets skull. Vilket jag tycker är lite synd.

Edited by Cartman, 03 December 2008 - 18:35.